Ще отпушват най-тежката тапа на околовръстното на части - почват първо от Герман

https://www.24chasa.bg/novini/article/7655909 Ще отпушват най-тежката тапа на околовръстното на части - почват първо от Герман Ще отпушват най-тежката тапа на околовръстното на части - почват първо от Герман www.24chasa.bg
Разклонът за село Герман, откъде ще почне разширението на този участък от софийското околовръстно. СНИМКА: Йордан Симеонов

От общо 6 км само върху 2 км терените са напълно свободни

Само двама собственици са си поискали парите досега

Разширяването на околовръстното шосе на столицата между “Младост” и началото на магистрала “Тракия” ще се извършва на части, тъй като далеч не навсякъде отчуждителните процедури са завършили. Участъкът, от който ще се почне, е разклонът за село Герман, тъй като това е единственото място, на което в продължение на около 780 метра трасето е с напълно приключили отчуждителни процедури, научи “24 часа”.

Регионалният министър Петя Аврамова каза по време на парламентарния контрол в петък, че разширението ще започне в края на септември или началото на октомври, след като миналата седмица кабинетът отпусна 144 млн. лв. за този приблизително 6-километров участък, създаващ в момента много затруднения за движението.

Проектирането и строителството обаче ще трябва да се правят от изпълнителя - “ГБС Инфраструктурно строителство”, на части, тъй като далеч не навсякъде е ясно дали и кои точно терени са свободни. От цялата дължина на участъка – 5,8 километра, отчуждителните процедури са напълно приключили и АПИ е във владение на терените само за около 2 километра.

Само че става дума за множество малки участъци от по 50-100 метра, разположени на най-различни места. Единствено на разклона за Герман има непрекъснато трасе от 780 метра, около което земите са били общински и процедурата по отчуждаването им е минала лесно и бързо.

За участъка от “Младост” до началото на “Тракия” се водят общо 63 съдебни дела за размера на присъдените обезщетения, казаха от Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ).

Собствениците на терените са много повече, тъй като част от имотите са наследствени и има множество наследници. Половината от делата се водят от жители на “Горубляне”.

Има и приключили на последна инстанция и на 2 август пътната агенция публикува обява, с която уведомява собствениците с присъдени обезщетения, че трябва до 2 септември да подадат определени документи, за да си получат парите. В деловодството на АПИ обаче са се получили само две заявления, казаха от агенцията пред “24 часа”. Останалите собственици ще трябва на по-късен етап да си търсят парите от областния управител на София-град, по чиято сметка са преведени 7,5 млн. лв.

От друга страна, проектирането не може да започне, докато не се знаят точно свободните терени. Защото всичко може да се случи – може някое дело да се закучи и определен терен да не може да се придобие от АПИ. Това ще наложи проектът да се преработва и пътят да мине от друго място.

Такова нещо вече се случи при разширяването на околовръстното в участъка между булевард “България” и “Младост”. След месеци спорове със собственик на терен се наложи едно от локалните платна да се направи в нещо като тунел под основното платно, за да заобиколи спорния имот.

Делата за обезщетенията се водят в Административния съд - София-град. Те са започнали по стария ред на Закона за държавната собственост, който действаше преди май 2019 г. (виж по-долу).

Той предвижда при отчуждение терените да стават собственост на възложителя на обекта едва след като и последната съдебна инстанция е излязла с решение и е ясна сумата за обезщетението.

Затова от АПИ отговориха, че ще спазят текстовете от Закона за устройство на територията, които позволяват поетапно осигуряване на разрешение за строеж само в участъците, в които инвеститорът е придобил собственост.

Тези 5,8 километра от околовръстното са едни от най-сложните. Предвидени са четири тежки съоръжения – пътни детелини на разклоните за “Младост”, за Герман,  за Лозен и в края на участъка, който съвпада с началото на магистрала “Тракия” - там, където свършва булевард “Цариградско шосе”.

Има също локални пътища за всяко по-голямо УПИ по пътя плюс канализационни колектори, водопроводи и електрокабели, които трябва да се местят. Има също три пешеходни надлеза и мостове. Самият път ще е с две локални платна и с по три активни пътни ленти в посока, както и две зелени ивици. Затова сумата, разделена на километрите – по около 24 млн. лв. на километър, е най-голямата досега в България. Това е почти 5 пъти по-скъпо от новите отсечки на магистрала “Тракия”, чийто строеж започна след 2011 г.

 

Отчужденията може да се забавят заради конституционно дело 

Миналата седмица при откриването на нов дистрибуционен център на датска компания в “Божурище” премиерът Бойко Борисов каза, че заради бавните отчуждителни процедури ГЕРБ са искали да променят закона, което бе спряно от президента Румен Радев. “Тези промени не бяха правени на инат, точно обратното – други действат на инат”, каза тогава Борисов.

През май депутати от ГЕРБ вкараха в парламента поправки на Закона за държавната собственост, които промениха съществено реда за обезщетяване при строеж на обекти от национално значение, които са определени за такива с акт на Министерския съвет.

Новият ред вече предвижда теренът да става собственост на възложителя и той да влезе в имота веднага след като е издаден актът за отчуждаването. Ако собственикът има претенции за размера на сумата, той пак може да води дело на две инстанции, но строителните дейности могат да започнат.

Върху промяната бе наложено вето от президента Румен Радев, което беше преодоляно за рекордно кратък срок – в рамките на три работни дни промените бяха прегласувани на първо и второ четене.

След публикуването им в “Държавен вестник” обаче още в същия ден – 4 юни 2019 г., президентът сезира Конституционния съд с мотива, че се създава неравнопоставеност между едрите и дребните собственици на земеделски земи и горски територии и че в промените няма баланс между обществения интерес и защитеното от конституцията право на собственост.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Производители: Има раздвижване с веригите, но ефектът предстои

Производители: Има раздвижване с веригите, но ефектът предстои

Родните фермери разчитат и на отварянето на заведенията за хранене Все повече родни производители на храни навлизат с продуктите си във веригите, но процесът, започнал с влизане в сила на постановлението на кабинета от края на април, върви бавно, показа проверка на “24 часа” сред браншови организации

Над 3500 плащания на сметки за месец от сайта на “Енерго-Про”

Над 3500 плащания на сметки за месец от сайта на “Енерго-Про”

За малко повече от месец над 3500 плащания са направили клиенти на “Енерго-Про Продажби” през най-новия канал на компанията за погасяване на месечни задължения. Статистиката сочи, че за периода от 23 април до 26 май среднодневно над 100 плащания са извършвани през интернет адрес https://vp.energo-pro.bg/

Росен Желязков Снимка: Архив

Министър Желязков обсъди с браншови организации мерките в сухопътния сектор

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков е представил пред браншови организации предприетите към момента мерки, имащи отношение към товарния и автобусния транспорт, съобщиха от пресцентъра на МТИТС, цитирани от БТА. По време на срещата е бил обсъден и Планът за възстановяване

Кадър: Нова телевизия

Евгений Иванов: Който иска промяна на данъчната система, иска държавата да е в хаос

Всяка година, когато се сменя ротационният председател на АОБР представяме нашите приоритети за годината. Всяка година без изключение на четирите работодателски организации, които членуват в Асоциацията и произвеждат 86% от БВП, а 82% от заетите получават заплатите си в нашите предприятия, основен приоритет винаги е било запазване на данъчната

Ревизиите на „АРТЕКС“ приключиха – НАП и Специализираната прокуратура потвърдиха, 
че дейността на компанията е напълно изрядна

Ревизиите на „АРТЕКС“ приключиха – НАП и Специализираната прокуратура потвърдиха, че дейността на компанията е напълно изрядна

Приключиха проверките на „АРТЕКС“, повод за които бяха предизборни скандали, свързани с политици и обществени лица. Институциите не откриха никакви нарушения в дейността на компанията. Детайлните проверки бяха възложени от Специализираната прокуратура и КНКОНПИ на НАП-София. Компанията е предоставила достъп до всички данни и документи

Душан Рибан, управител на „ЧЕЗ ЕСКО България“ ЕООД

ЧЕЗ ЕСКО България предлага успешни решения в условията на финансова криза

Интервю с Душан Рибан, управител на „ЧЕЗ ЕСКО България“ ЕООД - Г-н Рибан, двумесечното извънредно положение в страната предизвика затруднения и дори фалити за някои бизнеси, за други обратно - допълнителни възможности. Как стоят нещата за ЕСКО услугите? - Действително последните два месеца се превърнаха в сериозно предизвикателство за бизнеса

Последно от 24 здраве лого

Мнения

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от 168 часа лого

Последно от

Още от Бизнес

Проф. Олег Асенов Снимка: Архив

АПИ: Темпът на събиране на средства от пътни такси е същият като миналата година

Членът на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" Олег Асенов каза по време на блиц контрола в ресорната парламентарна комисия , че към момента темпът на събиране на средства от пътни такси - винетки и тол, е същият като миналата година, въпреки коронавируса. Това означава, че ефектът на събиране на пътни такси на база на изминато разстояние се

Емил Димитров: Не мога аз да искам оставката на Красимир Живков

Емил Димитров: Не мога аз да искам оставката на Красимир Живков

Не мога да коментирам досъдебно производство, не е редно. За всичко, което е поискано, е оказано съдействие още от сутринта. Не знам нищо повече. Това коментира министърът на околната среда и водите Емил Димитров преди заседание на ресорната комисия в парламента по повод спецакцията срещу заместникът му Красимир Живков в четвъртък сутринта

За трети пореден път БУЛСТРАД е застраховател на годината

За трети пореден път БУЛСТРАД е застраховател на годината

Най-престижното признание в застрахователния бранш – "Застраховател на годината - Общо застраховане 2019”, за трета поредна година бе присъдено на ЗАД „БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП”. Наградата бе връчена от г-н Бойко Атанасов, Председател на Комисията по финансов надзор на г-н Недялко Чандъров, Главен изпълнителен директор на ЗАД „БУЛСТРАД ВИЕНА

ЕС дава 33 млрд. евро на Румъния по плана за възстановяване на икономиката СНИМКА: Pixabay

ЕС дава 33 млрд. евро на Румъния по плана за възстановяване на икономиката

Румънският евродепутат Зигфрид Мурешан заяви, че Румъния ще получи 33 милиарда евро съгласно плана за възстановяване на икономиката на Европейския съюз, представен вчера от Европейската комисия, съобщава телевизия "Диджи 24". Мурешан изтъкна, че Румъния е един от основните бенефициенти на новия европейски инструмент

Министърът на труда и социалната политика Деница Сачева СНИМКА: Правителствена информационна служба

Сачева: До края на април 3204 души са декларирали, че ще работят в чужбина

От началото на годината до края на април 2020 година 3204 български граждани са декларирали при прекратяване на регистрацията си в Бюрата по труда, че заминават за чужбина с цел наемане на работа в държавите от ЕС и ЕИП. Това се посочва в писмен отговор на министъра на труда и социалната политика Деница Сачева на въпрос на народния представител

Пламен и Атанас Бобокови

Два основни бизнеса имат братя Бобокови - производство на акумулаторни батерии и масла

Братя Бобокови имат два основни бизнеса - производството на акумулаторни батерии, което се извършва от "Монбат", и маслен бизнес, развиван под бранда Prista Oil. Бизнесът с масла излезе и извън България с продобиването на Заводи в Турция и Узбекистан. Към групата е и заводът "Верила лубрикантс" до София

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber