Нови директни маршрути са част от офертата на MAG за концесията на летище София
Греъм Фъргюсън е директор по корпоративно развитие на Manchester Airport Group (MAG) и отговаря за идентифицирането на нови възможности за управление на летища по целия свят, за чието развитие компанията би могла да допринесе. Той започва кариерата си в най-голямата британска летищна група през 2012 г., работейки за летище Лондон Станстед, собственост на компанията, като директор на Управителния съвет и началник на правния отдел. В последствие става търговски директор за товарни превози на всички летища на MAG във Великобритания.
- Г-н Фъргюсън, вече сме на финалната права на процедурата. Какво можете да кажете за работата на комисията по оценяването?
- Не можем да коментираме работата на комисията, но като цяло сме доволни от начина, по който концесионният процес се осъществява към момента.
- Вашата оферта е най-висока със своите 1.5 милиарда евро в директни инвестиции. За какво ще бъдат използвани те?
- Нашата оферта е много близо до 1.5 милиарда евро, а това е огромна инвестиция. Казано просто, колкото повече един кандидат инвестира в летището, толкова по-добро съоръжение ще се създаде за гражданите на България. MAG ще инвестира над 500 милиона евро повече от участника с втората най-висока оферта и над 900 милиона евро повече от минималното изискване на българското правителство, което е предложението на останалите кандидати.
Планираме да ремонтираме съществуващите терминали в кратък срок, за да осигурим възможности за бърз ръст на авиокомпаниите и пътниците на Летище София, както и да подобрим преживяването на пътниците.
В дългосрочен план искаме да създаден емблематично летище за България, а новият Терминал 3, както и Терминал 2 да се превърнат в архитектурни шедьоври.
Визията ни за Терминал 3 включва конструкцията на терминал от най-висок клас, достоен да печели награди за качество, както и създаването на инфраструктурен модел, който да се използва като пример за развитието на подобни по размер терминали на летища по света. Също така визията ни включва трансформация на Летище София в най-доброто в Източна Европа.
Предложеният дизайн е емблематичен и уникален сам по себе си, отразяващ българската архитектура и природа. Идеята ни беше вдъхновена от богатото културно наследство на България, нейните катедрали и природните й дадености. Наслоените куполи на покрива и фините линии от арки са повлияни от архитектурните мотиви, типични за София. Летище София ще разполага също така с един от най-екологичните летищни терминали – планираме да го превърнем във въглеродно неутрално, като всички настоящи летища на MAG във Великобритания. Освен това ще го трансформираме в едно от най-авангардните от технологична гледна точка летища.
Отразявайки името на нашия консорциум – „Витоша“, нашият дизайн за „вграждане на планината” дава отражение в целия терминал със зеленината, естествената светлина и уникалните пространства и ще покаже най-доброто, което България предлага, като например превъзходната храна и вино. Искаме летището да бъде уникално, българите наистина да се гордеят с него и да отразява важността на България на Балканите.
През първите години на програмата ни за трансфрормация капацитетът на Терминали 1 и 2 ще бъде увеличен, тъй като целим да оползвотворим по най-добрия начин съществуващите съоръжения, докато Терминал 3 е в процес на строеж. Предложените ремонтни дейности ще включват нови търговски обекти, барове, ресторанти, както и подобрена безмитната зона и цялостна програма за обновяване на съоръженията и услугите.
Изграждането на такава мащабна инфраструктура на световно ниво изисква партньор с голям опит в строителството - Beijing Construction Engineering Group (BCEG), които са една от най-големите строителни компании в света. BCEG в момента строят терминала на новото Международно Летище Пекин Даксинг, което ще обслужва 100 милиона пътници годишно, а BCEG са ключов партньор в нашия консорциум. Ето, може да видите някои снимки от изумителния строеж на летище Даксинг.
- Как подобна инвестиция ще се отрази на останалите финансови параметри?
- Благодаря Ви за въпроса, той е изключително важен. Такава голяма инвестиция ще промени не само облика на Летище София, но и неговото естество на работа. Летището има потенциал да бъде не просто няколко изхода за пристигащи и заминаващи, а да бъде водещ фактор за икономиката. То може да бъде ключова точка за икономическото развитие на страната, като се превърне в една от най-големите икономически структури в страната. Оттук приходите постоянно ще се увеличават и годишната такса, която ще отива в държавния бюджет, ще расте с всяка изминала година.
- Говорите много за икономическо развитие. Но какво ще кажете за пътниците? Какви са Вашите предложения по отношение на свързаността?
- Летище София в момента обслужва около 60 диретни маршрута. До края на концесионния период MAG ще увеличи този брой до 150 и ще обслужва 22 милиона пътници годишно. Екипът ми е направил задълбочен и подробен анализ на търсенето на пътниците от София. Има много дестинации, които все още изобщо не се предлагат или честотата им на предлагане не е достатъчна. Това означава, че значителен брой пътници пътуват до тях от Летище София чрез прекачвания на други летища. Ние имаме връзки с над 80 авиокомпании в световен мащаб и вече сме започнали дискусии относно стартирането на потенциални маршрути от и до София.
Дестинациите, които са идентифицирани като приоритетни, включват нови кратки маршрути до необслужвани европейски дестинации и столици: Осло, Хелзинки, Загреб, Талин, Рейкявик, както и някои столици в Западните Балкани като Скопие. Взаимоотношенията ни с авиокомпании, включително и с най-големите ниско-тарифни авиокомпании в Европа ни дават увереност, че бързо можем да стартираме тези маршрути от София.
Консорциумът също ще вложи много усилия в откриването на директни маршрути на големи разстояния до ключови необслужвани към момента дестинации в Северна Америка, като например до Торонто и Чикаго, за които има голямо търсене поради големите български общности там.
Свързаността с Азия също ще изиграе голяма роля в стратегията за развитие на мрежата от дестинции с потенциални маршрути до Шанхай, Пекин и Делхи. Партньорството ни с BCEG спомогна за осъществяването на много успешен директен полет между Манчестър във Великобритания и Пекин. Вече трета година той се радва на голям успех от икономическа и туристическа гледна точка. Нашият консорциум също вярва в потенциала да увеличи честотата на още 46 вече съществуващи маршрута. Анализът ни показва, че ключови цели за това са Брюксел, Тел Авив, Дубай, Будапеща, Женева, Амстердам и Стокхолм.
Бих искал да посоча, че това увеличаване от 60 до 150 директни международни дестинации ще доведе до очакван ръст на БВП на глава от населението с 3%. Например, очаква се 20 милиона евро приход, генериран от чужденци в София, само след пускането на директен маршрут от София до Шанхай. Очакваме също през летището да минават 92 000 тона товари годишно до 2054 година, поради директния достъп, който София ще има до най-големия търговски маршрут от изток на запад благодарение на стратегическите връзки на BCEG в Китай с „Един пояс, един път“ (“One belt, one road”) и инициативата „16+1“. Именно те позиционират България в центъра на ключова световна стратегия.
22 милиона пътници годишно до 2054 година, както и повече чуждестранни посетители в София ще допринесат за стратегията на България за развитие на туризма. Очакваме и много инвестиции във важни индустриални сектори като машиностроене, дигиталния сектор, IT, автомобилния, фармацевтичния и хранителния сектори, както и земеделието, като резултат от подобрената директна свързаност на чуждестранните инвеститори със София.
- Много амбициозни планове. Но някои хора биха казали, че е невъзможно да се реализират толкова близо до новото Летище Истанбул. Какво бихте коментирали?
- Със сигурност мога да кажа, че няма да допуснем Летище София да бъде пренебрегнато заради което и да е друго летище. Добре разбираме, че българите не искат Летище София да бъде просто един сателит към Летище Истанбул. България има нужда от директна свързаност, която да допринесе за икономически ръст.
Уверени сме, че с правилното управление и инвестиране е възможно да разраснем Летище София по един устойчив начин, който да позволи на България да се състезава на световната сцена за туризъм и за чуждестранни директни инвестиции.
- В събота имаше срив на компютрите на летището в Манчестър, как се справихте със ситуацията?
- Да, имаше кратковременен проблем в софтуера на машините за чекиране, засегнал предимно Терминал 1 и 2 на летището в Манчестър. Проблемът беше отстранен в рамките на два часа, а за наваксване на забавянията, получили се в резултат на прекъсването на услугите, беше нужно още малко време. Имаме добре разработени процедури за реакция в подобни ситуации, както за първоначалните спешни действия, така и за съдействие на авиокомпаниите и минимизиране неудобството на пътниците. Справихме се с проблема бързо и работехме усилено да подобрим ситуацията за пътниците и авиокомпаниите през съботния ден. Спокойно мога да кажа, че нямаше никакви последствия на следващия ден.