Астрономи направиха първите измервания на новооткритата комета

https://www.24chasa.bg/novini/article/7661344 Астрономи направиха първите измервания на новооткритата комета Астрономи направиха първите измервания на новооткритата комета www.24chasa.bg

Астрономи направиха първите измервания на предполагаемата новоткрита междузвездна комета, които дават информация за химическия й състав, съобщи Би Би Си.

Космическото тяло C/2019 Q4 (Борисов) е едва вторият известен междузвезден обект след странната "пура" Оумуамуа, която беше забелязана през 2017 г. Затова телескопи от цял свят бяха насочени към него, предаде БТА.

Ранните резултати показват, че съставът му вероятно не е много различен от този на кометите в Слънчевата система.

Астрономите са използвали инструмента "Озирис" на 10,4-метровия телескоп в Ла Палма, Испания, за да получат видимия спектър - измервания на отразената от кометата Борисов слънчева светлина. Той дава червената част от общия спектър и затова единственото, което виждат астрономите, е наклонът, който е сходен на този на кометите от Слънчевата система.

През следващите дни астрономите ще получат и измервания в синята част от спектъра на кометата, от която могат да получат информация за органични молекули (на базата на въглерода), каквито има в кометите в Слънчевата система, например цианид.

Специалистите очакват да открият и отклонения, когато анализират данните.

Съществува теория, че кометите може да са донесли живота на Земята - със съдържащите се в тях органични молекули. Ако такива бъдат намерени на комета от друга звездна система, това може да важен извод за потенциала за живот на екзопланетите.

Състав, сходен с този на кометите около нас, "би означавал, че на други места в галактиката ни процесите и условията са сходни като тези в Слънчевата система", обясни д-р Мигел Сера Рикар от Института по астрофизика в Тенерифе.

Кометите се състоят от лед и прах. Те са "мръсни снежни топки", образувани в най-външните райони на протопланетния диск - масата от газ и прах около млада звезда. Водата в тях е замръзнала, защото е много отдалечена от звездата.

C/2019 Q4 беше открита на 30 август от любителя астроном Генадий Борисов. Кометата има силно ексцентрична орбита. Измерванията на извивката й показват, че тя не може да се е насочила към Слънцето. Очаква се кометата да остане в Слънчевата система около година.

През уикенда телескопът "Джемини" на Хавай направи цветна снимка на Борисов. На нея се виждат райета и подчертана опашка. Цветът е като на кометите с дълъг период в Слънчевата система.

Разкриха тайната на съвършеното еспресо

Учени от Австралия, Великобритания и САЩ твърдят, че са открили формулата за направата на съвършеното кафе еспресо, съобщава ДПА. "От всички разновидности на кафето, еспресото е най-сложната и най-вариращата по качество напитка", констатират специалистите в научното издание "Матър". За да се получи добра консистенция

Индия ще изпрати в космоса роботката Вийомитра преди полета на космонавтите си

Индийската организация за космически изследвания представи човекоподобната роботка Вийомитра, предаде ТАСС. Планирано е тя да полети в космоса преди да бъде изведен в орбита първият индийски екипаж. Тестът с робота ще провери как работят животообезпечаващите системи на космическия кораб "Гаганян". Името на Вийомитра идва от думата "вийом" -

Как се е появил животът на Земята?

Знаем, че животът възниква на нашата планета преди около 3,8 млрд. години от нежива материя. Как се е случило това? Възможно ли е животът да възникне просто така? За разлика от неживата материя, живите организми се нуждаят от хранителни вещества. Те се възпроизвеждат и развиват, следвайки строг генетичен план. Но как всъщност се е появил животът