Загадката с метана на Марс продължава

https://www.24chasa.bg/novini/article/7524350 Загадката с метана на Марс продължава Загадката с метана на Марс продължава www.24chasa.bg
Снимка: НАСА

Загадката с метана на Червената планета продължава - след като миналата седмица марсоходът "Кюриосити" отчете рекордно високи нива в атмосферата, сега се оказва, че газът е "изчезнал", съобщиха Франс прес и сайтът Синет.

За роувъра "Кюриосити", който изследва Марс от 2012 г., изминалите дни бяха доста натоварени. След като миналата седмица марсоходът отчете рекордно високи нива на метан в атмосферата на Червената планета, от НАСА преустановиха останалите му научни занимания, за да се фокусират върху откритието. Данните от последвал експеримент, получени от американското космическо управление в понеделник, показват, че метанът на практика е "изчезнал", информира БТА.

Новината за отчетения рекорден "скок" в нивата на метан в атмосферата на Марс, оповестена през уикенда, предизвика вълнение. Мнозина предположиха, че високото атмосферно съдържание на газа може да е индикация за живот на Червената планета. На Земята метан произвеждат много живи организми, сред които микроби.

Пол Махафи от космическия център "Годард" на НАСА обясни, че миналата сряда марсоходът "Кюриосити" е отчел необичайно високи нива на метана по време на рутинен тест за проверка на концентрацията му в атмосферата. Според получените данни нивата на газа са били 21 части на милиард - около три пъти по-високи от отчитаните преди. През 2013 г. "Кюриосити" и "Марс Експрес" на Европейската космическа агенция (ЕКА) отчетоха покачване в нивата на метана, равняващо се на 7 части на милиард и продължило два месеца, припомни в. "Ню Йорк таймс".

След откритието плановете на "Кюриосити" за уикенда "пропаднаха", за да може марсоходът да повтори експеримента.

Новите данни показват, че концентрацията на метана е спаднала до базовото си ниво от под 1 част на милиард.

Оповестявайки вълнуващата вест за рекордното повишение на газа, от НАСА предупредиха, че то вероятно е преходно, както и че "Кюриосити" не разполага с необходимите инструменти, за да различи дали метанът е с биологичен или геоложки произход.

Означава ли нещо метанът за живот на Марс? Не много. Въпреки че наличието му беше потвърдено, на този етап източникът му остава мистерия, която може да бъде разрешена от бъдещи мисии до Червената планета.

"Загадката с метана на Марс остава. Мотивирани сме повече от всякога да продължим измерването на газа на Червената планета и да разберем поведението му в марсианската атмосфера", казва Ашуин Васавада от Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА в Пасадена, където е конструиран "Кюриосити".

Проблеми с Фейсбук в цял свят, потребители не могат да влязат в профилите си

Потребители в редица страни съобщават за проблеми в работата на Фейсбук, предаде ТАСС, като се позова на специализирания сайт Даундитектър (Downdetector). Неизправността се наблюдава от 19.01 ч. българско време, предава БТА. Най-много оплаквания са постъпили от САЩ и Великобритания. За проблеми се съобщава още във Франция, Холандия, Белгия,

Голямата популация на тюлените в морето край Кейп Код привлича все повече акули

На входа на плажа Нюкоум холоу на полуостров Кейп Код в щата Масачузетс снимка на голяма бяла акула напомня на къпещите си, че в морето край атлантическия бряг се срещат акули, предаде Франс прес. Откакто през 1972 г. бе приет закон за защита на морските бозайници, популацията на тюлените в района се увеличи и надхвърли 50 000 екземпляра.

Екипажът на бъдещата мисия до МКС: Дават ни само килограм багаж, ще носим снимки

Руският космонавт Олег Скрипочка, астронавтите Джесика Миър от САЩ и Хаза ал-Мансури от ОАЕ ще вземат със себе си на борда на Международната космическа станция /МКС/ лични вещи, които ще им напомнят за дома и за близките им, предаде ТАСС. За своите намерения членовете на бъдещия екипаж на МКС разказаха по време на пресконференция в Космическия

Гугъл отхвърли обвиненията в сътрудничество с китайските военни

световните агенции. По-рано днес президентът Доналд Тръмп се зарече да провери обвиненията срещу компанията, отправени от милиардер инвеститор. "Не работим с китайската армия. Работим с американското правителство, включително министерството на отбраната, в много области сред които киберсигурност, наемане на кадри и здравеопазване",

Изтичане на гориво отложило старта на индийската лунна мисия

Изтичане на гориво от ракетата е причината за отлагането на старта на амбициозната индийска лунна мисия "Чандраян-2" през нощта в неделя срещу понеделник, предаде Франс прес като цитира индийски медии. 56 минути и 24 секунди преди обявения старт, Индийската организация за космически изследвания (ISRO) отложи изстрелването на мисията поради

"Спейс Екс": Изпращането тази година на хора в космоса е трудноосъществимо

Компанията на Илон Мъск "Спейс Екс" оповести, че плановете й да изпрати хора в космоса тази година са трудноосъществими, съобщиха Ройтерс и Асошиейтед прес, цитирани от БТА.  Една от капсулите "Дракон" за пилотирани полети на компанията експлодира през април по време не тестове във Флорида. По-рано тази година бе планирано "Дракон" да отведе

САЩ не изключват полет до Марс през 2033 година

Американското космическо ведомство не изключва възможността за осъществяването на пилотиран полет до Марс през 2033 година, въпреки скептицизма относно този скъсен срок от страна на авторитетни експерти. Мнението е на на ръководителя на НАСА Джеймс Брайдънстайн, изказано по време на телефонен брифинг с журналисти.

Частично лунно затъмнение утре - на 50-годишнината от изстрелването на "Аполо 11"

Точно 50 години след старта към Луната на мисията "Аполо-11", на 16 юли нашият естествен спътник ще ни предостави частично затъмнение на големи части от планетата, предава Франс прес. То ще може да бъде наблюдавано в Африка, в голяма част на Европа и Азия, в източната част на Южна Америка и в западната част на Австралия, предава БТА.

НАСА публикува видео карта на всички открити екзопланети (Видео)

НАСА публикува видео карта на всички 4000 екзопланети, открити от 1992 г., съобщи в. "Дейли мейл". Визуализацията с мястото на всяка екзопланета и времето, когато е открита, е направена по проекта Систем саундс. Повечето екзопланети в базата данни са открити от телескопите "Кеплер" и ТЕСС. Първата екзопланета - която е извън Слънчевата система,

Fасеbооk вгpaждa cкpит кoд в cнимкитe, cлeди кoй ги виждa и cпoдeля

Fасеbооk вгpaждa cкpити кoдoвe в cнимкитe, кaчeни oт пoтpeбитeлитe в coциaлнaтa мpeжa, пише kaldata.com. Въпросът за това се повдигна в седмицата, когато компанията ще бъде глобена с рекордните 5 милиарда долара от регулаторните органи в САЩ след разследване за неуспехите на най-голямата социална медия в света да защити личните данни на своите

Къде вече се усеща въздействието на 5G

Въпреки че глобалното внедряване на 5G остава в началните си етапи, някои мрежи са активни и се ползват. Считана за революция след 4G мрежата, която заменя, 5G вече изпълнява част от своя потенциал, става ясно от анализ на картографиращата компания OpenSignal, която измерва скорости на 5G и 4G в осем различни страни, предаде investor.

Индия отложи мисията "Чандраян-2" към Луната 56 минути преди старта

Индия отложи за неопределено време старта на мисията "Чандраян-2" към Луната 56 минути преди старта от космодрума на остров Шрихарикота в Бенгалския залив, предаде ТАСС, цирирана от БТА. Както съобщи Индийската организация за космически изследвания (ISRO), стартът е отложен по технически причини. Нова дата за изстрелването ще бъде обявена по-късно.