Астрономите откриха планета с форма на яйце

https://www.24chasa.bg/novini/article/7588034 Астрономите откриха планета с форма на яйце Астрономите откриха планета с форма на яйце www.24chasa.bg
СНИМКА: IAA-CSIC/UHU

"Адската" планета WASP-121b, открита преди четири години в съзвездието Корма, се оказа с форма на гигантско удължено яйце или топка за американски футбол. Това пишат учените, публикували статия в списанието Astronomical Journal и цитирани от "Канал 3".

"Започнахме да наблюдаваме тази планета поради нейната "екстремна" природа. Опитахме се да видим следи от магнезий, желязо и други метали в отломките й и бяхме много изненадани, че ги открихме на толкова голямо разстояние от планетата. Оказа се, че звездата просто разкъсва атмосферата си “, заяви Дейвид Синг от университета "Джон Хопкинс“ в Балтимор (САЩ).

Наблюдавайки я с помощта на Хъбъл, астрономите установили, че горните слоеве на нейната атмосфера са били горещи, до 2700 градуса по Целзий, поради наличието на водна пара и специални вещества, активно поглъщащи ултравиолетовата светлина на слънцето и превръщащи я в топлина. Благодарение на тях стратосферата на WASP-121b е толкова гореща, че дори желязо ще се стопи при нея.

Синг и неговите колеги откриха още една невероятна особеност на тази "адска" планета, опитвайки се да преброят броя на "металите" - елементи, по-тежки от хелия и водорода - в различни части на атмосферата й.

За да направят това, учените наблюдавали колко ултравиолетова светлина поглъща и произвежда WASP-121b , анализирали нейния спектър с помощта на инструменти на Хъбъл. Те използвали тези данни, за да създадат виртуално "копие“ на този свят и да анализират неговите свойства.

За голяма изненада на изследователите, те успели да намерят следи от магнезий и желязо не само в долните слоеве на атмосферата на този "горещ Юпитер“, но и в останалите му въздушни обвивки, разположени забележимо по-далеч от сърцевината на този газов гигант. Нещо повече, необичайният характер на разпространението на "метали" на планетата показва, че тя не прилича на топка, а на яйце или топка за ръгби.

Както обяснява Синг, тези два факта предполагат, че звездата WASP-121 активно "оголва“ атмосферата на спътника си, карайки го да "набъбва“ под въздействието на своята топлина и светлина, а също и да се разтяга под действието на своето привличане. В резултат на това WASP-121b се превърна не само в най-горещата и екстремна, но и в най-причудливо изглеждащата планета.

Huawei стартира продажбите на P40 Pro+ в България

След успешното навлизане на Huawei P40 Pro и P40 lite от началото на август 2020 г. на българския пазар вече е наличен и топ представителят на серията - Huawei P40 Pro+, отличаващ се с революционна петорна Ultra Vision Leica камера и базиран на керамично тяло дизайн. Внушителната петорна Ultra Vision Leica камера позволява на потребителите да

Интерпол: Увеличават се кибератаките, eксплоатиращи страха от коронавируса

Пандемията от COVID-19 е улеснила увеличаването на кибератаките в около 50 страни, най-вече срещу държавните власти и здравните институции, предупреди Интерпол. От януари до април международната организация за полицейско сътрудничество е регистрирала близо 907 000 спама, 737 инцидента, причинени от зловреден софтуер и 48 000 вредни линкове

Facebook СНИМКА: Pixabay

Какво става с профилите на починали потребители в социалните мрежи

Като се има предвид колко бързо се развиват социалните мрежи, в близките десетилетия броят на профилите на починали потребители ще превишава този на живите, твърди Антон Куканов, ръководител на център за цифрови експертизи. Освен това, често стената на починал се превръща в място за поклонение от неговите роднини, близки и приятели, добавя той

Динозаврите също са страдали от
рак

Динозаврите също са страдали от рак

Когато за първи път се натъкват на фосили на рогат динозавър, наречен Центрозавър, в канадската провинция Албърта през 1989 г., учените забелязват лошо деформирана кост на крака. Специалистите решават, че става въпрос за зараснала фрактура. Ново изследване разкрива нещо съвсем различно. Малформацията се оказва проява на остеосарком - агресивен рак

"Върджин Галактик" планира първия си туристически полет през 2021 г.

Компанията за космически туризъм "Върджин галактик" предвижда осъществяването на първия си полет с туристи през първото тримесечие на 2021 година, предадоха световните агенции. С него ще пътува основателят на компанията, британският милиардер Ричард Брансън. В комюнике за медиите "Върджин галактик" изтъква