Археолози откриха древен надпис с култ към бог Дионис в Пловдив

https://www.24chasa.bg/novini/article/7568773 Археолози откриха древен надпис с култ към бог Дионис в Пловдив Археолози откриха древен надпис с култ към бог Дионис в Пловдив www.24chasa.bg
Кадър: БНТ

Нова мащабна за историята на страната ни находка откриха пловдивските археолози, които проучват Епископската базилика на Древен Филипопол. Става въпрос за каменна плоча от 255-а година, с внушителни размери и надпис, свързан с култа към бог Дионис, предаде БНТ.

Специалистите вече са разчели древния надпис. Той е на старогръцки. В него 45 последователи на бог Дионис благодарят за оцеляването си след готското нашествие през 251 година и почти пълното унищожение на Пловдив. С възхвала споменават и военните императори от този период - Валериан и Галиен.

Тези хора издигат този паметник като един символ на своята надежда за добро бъдеще и възстановяване, каза епиграфът Николай Шаранков.

Находката затвърждава тезата на археолозите, че под огромния християнски храм е имало езическо светилище.

Храм на императорския култ. Текстът гласи, че това е в чест на двамата императори, на Римския сенат, на Филипопол, на народното събрание на Филипопол. Един толкова важен и значителен надпис не може да бъде на случайно място. Той не е случайно попаднал тук, защото ние го изчислихме, той е някъде към тон и 400 килограма, заяви археологът Жени Танкова.

Археолозите очакват след реставрацията плочата да бъде експонирана на видно място, тъй като е от изключителна важност за предисторията на базиликата.

Учени за пръв път размножиха атлантически корали в лаборатория

Учени във Флорида за пръв път успяха да предизвикат репродуктивно изпускане на хайвер и сперма на застрашени атлантически корали в лабораторни условия, предава агенция Ройтерс. Това постижение е истински пробив, тъй като ще могат да се спасят много оголени рифове в дивата природа. Експериментите са били проведени в аквариума на Аполо бийч близо до

Учени: Идването на викингите в Ирландия е спасило местната цивилизация

Учени от университета Куинс в Белфаст установиха, че идването на викингите в Ирландия е спасило местната цивилизация от бързо изчезване, съобщи Физ.орг. По-рано се смяташе, че с годините населението на острова постепенно се увеличавало. Специалистите обаче използвали алгоритъм за преценка на броя на жителите му въз основа на археологически находки

НАСА кръсти на името на "Ролинг стоунс" марсианска канара

Американското космическо ведомство реши да окаже чест на легендарната британска група "Ролинг стоунс", като кръсти марсианска канара на тяхно име пише в. "Дейли мейл". Когато космическият апарат на НАСА "ИнСайт" кацна на повърхността на Червената планета миналата година, той размести голям камък, който се изтъркаля настрани.

Астероидът Рюгу помага на учените да опознаят формирането на планетите (Видео)

Астероидът Рюгу крие все по-малко тайни - нови негови снимки, направени от малкия френско-германски робот "Маскот" с размерите на кутия за обувки, ще помогнат на учените да опознаят формирането на Слънчевата система, предаде Франс прес. "Маскот" (Mobile Asteroid Surface Scout) бе изведен в космоса от японската сонда "Хаябуса-2",

Учени се усъмниха в големите технологични умения на неандерталците

Международна група учени постави под съмнение големите технологични способности на неандерталците, съобщи Физ.орг. Специалистите доказаха, че получаването на брезова смола като онази, която ползвали неандерталците, е по-прост технологичен процес, отколкото се смяташе досега. Учените събрали брезова кора и я нагряли сред плоски речни камъни,

Китайският пазар на роботи ще достигне 8,6 милиарда щатски долара през 2019 г.

Китайският пазар на роботи се очаква да достигне 8,68 милиарда щатски долара тази година, с прогнози за среден годишен ръст от 20,9% за периода 2014г. – 2019г., се казва в доклад на Китайския институт по електроника, информира Радио "Китай". Процъфтяващият китайски пазар на роботи ще представлява около 29,5% от световния през 2019 г

"Минутка за Китай" - Световно изложение по роботика (Видео)

Днешната минутка за Китай представя Откриването на световното изложение по роботика, което започна на 20 август и ще продължи до тази

Децата в китайските села прекарват повече време с мобилните устройства

Децата в селските райони прекарват повече време на мобилните устройства и компютрите в сравнение с връстниците им в градовете, информира Радио "Китай". Това сочат резултатите от проучване на Китайския национален детски център, според които след края на учебните часове младежите в цялата страна прекарват повече време в занимания с електронни игри и

Черепът на древна маймуна разкрива тайни на еволюцията

Останките от древна маймуна помагат на учените да разберат повече за еволюцията на мозъка на човека, съобщи АФП. Приматът е живял преди 20 милиона години в Андите. Той е бил толкова малък, че би могъл да се побере в ръката на човек. В изследване, публикувано в сряда в списание "Сайънс Адвансес", учени от Китай и САЩ показват използването на

Потребители от цял свят се оплакват от проблеми с Инстаграм

Потребители на Инстаграм от целия свят се оплакаха, че социалната мрежа не работи нормално, пише Риа новости, цитирана от dariknews.bg. Проблемите започнали около 0:40 часа българско време на 22 август, като бързо се натрупали оплаквания от САЩ, Великобритания, Франция, Германия, Холандия, Русия и други държави.

Роботът Фьодор полетя в космоса с думите на Гагарин: Готов. Поехали, Поехали! (Видео)

Роботът Фьодор повтори преди старта на космическия кораб "Союз МС-14" знаменитата фраза на първия космонавт Юрий Гагарин, предаде ТАСС. "Готов. Поехали, Поехали!" каза андроидният робот в момента на отделянето на ракетата-носител от стартовата площадка . По време на своя път към орбиталното пространство Фьодор предаде на Земята част от

Роботът Фьодор полетя в орбита (Видео)

Ракета "Союз-2.1а" с кораба "Союз МС-14" беше изстреляна днес от космодрума в Байконур, предаде ТАСС. Този тип ракета носител за пръв път се използва за извеждане на пилотиран кораб в орбита, уточнява БТА. Полетът е без екипаж, но на борда се намират човекоподобният робот Фьодор (Skybot F-850) и товари за Международната космическа станция.