Поставени в безисходица от "системната политика" на натиск, съсипани от намаляването на приходите от реклама и страдащи от липса на печатарска хартия, независимите венецуелски медии преживяват най-тежката криза в историята си и се опитват да оцелеят в интернет въпреки слабата мрежа.
"При всяко положение нямаше да ни се размине", констатира Хорхе Макриниотис, главен редактор на "Насионал", престижен каракаски всекидневник, който на 13 декември миналата година след 75-годишно съществуване, реши да спре печатарските машини заради липса на хартия.
"Насионал" ще съществува вече само в интернет, както и много други вестници, които нямат средствата да плащат за скъпата суровина.
Причината със сигурност е икономическа, но има и политическа, подчертава Карлос Кореа, директор на неправителствената организация "Еспасио публико".
През 2013 г. чависткото правителство реши да даде вноса и разпределението на хартия само на едно предприятие. "Монопол", казва Карлос Кореа, според когото монополът е създал "дискриминационна политика". Най-просто казано, предприятието решава на кое издание да отпусне хартия. От 2013 г. са спрели да излизат 58 всекидневника, казва Кореа.
Въпросите на медиите за липсата на хартия "така и не получиха официален отговор", подчертава Хисела Кармона, директорка на "Импулсо", регионален вестник, който спря да излиза на хартия през февруари 2018 година.
В неотдавнашен доклад на върховния комисар на ООН за човешките права Мишел Бачелет се отбелязва, че правителството на Николас Мадуро има "хегемония" в областта на медиите.
Тези от вестниците, които можеха да си го позволят, се прехвърлиха масово в интернет, по подобие на "Насионал".
За да се превърне в "изцяло уеб базирано" издание, "Насионал" инвестира над един милион долара. При всяко положение, успокоява се Хорхе Макриниотис, известен противник на Мадуро, хартиената версия на вестника "не беше рентабилна".
Но за медиите, които се смятат за независими от властта, ситуацията се усложнява и от "системната политика" на натиск, предупреждава Националният синдикат на работещите в медиите.
За доказателство: през 2015 г. "Насионал" загуби дело, заведено от Диосдадо Кабейо. Вторият човек във властта обвиняваше вестника, че е отпечатал статии от испански медии, които го обвиняват в наркотрафик.
И икономическата криза не подмина медиите и това доведе до драматичен спад на приходите от реклами. Засегната от спада на цените на петрола, хиперинфлация, която се очаква да достигне 10 милиона процента тази година според МВФ, венецуелската икономика се срина.
В случая с "Панорама", големият всекидневник на Маракаибо, втория по големина град в страната, спадът на приходите, добавен към проблемите с хартията и спиранията на електричеството, принуди ръководството да спре на 14 май печатарските машини.
Във вече практически пустата редакционна зала главната редакторка Маринес Делгадо обяснява, че ръководството не е било принудено да уволни нито един журналист. Самите те, засегнати от кризата, подали оставки един по един, за да емигрират. "Като намерехме заместник на един, друг обявяваше, че напуска", спомня си тя.
Разбира се, за читателите на "Панорама" краят на печатното издание беше тежък удар. Предвид спирането на електричеството и непълното интернет покритие, четенето на всекидневника от екран е трудно.
"Сега вече не сме в течение за нищо", оплаква се Беликис Нава, отдавнашна читателка на "Панорама".
Мобилният интернет във Венецуела е много бавен. Според Института "Медии и общество" средната връзка е "0,9 мегабита в секунда или четири пъти по-ниска скорост от средната за Латинска Америка".
Освен това според държавната компания "Конател" броят на венецуелците със смартфони е спаднал от 13,2 милиона през 2015 до 12 милиона през 2018 година.
Проблем, който не попречи на венецуелските журналисти да създават свои собствени медии директно в интернет по подобие на "Питасо".
Сайтът е подчертано ориентиран към журналистическите разследвания и тази година спечели престижната награда "Ортега и Гасет" на испанския всекидневник "Паис".
Тъй като не може да разчита само на приходите от реклама, Питасо се ориентира към "crowdfunding" - финансиране от група лица - което му позволи "да се задържи", както обяснява директорът му Сесар Батис.
Но, както и други сайтове, "Питасо" стана обект на кибератаки, четири пъти за две години.
/От БТА/