https://www.24chasa.bg/novini/article/7568157 Трилиони фасове се изхвърлят на земята за година, пречат на растежа на растенията Трилиони фасове се изхвърлят на земята за година, пречат на растежа на растенията www.24chasa.bg

Трилиони фасове се хвърлят на земята по цял свят годишно, но те не се разграждат и пречат на растежа на растенията, съобщи в. "Индипендънт".

Наличието на фасове намалява поникването на детелината с 27 процента, а дължината на стръковете с 28 процента. Теглото на корените пък е по-малко с 57 процента, предава БТА.

При тревата поникването намалява с 10 процента, а дължината на стръковете с 13 процента, установиха учени от университета "Англия Ръскин".

Подобно намаляване на растежа се наблюдава само при много голяма суша. Според учените химикалите във фасовете предизвикват еквивалентен стрес на растенията.

Фасовете са най-големият замърсител по света. Пушачите небрежно хвърлят на земята 4,5 трилиона годишно. Целулозните филтри обаче са много устойчиви и не се разграждат повече от 10 години.

За изследването си учените са взели проби в района на Кембридж. Те са намерили места с по 128 хвърлени фаса на квадратен метър.

Контролните експерименти са били направени с парчета дърво с идентична форма и размер като фасовете.

Много хора смятат, че фасовете са биоразграждащи се и въобще не се замислят, когато ги хвърлят на земята.

Детелина се отглежда за фураж, но е известно също, че пречиства въздуха от изгорелите газове от дизелово гориво.

Бисквитите се пекат в космоса цели два часа

Шоколадовите бисквити, направени преди месец на Международната космическа станция, са изпечени за два часа, съобщиха Асошиейтед прес и БТА. На Земята за изпичането им са нужни не повече от 20 минути. Все още обаче никой не знае какви са на вкус приготвените в космоса бисквити. Те са замразени в контейнера, в който са били и в космоса

Снимка: butterfly-conservation.org

Пеперудите монарх в Калифорния продължават да намаляват

Популацията на пеперудите монарх, които зимуват в Калифорния, остава малка за втора поредна година, заявиха заели се с преброяването им екоактивисти, цитирани от Асошиейтед прес и БТА. Годишното изследване показва, че в района се срещат около 29 000 пеперуди от вида, чиито красиви криле са оцветени в оранжево и черно

Роботизирано сърце от нов тип може да сложи край на нуждата от трансплантации

Първото в света меко роботизирано сърце е в процес на разработване, и при реализирането на проекта би могло да изчисти списъците на чакащите за трансплантации във Великобритания, съобщи БГНЕС, като цитира в. „Дейли Мирър“. „Хибридното сърце“ ще бъде първото създадено от меки изкуствени мускули и сензори и след това покрито с човешка тъкан

Снимка Рixabay

"Побелях от стрес"! Оказа се вярно, потвърдиха учени

Твърди се, че косата на Мария Антоанета побеляла в нощта, преди да бъде обезглавена по време на Френската революция, докато косата на редица министър-председатели посивява по-рано вследствие на свързаното с работата им напрежение. Експерименти с мишки показаха, че косата ни действително посивява в резултат на стрес, пише в. "Мирър"

Интернет компаниите в борба за потребители с промоции на „червени пликове"

С наближаването на традиционната Нова година настъпва времето и на борбата за промоции при изпращането на „червени пликове" между китайските интернет компании. Очакванията са тази година китайците да изпратят като подарък онлайн „червени пликове" на стойност над 10 милиарда юана (1,45 милиарда долара)

СНИМКА: Университетът в Мюнхен

Откриха три добре запазени динозавърски яйца в Китай

Три невероятно добре съхранени динозавърски яйца, открити в Китай, разкриха, че овирапторите са мътили яйцата си по същия наин, както това правят днешните птици, съобщава в. "Дейли мейл". Ембрионите в яйцата били изследвани с помощта на неутронно лъчение от учени от университета в Бон, Германия, предава БТА

Учени: Пчелите са най-важното живо същество на планетата

Институтът Earthwatch обяви пчелите за най-важното живо същество на планетата в последния си дебат на Кралското географско дружество в Лондон за 2019 г. Учените също напомниха, че пчелите вече са изложени на риск от изчезване. Последните проучвания сочат, че около 90% от пчелите по света са изчезнали, предава DarikNews

Разкриха тайната на съвършеното еспресо

Учени от Австралия, Великобритания и САЩ твърдят, че са открили формулата за направата на съвършеното кафе еспресо, съобщава ДПА. "От всички разновидности на кафето, еспресото е най-сложната и най-вариращата по качество напитка", констатират специалистите в научното издание "Матър". За да се получи добра консистенция

Индия ще изпрати в космоса роботката Вийомитра преди полета на космонавтите си

Индийската организация за космически изследвания представи човекоподобната роботка Вийомитра, предаде ТАСС. Планирано е тя да полети в космоса преди да бъде изведен в орбита първият индийски екипаж. Тестът с робота ще провери как работят животообезпечаващите системи на космическия кораб "Гаганян". Името на Вийомитра идва от думата "вийом" -

Как се е появил животът на Земята?

Знаем, че животът възниква на нашата планета преди около 3,8 млрд. години от нежива материя. Как се е случило това? Възможно ли е животът да възникне просто така? За разлика от неживата материя, живите организми се нуждаят от хранителни вещества. Те се възпроизвеждат и развиват, следвайки строг генетичен план. Но как всъщност се е появил животът