Забраняват вноса на дизели втора ръка

https://www.24chasa.bg/novini/article/7523221 Забраняват вноса на дизели втора ръка Забраняват вноса на дизели втора ръка www.24chasa.bg
България ще направи опит да забрани вноса на стари дизелови коли от 2021 г. СНИМКА: Десислава Кулелиева

България също се включва в европейската борба срещу дизеловите превозни средства.

За първи път в официален документ – проекта на Национална програма за контрол над замърсяванията на въздуха, се предвиждат мерки за ограничаване на дизеловите автомобили втора употреба.

През 2020 г. у нас трябва да се забрани вносът им, като е планирано мярката да влезе в сила от 1 януари 2021 г. Това е записано в проекта на 166-страничния документ, който екоминистерството е пуснало за обществено обсъждане.

Става въпрос за дизелови коли със стандарт Евро 3 или по-стари от тях, макар че в програмата е отбелязан и друг вариант - да се допуска вносът само на коли от Евро 4 нагоре (виж графиката).

Има обаче важна забележка – първо трябва да се вземе разрешение за такава забрана от Европейската комисия, тъй като тя евентуално би нарушила директивите за свободно движение на стоки, хора и капитали.

Ако не се получи такова разрешение, се предлага да се направи промяна на Закона за чистотата на атмосферния въздух, която да даде възможност на общините да създадат зони в центровете на градовете, в които да не се допускат силно замърсяващи автомобили 

Най-вероятно общините ще получат правото да определят такива зони, независимо дали ще има пълна забрана на вноса, или не, защото в програмата се предвижда в София и Пловдив те да бъдат създадени още тази година.

Друга мярка, която да намали замърсяването на въздуха от транспортните средства, предвижда постепенно намаляване на дизеловите автобуси от автопарка на предприятията за градски транспорт в цялата страна. Това ще става постепенно, като са посочени две дати: през 2030 г. дизеловите автобуси да са под 50% от всички превозни средства в градския транспорт, а през 2050 г. да няма нито един.

В програмата пише също, че са разглеждани възможностите за промяна на политиката по отношение на катализаторите. Но е преценено, че с тях се правят твърде много измами и много собственици на коли намират начин да ги свалят, а и контролът в сервизите не е на ниво.

Част от предвидените мерки за намаляване на фините прахови частици във въздуха са познати от вече действащата национална програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух, която бе приета миналата година от кабинета и ще действа до 2024 г. Там се предвижда в общините, в които нормите за фини прахови частици са превишени, да бъдат подменени печките за изгаряне на въглища и дърва с т.нар. печки с евроетикет.

Отделно от това до края на тази година трябва да се приемат промени в закони и наредби, които да забранят най-силно замърсяващите въздуха въглища и брикети, както и да се въведат стандарти за дървата за огрев.

Новост обаче са предложенията, които засягат селското стопанство. Те се съсредоточават върху две основни неща: забраната за употреба на някои торове, съдържащи азот, и въвеждане на ограничения за оборския тор.

Проучванията у нас са показали, че въпреки намаляването на азотното замърсяване, след 2016 г. азотните емисии във въздуха отново са започнали да се увеличават. Тъй като главният замърсител е производството на азотна киселина, а там са въведени адекватни мерки, експертите, работещи върху програмата, са установили, че този път причината е в изкуствените азотни торове.

Сега задачата е замърсяването от употребата на такива торове да бъде намалено поне с 25%, като допълнително ще се мисли какви мерки точно да бъдат взети. Най-вероятно няма да има тотална забрана, тъй като в документа се говори за промени в закони и наредби, така че да се предотврати използването на азотни торове в близост до водни басейни.

Оборският тор причинява замърсявания от амоняк и въпреки че с намаляването на селскостопанските животни през последните години замърсяванията са намалели, все още нивото им е високо. Предложените мерки за намаляването им предвиждат писането на правила за добри практики при управлението на оборския тор.

 Мерките за торовете трябва да бъдат предприети през 2020 г.

Програмата предвижда още една мярка за селското стопанство, засягаща паленето на стърнища. В момента в закона има само глоба за собствениците на терени, върху които се изгарят стърнища, която е между 1500 и 6000 лева. Според програмата тези случаи трябва и да се докладват на Държавен фонд “Земеделие” и субсидиите за площ трябва да бъдат връщани обратно.

 

Къде в Европа спряха или ще спират дизеловите коли

Големите градове в Европа, които възнамеряват да забранят навлизането в центъра на дизелови автомобили или вече са го направили, стават все повече.

В Германия например ще се въведе син стикер за автомобилите със слабо замърсяване – най-често от стандарта ЕВРО 6 и по-новите от него, и само те ще бъдат допускани в определени дни и определени зони в градовете.

Това става възможно, след като миналата година Федералният съд разпореди, че в градовете с наднормено замърсяване на въздуха градските управи имат право да въвеждат такива ограничения. Най-вероятно първите ще са Дюселдорф и Щутгарт, но другите градове с наднормени нива на азотни окиси във въздуха са Мюнхен, Кьолн, Берлин, Дортмунд, Есен, Франкфурт, Хамбург, Майнц, Майнхайм и Нюрнберг.

От тях единствено в Берлин има определена зона от 88 квадратни километра в центъра, в която и сега е забранено да се движат превозни средства на дизел.

Рим вече взе решение и от началото на 2024 г. центърът му ще е зона, забранена за движение на всякакви дизелови коли. Париж определи същата година за тотална забрана за движение на всякакви дизелови леки автомобили в града.

В Атина от години има система за движение на всички леки автомобили, при която те се движат само ако са нечетни или четни номера в зависимост от дните. Такава система бе обсъждана и за София, но идеята бе изоставена, след като бяха изнесени данни, че много гръцки семейства имат в гаражите си по две коли - едната с четен, а другата с нечетен номер.

От догодина дизеловите коли няма да могат да се движат също в определени части на Лондон и Мадрид. През октомври 2017 г. в Лондон бе въведена дневна такса за шофиране на автомобил в определена зона от центъра и от догодина пълната забрана за движение на дизелови коли важи за същата зона. Автобусите ще продължат да се движат в нея, но ще заплащат такса за това.

В Милано градската управа раздава ваучери за ползване на градски транспорт на всички, които оставят колите си вкъщи.

В Брюксел засега свободните от дизелови автомобили дни в седмицата са всяка неделя. През този ден хората се насърчават да излизат на пикник в града, като специално за целта по централния булевард “Анслах” са обособени места за такъв отдих. 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Георги Балабанов КАДЪР: БНТ

Експерт обясни какви ще бъдат толтаксите

Между 4 и 7 ст. на километър ще плащат камионите между 3,5 и 12 тона, в зависимост от екологичния клас. Това обхваща автомагистралите, първи и частично втори клас пътища. Това коментира в Сутрешния блок на БНТ Георги Балабанов, експерт в Националното ТОЛ управление. По-ниският екологичен клас повишава таксата с лев-два

РАДАН КЪНЕВ

Радан Кънев пробва да спре с петиция “Струма”

Евродепутатът предлага да се гласува документ отпреди 2 години Евродепутатът от “Демократична България” Радан Кънев е внесъл предложение в комисията по петициите на Европейския парламент да се гласува петиция срещу изграждането на магистрала “Струма” през Кресненското дефиле. Кънев е член на тази комисия и е настоял да се гласува документ отпреди

Служители от "Джи Пи Груп" засадиха над 1600 дървета в София и Бургас.

Доброволци от “Джи Пи Груп” засадиха над 1600 дървета

Над 160 доброволци – служители на „Джи Пи Груп” АД и техните семейства, засадиха над 1600 фиданки и дървета в София и Бургас. Компанията за втори пореден път се включи в инициативата „Новата гора на София“ край Суходол, като засади над 1500 фиданки акация. Акцията се осъществява с подкрепата на Столична община

Снимки: Министерството на туризма

Ангелкова: Египет е ключова страна за нас, икономическите ни отношения се възстановяват

Българският министър на туризма Николина Ангелкова и египетската й колега Рания ал Машат откриха днес бизнес форум в туризма, съобщиха от пресслужбата на българското министерство. Акцент на днешния форум е обмяната на успешни практики в областта на туризма и по-конкретно в сферата на дигитализацията

Ивайло Калфин Кадър: bTV

Калфин: Електронна здравна карта е първата стъпка за проблема с фалшивите болнични

Фалшивите болнични са проблем, който трябва да се адресира като такъв, а не да се товари някой с плащането на сметката за него, смята бившият вицепремиер и социален министър Ивайло Калфин. Той заяви пред bTV, че решението да не се плаща първият ден от болничния е „глупаво” и е направено, за да се угоди на един от коалиционните партньори

Пети блок на АЕЦ "Козлодуй" вдига мощността си

Пети блок на АЕЦ "Козлодуй" вдига мощността си

Пети блок на АЕЦ "Козлодуй"  вече повишава товара си. От централата съобщиха, че от 10,35 ч е започнало повишаването на мощността му, която бе намалена в събота в 9,10 ч до 50%. Тогава системата за автоматично разтоварване на блока е понижила мощността му, след като е изключила една от главните циркулационни помпи

Последно от 24 здраве лого

Мнения

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от 168 часа лого

Последно от

Още от Бизнес

СНИМКА: pixabay

ЕИБ слага край на кредитирането на изкопаеми горива, може да има глобално въздействие

Европейската инвестиционна банка реши да прекрати кредитирането на проекти за изкопаеми горива, което може да има глобално въздействие, пише „Политико“ Банката е най-големият многостранен кредитор в света и освен това е първата, която определи политика за отпускане на кредит, обвързана с целите на Парижкото споразумение - нещо

Строителството на газопровода "Турски поток"
ще завърши до края на тази година

Строителството на газопровода "Турски поток" ще завърши до края на тази година

Турция ще завърши строителството на газопровода "Турски поток" до края на тази година, заяви турският министър на енергетиката и природните ресурси Фатих Дьонмез, цитиран от БТА.  Министърът бе на инспекция в района на град Виза, окръг Къркларели, където се извършва строителството на газопровода. По газопровода "Турски поток" ще се транспортира

СНИМКА: Pixabay

Рязко се увеличават цените на плодовете и зеленчуците

Индексът на тържищните цени /ИТЦ/, който отразява цените на хранителните стоки на едро, се повиши тази седмица с 2,67 на сто, до 1.420 пункта, съобщава Държавната комисия по стоковите борси и тържищата /ДКСБТ/. За две седмици ИТЦ се повиши с 5,65 на сто. Цената на оранжерийните домати се повиши със 7

Сайтът на "24 часа" вече е най-големият в България

Сайтът на "24 часа" вече е най-големият в България

Досега десктоп и мобилният сайтове на "24 часа" бяха номер едно сред новинарските, сега изпреварват всички Сайтът на "24 часа" (24chasa.bg) вече е най-големият интернет портал в България, показват данните на метричната система Gemius за октомври. До миналия месец десктоп версията на сайта и мобилната му версия също бяха номер едно

СНИМКА: bulgarian.cri.cn

Китай стартира първия си проект за отопление с ядрено гориво

Хайян в провинция Шандун стана първият град в Китай, който се отоплява от АЕЦ. След два дена пробна експлоатация, ядрената централа с два реактора започна да отоплява домове на площ от 700 000 кв.м. тази зима и се очаква да покрие целия град до 2021 г., се казва в съобщение на Държавната корпорация за енергийни инвестиции

Кристин Лагард. Снимка РОЙТЕРС

Кристин Лагард представи екипа си в ЕЦБ, съставен само от мъже

Новата ръководителка на Европейската централна банка Кристин Лагард публикува днес в Туитър тържествена снимка на новия си екип в Европейската централна банка (ЕЦБ), но вероятно не е очаквала какви реакции ще предизвика, съобщава в електронното си издание в. "Фигаро", цитирано от БТА. На снимката се вижда Лагард пред голяма кръгла маса

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber