САЩ ще се завърнат на Луната с ракетата "Вулкан" и спускаемия апарат "Перегрин"

САЩ ще се завърнат на Луната след почти 50-годишна пауза с роботизирания спускаем апарат "Перегрин" ("Странник"), построен от компанията "Астроботик текнолъджи", който ще бъде изстрелян с ракетата "Вулкан" на "Юнайтед лонч алайънс", съобщи Ройтерс.

"Астроботик" беше избрана през ноември заедно с още осем компании като конкуренти за бюджета от 2,6 милиарда долара за разработване на малки космически апарати и друга технология за 20 мисии за изследване на лунната повърхност през следващото десетилетие, предава БТА.

"Астроботик" се спря на ракетата "Вулкан", която се разработва от съвместно предприятие на "Боинг" и "Локхийд Мартин" за изстрелването на спускаемия апарат "Перегрин" от Кейп Канаверал през лятото на 2021 г. Това ще е първото изстрелване на "Вулкан" и основното изпитание за ракетата, която ще стане основното средство за защита на "Юнайтед лонч алайънс" срещу конкурентните ракети на "Спейс Екс" и други компании.

Ако няма промени в графика, "Перегрин" ще стане първият американски космически апарат, който ще кацне на Луната след астронавтите от "Аполо" през 1972 г. Мисията ще превози оборудване и експерименти по програма на НАСА и ще положи основите, така че до нея да стигнат астронавти до 2024 г., какъвто оптимистичен график състави администрацията на Доналд Тръмп.

През май "Астроботик" съобщи, че НАСА й е отпуснала 79,5 милиона долара за първата мисия, в която ще има оборудване от осем различни държави, включително САЩ и Мексико.

В основата на "Вулкан" са двигателите ВЕ-4 на компанията "Блу ориджин" на Джеф Бeзос, която също работи върху тежкотоварна ракета. "Вулкан" ще замести ракетите от сериите "Делта" и "Атлас".

Други държави също се насочиха към Луната. Китайска сонда успешно кацна на обратната страна на Луната през януари. Израелска частна компания се включи в надпреварата с непилотирания роботизиран лендър "Берешит", но той се разби в лунната повърхност през април. Индийският роувър "Чандраян-2", който беше изстрелян през юли, застана днес на окололунна орбита на път към южния полюс на спътника ни, който досега е неизследван.

Учени: Топенето на ледниците може да разпространи нечувани вируси на 15 000 години

Научни изследователи алармират, че топящите се заради климатичните промени ледници могат да представляват огромна заплаха, тъй като е възможно да разпространят непознати за човечеството вируси. Огромен ледник в северозападната част на Тибетското плато в Китай е дом на нечувани такива досега, които са запечатани в него преди 15 000 години

TOI 700 d Снимка: NASA

Откриха планета колкото Земята с условия за живот (Видео)

НАСА обяви, че нейният спътник TESS, който търси екзопланети, е открил нова планета с размерите на Земята, която е на обитаемо разстояние от своята звезда и където може да има вода в течно състояние. Новооткритата планета беше кръстена "TOI 700 d" и е относително близо до нас - на 100 светлинни години

Учени накараха стволови клетки да произвеждат инсулин

Учени от Вашингтонския университет са открили нов способ за превръщането на човешки стволови клетки в такива, които произвеждат инсулин, пише сайтът Сайънс алърт, цитиран от БТА.  Новата разработка може да помогне на медиците да се преборят със сложните форми на диабет. Изследователите са научили плурипотентните клетки

Виж успешното изпитание на кораба "Орион" (Видео)

НАСА показа на сайта си зрелищно видео, на което се вижда успешно изпитание за космическия кораб „Орион”, който трябва да транспортира хора до Луната. Мисията на НАСА с астронавти към Луната е планирана за 2024 година. По време на мисиите "Артемида" астронавтите ще имат защита под формата на система за стартиране на аборт (LAS)

Астрономи наблюдаваха най-мощната експлозия във вселената СНИМКА: pixabay

Астрономи наблюдаваха най-мощната експлозия във вселената

Астрономи съобщиха за най-голямата експлозия, наблюдавана някога във вселената, предаде Асошиейтед прес, цитирана от БТА.  Мощният взрив е пет пъти по-силен от най-голямата космическа експлозия, регистрирана досега. Той протекъл в черна дупка, намираща се в сърцевината на галактическия куп Офиукус - огромен космически конгломерат от хиляди

Почина програмистът, създал първия "чийт" код във видеоигрите

Почина японският програмист, създал първият „чийт“ код или т.нар „Конами код“, превърнал се в неизменна част от модерният гейминг. За първи път Казухиса Хашимото използва последователността – нагоре, нагоре, надолу, надолу, наляво, надясно, наляво, надясно, B, A, старт в играта Gradius от 1986 г., когато осъзнал

Нов експеримент лекува диабет при мишки СНИМКА: pixabay

Нов експеримент лекува диабет при мишки

Нова техника за превръщане на човешки стволови клетки в клетки, произвеждащи инсулин, е обещаваща за бъдещо лечение на диабет, ако резултатите, наблюдавани в експеримент с мишки, могат да бъдат успешно възпроизведени при хора, предаде БГНЕС. Изследователите от университета във Вашингтон са разработили нов начин за присвояване на човешки стволови

Астрономи: Земята се сдоби с нова луна

Земята се сдоби с нова луна, голяма колкото автомобил, съобщи сп. "Ню сайънтист". Астрономи от проекта Каталина в Аризона, са видели мъждив обект да се движи бързо през небето на 19 февруари. През следващите дни специалисти от още шест обсерватории по света са наблюдавали обекта, наречен 2020 CD3, и са изчислили

"Гугъл" налива повече от 10 млрд. долара в дата центрове в САЩ през 2020 г.

"Гугъл" обяви, че ще инвестира повече от 10 милиарда долара в офиси и дата центрове в САЩ през 2020 г., включително в новия си кампус в Ню Йорк, както и проекти в 10 други щата, съобщи АФП. Тази сума е в допълнение на 22-та милиарда долара, инвестирани от американския технически гигант в последните две години

Илюстрация на проекта на “Майкрософт” за улавяне на въглерод с големи вентилатори, които да насочват струята към филтри.

“Майкрософт” и “Амазон” щяха да оправят климата, но влизат в сделки с нефтени компании