Тестват в България коли без шофьор

https://www.24chasa.bg/novini/article/7564010 Тестват в България коли без шофьор Тестват в България коли без шофьор www.24chasa.bg
“Нова държавна стратегия за развитието на автомобилостроенето у нас подготвят автомобилният клъстер и правителството. СНИМКА: снимка: Правителствена Пресслужба

 Страната ни имала перфектни условия за новия бизнес

Държавата и “Автомобилен клъстер България” ще изграждат тестово трасе за автономни автомобили (движат се без пряко управление от шофьор - бел.ред.) и 5G мрежа. Това каза президентът на България (2012-2017) Росен Плевнелиев след среща на автомобилните производители и правителството в Министерския съвет.

Обмисля се трасето да бъде в базата на летище Доброславци, което е собственост на НСО. В момента то не се използва за нищо , освен това е много близо до столицата, до летище София, както и до Техническия университет, разказа за “24 часа” изпълнителният директор на клъстера Любомир Станиславов.

Според него България има всички предпоставки

да се превърне в

една от водещите

държави

в сферата на автономните автомобили. В момента няколко компании работят активно в развитието им, без да имат подкрепата на държавата, като например “Сенсата” и “Бош”.

“На “Бош” вече са им възложили да разработват в България системи, които следят водача и пътника в автомобила и съобразно тяхното състояние могат да вземат решение самостоятелно. Например ако на водача му прилошее и изгуби управление, колата поема контрола, продължава да се движи сама, намира най-близкото място да паркира, свързва се с тел. 112 и вика Бърза помощ. В момента предстои в някои от автомобилите да се въведе тази система, а в ЕК се обсъжда да е задължителна и за всички нови. Представете си, че всичко това ще се управлява от София. Тоест тези автомобили ще комуникират през интернет нонстоп и тук ще има център, който ще следи какво се случва, ако някъде се получи такава ситуация”, обясни Станиславов.

Според него България има перфектните условия за създаването и поддръжката на софтуера, нужен за антономните автомобили.

Той обяснява, че тези коли

не могат да се

движат без

постоянна връзка

с 5G мрежа

освен в някои кратки участъци, например когато минават през планина. Това се отнася особено за коли от най-високите нива - 4 и 5, които се очаква да се появят след 5-10 години. Те ще са напълно самостоятелни и дори няма да имат волан и педали. В момента се движат коли от трето ниво.

Затова и тестовото трасе изисква изграждането на 5G мрежа. Големите автомобилни компании дори обмислят създаването на собствена мобилна мрежа в Европа, която да не се използва за разговори, а само за обмен на данни, за да се предпазят от хакерски атаки.

За първи път 5G лаборатория ще бъде изградена и в “София Тех парк”, обяви Плевнелиев, който е председател на управителния съвет на автомобилния клъстер. Тя ще се използва от компании, които тестват разработките си за софтуер или хардуер. Лабораторията ще бъде интегрирана и към центъра за европейския суперкомпютър, който ще дойде в България и също ще бъде позициониран в “София Тех парк”.

Наскоро министърът на транспорта Росен Желязков обяви, че магистралата, която ще свързва Гърция, България и Сърбия, също

пилотно ще бъде

използвана

за тестове

на автономни коли. По нея трябвало да се изгради инфраструктура. Амбицията е това да се случи до 2025 г.

Ние трябва да имаме инфраструктурата, автомобилите и да започнат тестовете, подчерта Желязков и добави, че след 2020 г. ще имаме възможност да получаваме европейско финансиране за увеличаване мащаба на такива проекти.

“Унгария прави точно това - избира участък от магистрала и там прави тестове, слагат се 5G клетки”, обясни Станиславов. По думите му на няколко места в Европа в момента се изграждат тестови трасета, но все още нито едно не е готово, тъй като трябва да се проиграят всякакви ситуации - движение в населени места, при лоши метеорологични условия и други.

Ако у нас се направи такова трасе, това

ще привлече

още компании

с научноизследователски и развойни дейности. “Ако преди 5 години по-малко от 1000 човека са се занимавали в тази индустрия, сега са вече 3 хил. инженери, не е изключено след 2-3 години да станат 7-8 хил.”, смята Станиславов.

Всички тези проекти са част от новата стратегия за развитието на автомобилостроенето в България, която ще е готова до 2 месеца, обясни Плевнелиев. Тя ще предоставя повече държавна помощ и подкрепа от еврофондовете, като целта е да се удвоят броят на компаниите и заетите в автомобилния сектор.

От 2012 г., когато клъстерът е създаден, до сега фирмите в бранша са се увеличили от 30 на 230, оборотът - от 2 млрд. на над 10 млрд. лв., а броят на работещите - от 9 хил. на 60 хил.

Новата стратегия ще предлага и допълнителни стимули от правителството и за първостепенните доставчици на автомобили.

Предвидена е и

образователна

инициатива,

която да помогне на техникумите с дуално обучение да си партнират с технически университети от Европа.

