Ще отпушват най-тежката тапа на околовръстното на части - почват първо от Герман

https://www.24chasa.bg/novini/article/7655909 Ще отпушват най-тежката тапа на околовръстното на части - почват първо от Герман Ще отпушват най-тежката тапа на околовръстното на части - почват първо от Герман www.24chasa.bg
Разклонът за село Герман, откъде ще почне разширението на този участък от софийското околовръстно. СНИМКА: Йордан Симеонов

От общо 6 км само върху 2 км терените са напълно свободни

Само двама собственици са си поискали парите досега

Разширяването на околовръстното шосе на столицата между “Младост” и началото на магистрала “Тракия” ще се извършва на части, тъй като далеч не навсякъде отчуждителните процедури са завършили. Участъкът, от който ще се почне, е разклонът за село Герман, тъй като това е единственото място, на което в продължение на около 780 метра трасето е с напълно приключили отчуждителни процедури, научи “24 часа”.

Регионалният министър Петя Аврамова каза по време на парламентарния контрол в петък, че разширението ще започне в края на септември или началото на октомври, след като миналата седмица кабинетът отпусна 144 млн. лв. за този приблизително 6-километров участък, създаващ в момента много затруднения за движението.

Проектирането и строителството обаче ще трябва да се правят от изпълнителя - “ГБС Инфраструктурно строителство”, на части, тъй като далеч не навсякъде е ясно дали и кои точно терени са свободни. От цялата дължина на участъка – 5,8 километра, отчуждителните процедури са напълно приключили и АПИ е във владение на терените само за около 2 километра.

Само че става дума за множество малки участъци от по 50-100 метра, разположени на най-различни места. Единствено на разклона за Герман има непрекъснато трасе от 780 метра, около което земите са били общински и процедурата по отчуждаването им е минала лесно и бързо.

За участъка от “Младост” до началото на “Тракия” се водят общо 63 съдебни дела за размера на присъдените обезщетения, казаха от Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ).

Собствениците на терените са много повече, тъй като част от имотите са наследствени и има множество наследници. Половината от делата се водят от жители на “Горубляне”.

Има и приключили на последна инстанция и на 2 август пътната агенция публикува обява, с която уведомява собствениците с присъдени обезщетения, че трябва до 2 септември да подадат определени документи, за да си получат парите. В деловодството на АПИ обаче са се получили само две заявления, казаха от агенцията пред “24 часа”. Останалите собственици ще трябва на по-късен етап да си търсят парите от областния управител на София-град, по чиято сметка са преведени 7,5 млн. лв.

От друга страна, проектирането не може да започне, докато не се знаят точно свободните терени. Защото всичко може да се случи – може някое дело да се закучи и определен терен да не може да се придобие от АПИ. Това ще наложи проектът да се преработва и пътят да мине от друго място.

Такова нещо вече се случи при разширяването на околовръстното в участъка между булевард “България” и “Младост”. След месеци спорове със собственик на терен се наложи едно от локалните платна да се направи в нещо като тунел под основното платно, за да заобиколи спорния имот.

Делата за обезщетенията се водят в Административния съд - София-град. Те са започнали по стария ред на Закона за държавната собственост, който действаше преди май 2019 г. (виж по-долу).

Той предвижда при отчуждение терените да стават собственост на възложителя на обекта едва след като и последната съдебна инстанция е излязла с решение и е ясна сумата за обезщетението.

Затова от АПИ отговориха, че ще спазят текстовете от Закона за устройство на територията, които позволяват поетапно осигуряване на разрешение за строеж само в участъците, в които инвеститорът е придобил собственост.

Тези 5,8 километра от околовръстното са едни от най-сложните. Предвидени са четири тежки съоръжения – пътни детелини на разклоните за “Младост”, за Герман,  за Лозен и в края на участъка, който съвпада с началото на магистрала “Тракия” - там, където свършва булевард “Цариградско шосе”.

Има също локални пътища за всяко по-голямо УПИ по пътя плюс канализационни колектори, водопроводи и електрокабели, които трябва да се местят. Има също три пешеходни надлеза и мостове. Самият път ще е с две локални платна и с по три активни пътни ленти в посока, както и две зелени ивици. Затова сумата, разделена на километрите – по около 24 млн. лв. на километър, е най-голямата досега в България. Това е почти 5 пъти по-скъпо от новите отсечки на магистрала “Тракия”, чийто строеж започна след 2011 г.

 

Отчужденията може да се забавят заради конституционно дело 

Миналата седмица при откриването на нов дистрибуционен център на датска компания в “Божурище” премиерът Бойко Борисов каза, че заради бавните отчуждителни процедури ГЕРБ са искали да променят закона, което бе спряно от президента Румен Радев. “Тези промени не бяха правени на инат, точно обратното – други действат на инат”, каза тогава Борисов.

През май депутати от ГЕРБ вкараха в парламента поправки на Закона за държавната собственост, които промениха съществено реда за обезщетяване при строеж на обекти от национално значение, които са определени за такива с акт на Министерския съвет.

Новият ред вече предвижда теренът да става собственост на възложителя и той да влезе в имота веднага след като е издаден актът за отчуждаването. Ако собственикът има претенции за размера на сумата, той пак може да води дело на две инстанции, но строителните дейности могат да започнат.

Върху промяната бе наложено вето от президента Румен Радев, което беше преодоляно за рекордно кратък срок – в рамките на три работни дни промените бяха прегласувани на първо и второ четене.

След публикуването им в “Държавен вестник” обаче още в същия ден – 4 юни 2019 г., президентът сезира Конституционния съд с мотива, че се създава неравнопоставеност между едрите и дребните собственици на земеделски земи и горски територии и че в промените няма баланс между обществения интерес и защитеното от конституцията право на собственост.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Стартират ремонтните дейности на пътя Мездра – Роман

Стартира работата по 4-километров участък от третокласния път Мездра – Роман в отсечката между Мездра и село Горна Кремена. Това стана ясно при инспекция на част от републиканската пътна мрежа във Врачанска област, която направи днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова, съобщиха от министерството

БНБ публикува годишните отчети на Банката от 1884 г. до наши дни

По повод 140-та годишнина от основаването си Българската народна банка публикува на интернет страницата си годишните отчети на Банката от 1884 г. до наши дни, предава БТА. Първият официално публикуван годишен отчет на БНБ е за 1884 г., когато управител на Централната банка е Иван Евстратиев Гешов. От тогава до днес БНБ ежегодно съставя този

Започна изграждането на първия китайски круизен кораб

Първият круизен кораб, които ще бъде построен в континентален Китай, навлезе в етап на производство този петък, съобщава радио "Китай". Със своите 135 500 тона, Vista-class, корабът се очаква да покаже силата на Китай в корабостроителните технологии, посочват експерти. Церемония по старта на строежа се проведе в компания „Shanghai Waigaoqiao

Селфи с инструктора ще доказва изпита за книжка (Обзор)

Министър Желязков и автошколи договарят нови правила за шофьорските курсовете Селфи на кандидат-шофьора с инструктора в колата ще е сред доказателствата, че часът за кормуване е действителен. Това предвижда електронен контрол на часовете на кандидат-шофьорите, разработван от Министерството на транспорта

731 млн. пратени от емигранти за 7 месеца

Близо 731 млн. евро са изпратените у нас пари от емигранти до края на юли, отчита статистиката на БНБ. За същия период на 2018 г. сумата е била с 13 млн. евро по-малко. До седмия месец на 2019 г. най-много постъпления са получени през май, когато сумата възлиза на близо 120 млн. евро, а най- малко са преводите през януари - 88,3 млн. евро

Съд обяви мини „Бобов дол” в несъстоятелност

Окръжен съд – Кюстендил обяви несъстоятелност на мини „Бобов дол” в несъстоятелност. Решението е взето на 14 октомври, съобщи БНР. Производството по несъстоятелност бе спряно, а след това възобновено по искане на НАП. Причината - неизпълнение на оздравителния план. Магистрати припомниха, че производството по несъстоятелност на мини "Бобов дол"

Последно от лого

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Бизнес

Внук на княз и Симеон Сакскобургготски валидираха пощенска карта (Обзор)

Пощенска карта, посветена на 140 г. от подписването на Цариградския мирен договор бе валидирана днес в рамките на Европейската филателна изложба „Пловдив фила 2019“ и Международния панаир „Булколекто“. Печатът за пускане в употреба бе поставен от зам.-министъра на транспорта Андреана Атанасова, почетния председател на Съюза на филателистите в

Ангелкова в Боровец: Мобилизирани сме зимният сезон да затвърди добрите резултати през трудната 2019 г.

Тя обсъди с контролните органи и представители на местната власт и бизнеса готовността преди старта на зима 2019/2020 Изпратихме летен сезон с добри резултати въпреки негативните кампании в началото и сега предстои стартът на зимния, който да затвърди постигнатото. Много е важно да бъдем максимално подготвени с нови инициативи

Започна запълването с газ на първата тръба от "Турски поток"

Проектната компания Саут стрийм транспорт (South Stream Transport), която изгражда газопровода "Турски поток", започна запълването с газ на първата тръба от съоръжението, предаде ТАСС, цитирани от БТА.  Това е заключителният етап на изпитанията преди пускането в експлоатация на газопровода, уточни компанията

Желязков: Мръсният въздух е новият ни аргумент за пакета "Мобилност"

Замърсяването на въздуха е един от новите аргументи на българското правителство пред Брюксел за преразглеждане на пакета „Мобилност”. В искането са се включили още пет страни, а целта е да се предотвратят загубите за транспортния бранш от Източна Европа. Това обясни в предаването „Лице в лице” по Би Ти Ви министърът на транспорта и съобщенията

Kомпания търси служители, за да отсядат в най-луксозните имоти в света

Туристическа компания търси да наеме между 5 и 10 души, които да отсядат в някои от най-луксозните имоти в света, за да са сигурни, че те са подходящи за най-богатите купувачи. Нещо повече, на успелите кандидати ще бъде изплатена заплата в размер на 2 000 британски лири (2550 долара) за всеки дом, в който остават, с шанс да посещават 10-15 годишно

Япония премахна забраната от 2017-а за внос на българско птиче месо

Япония премахна временната забрана за внос на българско птиче месо, съобщиха от Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ). От днес, 18 октомври 2019 г., се разрешава вносът на месо и месни продукти, добити от птици. Забраната беше наложена в края на 2017 г. заради влошената епизоотична обстановка по отношение на заболяването

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber