Забраняват вноса на дизели втора ръка

https://www.24chasa.bg/novini/article/7523221 Забраняват вноса на дизели втора ръка Забраняват вноса на дизели втора ръка www.24chasa.bg
България ще направи опит да забрани вноса на стари дизелови коли от 2021 г. СНИМКА: Десислава Кулелиева

България също се включва в европейската борба срещу дизеловите превозни средства.

За първи път в официален документ – проекта на Национална програма за контрол над замърсяванията на въздуха, се предвиждат мерки за ограничаване на дизеловите автомобили втора употреба.

През 2020 г. у нас трябва да се забрани вносът им, като е планирано мярката да влезе в сила от 1 януари 2021 г. Това е записано в проекта на 166-страничния документ, който екоминистерството е пуснало за обществено обсъждане.

Става въпрос за дизелови коли със стандарт Евро 3 или по-стари от тях, макар че в програмата е отбелязан и друг вариант - да се допуска вносът само на коли от Евро 4 нагоре (виж графиката).

Има обаче важна забележка – първо трябва да се вземе разрешение за такава забрана от Европейската комисия, тъй като тя евентуално би нарушила директивите за свободно движение на стоки, хора и капитали.

Ако не се получи такова разрешение, се предлага да се направи промяна на Закона за чистотата на атмосферния въздух, която да даде възможност на общините да създадат зони в центровете на градовете, в които да не се допускат силно замърсяващи автомобили 

Най-вероятно общините ще получат правото да определят такива зони, независимо дали ще има пълна забрана на вноса, или не, защото в програмата се предвижда в София и Пловдив те да бъдат създадени още тази година.

Друга мярка, която да намали замърсяването на въздуха от транспортните средства, предвижда постепенно намаляване на дизеловите автобуси от автопарка на предприятията за градски транспорт в цялата страна. Това ще става постепенно, като са посочени две дати: през 2030 г. дизеловите автобуси да са под 50% от всички превозни средства в градския транспорт, а през 2050 г. да няма нито един.

В програмата пише също, че са разглеждани възможностите за промяна на политиката по отношение на катализаторите. Но е преценено, че с тях се правят твърде много измами и много собственици на коли намират начин да ги свалят, а и контролът в сервизите не е на ниво.

Част от предвидените мерки за намаляване на фините прахови частици във въздуха са познати от вече действащата национална програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух, която бе приета миналата година от кабинета и ще действа до 2024 г. Там се предвижда в общините, в които нормите за фини прахови частици са превишени, да бъдат подменени печките за изгаряне на въглища и дърва с т.нар. печки с евроетикет.

Отделно от това до края на тази година трябва да се приемат промени в закони и наредби, които да забранят най-силно замърсяващите въздуха въглища и брикети, както и да се въведат стандарти за дървата за огрев.

Новост обаче са предложенията, които засягат селското стопанство. Те се съсредоточават върху две основни неща: забраната за употреба на някои торове, съдържащи азот, и въвеждане на ограничения за оборския тор.

Проучванията у нас са показали, че въпреки намаляването на азотното замърсяване, след 2016 г. азотните емисии във въздуха отново са започнали да се увеличават. Тъй като главният замърсител е производството на азотна киселина, а там са въведени адекватни мерки, експертите, работещи върху програмата, са установили, че този път причината е в изкуствените азотни торове.

Сега задачата е замърсяването от употребата на такива торове да бъде намалено поне с 25%, като допълнително ще се мисли какви мерки точно да бъдат взети. Най-вероятно няма да има тотална забрана, тъй като в документа се говори за промени в закони и наредби, така че да се предотврати използването на азотни торове в близост до водни басейни.

Оборският тор причинява замърсявания от амоняк и въпреки че с намаляването на селскостопанските животни през последните години замърсяванията са намалели, все още нивото им е високо. Предложените мерки за намаляването им предвиждат писането на правила за добри практики при управлението на оборския тор.

 Мерките за торовете трябва да бъдат предприети през 2020 г.

Програмата предвижда още една мярка за селското стопанство, засягаща паленето на стърнища. В момента в закона има само глоба за собствениците на терени, върху които се изгарят стърнища, която е между 1500 и 6000 лева. Според програмата тези случаи трябва и да се докладват на Държавен фонд “Земеделие” и субсидиите за площ трябва да бъдат връщани обратно.

 

Къде в Европа спряха или ще спират дизеловите коли

Големите градове в Европа, които възнамеряват да забранят навлизането в центъра на дизелови автомобили или вече са го направили, стават все повече.

В Германия например ще се въведе син стикер за автомобилите със слабо замърсяване – най-често от стандарта ЕВРО 6 и по-новите от него, и само те ще бъдат допускани в определени дни и определени зони в градовете.

Това става възможно, след като миналата година Федералният съд разпореди, че в градовете с наднормено замърсяване на въздуха градските управи имат право да въвеждат такива ограничения. Най-вероятно първите ще са Дюселдорф и Щутгарт, но другите градове с наднормени нива на азотни окиси във въздуха са Мюнхен, Кьолн, Берлин, Дортмунд, Есен, Франкфурт, Хамбург, Майнц, Майнхайм и Нюрнберг.

От тях единствено в Берлин има определена зона от 88 квадратни километра в центъра, в която и сега е забранено да се движат превозни средства на дизел.

Рим вече взе решение и от началото на 2024 г. центърът му ще е зона, забранена за движение на всякакви дизелови коли. Париж определи същата година за тотална забрана за движение на всякакви дизелови леки автомобили в града.

В Атина от години има система за движение на всички леки автомобили, при която те се движат само ако са нечетни или четни номера в зависимост от дните. Такава система бе обсъждана и за София, но идеята бе изоставена, след като бяха изнесени данни, че много гръцки семейства имат в гаражите си по две коли - едната с четен, а другата с нечетен номер.

От догодина дизеловите коли няма да могат да се движат също в определени части на Лондон и Мадрид. През октомври 2017 г. в Лондон бе въведена дневна такса за шофиране на автомобил в определена зона от центъра и от догодина пълната забрана за движение на дизелови коли важи за същата зона. Автобусите ще продължат да се движат в нея, но ще заплащат такса за това.

В Милано градската управа раздава ваучери за ползване на градски транспорт на всички, които оставят колите си вкъщи.

В Брюксел засега свободните от дизелови автомобили дни в седмицата са всяка неделя. През този ден хората се насърчават да излизат на пикник в града, като специално за целта по централния булевард “Анслах” са обособени места за такъв отдих. 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Връщат месечните винетки за автобуси и камиони до края на седмицата

До края на седмицата ще бъде възстановена продажбата на месечни винетки за автобуси и камиони, обещаха от националното тол управление. Проблемът с тяхната наличност се появи преди седмица, предава БНТ.  Продажбата на eдномесечни винетки беше спряна, заради очакваното пускане на ТОЛ системата през август.

Таксата за превод в чужбина - равна на вътрешните преводи

Клиентите трябва да получават пълна информация за курсовите разлики Който превежда пари в държава от еврозоната или прави вноски по кредити към тях, след 15 декември т.г. трябва да изисква таксите за преводите да са равни с тези при вътрешните преводи. Това следва от евродиректива, чието спаазване е задължително за всички банки и компании,

Спират временно шест електронни услуги на НАП

6 електронни услуги на НАП могат да са временно недостъпни, информират от агенцията по приходите. За подобряване на информационната сигурност екип от експерти изследва уязвимостта на всички електронни услуги, предоставяни от НАП на бизнеса и гражданите. Възможно е в този процес временно да се ограничава достъпът до е-услуги.

"Вашингтон пост": Хуавей тайно е помагала на КНДР да изгради интернет мрежа

Китайският концерн Хуавей (Huawei Technologies Co Ltd) тайно е помагал на Северна Корея да изгради и поддържа безжичната си интернет мрежа за граждански цели. Това съобщи днес в. "Вашингтон пост", позовавайки се на източници и вътрешни документи, предават Ройтерс и БТА. Телекомуникационният гигант си е партнирал с китайска държавна компания -

И Берлин потвърди: „Фолксваген“ отива в Измир

Новият завод на „Фолксваген“ ще бъде построен в Маниса край Измир, Турция. Това са потвърдили източници от германското правителство пред новинарскот опредаване на обществената телевизия ARD „Тагесшау“ днес. Турция е приела всички изисквания на концерна, като е направила дори някои необичайни отстъпки, съобщава телевизията.

Туризмът иска 50% увеличение на парите за реклама (Обновена)

50% увеличение на парите за реклама на България като туристическа дестинация искат ресорното министерство и представители на бранша. Тази година сумата е била 11 милиона лева. Това съобщи министърът на туризма Николина Ангелкова след заседание на Националния съвет в курорта Златни пясъци край Варна.

Последно от лого

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Бизнес

Бизнесът със сигнал до КЗК за монопол в енергетиката

Четирите национално представителни организации на работодателите са подали сигнал в Комисията за защита на конкуренцията заради нарушения в сектор „Енергетика“.  Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българската стопанска камара - съюз на българския бизнес (БСК), Българската търговско-промишлена палата (БТПП) и  Конфедерацията на

Росен Желязков: Технологията 5G е революция за икономиката, индустрията и обществото

Технологията 5G е революция за икономиката, индустрията, обществото и за хората. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков по време на първия разговор през 5G мобилна мрежа у нас, съобщават от МТИТС. Демонстрацията беше част от серия практически тестове на 5G,

Променят правилата за директор на МВФ, вероятно заради Кристалина Георгиева

Франция проучва начини за премахване на възрастовата граница за кандидати за ръководител на МВФ -реформа, която би могла да изчисти пътя на Кристалина Георгиева като компромисен избор за поста. Това съобщава днес "Файненшъл Таймс", цитирана от economic.bg.  Бруно Льо Мьор, финансовият министър на Франция,

Собственикът на веригата магазини HomeMax купува HIT

Бившият приватизационен фонд „Родна земя холдинг” АД, който е собственик на веригата магазини HomeMax, иска да купи веригата магазини HIT. Потенциалният купувач вече е внесъл в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) искане да се разреши сделката, предава economic.bg. Освен това „Родна земя” е собственик на дружество за продажба на аудио- и

Гърция даде лиценз за газопреносна мрежа на интерконектора с България

С решение на гръцкия регулаторен орган за енергетика (РАЕ) „Ай Си Джи Би“ АД получава лиценз за независим оператор на газопреносна мрежа (INGS). Лицензът, издаден на 27 юни 2019 г. и официално получен на 18 юли 2019 г. касае гръцката отсечка на газовия интерконектор с Гърция (проект IGB). Лицензът се издава за срок от петдесет (50) години и изтича

Валери Симеонов: Сведенията за преждевременната смърт на българския туризъм се оказаха преувеличени

"Сведенията за преждевременната смърт на българския туризъм през лято 2019 се оказаха преувеличени. Гостите са по-малко, но по данни на НАП и общините приходите са повече. По-голям е и оборотът на културните институции, което показва, че 3-годишната ми борба за привличане на по-платежоспособни туристи дава резултат.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber