41,5% от българите не биха подали сигнал към контролните органи, ако станат лично свидетели или имат информация за корупционно действие, а ще предпочетат медиите. Всеки четвърти българин би потърсил помощ от журналисти, ако изпадне в подобна ситуация.
Това са данни от социологическо проучване на “Алфа рисърч”, направено през юни 2018 г. по поръчка на асоциацията “Прозрачност без граници”. Те обаче продължават да са актуални и днес, казва Иван Такев, омбудсман на БНТ.
Може да му се вярва не само защото думите му са подкрепени от проучванията на общественото мнение. А и защото неговата работа всекидневно потвърждава нуждата на гражданите от достоверни и честни медии, както и доверието им към тях и към БНТ като обществена телевизия.
Какво означава омбудсман? Според тълковния речник това е съветник по гражданските права, независимо лице или институция, които проучват жалби на граждани по отношение на държавната или местната администрация и др. Такава е дейността на националния омбудсман, а и на обществените посредници, които сравнително отскоро присъстват в част от общините и дори в големи корпоративни компании.
Какво означава обаче омбудсман на БНТ? Той
не е подчинен
на националния
омбудсман
(в момента временно е Диана Ковачева, заместила Мая Манолова, която напусна, за да се кандидатира за кмет на София), а е самостоятелна и независима институция. С поста си трябва да гарантира прозрачността и обратната връзка в обществените медии - поне така е записано в Декларацията на Европейския съвет за радио и телевизия. Това обаче изобщо не означава, че зрителите търсят омбудсмана само за да се оплачат или похвалят телевизията. Точно обратното - той е човекът за всичко. Една сутрин например в 6,30 ч Такев получава писмо от разтревожен родител за проблем с бившия фонд за лечение на деца. Към 22-23 ч обикновено му звънят с въпроси за предавания.
Преди време пристига писмо от затвора във Варна, където подателят излежава доживотна присъда за убийство. Води обаче дела срещу България в Европейския съд по правата на човека, за да докаже, че е бил осъден несправедливо и показанията са му били взети насила от разследващите и монтирани в процеса. Случаят е известен като “Д. М. срещу България”. Европейският съд признава в делото за нарушени човешки права и му присъжда парично обезщетение. На това основание затворникът иска изтърпяването на присъдата му да бъде спряно от главния прокурор. И пише до омбудсмана на БНТ!
Друг човек - животновъд от Свети Влас, му се оплаква от системен тормоз и опит да унищожат стадото му и да го изгонят от фермата. Иван Такев - като омбудсман, сезира прокуратурата в Несебър. “Сблъсках се обаче с формалното отношение на органите на реда при такива случаи на тормоз и самоуправство”, обяснява Такев.
Преди три години омбудсманът на БНТ почти прави свое разследване по казуса на човек, роден в България от брака между рускиня и българин, който се бори да си върне българското гражданство. Става въпрос за двама братя близнаци, родени от смесен брак у нас. Единият е признат за български гражданин, но на другия това право му се оспорва. В този случай се стига до
своеобразно
сътрудничество
на БНТ и
“24 часа”,
след като вестникът разказва историята. “Тогава ви потърсих за помощ и коопериране на усилията, защото БНТ не успя само със собствен ресурс да разреши казуса”, обяснява Такев. Резултатът е, че човекът получава гражданството си, което има по право. Толкова е благодарен, че пуска в профила си във фейсбук ръчно направен колаж - върху снимка на омбудсмана изписва думите: “Иван Такев - много добър човек. Той помага на хората, правата на които нарушават администрацията и длъжностни лица. Помага на хората да защитят техните права пред бюрократическим режим.”
А едно от най-милите писма, получени от омбудсмана на обществената телевизия през 2016 г., е от наш сънародник - Тодор Габровски, който живеел в САЩ. Човекът поискал за 100-ия си рожден ден БНТ да излъчи негово стихотворение. Такев седнал и на свой ред му написал дълго писмо, в което го помолил да разкаже за себе си, за семейството си, за живота си зад Океана. Всъщност омбудсманът, който дълги години бе журналист в БНТ, си представил историята, разказана в тв репортаж. Така и не получил обаче отговор.
Няма никаква изненада във всички тези сигнали и писма, които омбудсманът на БНТ получава. Медиите винаги са били “последната надежда на обикновения човек за справедливост”, казва Такев. Преди години в телевизията съществуваше отдел “Писма на зрителите”, така както и до днес в качествените вестници има “Писма на читателите”. Впрочем в БНТ продължава да работи и телефон на зрителя. Най-важната функция на тези отдели (сред тях и на омбудсмана) е обратната връзка с хората, които знаят, че именно медиите могат и ще упражнят вместо тях граждански контрол. А в повечето случаи и ще решат конкретния проблем.
В БНТ институцията омбудсман е създадена преди пет години в началото на втория мандат на Вяра Анкова. Първият омбудсман на БНТ е Бойко Станкушев. Преди три години на неговото място идва Иван Такев.
Иван Такев: Медиите са последната надежда на обикновения човек за справедливост
- Г-н Такев, защо в БНТ има омбудсман?
- Омбудсманът и медиите са последната надежда на обикновения човек за справедливост. Това е резултат от ниската степен на доверие на гражданите в институциите, които имат основни правомощия при разследване и наказване на корупцията, лошите административни практики и нарушаване на основни граждански права. Гражданите продължават да вярват, че даването на публичност чрез медиите ще им помогне да разрешат проблемите си. Въпреки негативните класации за свободата на словото и медиите в България гражданите продължават да припознават медиите (и в частност БНТ) за истински омбудсмани и реални защитници на гражданските им права. Затова и новият генерален директор на БНТ Емил Кошлуков е решен да разшири и подобри дейността на омбудсмана като част от структурата за обратна връзка със зрителите.
- С какво се занимавате, за какво ви звънят зрителите?
- Сигналите са различни и разнопосочни, като най-често са свързани с лоши административни практики на местно и общинско равнище, проблеми на потребителите с монополни структури, колекторски фирми, нерешени трудово-правни спорове, измами, нарушени човешки и граждански права. Всички сигнали се проверяват и отговарям писмено на жалбоподателите в едноседмичен до едномесечен срок според трудността на проверката. Повечето сигнали стават сюжети на журналистически проверки и репортажи в информационните и публицистични предавания на БНТ. Често сигналите са свързани с качеството на някои предавания и програмни дефицити.
- Как може да се свърже човек с вас?
- На официалната страница на БНТ в интернет има директория “Омбудсман”, на която са обявени електронната ми поща и телефонът, които са достъпни 24 часа в денонощието за подаване на сигнали. Има и активно поле, в което зрителите могат да напишат мнението си.
- Наличието на омбудсман в обществените медии е и европейска практика. Как е организирана тази институция в чужбина?
- В телевизията в Словения има звено омбудсман от 2008 г., създадено да защитава интереса на зрителите и да изпълнява ролята на посредник от тяхно име. Също и да съблюдава за нарушения на нормативната рамка и професионалноетичните кодекси, като от него се очаква да защитава интегритета и независимостта на журналистите и програмните работници срещу несъстоятелни обвинения.
Във Франция ролята на омбудсмана (mediateurs) е институирана през 1998 г. След юни 2002 г., когато е създаден кабинет на омбудсманите, тяхната мисия и предоставените им средства се увеличават. France Televisions има петима омбудсмани, чиито становища се публикуват главно в интернет, ако това е уместно. Освен това предаването LHebdo du mediateur (всяка събота по France 2), както и програмата Votre Tele (излъчвана веднъж месечно в неделя) дават възможност да се общува със зрителите.
- Вие публикувате ли резултатите от вашата дейност в интернет?
- Тя влиза в отчетите на БНТ пред Съвета за електронни медии, като те се публикуват в интернет страниците на телевизията и на СЕМ.