"Ханделсблат": България не се отказва от битката за завода на "Фолксваген"

https://www.24chasa.bg/novini/article/7698008 "Ханделсблат": България не се отказва от битката за завода на "Фолксваген" "Ханделсблат": България не се отказва от битката за завода на "Фолксваген" www.24chasa.bg
СНИМКА: Pixabay

Въпреки основаването на дъщерно дружество на Volkswagen в Турция, което се счита за допълнителна стъпка към изграждането на завод на VW, България продължава да се бори за фабриката на производителя на автомобили със седалище във Волфсбург. „Ако не успеем с привличането на завода на VW, ще предлагаме парцел за производството на батерии или софтуер", пояснява в интервю за германския икономически всекидневник "Ханделсблат" Росен Плевнелиев, бивш президент и почетен председател на „Автомобилен клъстер България“, пише investor.bg.

„Надяваме се да влезем в бизнеса с Volkswagen с допълнителен завод за доставчици. Това е балансът според нас“, пояснява той. Плевнелиев посочва, че германските компании SAP, Bosch и Mercedes-Benz вече разработват свои продукти в най-бедната страна от ЕС. „Стигнахме много далеч с Volkswagen. Не трябва да бъде така, че победителката Турция да получава всичко, а губещата България - нищо", казва бившият държавен глава.

Дори ако все още няма резолюция на надзорния съвет на най-големия производител на автомобили в света, то от месеци се очертава решение в полза на Турция. „В момента сме в последните етапи на преговорите с Турция и вземането на решение", заявява говорител на VW пред германската медия.

В новия завод в Маниса близо до западния турски пристанищен град Измир, освен всичко друго, предстои да бъдат произвеждани новите модели Passat и Skoda Superb. VW възнамерява да инвестира около 1 млрд. евро в завода. С планираните 4000 служители от 2022 г. годишно трябва да бъдат произвеждани 300 000 автомобила. Volkswagen вече е създала филиал в Маниса за тази цел с капитал от около 150 млн. евро.

Междувременно очертаващото се решение за местоположението на завода в полза на Турция разочарова не само България, но и Балканите с общо 80 милиона жители. Страните от Югоизточна Европа спешно се нуждаят от работни места в промишлеността и технологиите, за да сложат край на по-нататъшната емиграция на младите и квалифицирани жители.

„На Балканите разочарованието от VW е голямо", казва Плевнелиев пред "Ханделсблат". „Страните обръщат голямо внимание на това къде отиват инвестициите. От време на време западноевропейските политици критикуват липсата на върховенство на закона на Балканите. Но при инвестиционните решения като това на VW за Турция в крайна сметка роля имат само парите, а не и спазването на закона“, казва още Плевнелиев, който до 2017 г. беше държавен глава на България.

„Това отслабва позициите на германските политици с исканията им за повече върховенство на закона в балканските страни", убеден е той. „Ердоган не спазва европейските правила. Хиляди са в затворите. А сега той е на практика подкрепен с милиардна инвестиция от Германия“.

Производителният директор на VW Андреас Тостман защищава обаче решението срещу критиците: „Очакваме да успеем да отговорим на нашите стандарти в Турция, както по отношение на качеството на продуктите, участието на служителите в решенията и зачитането на правата на човека в областите, на които можем пряко да повлияем“, заяви Тостман през миналата седмица. Кога ще бъде решаващото заседание на надзорния съвет на Volkswagen, засега не е ясно. Очаква се сделка с Турция да бъде постигната през октомври.

Автомобилната индустрия е един от малкото процъфтяващи сектори в България. Според „Автомобилен клъстер България“ 65 000 служители в 220 производствени предприятия генерират оборот от пет милиарда евро на година. Сред най-известните инвеститори са автомобилни доставчици като Magna, Grammer, Festo или Kostal. В страната например се произвежда софтуер за Mercedes-Benz или спирачки за Porsche. Според източници от индустрията в момента България генерира около десет процента от брутния си вътрешен продукт с автомобилната индустрия.

Плевнелиев, 55-годишният основател на автомобилната асоциация, продължава да се бори за завода. През последните седмици асоциацията и правителството в София предприеха действия, за да увеличат натиска върху Volkswagen. Българите стигнаха дори до Берлин, пише "Ханделсблат". Но освен красиви думи не са получили нищо друго от канцлерството. „Берлин винаги е подчертавал, че това е изцяло икономическо решение“, разочаровано съобщава Плевнелиев.

Сега българите очакват подкрепа от Европейската комисия и от еврокомисаря комисар по конкуренцията Маргретe Вестагер. „Турция например обещава да купи 40 000 автомобила за държавни служители. Страната не спазва правилата за субсидиране. Това не е възможно в ЕС. Това е неравен двубой. Volkswagen всъщност би трябвало да отстоява лоялната конкуренция", критикува Плевнелиев. „Решението на VW само по себе си отслабва Европейския съюз“, добавя още той.

Вестагер трябва да се намеси, за да гарантира лоялната конкуренция с Турция, смята той. Българите получават подкрепа и от консервативния европейски политик Манфред Вебер (Европейска народна партия). През миналата седмица той написа писмо до Вестагер, като я призова да разгледа подробно споразуменията между VW и Турция, за да предотврати „нелоялната конкуренция“, унищожавайки работните места в Европа.

Първоначално страната от ЕС се надяваше да получи зелена светлина от провинция Долна Саксония и работническия съвет на VW за местоположението до София на новия завод на VW. Но и провинцията, и представителите на служителите изглежда предпочитат Турция. Затова разочарованието в София е дълбоко.

„За нас е много съмнително, че министър-председателят на Долна Саксония Щефан Вайл и работническият съвет на VW са толкова ангажирани със завод в Турция“, казва Плевнелиев. Той се е надявал социалдемократът Вайл да упражни влияние в полза на България в борда на директорите. Долна Саксония държи 11,8% от акциите на Volkswagen AG.

България предлага на VW голяма индустриална зона извън столицата София, близо до летището. Бившата фабрика на стоманодобивна компания принадлежи на българската Първа инвестиционна банка и австрийската компания за недвижими имоти Soravia. Българският премиер Бойко Борисов обеща на Volkswagen да покаже, че ще бъде „най-лоялният партньор на най-големия автомобилен гигант в света". Премиерът се позова на добрите условия за германските инвеститори и много ниските данъци.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Зоран Заев: Минималната заплата в Северна Македония ще нарасне

Премиерът на Северна Македония Зоран Заев заяви днес, че е постигнато споразумение с работодатели и профсъюзи за увеличение на минималната месечна заплата от 12 507 македонски денари /203 евро/ на 14 500 македонски денари /236 евро/, предаде МИА, цитирана от БТА. Увеличихме месечната заплата с 3 500 македонски денара /57 евро/ през 2017 г

Международният валутен фонд прогнозира увеличение с 0,2% на БВП на Турция през 2019 г.

Международният валутен фонд прогнозира увеличение на БВП на Турция с 0,2 процента през тази година, съобщи ТАСС, като се позовава на доклада на организацията "Перспективи за световната икономика", разпространен днес. През април МВФ прогнозираше спад на БВП на страната с 2,5 процента през 2019 г., предава БТА

Борисов в Шумен: Не сме били расисти като нация, ние сме спасили евреите (На живо)

Премиерът Бойко Борисов инспектира индустриалната зона на Шумен с прочутия джип. В колата с него са и кандидатът за кмет на Шумен и областен координатор на ПП ГЕРБ Любомир Христов, както и финансовият министър Владислав Горанов.  "С тази магистрала, която стана, вече може и от Варна да идват на работа в нашия град за 40 минути", каза Христов

Магазините в Черна гора със забрана да работят в неделя, иначе глоба до 10 000 евро

Черна гора въведе забрана за работа в неделя на търговските обекти и първата неработна неделя ще бъде на 20 октомври, съобщиха черногорските медии. Дирекцията за инспекция напомни забраната да се спазва, тъй като в противен случай, който отвори магазина си в неделя, ще трябва да плати глоба от 1000 до 10 000 евро, предава БТА.

Томислав Дончев: Трябва да скъсаме с ишлемето в производството

„През следващите години акцентът на инвестициите ще бъде в Северна България, тъй като се допусна диспопорция с Южна” – заяви в Добрич вицепремиерът Томислав Дончев. „Това ниво на производство не ни удовлетворява, затова трябва да скъсаме с ишлемето и правим принадена стойност” – добави още той. Вицепремиерът уточни,

Световната банка повиши прогнозата си за икономически ръст на България

Световната банка ревизира леко нагоре прогнозата си за икономическия растеж в България. Преди няколко месеца международната институция залагаше на ръст от 3% през 2019 г., а сега очакванията са за 3.2%, следвани от забавяне през 2020 г. до 3% и леко ускорение до 3.1% през 2021 г. Това става ясно от есенния доклад "Миграция и изтичане на мозъци" за

Последно от лого

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Бизнес

Частният бизнес в Китай е инвестирал близо 14 млрд. юана за намаляване и изкореняване на бедността

Над 88 000 частни предприятия в Китай са допринесли с над 13,9 милиарда юана (1,99 милиарда долара) социални инвестиции за целево намаляване и изкореняване на бедността. Цифрите бяха обявени в понеделник в Пекин на форум за целеви действия за борба с бедността в цялата страна, предава Радио "Китай".

Китайска компания ще строи завод за преработка на природен газ в Русия

Дъщерно дружество на Китайската национална група за химично инженерство (China National Chemical Engineering (Group) Co. Ltd.; CNCEC) подписа споразумение с руска компания за изграждане на завод за преработка на природен газ и производство на химикали в малък град, близо до руската брегова линия на Финландския залив, съобщава Радио "Китай".

Няколко души от Надзорния съвет на "Фолксваген" против заводът да е в Турция

Заседават отново за сделката през ноември Агенция Ройтерс цитира члена на надзорния съвет на "Фолксваген" Щефан Вейл, който е и министър-председател на Долна Саксония (където е базирано седалището на производителя на автомобили) да казва, че той не може да си представи, че компанията ще направи инвестицията в Турция предвид настоящите

От "Фолксваген" потвърдиха: Отлагат строителството на завода в Турция

Германският автомобилостроител "Фолксваген" (Volkswagen) обяви днес официално, че е отложил решението си за строителството на нов завод в Турция, предаде Франс прес. Компанията е "обезпокоена" след началото на турската офанзива в Сирия, посочва БТА. "Решението за новия завод бе отложено от борда на директорите"

НАП разпродава на символични цени морски имоти на длъжници (Обновена)

Обявяват на търг апартаменти и офиси в Ахелой, Слънчев бряг, Несебър, Св.Влас и "Елените Недвижими имоти по Южното Черноморие на изключително атрактивни цени, обяви за публична продан Националната агенция за приходите в Бургас. Крайната мярка се прилага към длъжници, които не са предприели никакви действия за погасяване на натрупаните пр"осрочени

Националният борд по туризъм предлага мерки за преодоляване на последствията от фалита на "Томас Кук"

Националният борд по туризъм /НБТ/ предлага на правителството спешни мерки за преодоляване на последствията върху българския туристически сектор заради фалита на туроператорската компания "Томас Кук", Великобритания и Европа. С предложенията се цели да се предотвратят негативни процеси за българската икономика и да се гарантира устойчивото

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber