Астрономи разкриха тайна, свързана с появата на свръхмасивни черни дупки

https://www.24chasa.bg/novini/article/7538323 Астрономи разкриха тайна, свързана с появата на свръхмасивни черни дупки Астрономи разкриха тайна, свързана с появата на свръхмасивни черни дупки www.24chasa.bg

Астрономи от университета на Западно Онтарио, Канада, обясниха механизъм, свързан с възникването на свръхмасивни черни дупки, съобщи Лента. В съответствие с въпросния механизъм тези обекти са били в активен стадий на растеж в ранната Вселена.

За разлика от обичайните черни дупки, свръхмасивните не се формират в резултат на експлозия на свръхнова, но причините за появата им досега бяха неизвестни, предава БТА.

Учените намерили решение на проблема, възникващ въз основа на т.нар. граница на Едингтън, която налага ограничения върху скоростта на поглъщане (акреция) на вещество от черната дупка. Свръхмасивните черни дупки са с маса, която се равнява на тази на милиард слънца, но растежът им е в изключително кратък промеждутък от време, в разстояние на едва 800 милиона години след раждането на Вселената. Ако темповете на акреция са прекалено високи, лъчението в диска, който се образува около черната дупка, предизвиква интензивно изтичане на вещество далеч от гравитационното поле.

Според хипотезата на учените, облак междузвезден газ е бил доведен до директен колапс с образуване на свръхмасивни черни дупки. Особени условия в ранните етапи от съществуването на Вселената допринесли някои облаци да започнат да колабират едва когато общата им маса станала равна на тази на 100 хиляди слънца. В резултат на компресия се появили квази-звезди с кратък живот, а впоследствие и гигантски черни дупки, които послужили като основа за възникване на още по-масивни обекти.

След директния колапс черните дупки започнали активно да поглъщат веществото около себе си. При това акрецията за ограничен период от време, например 150 милиона години, станала супер Едингтъновска, т.е. голяма част от веществото пропаднала зад хоризонта на събитията, без да изпуска лъчение, което би могло да й повлияе. В края на краищата лъчението от близки звезди други черни дупки преустановило супер Едингтъновската акреция.

Резултатите от изследването са публикувани в "Астрофизикъл джърнъл летърс".

Астрономи: Възможно е да е била наблюдавана тайнствената девета планета

Космическият телескоп TESS, който е предназначен за търсене на екзопланети чрез транзитния метод, може да е наблюдавал мистериозната девета планета, известна също като планетата Х, в Слънчевата система, съобщи Сайънс алърт, позовавайки се на учени от САЩ и Унгария. Специалистите потвърждават, че TESS може да се използва за проследяване на

Кадър: Нова телевизия

Астронавтите Андрю Морган и Лука Пармитано излязоха в открития космос (Видео)

Американският астронавт Андрю Морган и италианският му колега Лука Пармитано излязоха в открития космос, предадоха ТАСС и БТА. Морган и Пармитано ще прекарат около шест часа извън Международната космическа станция (МКС), за да ремонтират инсталирания на корпуса й алфа-магнитен спектрометър. Работата по уреда налага още три излизания в космоса

Значителни предизвикателства пред НАСА, преди да започнат пилотираните космически полети

Одиторите на НАСА предупредиха в годишния си доклад, че космическата агенция е изправена пред "значителни технически предизвикателства", които засягат и безопасността, и трябва да бъдат решени, преди астронавтите да полетят в частните капсули, предадоха Асошиейтед прес и БТА. В доклада се отбелязва, че компаниите "Боинг" и "Спейс Екс" закъсняват с

Смъртно болен учен се преобразува
в първия "пълен киборг" (Видео)

Смъртно болен учен се преобразува в първия "пълен киборг" (Видео)

Британски учен, който страда от моторно невронно заболяване в терминална фаза, обяви, че се е трансформирал в първия "пълен киборг", съобщи в. "Индипендънт", цитиран от БТА. Д-р Питър Скот-Морган, който е специалист по роботика, не приел покорно съдбата си, когато чул диагнозата през 2017 г. Той решил да удължи живота си с наличните технологии и

Откриха молитвен храм и гробници на древна цивилизация в Перу

Древен храм, скелети и артефакти бяха открити при археологически разкопки в Перу. Храмът е на 3000 години и е бил използван за водни ритуали. Той е открит в Ел Торо, на около 800 километра северно от столицата Лима. Молитвеното място е дълго 40 метра, широко 56 метра и разполага с олтар, предава Би Ти Ви

Китай продължава да насърчава активно използването на чиста енергия за отопление през зимата

Китай продължава да насърчава активно използването на по-чисти горива за отопление през зимата в северната част на страната, където горенето на въглища е основен източник на замърсяване на въздуха. От края на 2016 г. Пекин реализира мащабен проект за замяната на въглищата с природен газ и електричество а отопление през зимата

БГ следа в мисията на Марс и БГ космически храни ще има на отворените врати на Института за космически изследвания на БАН

Институтът за космически изследвания и технологии на БАН /ИКИТ-БАН/ организира Ден на отворените врати утре от 10.30 ч. Това съобщиха от Българската академия на науките. По случай 50-годишнината от създаването на института ще бъдат отворени за посетители лабораториите и тренажора в сградата. Директорът на ИКИТ-БАН проф

Кримски астроном любител откри нова комета в Слънчевата система

Астрономът любител от кримското селище Научний Генадий Борисов - откривателят на първата междузвездна комета, откри нова комета в Слънчевата система, предаде ТАСС. Става въпрос за деветия открит от него звезден обект. По-рано бе съобщено, че през август Борисов за пръв път в света откри междузвездна комета, която бе кръстена на него.

Китай показа експеримент за кацане на Марс