"Мирър": Преди 11 милиона години под повърхността на Марс е текла вода

https://www.24chasa.bg/novini/article/7639399 "Мирър": Преди 11 милиона години под повърхността на Марс е текла вода "Мирър": Преди 11 милиона години под повърхността на Марс е текла вода www.24chasa.bg

Метеорити, откъснали се от марсианската почва преди 11 милиона години, когато астероид се блъснал в Червената планета, разкриват, че навремето под повърхността й е текла вода, съобщава в. "Мирър".

Група от тези метеорити паднала на Земята през 1911 г. Те са наречени нахлити, на Ел Нахла в Египет, където паднал първият от тях, предава БТА.

Сега учени от университета в Глазгоу използвали нови технологии, за да ги анализират. Специалистите твърдят, че нахлитите хвърлят светлина върху появата на вода в течно състояние на Марс.

"Има много информация във вътрешността на малките парчета от Червената планета, които са паднали на Земята под формата на метеорити", заяви Люк Дейли от екипа.

Анализът на учените показал, че в марсианските скали всъщност са се блъснали два астероида - първият преди 633 милиона години, а вторият преди около 11 милиона години.

Първият астероид образувал голям кратер във вулканична скала на марсианската повърхност. "Сблъсъкът бил достатъчно силен, за да стопи леда под марсианската повърхност и образувалата се вода да потече през цептнатини в скалите, създавайки временна хидротермална система под почвата - поясни ученият. - Тази система повлияла върху състава на минералите в скалите, които се намират близо до цепнатините. Това навежда на мисълта, че сблъсъкът с астероида е свързан със загадъчния механизъм за генериране на вода в течно състояние в нахлитите, след като угаснал вулканът, който ги е формирал на Марс. Вторият сблъсък с астероид се отличавал с правилната комбинация от ъгъл на падане и сила, за да откъсне скали от марсианската повърхност, които да започнат дългото си пътуване към Земята."

Учените смятат, че резултатите от изследването им хвърлят нова светлина върху формирането на марсианския пейзаж и могат да допринесат да се опознае точният произход на нахлитите. "Сега знаем, че търсим сложна вулканична структура на 1,3-1,4 милиарда години, като единият кратер е на 633 милиона години, а другият - на около 11 милиона години", отбеляза Дейли.

Проби от двата нахлита били изследвани от учени от университетите в Глазгоу, Лийдс, Упсала, Пиза, университета на Нов Южен Уелс и университета Къртин в Пърт. Единият нахлит е открит в Антарктида през 2003 г., а другият - в колекцията от скални проби на университета Пърдю през 1931 г.

Резултатите от изследването са публикувани в Science Advances.

"Фейсбук" се срина в редица страни