"Ханделсблат": България не се отказва от битката за завода на "Фолксваген"

https://www.24chasa.bg/novini/article/7698008 "Ханделсблат": България не се отказва от битката за завода на "Фолксваген" "Ханделсблат": България не се отказва от битката за завода на "Фолксваген" www.24chasa.bg
СНИМКА: Pixabay
СНИМКА: Pixabay

Въпреки основаването на дъщерно дружество на Volkswagen в Турция, което се счита за допълнителна стъпка към изграждането на завод на VW, България продължава да се бори за фабриката на производителя на автомобили със седалище във Волфсбург. „Ако не успеем с привличането на завода на VW, ще предлагаме парцел за производството на батерии или софтуер", пояснява в интервю за германския икономически всекидневник "Ханделсблат" Росен Плевнелиев, бивш президент и почетен председател на „Автомобилен клъстер България“, пише investor.bg.

„Надяваме се да влезем в бизнеса с Volkswagen с допълнителен завод за доставчици. Това е балансът според нас“, пояснява той. Плевнелиев посочва, че германските компании SAP, Bosch и Mercedes-Benz вече разработват свои продукти в най-бедната страна от ЕС. „Стигнахме много далеч с Volkswagen. Не трябва да бъде така, че победителката Турция да получава всичко, а губещата България - нищо", казва бившият държавен глава.

Дори ако все още няма резолюция на надзорния съвет на най-големия производител на автомобили в света, то от месеци се очертава решение в полза на Турция. „В момента сме в последните етапи на преговорите с Турция и вземането на решение", заявява говорител на VW пред германската медия.

В новия завод в Маниса близо до западния турски пристанищен град Измир, освен всичко друго, предстои да бъдат произвеждани новите модели Passat и Skoda Superb. VW възнамерява да инвестира около 1 млрд. евро в завода. С планираните 4000 служители от 2022 г. годишно трябва да бъдат произвеждани 300 000 автомобила. Volkswagen вече е създала филиал в Маниса за тази цел с капитал от около 150 млн. евро.

Междувременно очертаващото се решение за местоположението на завода в полза на Турция разочарова не само България, но и Балканите с общо 80 милиона жители. Страните от Югоизточна Европа спешно се нуждаят от работни места в промишлеността и технологиите, за да сложат край на по-нататъшната емиграция на младите и квалифицирани жители.

„На Балканите разочарованието от VW е голямо", казва Плевнелиев пред "Ханделсблат". „Страните обръщат голямо внимание на това къде отиват инвестициите. От време на време западноевропейските политици критикуват липсата на върховенство на закона на Балканите. Но при инвестиционните решения като това на VW за Турция в крайна сметка роля имат само парите, а не и спазването на закона“, казва още Плевнелиев, който до 2017 г. беше държавен глава на България.

„Това отслабва позициите на германските политици с исканията им за повече върховенство на закона в балканските страни", убеден е той. „Ердоган не спазва европейските правила. Хиляди са в затворите. А сега той е на практика подкрепен с милиардна инвестиция от Германия“.

Производителният директор на VW Андреас Тостман защищава обаче решението срещу критиците: „Очакваме да успеем да отговорим на нашите стандарти в Турция, както по отношение на качеството на продуктите, участието на служителите в решенията и зачитането на правата на човека в областите, на които можем пряко да повлияем“, заяви Тостман през миналата седмица. Кога ще бъде решаващото заседание на надзорния съвет на Volkswagen, засега не е ясно. Очаква се сделка с Турция да бъде постигната през октомври.

Автомобилната индустрия е един от малкото процъфтяващи сектори в България. Според „Автомобилен клъстер България“ 65 000 служители в 220 производствени предприятия генерират оборот от пет милиарда евро на година. Сред най-известните инвеститори са автомобилни доставчици като Magna, Grammer, Festo или Kostal. В страната например се произвежда софтуер за Mercedes-Benz или спирачки за Porsche. Според източници от индустрията в момента България генерира около десет процента от брутния си вътрешен продукт с автомобилната индустрия.

Плевнелиев, 55-годишният основател на автомобилната асоциация, продължава да се бори за завода. През последните седмици асоциацията и правителството в София предприеха действия, за да увеличат натиска върху Volkswagen. Българите стигнаха дори до Берлин, пише "Ханделсблат". Но освен красиви думи не са получили нищо друго от канцлерството. „Берлин винаги е подчертавал, че това е изцяло икономическо решение“, разочаровано съобщава Плевнелиев.

Сега българите очакват подкрепа от Европейската комисия и от еврокомисаря комисар по конкуренцията Маргретe Вестагер. „Турция например обещава да купи 40 000 автомобила за държавни служители. Страната не спазва правилата за субсидиране. Това не е възможно в ЕС. Това е неравен двубой. Volkswagen всъщност би трябвало да отстоява лоялната конкуренция", критикува Плевнелиев. „Решението на VW само по себе си отслабва Европейския съюз“, добавя още той.

Вестагер трябва да се намеси, за да гарантира лоялната конкуренция с Турция, смята той. Българите получават подкрепа и от консервативния европейски политик Манфред Вебер (Европейска народна партия). През миналата седмица той написа писмо до Вестагер, като я призова да разгледа подробно споразуменията между VW и Турция, за да предотврати „нелоялната конкуренция“, унищожавайки работните места в Европа.

Първоначално страната от ЕС се надяваше да получи зелена светлина от провинция Долна Саксония и работническия съвет на VW за местоположението до София на новия завод на VW. Но и провинцията, и представителите на служителите изглежда предпочитат Турция. Затова разочарованието в София е дълбоко.

„За нас е много съмнително, че министър-председателят на Долна Саксония Щефан Вайл и работническият съвет на VW са толкова ангажирани със завод в Турция“, казва Плевнелиев. Той се е надявал социалдемократът Вайл да упражни влияние в полза на България в борда на директорите. Долна Саксония държи 11,8% от акциите на Volkswagen AG.

България предлага на VW голяма индустриална зона извън столицата София, близо до летището. Бившата фабрика на стоманодобивна компания принадлежи на българската Първа инвестиционна банка и австрийската компания за недвижими имоти Soravia. Българският премиер Бойко Борисов обеща на Volkswagen да покаже, че ще бъде „най-лоялният партньор на най-големия автомобилен гигант в света". Премиерът се позова на добрите условия за германските инвеститори и много ниските данъци.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Зорница Русинова

Държавата ще дава по 610 лв. на шеф, ако наеме безработен

Държавата ще плаща минималната заплата - 610 лв., на работодател, който наеме безработен служител, като ще поема и осигуровките за тази сума. Те ще могат да се възползват от нея до три месеца. За нея са отделени 160 млн. лв. по Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси”, обясни зам. социалната министърка Зорница Русинова

Картата е на пазара под бранда Bcard. Към нея има и разплащателна сметка, по която може да се превеждат заплати, пенсии, хонорари и други постъпления.

Хиляди с новата безплатна карта от EasyPay - с нея зареждаш бързо пари, плащаш сметки, получаваш заплата или пенсия

Пластиката се издава за минути само срещу лична карта и е освободена от месечни такси за поддръжка Хиляди се възползваха от новата платежна карта на EasyPay, представена наскоро в националната мрежа на компанията в над 300 офиса в страната. Продуктът е подходящ за всеки, който полага грижи за своите средства и търси вариант за сигурното им

Снимка: Пиксабей

25 са вече плажовете с безплатни чадъри, има и по 50 стотинки

Разрешават шведската маса, но само ако клиентите са с ръкавици Плажовете с безплатни чадъри и шезлонги по Българското Черноморие вече станаха 25, съобщи вчера Министерството на туризма. Те са повече от съобщените миналата седмица, тъй като някои концесионери и наематели са пратили по-късно от договореното предложенията си във ведомството

Загуби на доходи, безработица и невъзможност за покриване на дългове са основните проблеми на хората по време и след пандемията в Европа. Кадър: Нова тв

Проучване на ЕП: България е сред най-засегнатите финансово от COVID в ЕС

Българите сме сред най-пострадалите финансово нации в ЕС от COVID-пандемията, според проучване на Европейския парламент. Загуби на доходи, безработица и невъзможност за покриване на дългове са основните проблеми на хората по време и след пандемията в Европа, сочи проучването на ЕП. Привеждайки теорията в практика, у нас това се оказва точно така

Емил Караниколов: Без мярката "60:40" сега безработицата щеше да е около 18%

Емил Караниколов: Без мярката "60:40" сега безработицата щеше да е около 18%

"Прогнозите са, е още през 2021-ва България ще възстанови почти това, което бяхме преди пандемията. По прогноза за първото тримесечие имаме добри резултати, дори по-добри от първите три месеца на 2019-а година". Това каза пред БНР министърът на икономиката Емил Караниколов. Той припомни, че основни приоритети на управляващите при обявяването на

Турция ще възобнови ограничен брой вътрешни полети от понеделник СНИМКА: Pixabay

Турция възобновява ограничен брой вътрешни полети

Турция ще възобнови ограничен брой вътрешни полети от понеделник, съобщи транспортният министър в момент на разхлабване на мерките, наложени през март за ограничаване на разпространението на коронавируса, съобщи ДПА. Първият полет ще бъде от Истанбул до столицата Анкара, заяви министърът на транспорта и инфраструктурата Адил Караисмаилоглу

Последно от 24 здраве лого

Мнения

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от 168 часа лого

Последно от

Още от Бизнес

Унгарският премиер Виктор Орбан СНИМКА: Ройтерс

Орбан: Възстановителният план на ЕС е абсурд и перверзия

Предложението на Европейската комисия да насочи голяма част от възстановителния фонд на стойност 750 милиарда евро към относително по-богати страни е „абсурд и перверзия“, заяви унгарският премиер Виктор Орбан, цитиран от европейската редакция на Politico. „Да се финансират богатите с парите на бедните не е добра идея“

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова СНИМКА: МРРБ

Аврамова: Водим разговори с превозвачите за промяна на обхвата на толсистемата

Коронавирусът не е спрял строителството в България. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова, предаде Нова тв. „Ако други сектори на икономиката в България са прекъснали или са имали затруднения, то строителството е секторът, който е в пълна мобилизация. Не само строителните фирми, които имат големи обекти

Полина Карастоянова, директор на Националния борд по туризъм КАДЪР: Нова тв

Националният борд по туризъм: Началото на туристическия сезон - около 15 юни

"Има всички предпоставки да бъде осъществен оптимистичният сценарий за старт на летния туристически сезон – около 15 юни." Това заяви Полина Карастоянова, директор на Националния борд по туризъм, предаде Нова тв. По думите ѝ има висока степен на готовност за добре организиран, но необичаен сезон

"Стандарт енд Пуърс" ревизира перспективата от положителна на стабилна

"Стандарт енд Пуърс" ревизира перспективата на България от положителна на стабилна

Международната рейтингова агенция S&P Global Ratings( "Стандарт енд Пуърс") потвърди дългосрочния и краткосрочния кредитен рейтинг на България в чуждестранна и местна валута 'BBB/A-2' и ревизира перспективата от положителна на стабилна, съобщиха от пресцентъра на Министерство на финансите. Ревизията отразява очакванията за значителното влошаване

СНИМКА: Архив

Бюджетното салдо към април е положително в размер на 1 631,5 млн. лв.

Бюджетното салдо по консолидираната фискална програма/ КФП/ на касова основа към април 2020 г. е положително в размер на 1 631,5 млн. лв., съобщава министерството на финансите. Положителното салдо се формира от превишение на приходите над разходите по националния бюджет в размер на 1 188,1 млн. лв. и по европейските средства в размер на 443,3 млн

По силата на постигнатия компромис Луфтханза ще трябва да се откаже от няколко слота за излитане и кацане във Франкфурт и Мюнхен СНИМКА: Pixabay

Има споразумение между Брюксел и Берлин за спасяването на "Луфтханза"

Преговарящите от германското правителство и авиокомпания Луфтханза са постигнали компромис с Европейския съюз по ключовите аспекти на многомилиардния спасителен план за германския авиопревозвач, предаде ДПА, цитирайки разпространено рано тази сутрин съобщение на германското правителство. Тази седмица ЕС и Берлин се договориха по дългоочаквания

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber