Днес връчват Нобеловата награда за химия, вижте лауреатите досега

https://www.24chasa.bg/novini/article/7698413 Днес връчват Нобеловата награда за химия, вижте лауреатите досега Днес връчват Нобеловата награда за химия, вижте лауреатите досега www.24chasa.bg

Нобеловата награда за химия се присъжда от Кралската шведска академия на науките от 1901 г. , съобщи Nobelprize.org.

По различни причини Нобелови награди за химия не са връчвани през 1916, 1917, 1919, 1924, 1933 и 1940-1942 година.

Първата Нобелова награда за химия през 1901 г. получава холандският химик Якобус вант Хоф за откритите от него закони на химичната динамика и осмотичното налягане на разтворите.

Лауреати на Нобеловата награда за химия с голяма известност са: Сванте Арениус /1903/, Ърнест Ръдърфорд /1908/, Мария Кюри /1911/, Ирен и Фредерик Жолио-Кюри /1935/.

През този век Нобелови лауреати за химия са:

2000 г. - Алън Хийгър, САЩ, Алан Макдиармид, САЩ (роден в Нова Зеландия), и Хидеки Ширакава, Япония - за откритието и разработването на високопроводимите полимери.

2001 г. - Уилям С. Ноулс и К. Бари Шарплес - САЩ, Риоджи Нойори - Япония

2002 г. - Джон Б. Фен /САЩ/, Курт Вютрих /Швейцария/ и Коичи Танака /Япония/ за разработването на методи за идентификация и структурен анализ на биологичните макромолекули /Фен и Танака/ и /Вютрих/ за разработването на ядрена магнетична резонансна спектроскопия за изследване на триизмерната структура на макромолекулите в разтвори.

2003 г. - Питър Егр и Родерик Маккинън - САЩ - за открития, свързани с каналите в клетъчните мембрани.

2004 г. - Аарон Цихановер и Авраам Хершко - Израел, и Ъруин Роуз - САЩ - за трудовете си върху процеса на разграждане на протеините.

2005 г. - Ив Шовен - Франция, и Робърт Гръбс и Ричард Шрок - САЩ - за разработване на реакции на прегрупиране при органичния синтез - голяма крачка в развитието на "зелената химия", тоест намаляването на опасните отпадъци при същественото нарастване на промишленото производство.

2006 г. - Роджър Корнбърг - САЩ - за откритието как клетките копират генетичната информация, която се използва от организма.

2007 г. - Герхард Ертъл - Германия - за изследване на химически процеси върху твърди повърхности.

2008 г. - Японецът Осаму Шимомура и американците Мартин Чалфи и Роджър Циен - за откриването и разработването на зеления флуоресциращ протеин (GFP), който за пръв път е наблюдаван при медузите Aequorea victoria през 1962 г.

2009 г. - Американците Венкатраман Рамакришнан и Томас Щайц и израелката Ада Йонат - за изследвания върху структурата и функциите на рибозомите.

2010 г. - Ричард Хек - САЩ, Ейичи Негиши и Акира Судзуки - Япония - за разработването на метода, известен като паладий-катализирано кръстосано свързване - реакция за кръстосано свързване при органичен синтез с помощта на паладиев катализатор. Той позволява да се създават толкова сложни химикали, колкото се срещат в природата. Учените са открили ефикасни начини за свързване на въглеродни атоми, изграждащи сложни молекули, които подобряват всекидневния ни живот. Благодарение на откритието им са създадени уникални медицински препарати и революционни материали като пластмасата.

2011 г. - Даниел Шехтман - Израел - за откриването на квазикристалите.

2012 г. Робърт Лефковиц и Брайън Кобилка - САЩ - за изследванията на G-протеин свързани рецептори.

2013 г. - Мартин Карплус, Майкъл Левит и Ари Уоршъл - за развитие на мултимащабни модели на сложните химически системи.

2014 г. - Ерик Бетциг,САЩ, Уилям Мьорнер,САЩ, Щефан Хел, Германия - за това, че са преодолели ограниченията на светлинния микроскоп и са разработили флуоресцентна микроскопия със свръхвисока разделителна способност.

2015 г.- Томас Линдал, Швеция, Пол Модрич, САЩ, и Азиз Санджар /турско-американски гражданин/ - за изследване на механизмите за "ремонт" на ДНК.

2016 г. - Жан-Пиер Соваж, Фрейзър Стодарт и Бернар Феринха за разработването и синтеза на молекулярни машини - молекули с контролируеми движения, които могат да изпълняват задача, когато им бъде подадена енергия.

2017 г. - Жак Дюбоше, Йоахим Франк и Ричард Хендерсън за разработване на криолектронна микроскопия, която революционизира биохимията.

2018 г. - Франсес Х. Арнолд, Джордж П. Смит и Грегъри П. Уинтър за "овладяване на мощта на еволюцията".

/От БТА/

Швейцарските ледници са изгубили 10% от обема си за последните 5 години

Швейцарските ледници са изгубили 10 процента от обема си през последните 5 години заради климатичното затопляне, феномен, който не е бил наблюдаван от 100 години насам, предаде Франс прес. Агенцията цитира проучване, осъществено от Швейцарската академия на науките. Най-драстично топене предизвикали няколкото топлинни вълни

Първият произведен в Китай ледоразбивач се отправя на дебютната си експедиция

Китайският полярен ледоразбивач „Сюелун-2" ще започне първото си пътешествие до Антарктида от южния китайски град Шънджън във вторник, съобщават от Радио "Китай". Това ще бъде 36-та антарктическа експедиция на Китай. В нея ще участва екипаж от 413 души, които ще се опитат да разберат повече за влиянието на промените в Антарктида върху света,

Кометата 2I/Борисов прилича на "посестримите" си от Слънчевата система

Кометата 2I/Борисов - вторият междузвезден пришълец след странното космическо тяло с форма на пура Оумуамуа, прилича на "посестримите" си, формирали се в нашата Слънчева система, съобщават Ройтерс и ТАСС, позовавайки се на публикация в сп. "Нейчър". Сходството според астрономите свидетелства за вероятната прилика между други планетни системи и

Откриха доказателства за използването на слуги и роби през бронзовата епоха

Учени в Германия попаднаха на археологически доказателства за социално неравенство, включително за възможно използване на слуги и роби, във ферми през бронзовата епоха, съобщи ЮПИ. Доказателствата са открити на погребални обекти във ферми в Южна Германия. "Преди 4000 години в Южна Германия представители на няколко поколения в семейства с висок

"Хуауей" е в състояние да разработи стабилна операционна система

Основателят на „Хуауей Технолъджис" Жен Джънфей, който е и главен изпълнителен директор на компанията, е уверен, че могат да разработят своята операционна система Harmony до нивото на тази на Apple например, за по-малко от две до три години, съобщи Радио "Китай". Harmony бе представена през август, отбелязвайки най-големия тласък за китайския

Учени разкриха загадка, свързана с произхода на магнетарите

Астрофизици от Германия и Великобритания разкриха вероятния механизъм, свързан с произхода на магнетарите - неутронни звезди с изключително силни магнитни полета, съобщи Физ.орг. Експлозиите на подобни звезди пораждат излъчвания, които може да достигнат до Земята, да затруднят функционирането на космически апарати и да окажат въздействие върху

Носител на Нобелова награда: Ще открием извънземен живот в следващите 30 години

Човечеството ще открие извънземен живот в следващите 30 години, заяви носителят на Нобелова награда за физика за 2019 г., пише “Индипендънт”.  Той пояснява, че извънземен живот не означава малки зелени човечета и, че той може да бъде под формата на микроорганизми. “Не мога да повярвам, че ние сме единствените живи същества в цялата вселена

НАСА възобновява пилотираните си полети до МКС в началото на 2020 г.

Американското космическо ведомство възнамерява да възобнови пилотираните си полети до Международната космическа станция /МКС/ в първата половина на 2020 година, съобщиха световните агенции. Те цитират изявление на ръководителя на НАСА Джеймс Брайденстайн, направено по време на посещение на предприятие на американската компания "Спейс екс" в град