Загадката с метана на Марс продължава

https://www.24chasa.bg/novini/article/7524350 Загадката с метана на Марс продължава Загадката с метана на Марс продължава www.24chasa.bg
Снимка: НАСА

Загадката с метана на Червената планета продължава - след като миналата седмица марсоходът "Кюриосити" отчете рекордно високи нива в атмосферата, сега се оказва, че газът е "изчезнал", съобщиха Франс прес и сайтът Синет.

За роувъра "Кюриосити", който изследва Марс от 2012 г., изминалите дни бяха доста натоварени. След като миналата седмица марсоходът отчете рекордно високи нива на метан в атмосферата на Червената планета, от НАСА преустановиха останалите му научни занимания, за да се фокусират върху откритието. Данните от последвал експеримент, получени от американското космическо управление в понеделник, показват, че метанът на практика е "изчезнал", информира БТА.

Новината за отчетения рекорден "скок" в нивата на метан в атмосферата на Марс, оповестена през уикенда, предизвика вълнение. Мнозина предположиха, че високото атмосферно съдържание на газа може да е индикация за живот на Червената планета. На Земята метан произвеждат много живи организми, сред които микроби.

Пол Махафи от космическия център "Годард" на НАСА обясни, че миналата сряда марсоходът "Кюриосити" е отчел необичайно високи нива на метана по време на рутинен тест за проверка на концентрацията му в атмосферата. Според получените данни нивата на газа са били 21 части на милиард - около три пъти по-високи от отчитаните преди. През 2013 г. "Кюриосити" и "Марс Експрес" на Европейската космическа агенция (ЕКА) отчетоха покачване в нивата на метана, равняващо се на 7 части на милиард и продължило два месеца, припомни в. "Ню Йорк таймс".

След откритието плановете на "Кюриосити" за уикенда "пропаднаха", за да може марсоходът да повтори експеримента.

Новите данни показват, че концентрацията на метана е спаднала до базовото си ниво от под 1 част на милиард.

Оповестявайки вълнуващата вест за рекордното повишение на газа, от НАСА предупредиха, че то вероятно е преходно, както и че "Кюриосити" не разполага с необходимите инструменти, за да различи дали метанът е с биологичен или геоложки произход.

Означава ли нещо метанът за живот на Марс? Не много. Въпреки че наличието му беше потвърдено, на този етап източникът му остава мистерия, която може да бъде разрешена от бъдещи мисии до Червената планета.

"Загадката с метана на Марс остава. Мотивирани сме повече от всякога да продължим измерването на газа на Червената планета и да разберем поведението му в марсианската атмосфера", казва Ашуин Васавада от Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА в Пасадена, където е конструиран "Кюриосити".

Първият произведен в Китай ледоразбивач се отправя на дебютната си експедиция

Китайският полярен ледоразбивач „Сюелун-2" ще започне първото си пътешествие до Антарктида от южния китайски град Шънджън във вторник, съобщават от Радио "Китай". Това ще бъде 36-та антарктическа експедиция на Китай. В нея ще участва екипаж от 413 души, които ще се опитат да разберат повече за влиянието на промените в Антарктида върху света,

Кометата 2I/Борисов прилича на "посестримите" си от Слънчевата система

Кометата 2I/Борисов - вторият междузвезден пришълец след странното космическо тяло с форма на пура Оумуамуа, прилича на "посестримите" си, формирали се в нашата Слънчева система, съобщават Ройтерс и ТАСС, позовавайки се на публикация в сп. "Нейчър". Сходството според астрономите свидетелства за вероятната прилика между други планетни системи и

Откриха доказателства за използването на слуги и роби през бронзовата епоха

Учени в Германия попаднаха на археологически доказателства за социално неравенство, включително за възможно използване на слуги и роби, във ферми през бронзовата епоха, съобщи ЮПИ. Доказателствата са открити на погребални обекти във ферми в Южна Германия. "Преди 4000 години в Южна Германия представители на няколко поколения в семейства с висок

"Хуауей" е в състояние да разработи стабилна операционна система

Основателят на „Хуауей Технолъджис" Жен Джънфей, който е и главен изпълнителен директор на компанията, е уверен, че могат да разработят своята операционна система Harmony до нивото на тази на Apple например, за по-малко от две до три години, съобщи Радио "Китай". Harmony бе представена през август, отбелязвайки най-големия тласък за китайския

Учени в Китай откриха най-древната форма на сложен живот на Земята

Учени от Фуцзянския педагогически университет в Китай откриха в Западна Австралия следи от най-древната форма на сложен живот на сушата, съобщи Физ.орг. Става въпрос за организъм, който принадлежи към групата на лигавите гъби и се е срещал преди почти 2 милиарда години. Научното му название е Myxomitodes stirlingensi, поясни БТА

Носител на Нобелова награда: Ще открием извънземен живот в следващите 30 години

Човечеството ще открие извънземен живот в следващите 30 години, заяви носителят на Нобелова награда за физика за 2019 г., пише “Индипендънт”.  Той пояснява, че извънземен живот не означава малки зелени човечета и, че той може да бъде под формата на микроорганизми. “Не мога да повярвам, че ние сме единствените живи същества в цялата вселена

НАСА възобновява пилотираните си полети до МКС в началото на 2020 г.

Американското космическо ведомство възнамерява да възобнови пилотираните си полети до Международната космическа станция /МКС/ в първата половина на 2020 година, съобщиха световните агенции. Те цитират изявление на ръководителя на НАСА Джеймс Брайденстайн, направено по време на посещение на предприятие на американската компания "Спейс екс" в град