Дребни нарушения на пътя няма да вдигат цената на застраховката

https://www.24chasa.bg/novini/article/7510873 Дребни нарушения на пътя няма да вдигат цената на застраховката Дребни нарушения на пътя няма да вдигат цената на застраховката www.24chasa.bg
Само тежки пътни инциденти да носят лоши точки в досието по "Бонус-малус" обсъждат в Комисията по финансов надзор

Още се дебатира дали годините на водача и мощността на колата да участват в оценката

Системата “Бонус - малус” ще бъде основно прекроена, преди да бъде предложена отново за обществено обсъждане, научи “24 часа”.

Предишният вариант, обявен в края на миналата година, предизвика бурни дискусии, а в Комисията за финансов надзор били получени множество предложения за нейното подобряване.

Първата и най-важна промяна ще бъде записана в Кодекса за застраховането - предвижда се малус точките вместо с колата да вървят с водача. (Подробности виж в карето долу).

Обмисля се също дали

глобите за

водачите при

дребни

нарушения

изобщо да

участват

Аргумент за изваждането им от системата за оценка, която определя цената на полицата, е, че застрахователите не покриват плащането им.

Един от възможните варианти бил точките да започват да се трупат след сериозни нарушения като например превишение на скоростта с поне 50 км/ч. В отхвърления първи вариант се предвиждаше малус точки да се присъждат и за превишение с 10 км в час.

Обмислят санкции чрез “Бонус - малус”за водачи, които са ползвали през годината обезщетения по полицата.

Работи се и по възможността да се

съкрати времето

за стигане до

максимума на

бонус точките,

т.е. до най-голямата ценова отстъпка. При първоначалния вариант се предвиждаше това да става за 12 години, а сега срокът ще се свие на 4-5 години.

Обсъжда се и възможността за едновременно засилване на стимулирането и наказанията чрез цената на полицата. Сред спряганите идеи е вместо 25% поевтиняване на застраховката от добро поведение на пътя да носи до 30% намаление. Едновременно с това много вероятно е да се добавят още проценти за недисциплинираните шофьори, като оскъпяването стигне до 700%. В оттегления вариант бе планирано да е до 300%.

Максималното завишение, при което цената стигала и до 2400 лв., се предлага само за най-тежките случаи - например за

смърт на пътя

след употреба

на алкохол

и бягство от

произшествието

МВР и транспортното министерство работят по подготвянето на списък с тежки провинения.

Спорен момент в обсъжданията оставала възрастта на водача. Застрахователните компании в момента предлагат полици на различни цени, като най-скъпи са за младите шофьори.

В работната група надделявало мнението, че след като възрастта е рисков фактор и участва в ценообразуването, логично е тя да се включи и в “Бонус-малус”.

Мощността на

автомобила също

е рисков фактор

за пътни произшествия, а в предишния вариант тя не бе в системата за оценяване.

Новият срок за въвеждане на “Бонус-малус” засега е определен за януари 2020 г. , която ще бъде нулева за всички водачи.

Обсъждал се обаче и вариант за поетапно въвеждане - например след нулевата година да се въведат санкции чрез цената само за тези, които са виновни за тежко произшествие.

Предимствата на този вариант са, че системата за координация между Пътна полиция, Гаранционен фонд, застрахователи, брокери, съдебна система в реално време все още не е готова. Освен това, системата е тежка и трудна и ако се въвежда постепенно могат да се изчистват спорни моменти в хода на практическото и приложение.

Малина Крумова: Малък брой, но с висок риск провинения,

довели до щети, трябва да носят малус точки, казва

председателя на Държавната агенция за безопасност по пътищата: 

Има "за" и "против" мощността на колата и възрастта на водача да влязат в системата, Комисията за финансов надзор трябва да прецени

Вашата агенция заедно със застрахователи и експерти, е разработила предложение за “Бонус-малус” и го е изпратила на Комисията за финансов надзор, която е водеща при разработването на наредбата. Така ли е г-жо Крумова?

- Да, имаме разработено предложение, което е изпратено в КФН.

- То предвижда ли цената на “Гражданската отговорност” да се увеличи заради новата система?

- Основната идея е друга - всички средства, които се събират, т.е. общият ресурс да не се увеличава, защото целта не е да се облагодетелстват или обогатяват застрахователите, а чрез цената да се направи преразпределение като добрите водачи плащат по-евтини полици, а лошите водачи- по-скъпи.

- Добра идея ли е малус досието да не е закрепено за колата, а за шофьора, което беше основен проблем при предишния вариант?

- Трябва да се съобразим с факта, че в ЕС застраховката е обвързана с автомобила, но той сам по себе си не причинява произшествия. По тази причина трябва да се намери механизъм, при който малус класът да се обвърже с поведението на водача. Затова е небходимо да се направи промяната в Кодекса за застраховането, такава е посоката, в която се разсъждава.

- Много спорен в отхвърления вариант бе въпросът с дребните нарушения, които не причиняват щети и застрахователите не плащат нищо. Редно ли е те да участват при оценката?

- Тук има два елемента. Щетите, които са предявени и очевидно са причинени по вина на съответното лице, би следвало да са елемент от системата и да определят рисковия профил на водача. Вторият елемент са нарушенията, които не причиняват щети - например минимално превишена скорост, установена с електронен фиш. Нарушенията, определящи рисковото поведение на водача, трябва да са малко на брой, но да са наистина създаващи риск от големи и тежки щети. Например употреба на алкохол, много висока скорост и други, които трябва да се уточнят от КФН. А не неправилно паркиране например.

- Бихте ли подкрепили вариант системата да се въведе поетапно?

- КФН са тези, на които е възложено изработването на наредбата и те следва да вземат това решение. Това, което сме говорили със застрахователите, е, че една такава сложна и тежка система изисква координация между институциите и натрупването на данни при определянето на класовете. За това нашето предложение бе тя да се въведе поетапно, за да има натрупване на информация. И второ - поетапното въвеждане ще позволи да се тества тази сложна система. А що се отнася до крайната цел - да се подобри поведението на водачите на пътя и да има превантивен ефект, дори само въвеждането ще има корективен ефект.

- И в момента някои застрахователни компании използват мощността на колите и възрастта на водачите като коефициенти, които коригират цената на полицата. Трябва ли тези два критерия да влязат в системата, или да останат по преценка на компаниите?

- Трябва внимателно да се обсъди и прецени. Има аргументи и в двете посоки. Може би е добре да се остави в полето на конкуренцията между компаниите. Важното е да знаем каква е целта, която искаме да постигнем и до колко всеки елемент ще повлияе върху нея.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

НАП попълва  декларациите, но за доходи от наем  казваме сами

НАП попълва декларациите, но за доходи от наем казваме сами

От март 2020 г. НАП ще попълва данъчните декларации за доходите. Поправката в закона бе приета миналата година, но влиза в сила през 2020 г., когато се обявяват доходите за 2019 г. Това обясни говорителят на НАП Росен Бъчваров на виртуален семинар в петък. Който обаче е получил доходи, за които данъчните нямат регулярна информация

Снимка: Pixabay

При криза с транзита: България готова да пропусне до Молдова руска газ

България и Румъния са готови да пропуснат до Молдова необходимите количества руски газ при прекратяване на транзита през Украйна. Това съобщи днес молдовският президент Игор Додон, цитиран от ТАСС, предаде БТА. По думите му това споразумение е било постигнато в Брюксел на среща на газоразпределителните дружества на страните

За първи път в Пловдив: Нощни ремонти по искане на кмета Здравко Димитров

За първи път в Пловдив: Нощни ремонти по искане на кмета Здравко Димитров

За първи път в Пловдив ще се извърши пътен ремонт през нощта. Това става по настояване на кмета на Пловдив Здравко Димитров. Идеята му е да се прилагат високи стандарти на работа, както е в развитите западноевропейски държави. Преасфалтирането на двете кръстовища на бул. „Никола Вапцаров“ – с бул. „Македония“ и ул.

СНИМКА: Ройтерс

"Фолксваген": Ако се откажем от Турция, няма да строим нов завод

В случай, че "Фолксваген" се откаже от Турция, няма да строи нов завод, се казва в съобщение на концерна, цитирано от ДПА. България се смяташе за другия основен претендент за строеж на завода. "Фолксваген" отново отлага решението си дали да построи новия си завод край Измир в Турция. „С този въпрос ще се занимаем най-рано през февруари“

Шефът на правителствения авиоотряд ген. Тодор Коджейков ще предлага какъв самолет да се вземе.

Експерти: Новият самолет на властта с 12 до 20 места и да лети на дълги разстояния

Колко ще струва - зависи от оборудването, поръчаните системи, какви ще са седалките Да се купи нов самолет, който да замени сегашния 19-годишен “Фалкон”, с който се возят първите в държавата. Това решение взе правителството в сряда и натовари шефа на правителствения Авиоотряд 28 да търси машина. “24 часа” се допита до експерти

Електронни винетки - бързо, лесно и сигурно от Vinetki.bg

Електронни винетки - бързо, лесно и сигурно от Vinetki.bg

С края на 2019 г. наближава времето за закупуване на нови електронни винетки. Повечето собственици на леки автомобили, които ползват годишна винетка, през месец януари ще трябва да си закупят нова. Важно е да се знае, че това може да стане до 30 дни по-рано и не е нужно да се чака изтичането на старата

Последно от 24 здраве лого

Мнения

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от 168 часа лого

Последно от

Още от Бизнес

Зоран Заев Снимка: Ройтерс

Заев: Интерконекторна връзка Петрич-Струмица е потенциал за развитието ни

Интерконекторът /междусистемната газова връзка Петрич - Струмица/ е една голяма визия за свързване между Северна Македония и България, но и на газификация на целия югоизточен район на нашата страна съгласно националните стратегии, както и един от стратегическите приоритети на нашата държава. Това е изтъкнал премиерът на Северна Македония Зоран

Снимка: Pixabay

Гръцкият план "Херкулес" иска да намали лошите кредити на банките

Гръцкият парламент прие снощи система от държавни гаранции, която има за цел да намали огромния обем от необслужвани и рискови кредити в портфейла на частните банки, който се натрупа по време на продължителната финансова криза, съобщиха Асошиейтед прес и БТА. Така наречената схема за защита на активите "Херкулес" ще използва държавни гаранции на

СНИМКА: Pixabay

Курсът на британската лира скочи след победата на консерваторите

Курсът на британската лира скочи с над 2%, достигайки 1,347 долара. Това стана след публикуването на екзитпол, според който Консервативната партия печели абсолютно мнозинство след вчерашните парламентарни избори, съобщи ДПА, цитирана от БТА. Лирата поскъпна и с 1,4 процента спрямо еврото до 1,205 евро за лира

Близо 18 млн. лева са вложени в ремонта на пътя, изпълнител е обединение между “Джи Пи Груп” и “Контратас Инглесиас”.

Ремонтираха 26 км от пътя Момчилград - Ивайловград

Близо 18 млн. лева са вложени в ремонта на пътя, изпълнител е обединение между “Джи Пи Груп” и “Контратас Инглесиас”. Завърши ремонтът на над 26 км от второкласния път Момчилград - Крумовград - Ивайловград, съобщиха от пътната агенция. Той осигурява удобна връзка на големия брой туристи, пътуващи към Гърция.

България дава на съд пакета “Мобилност” (обзор)

България дава на съд пакета “Мобилност” (обзор)

Триалогът завърши с решение, което не ни удовлетворява България и още няколко страни-членки на ЕС, ще подадат съдебен иск пред Съда на Европа, ако Европарламентът приеме пакета “Мобилност” в този вид, в който бе гласуван в ранните сутрешни часове в четвъртък, заяви транспортният министър Росен Желязков.

Радослав Неделчев: Рекламата онлайн вероятно ще стигне 100 млн. лв. за 2019 г.

Радослав Неделчев: Рекламата онлайн вероятно ще стигне 100 млн. лв. за 2019 г.

Всеки от нас е облъчван със средно 4000 рекламни съобщения на ден, само една трета от тях получават пълното ни внимание, казва председателят на асоциацията на интернет издателите IAB България - Г-н Неделчев, IAB България отбелязва 10 години от създаването си у нас. Какво постигна за това време асоциацията на интернет издателите

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber