Ядрото на Земята изтича към мантията

https://www.24chasa.bg/novini/article/7555602 Ядрото на Земята изтича към мантията Ядрото на Земята изтича към мантията www.24chasa.bg

Ядрото на Земята изтича към мантията. Причината за този процес остава загадка, но той тревожи учените.

Магнитното поле на Земята защитава и прави нашата планета обитаема, като спира високоенергийните частици идващи от космоса, включително от Слънцето. Източникът на това магнитно поле е ядрото в центъра на нашата планета, пишат в Theconversation Ханика Ризо, асистент в университета „Карлтън”, Дейвид Мърфи, преподавател по геонауки в Куинсландския технологичен университет и Денис Андро, професор в университета „Клермон” в Оверн.

Без магнитното поле космическата радиация би разрушила земната хидросфера и би превърнала Земята в място негодно за живот, допълва vesti.bg.

Групата изследователи публикува изследване, което разкрива, че през последните 2,5 милиарда години нагорещеното течно външно ядро на Земята изтича към по-горния слой на нашата планета, наречен мантия.

Учените са установили, че магмените скали на повърхността на Земята, образувани в този период, съдържат различно съотношение на комбинация от два изотопа на волфрама - волфрам-182 и волфрам-184.

Съдържанието на волфрам-182 в мантията е значително по-високо. И това е видимо в скалите, образувани на повърхността преди 4,3-2,7 млрд. години.

В по-нови скали обаче съотношението на волфрам-182 към волфрам-184 намалява.

Става въпрос за промяна в части на милион, а концентрацията на волфрам в скалите е десетки части на милиард. По-малко от пет лаборатории в света могат да направят този тип анализ.

Фактът, че промяната на съотношението на изотопите на волфрама е открита в скали, образувани от сравнително нови изригвания, показва, че течното ядро с температура от 5 000 градуса по Целзий е започнало да изтича в мантията. Това вероятно е станало преди около 2,5 милиарда години.

Изследователите обаче не са сигурни какво причинява изтичането. Според една от техните хипотези, това е може да е резултат от субдукцията – подпъхването на тектонските плочи една под друга, което вкарва кислород под земната кора. А увеличаването на концентрацията на кислород във външното ядро може да доведе до отделяне на волфрама и изтичането му в мантията.

Друга хипотеза предполага, че процесът на изтичане е причинен от постепенното втвърдяване на вътрешното ядро, което първоначално се е състояло изцяло от течен метал.

Остава неясно и дали изтичането на материя от външното ядро на планетата в мантията може да повлияе на функционирането на вътрешното ядро и в крайна сметка да окаже влияние върху магнитното поле на Земята.

Изследването дава насоки, които могат да се използват за проучване на взаимодействието между ядрото и мантията и промяната на вътрешната динамика на нашата планета, както и за разбиране на това как и кога е започнало да действа магнитното поле на Земята.

Учени към СЗО: Признайте, че новият коронавирус се пренася по въздуха

Стотици учени подписаха отворено писмо, в което казват, че новият коронавирус се пренася по въздуха и поискаха Световната здравна организация (СЗО) да промени препоръките си, предаде Ройтерс. Според СЗО новият коронавирус се предава от човек на човек чрез малки капчици, изхвърлени от носа или устата, когато заразеният кашля, киха или говори

Ивайло Алексиев и Иван Иванов Кадър: БНТ

7 са генетичните линии на COVID-19 по света, 4 от тях - в България

Над 7 са генетичните линии на Covid-19, които циркулират в света. В България най-разпространена е линията, която е основна и за Европа и САЩ. Наблюдават се още 3 генетични линии от нас, една от тях е първоначалната от Ухан. Това заяви пред БНТ доц. Иван Иванов, ръководител на Националната референтна лаборатория по антимикробна резистентност

Великобритания даде над 10 млн. долара за изучаване на последствията от COVID-19

Британското правителство инвестира 10,49 милиона долара в ново изследване, което трябва да установи дълготрайните последствия от COVID-19 върху пациентите, предаде Ройтерс. Агенцията цитира изявление на британския здравен министър Мат Ханкок. Новият коронавирус причинява редица здравни проблеми за някои пациенти извън често наблюдаваните

