Председателят на АПИ официално и четирима най-висши съдии неофициално потвърдиха, че медията е коректна в публикациите “Румен Радев сложи “втора тапа” на разширението от “Младост” до “Цариградско шосе” и за магистрала “Хемус”
В необяснимо остро изявление държавният глава съветва как да пишем дописки и кого да критикуваме
Румен Радев реши на рождения си ден да посъветва “24 часа” как се пишат дописки и “почерпи” най-влиятелния български всекидневник и най-големия новинарски сайт с пространен отговор на публикацията от понеделник “Президентът сложи втора тапа на околовръстното - има пари, но няма как да го почнат през юли”.
В едно изречение - след като държавният глава поиска Конституционният съд да тълкува промените в Закона за държавната собственост за бързото отчуждаване, тази юридическа процедура спря 73 дела. Имотите се намират в най-конфликтния за столицата и държавата участък на околовръстното - между “Младост” и “Цариградско шосе”.
В средата на юли трябваше да стартира разширението, 123-те милиона лева са осигурени от бюджета, но строителството не може да започне, докато Конституционният съд не даде своето тълкуване, поискано от президента.
“24 часа” попита председателя на Управителния съвет на Агенция “Пътна инфраструктура” Георги Терзийски има ли неточност в публикацията. “Фактологията на “24 часа” относно обектите от републиканската пътна мрежа, които се бавят заради тромави процедури по отчуждаване, е коректна”, отговори Терзийски. (Виж цялото му изявление на 3-а стр.).
“24 часа” разговаря неофициално с четирима от 12-те конституционни съдии. Те
потвърдиха
категорично
факта, изнесен
от “24 часа”
- 73-те дела са стопирани, докато най-висшият български съд не даде своята позиция по Закона за държавната собственост в частта му за бързото отчуждаване.
Никой от тях не се нае да прогнозира дата, в която ще бъде гледан казусът, но обичайната практика предвижда първо да се насрочи дело. Това най-вероятно ще стане до десетина дни. До началато на септември се очакват становщата на експерти. Въпреки че Конституционният съд държи максимално бързо да се изтегли това дело, то най-вероятно ще е в края на октомври.
И без да си строител, цялата тази юридическа процедура означава, че най-рано идната пролет ще може да продължи разширяването на околовръстното в района на “Младост”, където над 23 хиляди автомобили и камиони всеки ден попадат в най-тясната тапа в държавата. Затова и сложихме най-логичното заглавие - “Президентът слага втора тапа...”, без това да е каквато и да е обида към държавния глава, когото ние уважаваме много и институционално, и лично.
Според уважавани юристи
аргументите на
Румен Радев за
този закон са
несериозни
и популистки по отношение на неговото питане дали Министерският съвет трябва да определя кои обекти са от национално значение и кои не, за да се улеснява процедурата за отчуждаване на имоти. Те съветват в конституцията да се прочете точно текстът, че вътрешната политика на България се води от избраното от парламента правителсто, а неговите актове подлежат на съдебен контрол. Според юристите това показва, че не някой друг орган, а правителството определя кой обект е от национално или регионално значение.
Едни от
най-големите
пътни проекти са
забавени с до 2 г. заради дела за обезщетения. Това са пътят Пловдив-Асеновград, магистралите “Струма” и “Хемус”, обходите на Поморие и Ахелой, По данни от съдилищата в момента има над 250 дела срещу отчуждителни процедури. А предстои стартът на още големи проекти - обходите на Пловдив и Пазарджик, скоростните пътища Видин-София и Велико Търново-Русе и други.
Александър Ненков: 50% от имотите по южната дъга чакат решения от съда
Според депутата Александър Ненков, който бе един от вносителите на промените в закона за бързото отчуждаване, на околовръстното на София от 220 имота, подлежащи на обезщетение, 50% са с влезли в сила решения, останалите чакат решение на съда.
За “Хемус” трябва да се отчуждят 310 имота, в момента имаме 124, които чакат решение, заяви Ненков при представяне на проекта.
Георги Терзийски, председател на УС на АПИ: Фактологията на в. “24 часа” е вярна
Фактологията на в. “24 часа” относно обектите от републиканската пътна мрежа, които се бавят заради тромави процедури по отчуждаване, е коректна.
Благодарим на депутатите, че приеха промени, които ще ни позволят по-бързо да се влиза на терен за реално строителство. И същевременно е защитен финансовият интерес на собствениците, чиито имоти се отчуждават. Още през следващата седмица от АПИ започва да внасяме в съдилищата искове за предварително изпълнение по новите правила.
Прессекретариатът на президента: “24 часа” да пита правителството дали с изразходените средства има качествени пътища, а не да критикува президента
Със сезирането на Конституционния съд за някои от измененията в Закона за държавната собственост президентът Румен Радев не “атакува” инфраструктурни проекти, а законодателство, което се отклонява от конституцията. Това конституционно установено правомощие на президента не може да бъде оправдание за бездействието на други институции и да легитимира опити за дискредитиране на държавния глава с неверни и гръмки заглавия. Такива заглавия разкриват в най-добрия случай неинформираност, а в най-лошия – преднамерено злепоставяне.
Отговорност за неудачите в развитието на транспортната инфраструктура в България носи не президентската, а други институции. Обратното означава пълна подмяна на конституцията и законите и бягство от отговорност.
Последователните манипулативни внушения от определена медия, че президентът “атакува магистрала “Хемус” с вето, което няма никакво отношение към този проект, както и че е сложил “втора тапа на околовръстното”, са в разрез с истината. Подобни публикации може и да са канонично съпричастни с думите на управляващите, но целенасочено дезинформират гражданите.
Редакционният коментар от 17 юни т.г. в същата медия, озаглавен “По-малко жертви на пътя или по-тлъсто обезщетение”, е неадекватна, дори цинична спекулация с болката на хората по този сериозен въпрос. Това не е проблем, породен от конституционните правомощия на президента, а проблем, съществуващ и нерешен от много години.
Ако редакцията наистина има желание да бъде в услуга на обществото, би могла да отправи въпроси към управляващите за съдържанието на предлаганото и приеманото от тях законодателство, което неведнъж е било в ущърб на интересите на гражданите. Би могла да се осмели да отиде и по-далеч и да запита за изразходените до момента публични средства за инфраструктура и дали тя съответства на качеството.
Във връзка с отправените към пресцентъра на президентската институция покани за коментар от различни медии след публикациите в национален ежедневник, оставяме на вас да прецените какво всъщност се цели с измененията в Закона за държавната собственост - към досега съществуващата в закона категория национални обекти” да се прибавят и “обекти с национално значение”, определени като такива без наличието на обективни критерии.
Какви ли минали, настоящи и бъдещи провали в развитието на инфраструктурата, причинени от бездействие и некомпетентност на отговорните институции, ще бъдат оправдавани с действията на президента в защита на обществения интерес, конституцията и законността?