Трима си делят и Нобеловата награда за физика - за теория и за откриване на планета

Нобеловата награда за физика се присъжда от Кралската шведска академия на науките Снимка: Ройтерс

Канадецът Джеймс Пийбълс и швейцарците Мишел Майор и Дидие Кело спечелиха Нобелова награда за физика за принос в разбирането на това как се развива Вселената, съобщи сайтът Nobelprize.com.

Джеймс Пийбълс получава половината награда за "теоретически открития във физическата космология", а Майор и Кело си поделят другата половина за "откриване на екзопланета в орбита около слънцеподобна звезда", каза проф. Горан Хансон, генерален секретар на Кралската шведска академия на науките, която избира лауреатите.

Тазгодишната Нобелова награда за физика е за новото разбиране на структурата и историята на Вселената, мястото на Земята в космоса, и първото откриване на планета, орбитираща около слънцеподобна звезда извън Слънчевата система.

Прозренията на Джеймс Пийбълс във физическата космология обогатяват изследванията в тази област и полагат основите за преобразяването на космологията през последните петдесет години - от предположение в наука. Теоретичната рамка, която той разработва от средата на 60-те години на миналия век, е в основата на сегашните ни идеи за Вселената.

Моделът за Големия взрив описва Вселената от първите моменти преди почти 14 милиарда години, когато тя е била изключително гореща и плътна. Оттогава Вселената се разширява, става все по-голяма и студена. Само 400 000 години след Големия взрив, Вселената става прозрачна и лъчи светлина могат да пътуват през космоса. Дори днес това древно лъчение е навсякъде около нас и кодирани в него се крият много от тайните на Вселената. Използвайки теоретичните си методи и изчисления, Джеймс Пийбълс успява да интерпретира тези следи от детството на Вселената и да открие нови физически процеси.

Резултатите показват Вселена, в която е известно само пет процента от съдържанието й, материя, която се състои от звезди, планети, дървета и самите нас. Останалите 95 процента са непозната тъмна материя и тъмна енергия. Това е загадка и предизвикателство за съвременната физика.

Джеймс Пийбълс предполага, че и на други планети може да съществуват форми на живот. Това мнение ученият изрази по телефона по времена пресконференция в Кралската академия на науките.

"Възможно е да съществуват планети, подходящи за живот. Но дали той ще прилича на земния, засега е невъзможно да узнаем", заяви ученият. Той призова младите хора по-смело да навлизат в науката, където ги очакват нови открития.

През октомври 1995 г. Мишел Майор и Дидие Кело обявиха, че са открили за първи път планета извън Слънчевата система - екзопланета, орбитираща около слънцеподобна звезда в нашата галактика Млечния път. В обсерваторията на Горен Прованс в Южна Франция със специално направени инструменти те виждат планетата 51 Pegasi b (51 Пегас Бе) - газова топка, сравнима с най-големия газов гигант в Слънчевата система - Юпитер.

С това откритие започва революция в астрономията и оттогава са открити над 4000 екзопланети в Млечния път. Още откриваме странни нови светове с невероятно разнообразие от размери, форми, орбити. Те са предизвикателство за представите ни и досегашните ни идеи за планетните системи и принуждават учените да преработват теориите си за физическите процеси зад произхода на планетите. Вече има много проекти за търсене на екзопланети, с които можем да открием отговор на вечния въпрос дали някъде има друг живот.

Двамата швейцарски Нобелови лауреати заявиха, че "това отличие е просто невероятно".

В прессъобщение, публикувано от университета в Женева, Мишел Майор и Дидие Кело си спомниха за "вълнуващите мигове", които са ги споходили, когато откриха през 1995 година първата планета извън Слънчевата система. "Това откритие е най-вълнуващото в цялата ни кариера и фактът, че то беше удостоено с Нобелова награда, е просто невероятен!".

Тазгодишните лауреати преобразяват разбирането ни за космоса. Докато теоретичните открития на Джеймс Пийбълс допринасят за разбирането ни как е еволюирала Вселената след Големия взрив, Мишел Майор и Дидие Кело изследват съседните ни космически райони, търсейки неизвестни планети. Откритията им завинаги променят представата ни за света.

Джеймс Пийбълс получава половината от сумата от 9 милиона крони (832 459 евро), а Мишел Майор и Дидие Кело ще си поделят другата половина.

Нобеловите награди ще бъдат връчени на церемония в Стокхолмската концертна зала на 10 декември - в деня на кончината на основателя на Нобеловата награда Алфред Нобел.

Нобеловата награда за физика се присъжда от Кралската шведска академия на науките от 1901 г.

Тази година паричната равностойност на наградата е 9 милиона крони (832 459 евро).

Първата Нобелова награда за физика е на немския физик Вилхелм Рьонтген за откриването на нов вид лъчи, наречени на негово име.

Само три жени са печелили Нобелова награда за физика. Това са Мария Кюри през 1903 г. и Мария Гьоперт Майер през 1963 г. и Дона Стрикланд през 2018 г.

Миналата година Нобелова награда за физика спечелиха Артър Ашкин, Жерар Муру и Дона Стрикланд за революционни изобретения в областта на лазерните технологии.

Сред по-известните Нобелови лауреати за физика са Анри Бекерел, Пиер и Мария Кюри /1903/, Макс Планк /1918/, Алберт Айнщайн /1921/, Нилс Бор /1922/, Лев Ландау /1962/, Пьотър Капица /1978/, Питър Хигс /2013 г./.

Швейцарските ледници са изгубили 10% от обема си за последните 5 години

Швейцарските ледници са изгубили 10 процента от обема си през последните 5 години заради климатичното затопляне, феномен, който не е бил наблюдаван от 100 години насам, предаде Франс прес. Агенцията цитира проучване, осъществено от Швейцарската академия на науките. Най-драстично топене предизвикали няколкото топлинни вълни

Първият произведен в Китай ледоразбивач се отправя на дебютната си експедиция

Китайският полярен ледоразбивач „Сюелун-2" ще започне първото си пътешествие до Антарктида от южния китайски град Шънджън във вторник, съобщават от Радио "Китай". Това ще бъде 36-та антарктическа експедиция на Китай. В нея ще участва екипаж от 413 души, които ще се опитат да разберат повече за влиянието на промените в Антарктида върху света,

Кометата 2I/Борисов прилича на "посестримите" си от Слънчевата система

Кометата 2I/Борисов - вторият междузвезден пришълец след странното космическо тяло с форма на пура Оумуамуа, прилича на "посестримите" си, формирали се в нашата Слънчева система, съобщават Ройтерс и ТАСС, позовавайки се на публикация в сп. "Нейчър". Сходството според астрономите свидетелства за вероятната прилика между други планетни системи и

Откриха доказателства за използването на слуги и роби през бронзовата епоха

Учени в Германия попаднаха на археологически доказателства за социално неравенство, включително за възможно използване на слуги и роби, във ферми през бронзовата епоха, съобщи ЮПИ. Доказателствата са открити на погребални обекти във ферми в Южна Германия. "Преди 4000 години в Южна Германия представители на няколко поколения в семейства с висок

"Хуауей" е в състояние да разработи стабилна операционна система

Основателят на „Хуауей Технолъджис" Жен Джънфей, който е и главен изпълнителен директор на компанията, е уверен, че могат да разработят своята операционна система Harmony до нивото на тази на Apple например, за по-малко от две до три години, съобщи Радио "Китай". Harmony бе представена през август, отбелязвайки най-големия тласък за китайския

Учени разкриха загадка, свързана с произхода на магнетарите

Астрофизици от Германия и Великобритания разкриха вероятния механизъм, свързан с произхода на магнетарите - неутронни звезди с изключително силни магнитни полета, съобщи Физ.орг. Експлозиите на подобни звезди пораждат излъчвания, които може да достигнат до Земята, да затруднят функционирането на космически апарати и да окажат въздействие върху

Носител на Нобелова награда: Ще открием извънземен живот в следващите 30 години

Човечеството ще открие извънземен живот в следващите 30 години, заяви носителят на Нобелова награда за физика за 2019 г., пише “Индипендънт”.  Той пояснява, че извънземен живот не означава малки зелени човечета и, че той може да бъде под формата на микроорганизми. “Не мога да повярвам, че ние сме единствените живи същества в цялата вселена

НАСА възобновява пилотираните си полети до МКС в началото на 2020 г.

Американското космическо ведомство възнамерява да възобнови пилотираните си полети до Международната космическа станция /МКС/ в първата половина на 2020 година, съобщиха световните агенции. Те цитират изявление на ръководителя на НАСА Джеймс Брайденстайн, направено по време на посещение на предприятие на американската компания "Спейс екс" в град