Каква е истината за ТЕЦ “Брикел”

https://www.24chasa.bg/novini/article/7660143 Каква е истината за ТЕЦ “Брикел” Каква е истината за ТЕЦ “Брикел” www.24chasa.bg
Каква е истината за ТЕЦ “Брикел”

l Пред нас има само два варианта - да използваме по-чисто гориво в разрез с разрешителното си или да затворим сега, на момента

l Биомасата и RDF горивото са нашият единствен шанс за оцеляване и преход към по-малко замърсяване

Енергийният микс на България е съставен от 40% ядрена енергия, 40% енергия, произведена от въглища, и останалите 20% са енергия от възобновяеми източници и природен газ. В този енергиен микс на държавата ни влиза и производството на “Брикел”.

Нашата ТЕЦ е създадена преди десетилетия, както и повечето централи в България, включително и самата АЕЦ “Козлодуй”. Времена, в които никой не е мислил нито за нисковъглеродна икономика, нито за това, че ще има емисии въглероден диоксид, за чието емитиране трябва да плащаме, нито за това какво излиза във въздуха от тези централи и как се отразява на хората. Всичко е било в посока държавата да бъде енергийно независима и да използва каквото има като наличен природен ресурс.

В днешни времена нещата са много по-различни. Акцентира се върху важните теми за глобалното затопляне, изменението на климата, както и здравето на населението.

Къде сме ние от “Брикел” в цялата тази енергийна картина? И толкова ли сме “черни”, колкото се опитват да ни изкарат?

Ние сме въглищна централа, която произвежда топло- и електроенергия, подава енергия в т.нар. брикетна фабрика, където правим брикети, предназначени за населението. И да, ние сме включени в Европейската схема за търговия с емисии и трябва да си купуваме такива, защото замърсяваме.

Това, което ни се иска да кажем, тъй като никой друг не го прави, е, че въглищните централи си отиват. Много ни е трудно да го приемем, но знаем че това е пътят, който е начертан, и най-вероятно - правилен. Но за целия този процес има преходен период, както и възможност за т.нар. справедлив преход към нисковъглеродна икономика. Този преход в България обаче удря на камък. Ние не го виждаме. Той реално не съществува.

Затова ние решихме, че трябва да търсим за нас този преход.

Знаем как изглежда “Брикел” – той не е толкова мръсен и толкова черен, колкото се опитват да го изкарат, но все пак работи на въглища. При работата с тях производството не е много чисто. Това могат да ви го потвърдят и от която и да е от другите централи.

Та след като няма справедлив общ преход , “Брикел” реши да търси своя самостоятелен път към него.

Така се стигна до биомасата и RDF горивото.

Относно биомасата: убедени сме, че вече няма човек, който да не е наясно колко екологично е горивото от този тип. Започнахме процедура, свързана с биомасата. Тя е свързана с добавяне към основното гориво – въглища, на биомаса и RDF гориво, като последното е в рамките на 4% от общото гориво.

В България една процедура по промяна на комплексно разрешително в най-добрия случай трае минимум една година, в най-лошия никога не приключва.

По това време започна да се вдига цената на емисиите и ние разбрахме, че имаме два варианта - да използваме по-чисто гориво в разрез с разрешителното си или да затворим сега, на момента. Ние избрахме варианта да продължим и да бъдем “грозният “Брикел”, който работи.

Да, изгаряме биомаса; да, МОСВ знае, да, РИОСВ - Стара Загора, знае. И знаят, че това е вариантът, в който да замърсяваме по-малко и да плащаме по-малко емисии. Всички от тези институции знаят, че това е по-добре за здравето на хората. Само тези които правят политика в България не знаят...

Успяхме с поредица от много писма и план за постоянен мониторинг, както и измервания от Изпълнителната агенция по околна среда, да убедим МОСВ, че трябва да ни даде възможност при много строги и стриктни правила да започнем пробно изгаряне на въглища с RDF гориво. Държим дебело да подчертаем, че RDF са отпадъци, минали през специална обработка, за да се превърнат в гориво за централата. Ние не внасяме отпадъци от други държави!

За сведение на всички “експерти”, за това гориво ние плащаме, а не плащат на нас. Последните измервания, които са правени с подаване на RDF към централата, са с много по-добри показатели от тези, когато изгаряме само въглища. Готови сме да предоставим всички данни на всеки, които иска и се интересува от тях.

Ние, “Брикел”, не правим нищо, което да е тайно или незаконно. Опитваме се да работим и да оцелеем, защото в момента се намираме в битка за съществуване. Останалите три централи на територията на Маришкия басейн са в същата хипотеза.

Ние не искаме да се оправдаваме, а да кажем на всички че, колкото и странно да звучи, се опитваме да внедрим и ползваме по-екологични горива, водещи да по-малко замърсяване и емитиране на емисии. И да, ние сме “мръсният и грозният „Брикел” и се опитваме да променим това.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Николай Нанков СНИМКА: Архив

Нанков: Наслушахме се на стъкмистика от БСП за тол системата

Наслушахме се на стъкмистика и изкривени статистически данни. Това каза заместник-министърът на регионалното развитие Николай Нанков по време на брифинг в Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), предаде "Dariknews". „Ще направим кратък брифинг, провокиран най-вече от брифинга на лидера на БСП и съответно част от

TollPass: Над 7500 клиенти вече заявиха бордови устройства за автоматично тол таксуване

TollPass: Над 7500 клиенти вече заявиха бордови устройства за автоматично тол таксуване

Интервю с Иван Георгиев, търговски директор на „Интелигентни Трафик Системи АД” - Кои специфики на българската тол система налагат използването на бордови устройства и защо е необходимо подписването на абонаментен договор? - Във всяка държава тол системите са различни. Някои са изградени още преди десетилетия и не са автоматични

СНИМКА: Архив

Коронавирусът в Италия "удари" товарния транспорт у нас

Извънредните мерки срещу коронавируса в Северна Италия се отразиха и на товарния транспорт. Български превозвачи спряха камионите заради десетки затворени предприятия, предава БНР. През България и граничния пункт „Кулата“ към пристанищата в Гърция и оттам към Южна Италия пътуват ТИР-ове от седем държави

Снимка Архив

“Булгартрансгаз”: Не сме уведомявани за подизпълнител на “Турски поток”

“Булгартрансгаз“ не е уведомяван за привличането на подизпълнители за строежа на газопровода „Балкански/Турски поток“ на територията на България, съобщиха от дружеството, съобщи БГНЕС. Коментарът е по повод на новината, че регистрираната в Белград руска компания IDC (Infrastructure Development and Construction)

Ангелкова: Пътуващите до Италия тези дни могат да си върнат парите от туроператорите, ако бъде обявен висок риск

Ангелкова: Пътуващите до Италия тези дни могат да си върнат парите от туроператорите, ако бъде обявен висок риск

Хората, които са резервирали екскурзия до Италия в следващите дни и искат да се откажат заради коронавируса, ще могат да получат обратно платените суми от туроператори без неустойки. До края на деня ще стане ясно дали това ще важи със сигурност. Това обясни министърът на туризма Николина Ангелкова след среща с туроператори

Бойко Борисов и Никос Анастасиадис Снимки: МС

Борисов: Газовата връзка Гърция-България е ключова

Министър-председателят Бойко Борисов и президентът наРепублика Кипър Никос Анастасиадис изразиха загриженост от разпространението на вируса COVID-19 в Европа. Това съобщиха от пресслужбата на Министерски съвет. Двамата лидери бяха категорични, че е необходима отлична координация междуевропейските институции

Последно от 24 здраве лого

Мнения

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от 168 часа лого

Последно от

Още от Бизнес

СНИМКА: Архив

6000 работодатели са объркали справките за доходи, изплатени през 2019 г.

НАП информира персонално фирмите за допуснатите неточности, остават 3 дни за корекции Заради допуснати неточности, близо 6000 предприятия и самоосигуряващи се лица ще трябва да изпратят отново справките за доходи, изплатени през 2019 година, /по чл. 73, ал. 1 и ал. 6 от ЗДДФЛ/, съобщават от Националната агенция за приходите

Руска компания ще строи "Турски поток" в България

Руска компания ще строи "Турски поток" в България

Регистрираната в Белград руска компания IDC (Infrastructure Development and Construction), която беше главен изпълнител за изграждането на газопровода „Турски поток“ през Сърбия, също ще бъде подизпълнител на българския участък от газопровода, предаде БГНЕС. Разрешението за изграждане на газопровода от България до Сърбия е дадено от саудитския

Белгийската група Spadel инвестира 17 млн. евро в развитието на „Девин”

Белгийската група Spadel инвестира 17 млн. евро в развитието на „Девин”

Групата Spadel ще инвестира 17 милиона евро в изграждането на нов, напълно автоматизиран логистичен център и смяна на две от производствените линии в завода в Девин. Огромното вложение ще позволи на марката Devin, която е част от групата Spadel и е лидер на пазара на бутилирана вода в България, да продължи растежа си


Турция разширява капацитета на ГКПП Хамзабейли-Лесово на българо-турската граница, който се реконструира и модернизира

Турският ГКПП Хамзабейли се разширява, за да разтовари Капъкуле

Турция разширява капацитета на ГКПП Хамзабейли-Лесово на българо-турската граница, който се реконструира и модернизира, съобщава БТА. В обновения пункт пероните за обслужване на пътниците и на моторните превозни средства ще бъдат увеличени от 6 на 10. Нови салони за пътниците, плац за тирове и други нови съоръжения ще бъдат разположени

Павилионите на “Лафка” вече са затворени.

Кметове търсят кой да замести “Лафка”

В редица градове може да има нови концесии за спирки Кметовете започват да търсят кой да замести “Лафка” с павилиони по спирките на градския транспорт. В неделя веригата обяви официално, че прекратява оперативната си дейност. “Ако сегашният концесионер на спирките в Пловдив “Лафка маркет” се откаже, ще обявим нова процедура

СНИМКА: Радио Китай

Китай ускорява нормализирането на куриерските услуги

За да подпомогне усилията по превенцията и контрола на епидемията и гарантира доставките на стоки от ежедневна употреба, Китай ще ускори възобновяването на куриерските услуги, съобщи представител на транспортните власти, цитиран от "Радио Китай". На пресконференция в събота представител от Министерството на транспорта каза

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber