Дребни нарушения на пътя няма да вдигат цената на застраховката

https://www.24chasa.bg/novini/article/7510873 Дребни нарушения на пътя няма да вдигат цената на застраховката Дребни нарушения на пътя няма да вдигат цената на застраховката www.24chasa.bg
Само тежки пътни инциденти да носят лоши точки в досието по "Бонус-малус" обсъждат в Комисията по финансов надзор

Още се дебатира дали годините на водача и мощността на колата да участват в оценката

Системата “Бонус - малус” ще бъде основно прекроена, преди да бъде предложена отново за обществено обсъждане, научи “24 часа”.

Предишният вариант, обявен в края на миналата година, предизвика бурни дискусии, а в Комисията за финансов надзор били получени множество предложения за нейното подобряване.

Първата и най-важна промяна ще бъде записана в Кодекса за застраховането - предвижда се малус точките вместо с колата да вървят с водача. (Подробности виж в карето долу).

Обмисля се също дали

глобите за

водачите при

дребни

нарушения

изобщо да

участват

Аргумент за изваждането им от системата за оценка, която определя цената на полицата, е, че застрахователите не покриват плащането им.

Един от възможните варианти бил точките да започват да се трупат след сериозни нарушения като например превишение на скоростта с поне 50 км/ч. В отхвърления първи вариант се предвиждаше малус точки да се присъждат и за превишение с 10 км в час.

Обмислят санкции чрез “Бонус - малус”за водачи, които са ползвали през годината обезщетения по полицата.

Работи се и по възможността да се

съкрати времето

за стигане до

максимума на

бонус точките,

т.е. до най-голямата ценова отстъпка. При първоначалния вариант се предвиждаше това да става за 12 години, а сега срокът ще се свие на 4-5 години.

Обсъжда се и възможността за едновременно засилване на стимулирането и наказанията чрез цената на полицата. Сред спряганите идеи е вместо 25% поевтиняване на застраховката от добро поведение на пътя да носи до 30% намаление. Едновременно с това много вероятно е да се добавят още проценти за недисциплинираните шофьори, като оскъпяването стигне до 700%. В оттегления вариант бе планирано да е до 300%.

Максималното завишение, при което цената стигала и до 2400 лв., се предлага само за най-тежките случаи - например за

смърт на пътя

след употреба

на алкохол

и бягство от

произшествието

МВР и транспортното министерство работят по подготвянето на списък с тежки провинения.

Спорен момент в обсъжданията оставала възрастта на водача. Застрахователните компании в момента предлагат полици на различни цени, като най-скъпи са за младите шофьори.

В работната група надделявало мнението, че след като възрастта е рисков фактор и участва в ценообразуването, логично е тя да се включи и в “Бонус-малус”.

Мощността на

автомобила също

е рисков фактор

за пътни произшествия, а в предишния вариант тя не бе в системата за оценяване.

Новият срок за въвеждане на “Бонус-малус” засега е определен за януари 2020 г. , която ще бъде нулева за всички водачи.

Обсъждал се обаче и вариант за поетапно въвеждане - например след нулевата година да се въведат санкции чрез цената само за тези, които са виновни за тежко произшествие.

Предимствата на този вариант са, че системата за координация между Пътна полиция, Гаранционен фонд, застрахователи, брокери, съдебна система в реално време все още не е готова. Освен това, системата е тежка и трудна и ако се въвежда постепенно могат да се изчистват спорни моменти в хода на практическото и приложение.

Малина Крумова: Малък брой, но с висок риск провинения,

довели до щети, трябва да носят малус точки, казва

председателя на Държавната агенция за безопасност по пътищата: 

Има "за" и "против" мощността на колата и възрастта на водача да влязат в системата, Комисията за финансов надзор трябва да прецени

Вашата агенция заедно със застрахователи и експерти, е разработила предложение за “Бонус-малус” и го е изпратила на Комисията за финансов надзор, която е водеща при разработването на наредбата. Така ли е г-жо Крумова?

- Да, имаме разработено предложение, което е изпратено в КФН.

- То предвижда ли цената на “Гражданската отговорност” да се увеличи заради новата система?

- Основната идея е друга - всички средства, които се събират, т.е. общият ресурс да не се увеличава, защото целта не е да се облагодетелстват или обогатяват застрахователите, а чрез цената да се направи преразпределение като добрите водачи плащат по-евтини полици, а лошите водачи- по-скъпи.

- Добра идея ли е малус досието да не е закрепено за колата, а за шофьора, което беше основен проблем при предишния вариант?

- Трябва да се съобразим с факта, че в ЕС застраховката е обвързана с автомобила, но той сам по себе си не причинява произшествия. По тази причина трябва да се намери механизъм, при който малус класът да се обвърже с поведението на водача. Затова е небходимо да се направи промяната в Кодекса за застраховането, такава е посоката, в която се разсъждава.

- Много спорен в отхвърления вариант бе въпросът с дребните нарушения, които не причиняват щети и застрахователите не плащат нищо. Редно ли е те да участват при оценката?

- Тук има два елемента. Щетите, които са предявени и очевидно са причинени по вина на съответното лице, би следвало да са елемент от системата и да определят рисковия профил на водача. Вторият елемент са нарушенията, които не причиняват щети - например минимално превишена скорост, установена с електронен фиш. Нарушенията, определящи рисковото поведение на водача, трябва да са малко на брой, но да са наистина създаващи риск от големи и тежки щети. Например употреба на алкохол, много висока скорост и други, които трябва да се уточнят от КФН. А не неправилно паркиране например.

- Бихте ли подкрепили вариант системата да се въведе поетапно?

- КФН са тези, на които е възложено изработването на наредбата и те следва да вземат това решение. Това, което сме говорили със застрахователите, е, че една такава сложна и тежка система изисква координация между институциите и натрупването на данни при определянето на класовете. За това нашето предложение бе тя да се въведе поетапно, за да има натрупване на информация. И второ - поетапното въвеждане ще позволи да се тества тази сложна система. А що се отнася до крайната цел - да се подобри поведението на водачите на пътя и да има превантивен ефект, дори само въвеждането ще има корективен ефект.

- И в момента някои застрахователни компании използват мощността на колите и възрастта на водачите като коефициенти, които коригират цената на полицата. Трябва ли тези два критерия да влязат в системата, или да останат по преценка на компаниите?

- Трябва внимателно да се обсъди и прецени. Има аргументи и в двете посоки. Може би е добре да се остави в полето на конкуренцията между компаниите. Важното е да знаем каква е целта, която искаме да постигнем и до колко всеки елемент ще повлияе върху нея.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Туризмът иска 50% увеличение на парите за реклама (Обновена)

50% увеличение на парите за реклама на България като туристическа дестинация искат ресорното министерство и представители на бранша. Тази година сумата е била 11 милиона лева. Това съобщи министърът на туризма Николина Ангелкова след заседание на Националния съвет в курорта Златни пясъци край Варна.

Бизнесът със сигнал до КЗК за монопол в енергетиката

Четирите национално представителни организации на работодателите са подали сигнал в Комисията за защита на конкуренцията заради нарушения в сектор „Енергетика“.  Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българската стопанска камара - съюз на българския бизнес (БСК), Българската търговско-промишлена палата (БТПП) и  Конфедерацията на

Росен Желязков: Технологията 5G е революция за икономиката, индустрията и обществото

Технологията 5G е революция за икономиката, индустрията, обществото и за хората. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков по време на първия разговор през 5G мобилна мрежа у нас, съобщават от МТИТС. Демонстрацията беше част от серия практически тестове на 5G,

Променят правилата за директор на МВФ, вероятно заради Кристалина Георгиева

Франция проучва начини за премахване на възрастовата граница за кандидати за ръководител на МВФ -реформа, която би могла да изчисти пътя на Кристалина Георгиева като компромисен избор за поста. Това съобщава днес "Файненшъл Таймс", цитирана от economic.bg.  Бруно Льо Мьор, финансовият министър на Франция,

Собственикът на веригата магазини HomeMax купува HIT

Бившият приватизационен фонд „Родна земя холдинг” АД, който е собственик на веригата магазини HomeMax, иска да купи веригата магазини HIT. Потенциалният купувач вече е внесъл в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) искане да се разреши сделката, предава economic.bg. Освен това „Родна земя” е собственик на дружество за продажба на аудио- и

Валери Симеонов: Сведенията за преждевременната смърт на българския туризъм се оказаха преувеличени

"Сведенията за преждевременната смърт на българския туризъм през лято 2019 се оказаха преувеличени. Гостите са по-малко, но по данни на НАП и общините приходите са повече. По-голям е и оборотът на културните институции, което показва, че 3-годишната ми борба за привличане на по-платежоспособни туристи дава резултат.

Последно от лого

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Бизнес

От КНСБ изчислиха: Над 70 хиляди лв. ще загуби търновец от заплата в плик

Минимум 70 330 лв. за 30 години труд ще загуби търновец, ако работи без трудов договор. Това изчислили от КНСБ в рамките на кампанията "Сивото убива" на база на данните за средната заплата в областта на НСИ. "Обикновено за това обвиняваме работодателите, но доста работещи искат от тях да не сключват писмени договори или официално да им дават

8 стъпки, за да получите пари от застраховател

При липса на доказателства се произнасят от 3 до 6 месеца Шофирате най-спокойно и някой ви удря. Оставили сте колата си на паркинг и на сутринта тя е одраскана. Статистиката сочи, че през 2018 г. за денонощие средно са ставали по 18 катастрофи. Знаете ли кои са първите стъпки при автомобилен инцидент?

Свинското поскъпна с 19 ст. за седмица

За седмица свинското месо е поскъпнало с 19 стотинки, отчитат от Държавната комисия за стоковите борси и тържищата. Килограмът на свинското в момента се търгува средно за 7,60 лв. По същото време миналата година цената е била 7,53 лв. 40% от свинското месо у нас се произвежда в български свинекомплекси, съобщи бТВ.

Русия и Турция преговарят за общо производство на части за руските С-400

Русия и Турция обсъждат възможността за съвместно производство на някои компоненти от руските зенитно-ракетни системи С-400, заяви ръководителят на руския държавен конгломерат Ростек Сергей Чемезов в интервю за Анадолската агенция, цитирано от ТАСС. Според Чемезов Турция проявява освен това интерес към най-новите руски бойни модули,

Караниколов: Компания ще инвестира 26 млн. лв. в завод край Девня

Министърът на икономиката Емил Караниколов връчи сертификат за инвестиция клас А на „Агрополихим” АД по реда на Закона за насърчаване на инвестициите (ЗНИ), съобщиха от министерството. Размерът на инвестицията възлиза на близо 26 млн. лв., като ще бъдат разкрити нови 12 работни места. Инвестиционният проект е свързан с разширение на съществуващото

Китайският съвет за научни и технологични иновации започна да търгува на борсата

Китайският съвет за научни и технологични иновации (STAR Market) започна да търгува на Шанхайската фондова борса от понеделник сутрин с дебюта на първите 25 компании в него. Създаването на STAR Market и пилотната система за първично публично прилагане (IPO) ще подкрепят воденото от иновации развитие на китайската икономика и реформата на

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber