Дребни нарушения на пътя няма да вдигат цената на застраховката

https://www.24chasa.bg/novini/article/7510873 Дребни нарушения на пътя няма да вдигат цената на застраховката Дребни нарушения на пътя няма да вдигат цената на застраховката www.24chasa.bg
Само тежки пътни инциденти да носят лоши точки в досието по "Бонус-малус" обсъждат в Комисията по финансов надзор

Още се дебатира дали годините на водача и мощността на колата да участват в оценката

Системата “Бонус - малус” ще бъде основно прекроена, преди да бъде предложена отново за обществено обсъждане, научи “24 часа”.

Предишният вариант, обявен в края на миналата година, предизвика бурни дискусии, а в Комисията за финансов надзор били получени множество предложения за нейното подобряване.

Първата и най-важна промяна ще бъде записана в Кодекса за застраховането - предвижда се малус точките вместо с колата да вървят с водача. (Подробности виж в карето долу).

Обмисля се също дали

глобите за

водачите при

дребни

нарушения

изобщо да

участват

Аргумент за изваждането им от системата за оценка, която определя цената на полицата, е, че застрахователите не покриват плащането им.

Един от възможните варианти бил точките да започват да се трупат след сериозни нарушения като например превишение на скоростта с поне 50 км/ч. В отхвърления първи вариант се предвиждаше малус точки да се присъждат и за превишение с 10 км в час.

Обмислят санкции чрез “Бонус - малус”за водачи, които са ползвали през годината обезщетения по полицата.

Работи се и по възможността да се

съкрати времето

за стигане до

максимума на

бонус точките,

т.е. до най-голямата ценова отстъпка. При първоначалния вариант се предвиждаше това да става за 12 години, а сега срокът ще се свие на 4-5 години.

Обсъжда се и възможността за едновременно засилване на стимулирането и наказанията чрез цената на полицата. Сред спряганите идеи е вместо 25% поевтиняване на застраховката от добро поведение на пътя да носи до 30% намаление. Едновременно с това много вероятно е да се добавят още проценти за недисциплинираните шофьори, като оскъпяването стигне до 700%. В оттегления вариант бе планирано да е до 300%.

Максималното завишение, при което цената стигала и до 2400 лв., се предлага само за най-тежките случаи - например за

смърт на пътя

след употреба

на алкохол

и бягство от

произшествието

МВР и транспортното министерство работят по подготвянето на списък с тежки провинения.

Спорен момент в обсъжданията оставала възрастта на водача. Застрахователните компании в момента предлагат полици на различни цени, като най-скъпи са за младите шофьори.

В работната група надделявало мнението, че след като възрастта е рисков фактор и участва в ценообразуването, логично е тя да се включи и в “Бонус-малус”.

Мощността на

автомобила също

е рисков фактор

за пътни произшествия, а в предишния вариант тя не бе в системата за оценяване.

Новият срок за въвеждане на “Бонус-малус” засега е определен за януари 2020 г. , която ще бъде нулева за всички водачи.

Обсъждал се обаче и вариант за поетапно въвеждане - например след нулевата година да се въведат санкции чрез цената само за тези, които са виновни за тежко произшествие.

Предимствата на този вариант са, че системата за координация между Пътна полиция, Гаранционен фонд, застрахователи, брокери, съдебна система в реално време все още не е готова. Освен това, системата е тежка и трудна и ако се въвежда постепенно могат да се изчистват спорни моменти в хода на практическото и приложение.

Малина Крумова: Малък брой, но с висок риск провинения,

довели до щети, трябва да носят малус точки, казва

председателя на Държавната агенция за безопасност по пътищата: 

Има "за" и "против" мощността на колата и възрастта на водача да влязат в системата, Комисията за финансов надзор трябва да прецени

Вашата агенция заедно със застрахователи и експерти, е разработила предложение за “Бонус-малус” и го е изпратила на Комисията за финансов надзор, която е водеща при разработването на наредбата. Така ли е г-жо Крумова?

- Да, имаме разработено предложение, което е изпратено в КФН.

- То предвижда ли цената на “Гражданската отговорност” да се увеличи заради новата система?

- Основната идея е друга - всички средства, които се събират, т.е. общият ресурс да не се увеличава, защото целта не е да се облагодетелстват или обогатяват застрахователите, а чрез цената да се направи преразпределение като добрите водачи плащат по-евтини полици, а лошите водачи- по-скъпи.

- Добра идея ли е малус досието да не е закрепено за колата, а за шофьора, което беше основен проблем при предишния вариант?

- Трябва да се съобразим с факта, че в ЕС застраховката е обвързана с автомобила, но той сам по себе си не причинява произшествия. По тази причина трябва да се намери механизъм, при който малус класът да се обвърже с поведението на водача. Затова е небходимо да се направи промяната в Кодекса за застраховането, такава е посоката, в която се разсъждава.

- Много спорен в отхвърления вариант бе въпросът с дребните нарушения, които не причиняват щети и застрахователите не плащат нищо. Редно ли е те да участват при оценката?

- Тук има два елемента. Щетите, които са предявени и очевидно са причинени по вина на съответното лице, би следвало да са елемент от системата и да определят рисковия профил на водача. Вторият елемент са нарушенията, които не причиняват щети - например минимално превишена скорост, установена с електронен фиш. Нарушенията, определящи рисковото поведение на водача, трябва да са малко на брой, но да са наистина създаващи риск от големи и тежки щети. Например употреба на алкохол, много висока скорост и други, които трябва да се уточнят от КФН. А не неправилно паркиране например.

- Бихте ли подкрепили вариант системата да се въведе поетапно?

- КФН са тези, на които е възложено изработването на наредбата и те следва да вземат това решение. Това, което сме говорили със застрахователите, е, че една такава сложна и тежка система изисква координация между институциите и натрупването на данни при определянето на класовете. За това нашето предложение бе тя да се въведе поетапно, за да има натрупване на информация. И второ - поетапното въвеждане ще позволи да се тества тази сложна система. А що се отнася до крайната цел - да се подобри поведението на водачите на пътя и да има превантивен ефект, дори само въвеждането ще има корективен ефект.

- И в момента някои застрахователни компании използват мощността на колите и възрастта на водачите като коефициенти, които коригират цената на полицата. Трябва ли тези два критерия да влязат в системата, или да останат по преценка на компаниите?

- Трябва внимателно да се обсъди и прецени. Има аргументи и в двете посоки. Може би е добре да се остави в полето на конкуренцията между компаниите. Важното е да знаем каква е целта, която искаме да постигнем и до колко всеки елемент ще повлияе върху нея.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

"Бритиш еъруейз" ще захранва самолетите си с гориво, направено от битов отпадък

Британската авиокомпания "Бритиш еъруейз" скоро ще започне да захранва самолетите си с гориво, получено от ежедневния битов отпадък. Превозвачът работи върху план за изграждането на завод във Великобритания, който да преработва отпадък, произвеждайки гориво. В него ще се събира битовия боклук от домакинствата,

Евростат: По 435 кг боклук годишно прави българинът

Средно по 486 кг боклук се падат на жител на Европейския съюз за 2017 г., сочат данни на статистическата служба Евростат. Обемите са без промяна в сравнение с година по-рано и със 7% под пика от 525 кг отпадъци на човек през 2002 г. Страните членки, които са генерирали най-много боклук са Дания (781 кг на човек), Кипър (637 кг) и Германия (633 кг)

60% ще доплащат сметки за парното, на 40% ще им възстановят

Почти 60% от клиентите на получат изравнителни сметки за доплащане, а на 40% ще им бъдат възстановени суми. Това отчете фирмата за топлинно счетоводство „Техем" на специална пресконференция. Повечето клиенти имат разлика в сумите между 10 и 100 лв. 1588 са неотчетените клиенти тази година, които не са осигурили достъп за отчет

Китай ще улесни допълнително достъпа до пилотните зони за свободна търговия

Държавният съвет на Китай реши в сряда да улесни още достъпа до пазара, насърчавайки разделянето на разрешителните за бизнес операции от бизнес лицензите за всички пилотни зони за свободна търговия. Пробната програма влиза в сила от 1 декември, информира Радио "Китай". Този ход има за цел да изравни условията за всички пазарни субекти

Скочи цената на петрола

Средната цена на петрола на Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) вчера се повиши до 60,66 долара за барел, информира на сайта си картелът. Във вторник един барел от кошницата на ОПЕК се търгуваше за 59,94 долара. За определяне на цената на петрола на ОПЕК се използва т. нар. петролна кошница,

Китайската централна банка отваря клон в Гърция до края на годината

Китайската централна банка ще открие клон в Гърция до края на годината. Съответното обяви ръководителят на банката по европейските операции Жоу Лихон в рамките на среща в Атина с министъра на външните работи на южната ни съседка Никос Дендиас и заместник-министъра на външните работи по икономическата дипломация Костас Фрагонянис

Последно от лого

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Бизнес

Повече българи са пътували в страната, по-малко в чужбина през второто тримесечие на 2019 г.

През второто тримесечие на 2019 г. 1 219.8 хил. българи са имали туристически пътувания, показват предварителни данни на Националния статистически институт. Преобладаващата част от тях - 75.7 на сто, са пътували само в страната, 19.1 на сто - само в чужбина, а 5.2 на сто са пътували както в страната, така и в чужбина.

Васил Грудев: Фонд "Земеделие" наваксва закъсненията по договорите със земеделците

Държавен фонд "Земеделие" наваксва закъсненията по договорите със земеделските стопани, заяви пред БНТ неговият изпълнителен директор Васил Грудев. През първата седмица на септември ще бъде приключено договорирането с преработвателите и ще се пристъпи към сключването на договори по горските мерки. Грудев съобщи,

Вземат лиценза на фирмата, която подпали “Струма”, пускат една лента от магистралата другата седмица

Фирмата, която е струпала отпадъците под 62-ия километър на магистрала “Струма” край Дупница, които се подпалиха и повредиха пътното съоръжение, е в процедура по отнемане на лиценза. Това съобщиха за “24 часа” от Министерството на околната среда и водите. Компанията - “Феникс Дупница”, изобщо не е имала издадено разрешително за дейности за

Без ДДС за плодове и зеленчуци родно производство? Ще го плати търговецът

Без ДДС за плодове и зеленчуци родно производство. Има ли почва идеята на земеделското министерство? Темата коментира пред Нова телевизия заместник-министър Чавдар Малинов. "Не става въпрос за нулева ставка на ДДС. Става дума за обратно начисляване. Разликата е, че в крайна сметка дължимият данък се запазва на 20%,

Международен експерт: Ако правителството и частният сектор споделят данни, хакерските атаки ще се откриват много по-рано

България е първата страна в Европа, която ще предлага застраховки срещу хакерски атаки. От услугата ще могат да се възползват както граждани, така и институции и фирми. От IT сектора настояват за по-ефективна работа между институциите и частния сектор с цел превенция на хакерски атаки, предаде БНТ. Един от добрите примери е Израел,

Фандъкова представя споделеното ползване на електрически тротинетки в София

От днес - четвъртък, 22 август, започва работа първата компания за споделено ползване на електрически тротинетки в София. В същия ден от 11:30 ч. на ъгъла на ул. "Париж" и ул. "Дондуков" (от страната на Софийската опера и балет), кметът на София, г-жа Йорданка Фандъкова и представители на компанията, предоставяща услугата,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber