През последните 2 години има назначени нови 106 психолози в училищата и станаха общо 741 в страната. Педагогическите съветници са 702-ма, като голяма част от тях имат квалификация психология. Това са хората, които оказват психологическа подкрепа на учениците, съобщи за “24 часа” Грета Ганчева, шеф на дирекцията “Приобщаващо образование” в Министерството на образованието и науката. Те всъщност в някои случаи обслужват и по 2 училища, за да бъде покрита мрежата.
“Ако се налага, директорите обезпечават психолози и през центровете за подкрепа за личностно развитие, както и през регионалните центрове за подкрепа на приобщаващото образование. Намират различни начини
да са полезни
на децата”,
обяснява Грета Ганчева. Почти всички училища с над 350 ученици имат психолог или педагогически съветник. Без нито един от тези специалисти са едва 31.
Според последни данни на Министерството на образованието и науката към 30 юни във всички детски градини и училища са назначени 3933 педагогически специалисти за подкрепа на личностното развитие, като от тях ресурсните учители са 986, логопеди - 527, рехабилитатори на слуха и говора - 88, учители на деца с нарушено зрение - 142, учители на деца с умствена изостаналост - 33, възпитатели - 644.
“През последните години работата на психолозите и на педагогическите съветници се увеличи. Една от грешните представи е, че те работят само с проблемни ученици”, обяснява директорът на столичното училище “Акад. Михаил Арнаудов” Диян Стаматов. Затова и назначил още двама педагогически съветници в последните години.
Особено през активните учебни месеци
гимназистите
сами отиват
при психолога,
за да споделят какво ги е натоварило или имат някакъв проблем.
Специалистите споделят, че учениците отиват при тях, започват монолога си, след това стават и си тръгват. Според тях на децата им липсват достатъчно разговори вкъщи, затова търсят с кого да споделят нещата, които ги вълнуват.
“Психологът и педагогическият съветник са добрият партньор в училищната среда, те не санкционират. През годините тяхната тежест за добър консултант нараства”, казва още Диян Стаматов. Увеличавала се и работата им с деца със специфични потребности. На ден психологът има поне 1-2 часа за консултация с такива деца. Едни имат здравословни проблеми, други - бавно възприятие, трети - затруднение в писането или в четенето.
Другата голяма група разговори, които имат, са при разрешаването на конфликти. Тогава психолозите стават медиатори за разрешаване на казусите, създават екипи от участващите в конфликта ученици. И в повечето случаи успяват да сприятелят скаралите се деца. Важна е и ролята им за превенция - за поведението на учениците в училище, в интернет, на улицата.