Иван Вагнер СНИМКА: Туитър/Ivan Vagner

Руският космонавт Иван Вагнер засне от МКС ярка комета (Снимка)

Руският космонавт Иван Вагнер, който е част от екипажа на МКС, е успял да заснеме кометата C/2020 F3 /NEOWISE/, предаде ТАСС. Фотографията беше пусната в страницата на Вагнер в Туитър. "На снимката е изобразена най-ярката планета от 7 години насам - C/2020 F3 /NEOWISE/" беше придружаващият текст към изображението

Любомир Тулев КАДЪР: NOVA

Експерт по киберсигурност: Няма научно доказателство, че 5G ще вреди

„Няма доказано научно обяснение, че 5G ще вреди. Масово хората се страхуват от неизвестното. Същите притеснения имаше, когато навлизаше 4G технологията”. Това коментира в предаването „Събуди се” по NOVA експертът по киберсигурност Любомир Тулев. „При 5G технологията говорим за много по-голяма честота, а е доказано

Млечния път. Снимка: Pixabay

Астрономи изчислиха колко е енергията, изработена от ядрото на Млечния път

Американски астрофизици изчислиха за пръв път колко светлина и топлина генерира ядрото на Млечния път и откриха в неговата периферия енергия с неизвестна природа, предава ТАСС, цитирана от БТА. Агенцията цитира разработка на авиационния университет Ембри-Ридъл в град Дайтона. Екипът на доц.Матю Хафнър получили данните за своя анализ от

Учени представиха модел за прогнозиране нивата на слънчевото излъчване

Изследователи от шведския университет в Упсала разработиха нов математически модел за предсказване на измененията на нивата на слънчевото излъчване, пише изданието Солар дейли, цитирано от БТА.  Новото решение ще позволи съставянето на прогнози за изработената енергия от соларните електростанции с голяма точност

Лунната кора е по-богата на метали като желязо и титан от земната

Радарни данни от лунни кратери разкриха, че лунната кора е по-богата на метали като желязо и титан от земната, съобщи в. "Дейли мейл", цитирана от БТА.  Това поражда съмнения относно най-разпространената теория за образуването на естествения ни спътник - след удар на планета колкото Марс в ранната Земя

Американски учени тестваха на мишки ваксина срещу COVID-19

Американски биолози успешно тестваха върху опитни мишки ваксина срещу COVID-19 на базата на първата ваксина, използвана за изкореняването на едрата шарка, съобщава електронната библиотека bioRxiv. "За разлика от другите ваксини нашият препарат усилва имунитета не само спрямо S-белтъка на коронавируса, но и спрямо N-белтъка

Европейската комисия инвестира 1 млрд. евро в иновативни проекти за чисти технологии

Европейската комисия отправя първата покана за представяне на предложения по линия на Фонда за иновации — една от най-големите програми за демонстриране на новаторски нисковъглеродни технологии в света, финансирана от приходи от търгове за квоти за емисии по схемата на ЕС за търговия с емисии. Фондът за иновации ще финансира революционни

Учени разработват ултрабърз инсулин

Изследователи от Станфордския университет разработват нова формула на инсулин, която започва да действа почти веднага след инжектиране и потенциалът й на въздействие е около четири пъти по-скоростен от сега съществуващите бързодействащи инсулини, съобщи електроннното издание "МедикълЕкспрес". Учените са се съсредоточили върху т.нар

Русия ще води турист на разходка в открития Космос през 2023 г.

Туристът ще напусне МКС от руския модул и ще бъде придружен от професионален космонавт, обявиха от „Роскосмос“ Надпреварата за туристически полети в Космоса се разгаря все повече – руската агенция „Роскосмос“ обяви, че през 2023 г. ще изведе турист в орбита около Земята, предава btv. Според плановете на агенцията туристът ще направи и космическа