Обмислят се и законодателни промени, каза Любомир Станимиров. Предвиждат се два или три пъти по-бързи процедури за индустриална зона, както и за създаването на нови. В следващите години трябва да се отделят по няколко милиарда годишно в сферата на научната дейност, уточни вицепремиерът Томислав Дончев след срещата в Министерския съвет.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

“Теленор”: Опитват измама с профили

Зачестили са опитите за измами чрез нерегламентиран достъп до профили на потребители в приложението MyTelenor, предупреждават от “Теленор”. Измамниците използвали различни претексти с искане клиенти да предоставят пин код или парола за достъп. “Теленор” никога не иска от своите клиенти такава информация за достъп до MyTelenor извън самото

“Фич”: България може да приеме еврото през 2023 г.

Това бил най-ранният срок, ако страната ни покрие критериите България може да приеме еврото най-рано през януари 2023 г. Това се посочва в доклад на рейтинговата агенция “Фич”. Компанията припомня, че страната ни , която има положителен рейтинг BBB, официално стартира процеса за присъединяване към валутния механизъм ERM II (чакалнята на еврото -

БСП готви сигнал до прокуратурата за монопол в енергетиката. Петкова: Явно предизборната кампания е в своя пик (Обзор)

БСП ще подаде до края на седмицата сигнал в прокуратурата за монопол в енергетиката на дружества, свързани с бизнесмена Христо Ковачки. Това обяви червеният депутат Кирил Добрев в четвъртък. Ковачки от една страна произвеждал ток, а от друга търгувал с него на борсата. Добрев обяви още, че българският бизнес плащал три месеца най-скъпия ток в

Студено време и по-висока цена вдигнаха сметките за парно с 30% (Обзор)

За първи път 60% от хората ще трябва да доплащат Поскъпването на топлинната енергия с 16% и по-дългият и по-студен отоплителен сезон вдигнаха сметките за парно тази година в София средно с почти 30%. Това отчете топлинният счетоводител “Техем” в четвъртък, давайки данни за потребителите. Столичани са използвали отопление с 6 дни повече тази

Президентът за АЕЦ "Белене": Държавата да проучи много внимателно инвеститорите

„Наличието на толкова много инвеститори е положителен знак и показва, че от тази централа има необходимост и може да бъде рентабилна, защото когато бизнесът кандидатства за нещо, си прави много добре сметката.“ Това заяви днес президентът Румен Радев пред журналисти в отговор на въпрос за заявения инвеститорски интерес към изграждането на АЕЦ

Евростат: По 435 кг боклук годишно прави българинът

Средно по 486 кг боклук се падат на жител на Европейския съюз за 2017 г., сочат данни на статистическата служба Евростат. Обемите са без промяна в сравнение с година по-рано и със 7% под пика от 525 кг отпадъци на човек през 2002 г. Страните членки, които са генерирали най-много боклук са Дания (781 кг на човек), Кипър (637 кг) и Германия (633 кг)

Последно от лого

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Бизнес

60% ще доплащат сметки за парното, на 40% ще им възстановят

Почти 60% от клиентите на получат изравнителни сметки за доплащане, а на 40% ще им бъдат възстановени суми. Това отчете фирмата за топлинно счетоводство „Техем" на специална пресконференция. Повечето клиенти имат разлика в сумите между 10 и 100 лв. 1588 са неотчетените клиенти тази година, които не са осигурили достъп за отчет

Китай ще улесни допълнително достъпа до пилотните зони за свободна търговия

Държавният съвет на Китай реши в сряда да улесни още достъпа до пазара, насърчавайки разделянето на разрешителните за бизнес операции от бизнес лицензите за всички пилотни зони за свободна търговия. Пробната програма влиза в сила от 1 декември, информира Радио "Китай". Този ход има за цел да изравни условията за всички пазарни субекти

Скочи цената на петрола

Средната цена на петрола на Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) вчера се повиши до 60,66 долара за барел, информира на сайта си картелът. Във вторник един барел от кошницата на ОПЕК се търгуваше за 59,94 долара. За определяне на цената на петрола на ОПЕК се използва т. нар. петролна кошница,

Руснаците продължават да купуват най-много недвижими имоти в България заедно с Испания, Турция и САЩ

През първото полугодие на 2019 година най-популярните страни за покупки на недвижими имоти сред жителите на Москва са България, Испания, Турция, Италия и САЩ, съобщава в съобщение до пресата аналитическия център Prian.ru, предава агенция РБК, цитирана от "Фокус".  Финландия е най-популярната дестинация за гражданите на Санкт Петербург

Китайската централна банка отваря клон в Гърция до края на годината

Китайската централна банка ще открие клон в Гърция до края на годината. Съответното обяви ръководителят на банката по европейските операции Жоу Лихон в рамките на среща в Атина с министъра на външните работи на южната ни съседка Никос Дендиас и заместник-министъра на външните работи по икономическата дипломация Костас Фрагонянис

Повече българи са пътували в страната, по-малко в чужбина през второто тримесечие на 2019 г.

През второто тримесечие на 2019 г. 1 219.8 хил. българи са имали туристически пътувания, показват предварителни данни на Националния статистически институт. Преобладаващата част от тях - 75.7 на сто, са пътували само в страната, 19.1 на сто - само в чужбина, а 5.2 на сто са пътували както в страната, така и в чужбина.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber