НАСА отваря проби от Луната, 382 кг от там има на Земята

https://www.24chasa.bg/novini/article/7525254 НАСА отваря проби от Луната, 382 кг от там има на Земята НАСА отваря проби от Луната, 382 кг от там има на Земята www.24chasa.bg

За първи път от десетилетия НАСА ще отвори недокосвани проби от лунни скали и грунт, събрани от астронавтите от мисиите "Аполо", съобщи Асошиейтед прес, цитирани от БТА.

Стотици такива проби са заключени в космическия център "Джонсън" в Хюстън. Девет американски научни екипа ще получат частица от това съкровище за изследване.

През юли ще бъде отбелязана 50-годишнината от стъпването на Луната, но кураторът на лунните проби Райън Зайглър каза, че съвпадението е случайно.

Именно той се грижи за опазването на лунните проби, които тежат общо 382 кг. Те са взети от 12 астронавти, стъпили на Луната от 1969 г. до 1972 г. Някои от пробите са опаковани под вакуум още на Луната и не са излагани на земна атмосфера. Други са замразени или съхранявани в хелий след кацането и не са докосвани оттогава.

Лабораторните специалисти сега работят върху проблема как да извадят мострите от контейнерите без да заразят или развалят каквото и да било.

Някои от мострите ще бъдат отворени и изпратени на учени през следващата година. В сравнение с времето на мисиите "Аполо", днешните научни инструменти са много по-чувствителни.

Изследвайки лунните мостри, специалистите определиха възрастта на повърхността на Марс и Меркурий и установиха, че Юпитер и другите големи външни планети най-вероятно са се образували по-близо до Слънцето и след това са се отдалечили.

Общият брой на лунните мостри е над 100 000. Някои от оригиналните 2200 проби са начупени на по-малки парчета за изследване.

Откриват паметна плоча за първия разтопил се ледник в Исландия (Видео)

В Исландия през август официално ще бъде открита мемориална плоча, с която се отбеляза загубата на първия ледник на острова и се отправя послания към бъдещите поколения, предава "Дневник". Окьокул, наричан кратко Ок, е един от около 400 ледника в страната, но вече се е свил до по-малко от 1 кв. км площ и дебелина под 15 м,

Китай ще разработи план за създаване на станция на Луната съвместно с Русия и ЕС

Китайското национално космическо управление се е договорило с Русия и ЕС да се пристъпи към съвместно разработване на план за създаване на изследователска станция на Луната, предаде ТАСС. Това заяви заместник-директорът на ведомството У Янхуа. По думите му, в близко бъдеще страните ще обсъдят задачи около осъществяването на съвместна дейност в

САЩ: Ще изпратим астронавти на Луната през 2024 г. и ще останат там

През 2024 г. САЩ ще изпратят астронавти на Луната и „ще ги оставят там“ за определено време. Това заяви американският вицепрезидент Майк Пенс в интервю за телевизия Си Би Ес, предава БГНЕС. „Този път, когато полетим на Луната, ние няма да направим обикновена визита – ние ще останем на нея“, каза той.

''Чандраян-2" за пръв път ще изследва повърхността на Южния полюс на Луната

Космическата мисия ''Чандраян-2", която Индия стартира по-рано днес от космодрум в Бенгалския залив, за пръв път в историята ще изследва повърхността на Южния полюс на естествения спътник на Земята, съобщи ТАСС, цитирана от БТА. Това се казва в съобщение на индийския премиер Нарендра Моди в Туитър. "Чандраян-2" е уникална,

Индия успешно изстреля ракета с лунната си станция "Чандраян-2" (Видео)

Индийската организация за космически изследвания изстреля към Луната космическата си станция "Чандраян-2" с луноход на борда, предадоха световните агенции. Стартът на ракетата-носител GSLU Mk III, който беше предаван пряко от индийските телевизионни канали, се състоя от космодрума на остров Шрихарикота в Бенгалския залив.

Втори телефон на Хуауей получи лиценз за 5G

Още един телефон на Хуауей получи лиценз за използването на китайската 5G телекомуникационна мрежа, заявиха от Министерството на промишлеността и информационните технологии. Той е с две сим карти и операционна система Android, информира "Радио Китай". Министерството обаче не показа снимки на телефона,

За пръв път в света: учени получиха течен магнит

Разработка на американски учени от университета в Масачузетс им позволи за пръв път в света да получат течен магнит, съобщи в. "Мейл он сънди". Откритието се счита за пробив в науката, тъй като течният магнит запазва свойствата си дори при промяна на формата. Той ще позволи на учените в бъдеще да могат да конструират течни роботи, предаде БТА.

Археолози откриха древен надпис с култ към бог Дионис в Пловдив

Нова мащабна за историята на страната ни находка откриха пловдивските археолози, които проучват Епископската базилика на Древен Филипопол. Става въпрос за каменна плоча от 255-а година, с внушителни размери и надпис, свързан с култа към бог Дионис, предаде БНТ. Специалистите вече са разчели древния надпис. Той е на старогръцки.

Трима астронавти пристигнаха на Международната космическа станция днес

Трима астронавти пристигнаха на Международната космическа станция рано тази сутрин, около шест часа след излитането си от космодрума Байконур в Казахстан, предаде ДПА. Излитането им, което се излъчваше в реално време от НАСА, бе осъществено точно 50 години след деня, в който стъпиха първите хора на Луната, предава БТА.

САЩ отбелязаха 50 години от стъпването на човек на Луната

Съединените щати отбелязаха вчера 50-годишнината от стъпването на американски астронавти на Луната с партита, състезания, игри и концерти, съобщи Асошиейтед прес. В космическия център на НАСА "Кенеди" астронавтът Бъз Олдрин показа на вицепрезидента Майк Пенс стартовата площадка, откъдето е потеглила неговата мисия "Аполо 11" към Луната през 1969 г.

Трима астронавти излетяха за МКС на 50-ата годишнина от кацането на Луната (Видео)

Руска космическа капсула с трима астронавти на борда излетя от космодрума Байконур в Казахстан, насочвайки се към Международната космическа станция, предадоха световните агенции. Астронавтите излетяха на 50-ата годишнина от 20 юли 1969 г., когато човек стъпи за пръв път на Луната, отбелязва Асошиейтед прес.

Аматьор-фотограф откри първата ясна снимка на Нийл Армстронг на Луната