Индия се готви да изстреля втората си лунна мисия "Чандраян-2"

https://www.24chasa.bg/novini/article/7555845 Индия се готви да изстреля втората си лунна мисия "Чандраян-2" Индия се готви да изстреля втората си лунна мисия "Чандраян-2" www.24chasa.bg

Индия се готви да направи огромен скок в космическата си програма и да затвърди мястото си сред водещите космически сили в света с втората си непилотирана мисия до Луната, съобщават Асошиейтед прес и Франс прес.

Този път целта на Индия е да позиционира луноход близо до неизследвания Южен полюс на естествения спътник на Земята.

Индийската организация за космически изследвания планира да изстреля апарата "родно производство" "Чандраян-2" в понеделник. По график кацането на Луната трябва да се осъществи на 6 или 7 септември. Целта на мисията на стойност 141 милиона долара ще бъде да анализирила минерали, да картографира лунната повърхност и да търси вода.

"Дръзката ни цел е да стигнем там, където не е успявала никоя друга страна", се посочва в изявлението, направено от Индийската организация за космически изследвания.

Амбициозният план на страната във възобновената космическа надпревара ще бъде задействан пет дни преди САЩ да отбележат 50-годишнината от стъпването на хора на Луната с мисията "Аполо 11". Понастоящем САЩ работят над плановете си да изпратят пилотирана мисия до лунния Южен полюс през 2024 г.

През април тази година израелският космически апарат "Берешит" се разби на Луната при опит да осъществи първото частно финансирано кацане на повърхността й.

В първата си лунна мисия Индия изпрати през 2008 г. апарата "Чандраян-1" в орбита около естествения спътник на Земята. Мисията помогна да се потвърди наличието на вода. В първата си междупланетна мисия през 2013-2014 г. страната изведе спътник в орбита около Марс, припомня Асошиейтед прес.

Мисията "Чандраян-2" включва орбитиращ апарат, спускаем модул (лендър) и луноход (роувър) с общо тегло 3,8 тона.

Южният полюс на Луната е особено интригуващ за учените, тъй като по-голяма част от него в сравнение със Северния се намира в сянка, предлагайки по-голяма възможност за наличието на вода.

Мисията "Чандраян-2" ще стартира от космодрума на остров Шрихарикота в понеделник в 2,51 часа местно време (неделя в 21,21 часа по Гринуич). Орбитиращият апарат, спускаемият модул и луноходът ще бъдат изстреляни с най-мощната индийска ракета-носител GSLV-MkIII - еквивалент на европейската "Ариана 4".

Петнадесетте минути от финалното спускане на лендъра "Викрам", който трябва да се позиционира върху високо плато между кратерите Манцини С и Симпелий N, ще бъдат "най-инфарктни", тъй като страната досега не е предприемала толкова сложна мисия, отбелязва директорът на Индийската организация за космически изследвания К. Сиван.

На лунната повърхност ще работи захранваният със слънчева енергия 27-килограмов роувър "Прагиян".

Ако осъществи успешно кацане на Луната, Индия ще стане едва четвъртата страна в света след Съветския съюз, САЩ и Китай с подобно постижение.

Учени: Ниските кислородни нива при COVID-19 може да се дължат на увреждане на кръвните клетки

Ниските кислородни нива при COVID-19 може да се дължат на увреждане на мембраните на кръвните клетки, съобщи Ройтерс. Учени от университета на Колорадо установиха, че новият коронавирус атакува най-обилния протеин в мембраните. Той е много важен за стабилизирането на структурите им, регулира метаболизма на червените кръвни телца и стабилизира

Австралийски учени откриха в морето древни аборигенски сечива

Австралийски археолози откриха първите подводни археологически обекти на повече от седем хиляди години, които ще помогнат за изследването на културното и техническо развитие на първите обитатели на континента, съобщиха Ройтерс и Франс прес. Намерени са стотици каменни оръдия на труда, направени от аборигени, обитавали земите

Ядрото на някога масивна планета обикаля около далечна звезда

Астрономи откриха в орбита на далечна звезда скална планета, 39 пъти по-масивна от Земята и движеща се със зашеметяваща скорост, съобщи Ройтерс. Това може да е оцеляло ядро на планета, някога може би по-голяма от Юпитер, която е останала без атмосфера. Според изследователите това е най-голямата скална планета

Китова акула в кадър

Китовите акули имат бронирани очи, предпазвани с по 3000 зъбчета

Японски морски биолози установиха, че най-големите акули на Земята, китовите, имат бронирани очи, предпазвани с по 3000 зъбчета, защото нямат клепачи, пише в. "Дейли мейл". Тези предпазващи структури, погледнати под микроскоп, са с формата на дъбови листа и са изградени от дермална материя. Очите на китовите акули са разположени от двете страни на

НАСА отложи изстрелването на марсохода "Пърсивиърънс"

НАСА отново отложи изстрелването на марсохода "Пърсивиърънс", този път за края на юли, заради проблем с ракетата, съобщи Асошиейтед прес, цитиран от БТА.  Ако роувърът не бъде изстрелян до средата на август, НАСА ще трябва да чака до 2022 г. за подходящо подреждане на Земята и Марс. Тогава само забавянето ще струва 500 милиона долара

Израелска компания ще доставя "месо", произведено с 3D принтери (Видео)

Израелската компания Redefine Meat възнамерява да изпробва нова оферта за заместител на месо в луксозни ресторанти по-късно тази година, пише чешкият информационен сайт Lidovky.cz. Месото ще бъде направено на 3D принтери и компанията иска да започне да го доставя на дистрибуторите през следващата година

Астронавти на НАСА излязоха в открит космос от МКС (Видео)

Американските астронавти Крис Касиди и Робърт Бенкен излязоха в открит космос от Международната космическа станция, за да продължат работата по замяна на водородно-никеловите батерии с нови литиево-йонни, съобщи Асошиейтед прес. Очаква се да приключат работа за шест часа, предава БТА. Предишното излизане на двамата астронавти в открит космос беше

Земята, гледана от Луната.

Учени: Земята повтаря глобален катаклизъм отпреди 466 млн. години