Чиновническият тормоз: 6-часови опашки, издаване на неверни документи, грубост и измислени услуги

https://www.24chasa.bg/novini/article/7516502 Чиновническият тормоз: 6-часови опашки, издаване на неверни документи, грубост и измислени услуги Чиновническият тормоз: 6-часови опашки, издаване на неверни документи, грубост и измислени услуги www.24chasa.bg
Опашка за издаване и подновяване на шофьорски книжки в КАТ отпреди седмица, заснета от репортер на “24 часа”. В 8 часа тогава две гишета трябваше да обслужат 125 човека, а в 10 часа машината спря да издава номера на чакащите. СНИМКА: Мария Райчeва

КАТ се върна 2 години назад, когато Борисов ги заплаши с тотална чистка

Социалните пък искат от инвалиди застраховка “Гражданска отговорност”

Никой не спазва стандарта на гише да не се чака повече от 20 минути

С огромни опашки, изискване на хартиени документи, които са отменени и с измисляне на незаконни услуги българският чиновник тормози гражданите и бизнеса. Има

дори случаи

на издаване на

документи

с невярно

съдържание

Това е установило първото изследване по метода “таен клиент”, проведено от администрацията на Министерския съвет. Резултатите от тази проверка накараха вицепремиера Томислав Дончев в сряда да заплаши чиновниците, че им дава само месец да се поправят.

“Тайните клиенти” са обиколили 13 администрации и са ползвали 15 административни услуги. Те са пращани на места, за които има сигнали, че не се спазват законите и добрите стандарти за административно обслужване, обясни в четвъртък Красимир Божанков, директор на “Модернизация на администрацията” в МС.

Много важно беше хората, често пъти наши познати, да ползват наистина проблемната услуга, а не само да отидат и да направят наужким проверка, разказа той.

Едно от най-трудните неща, с които гражданин може да се сблъска, е подновяване на шофьорската книжка, показала проверката на “тайните клиенти”.

Подмяната на книжката отнема поне 6 часа чакане, установил тайно проверяващият. “Преди 2 години, когато премиерът Бойко Борисов ги заплаши с уволнение, всички бяха успели да сведат чакането до 2 часа, но сега отново се връщат назад”, описа ситуацията Божанков.

В 11 часа, когато тайният клиент е отишъл да си подновява свидетелстото за правоуправление, е имало

опашка от 149

Красимир Божанков и Алеко Джилджов обсъждат резултатите от проверките на тайните клиенти. СНИМКА: Румяна Тонeва

души. Въпреки

това при налични

8 гишета само

пет работели

А след като човек най-накрая дочака реда си, трябва да напусне гишето, да подпише заявлението за подновяване на книжката и отново да се върне да чака. Липсва и каквато и да било опция гражданинът да посочи адрес на електронна поща, на който да бъде уведомен, когато исканият от него документ е готов.

14 проблема е открил таен клиент в МВР и при искането на разрешение за продължително пребиваване на чужденец. И тук чакането значително надвишавало стандарта.

Като цяло много малко администрации спазват изискването гражданин да не чака повече от 20 минути на опашка, преди да бъде обслужен, показали проверките. Освен това масово чиновниците продължават да изискват от хората да им носят документи, които по закон трябва да си набавят служебно.

Такава практика е установена в Агенцията за социално подпомагане. Там са направени две проверки - за издаването на безплатни винетки за инвалиди и за отпускането на помощ за раждане на дете.

За да издадат винетка на човек с увреждания, социалните искат да им се представи големият талон на автомобила и копие от решението на ТЕЛК, а и до двата документа трябва да имат служебен достъп. На всичкото отгоре в АСП искат да им се даде и зстрахователна полица “Гражданска отговорност” на колата на инвалида. За този документ

никога не са

имали законово

основание

да го искат

При отпускането на помощ за новородено пък социалните тормозят с ненужно искане да им се носи акт за раждане на детето и документ от банка за номер на банкова сметка. Електронната форма на заявлението се оказва във формат, който

не може да

се попълни

на компютър

а трябва да се разпечатва.

Освен че тормозят гражданите и бизнеса с излишно чакане по опашки и искане на ненужни документи, чиновниците и не извършват качествена услуга. В агенцията по кадастър първо пратили тайния клиент да си иска скицата от общината, след това забавили издаването ѝ значително повече от срока по закон. А накрая издали сгрешена скица, която не отразява актуалното състояние на имота.

Масовото оправдание на чиновниците е, че не знаели за промените в закони и наредби, които им забраняват за изискват тези документи от гражданите и бизнеса.

Още по-напред обаче са стигнали в район “Триадица” на Столична община. Там са си въвели непредвидената в никой закон услуга за презаверяване на скица, от издаването на която са изтекли 6 месеца.

Проблеми в изпълнението на законите и добрите стандарти за обслужване на гражданите са установени и в районните администрации на “Панчарево”, “Витоша” и “Възраждане” в столицата, както и в областните администрации на София и Враца.

Масово тайните клиенти са установили, че гишетата на чиновниците работят от 8,30 или 9 сутринта докъм 17-17,30 часа въпреки изискванията звената за обслужване на гражданите да работят от по-ранни часове и до по-късно. Не били редки и случаите, когато

всички гишета

затварят за

обедна почивка

Липсата на баджове и грубо отношение от страна на чиновниците са друга масово установена от тайните клиенти практика.

Тези проверки ще продължат, обяви Божанков. Вече установените проблеми са докладвани на шефовете на институциите, както и на инспекторатите им, за да бъдат взети мерки.

Ще въвеждат чатове за общуване с ведомствата, в момента и телефона не си вдигат

Нови стандарти за административно ослужване ще разработи Министерският съвет заедно с външни консултанти.

Причината е, че сегашните 5 стандарта са въведени още през 2006 г. и не отговарят на съвременните условия, обясни експертът от “Модернизация на администрацията” към Министерския съвет Алеко Джилджов.

Новите стандарти трябва да включват и правила за телефонен разговор, даде пример експертът. Ще бъде вкарано обаче и изискването институциите да поддържат чатове, в които гражданите да им искат информация. Или да се въведат чатботове - програми, които при запитване от страна на гражданин да дават стандартизирани упътвания какво трябва да бъде направено, за да се получи някаква услуга.

Преди да стане това обаче, ще трябва администрациите поне да бъдат накарани да отговарят на телефонни обаждания. Проучването на тайните клиенти е установило, че често чиновниците просто не вдигат телефоните си.

Целта на новите стандарти ще е да се сведе до минимум нуждата от посещение на гише. Специален стандарт пък ще регламентира дистанционното обслужване на граждани, които имат физически затруднения.

Бременни жени, хора с малки деца и възрастни хора пък трябва да получават по-голямо внимание от чиновниците на гишетата, възможно е да ползват и предимство, гласи една от препоръките.

Новите стандарти за работата на чиновниците трябва да бъдат разписани до края на юли.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от България

1 загинал и 20 ранени при катастрофи за денонощието

Един човек е загинал, а други 20 са били ранени при станалите 19 тежки катастрофи в страната през изминалото денонощие. Това съобщават от МВР. В София са регистрирани 17 леки пътнотранспортни

Пожарникарте вече имат сертификат за спасителен модул

Българските пожарникари получиха сертификат за национален спасителен модул от сектора "Специални оперативни дейности". Това е модулът за гасене на горски пожари с автомобили и е присъден след участие в международно полево учение през април тази година в Хърватия. Останалите модули в сектора са за оказване на помощ при катастрофи, след наводнения,

Николина Ангелкова и Валери Симеонов се срещат с туристическия бранш във Варна

Министърът на туризма Николина Ангелкова и лидерът на НФСБ Валери Симеонов днес са във Варна, за да се срещат с представители на туристическия бранш. Ангелкова ще открие заседание на Националния съвет по туризъм в курорта Златни пясъци. В него са включени както представители на институциите, така и на туристически сдружения и националните курорти.

Изтича крайният срок за записване на приетите на второ класиране в гимназии

Днес изтича крайният срок за записване на приетите на второ класиране кандидат-гимназисти. Тези от тях, които не се запишат в съответното училище, не запазват мястото си в него, съобщи БНТ. Неприетите и незаписаните ученици могат да участват в третото класиране като подадат ново заявление чрез електронната платформа.

ВСС прави втори опит да номинира кандидати за главен прокурор

ВСС прави втори опит да номинира кандидати за нов главен прокурор, съобщи БНТ. Миналата седмица първото заседание на Висшия съдебен съвет по темата не излъчи претенденти. По закон право да предложат кандидати имат не по малко от трима членове на прокурорската колегия в съвета, както и министърът на правосъдието.

Кристиян Бойков: Не съм аз човекът, който проби системата на НАП. Бях пред нервен срив

Не съм аз човекът, който проби системата на НАП, заяви в интервю за bTV Кристиян Бойков, заподозрян, че е хакнал данните на агенцията. Страх ме, бях пред нервен срив, призна той заедно с Георги Янков, представител на работодателя му - фирма за киберсигурност. Той сподели, че е бил пред нервен срив и че в ареста са го разпитвали 15 едри мъже.

Последно от лого

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от България

Комисията за защита на личните данни влиза на проверка в НАП

Започва проверката на Комисията за защита на личните данни в Националната агенция за приходите. Поводът - безпрецедентното изтичане на данъчна и осигурителна информация за 5 милиона българи заради хакерски пробив, предава БНТ. До месец ще стане ясно какви нарушения е допуснала Приходната агенция и какъв ще бъде размерът на санкциите срещу нея.

Бъчварова: Израел продължава да рекламира България като туристическа дестинация

Преди дни отбелязахме 140 г. от началото на дипломатическата дейност. Това беше причина и за обща конференцията на нашите дипломати в София. Срещата събра и нашите първи посланици по света. Сред тях бе Румяна Бъчварова, която стана посланик на България в Израел. „Като посланик в Израел ще работя за това израелският опит и постижения да стигат до

Продължава умъртвяването на 17 000 прасета в Николово

Продължава умъртвяването на животните от свинекомплекса в русенското село Николово, в който през уикенда беше потвърдено наличието на африканска чума по свинете, съобщава БНТ. 17 000 животни от предприятието ще бъдат евтаназирани, същата съдба очаква и домашните прасета в 3-километровата зона около комплекса. Участъкът се охранява от полицията.

Учат баби на компютри, за да си говорят с внуците

Плащат стипендия, нощувка и храна на безработни да се преквалифицират Държавата ще учи възрастните хора на IT умения, за да могат да се справят с компютри, но и да говорят с внуците в чужбина. Идеята е хората над 55 г. да придобият базисни умения по компютърни технологии, за да се адаптират към технологичната революция и да не изостават от

47 деца убити от 2001 г. насам, 654 бебета умъртвени за 40 г.

47 деца на възраст до 14 г. са убити в България от 2001 г. насам. Това става ясно от писмен отговор на вътрешния министър Младен Маринов до депутата Андон Дончев от “Воля”. Дончев поиска справка от министъра на 4 юли, дни след като 31-годишният Дилян Ботев от Габрово хвърли от мост невръстния си син, а след това заплаши да скочи след него,

При 1 лв. субсидия БСП няма откъде да вземе 3 млн., а патриотите 1,2 млн., за да върнат надвзетите пари от бюджета

Само ВМРО сигурни засега, че имат пари да платят Над 3 млн. лв. ще трябва да намери БСП, а по 400 хил. лв. трите партии в “Обединени патриоти” - ВМРО, НФСБ и “Атака”, за да успеят да платят обратно на бюджета надвзетите партийни субсидии. Причината е, че след намаляването на субсидиите от 11 на 1 лв.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber