Aстрономи откриха следи от древен океан на Венера

https://www.24chasa.bg/novini/article/7697409 Aстрономи откриха следи от древен океан на Венера Aстрономи откриха следи от древен океан на Венера www.24chasa.bg

Повторният анализ на данни, събрани от космическия апарат "Венера експрес", и нови компютърни модели на атмосферата на Венера показаха, че в далечното минало е имало големи водни запаси на планетата, предаде ТАСС. Това заявиха австрийски планетолози на 10-ия Московски симпозиум по изследванията на Слънчевата система. Възможно е на ранната Венера да е имало океан и почти "земен" климат, предава БТА.

"Извършените от "Венера експрес" измервания на процентното съотношене на изотопи на водорода и проучванията показват, че подобен дял е невъзможно да се получи, ако всички запаси на въпросния химичен елемент са донесени от комети или са свъръзни с вулканични изригвания - поясни планетоложката Майке Бауер от Института за космически изследвания към Австрийската академия на науките. - Поне част от деутерия вероятно е присъствала на Венера от момента на формирането на планетата."

Компютърни модели разкриха, че в далечното минало Венера вероятно е напомняла Земята - притежавала е големи водни запаси и е имала относително мек климат. Поради тази причина учени се питат какво е превърнало Венера в този адски свят, който съществува от поне милиард години. Като изследвали процеси, които са допринесли молекули вода завинаги да напуснат Венера, Бауер и колегата й Хелмут Ламер открили нови доказателства, че някога на планетата е имало големи водни запаси. Учените използвали данни, събрани от "Венера експрес", и аналогични данни за Земята, за да създадат няколко модела на еволюцията на атмосферите на двете планети.

Резултатите показали, че сегашният дял на деутерия в атмосферата на Венера е невъзможно да се обясни, ако всички водни запаси се дължат на падане на комети или вулканични изригвания. Дали това означава, че на Венера действително е имало океан, подобен на тези на Земята? "Не непременно, защото в такъв случай трябва да се търси обяснение къде е изчезнал кислородът от изпарилите се океани на Венера, след като молекулите вода от тези водоеми вероятно са се натрупали в атмоферата й след превръщането й в партик", поясни Ламер. Неизвестно е също как последните "остатъци" вода са напуснали Венера, след като днес скоростта на "бягството" на водорода от атмосферата й е съвсем малка.

Радан Кънев СНИМКА: Архив