Как руските кучета изпревариха хората и видяха първи Земята от Космоса

Кучето Лайка СНИМКА: Уикипедия

На 12 април 1961 година 27-годишният Юрий Гагарин става първият човек, зърнал земната повърхност от Космоса. "Красиво е, каква красота само", възкликва той.

Въпреки това пилотът не е първият пътник на съветската космическа капсула "Восток". През предишните месеци 10 кучета са били на неговото място. Само 6 от тях обаче се връщат живи, предава The Sun.

Повечето от тези полети са били тайни и някои кучета са загубили живота си в тях. Но придобитите знания все още служат на астронавтите и до днес.

Няколко седмици преди полета на Гагарин учени от НАСА пращат шимпанзето Хам с експериментална капсула до Меркурий. 15 минути след излитане космическият кораб се разбива. Учените успяват да отворят люка. Хам изглежда сякаш се усмихва. По-късно експерти по приматите установяват, че изражението на шимпанзето е предизвикано от тотален ужас.

Кучетата се оказват много по-податливи от шимпанзетата за изстрелване с ракети в Космоса. През лятото на 1950 г. биолозите от Московския авиационен институт прекарват вечерите си в търсене на бездомни кучета.

Почти 110 км над Земята

Женските кучета са избирани поради техния нрав и темперамент. Те е трябвало да тежат по-малко от 6,80 кг и да са достатъчно малки, за да успеят да се поберат в носа на ракетата.

Всеки път, когато учените забележели подобен екземпляр, изскачали от колите си с мръвка в ръка. След месеци на подбор и тестове били избрани 14 кучета. Те са изпратени на тайно ракетно изпитание в полигона "Капустин Яр", близо до Сталинград - днес Волгоград.

В ранните часове на 22 юли 1951 година първите две кучета са готови за излитане. Циган, в превод циганин, и Дезик са поставени в горната част на експериментална ракета, която е с форма на пура. Точно преди разсъмване главният ракетен инженер Сергей Королев дава заповед за начало на мисията.

Циган и Дезик се борят срещу натиска на ускорението. След това почти на 110 км от повърхността на планетата ни частта с кучетата се откача и започва да се спуска към Земята. Така те се превръщат в първите живи същества, издигнали се толкова високо.

Първият сателитен спътник Спутник 1

През тези 220 секунди полет животните са били в безтегловност. Приближавайки се до Земята, парашутите се разтварят, за да забавят падането. След като кацат и екипът отваря люка, кучетата са не само живи, но и не изглеждат никак зле.

2 дни по-късно Дезик отново бе прикачен към върха на ракета за втория от тези суборбитални полети, в компанията на друго куче Лиза. Тъй като отделението с кучетата падна рязко и парашутите не се разтварят, те загиват.

Циган бил пенсиониран и живял още 10 години в дома на учен.

През 1957 г. Съветската космическа програма се мести в по-голямо и изолирано място. Нова ракета достига скорост от почти 11 км/ч, за да успее да превъзмогне гравитацията на планетата и да достигне орбита.

На 4 октомври Королев пуска първия сателитен спътник Спутник 1.

Първото куче към орбита на Земята

Циркулирайки около Земята на всеки 90 минути, бипкащата сребърна сфера разярява САЩ.

Съветският премиер Никита Хрушчов иска още едно изпитание в рамките на месец, точно преди 40-ата годишнина от Болшевишката революция.

Лайка, още една бездомница от улиците на Москва, изпълнява желанието му, като тя става първото куче, полетяло в орбита около Земята, в Спутник 2.

Корабът тежи повече от половин тон. Бил е снабден със система за хранене и вакуум за изхвърляне на отпадъци. Но има един проблем - технологията не е достатъчно развита, за да го върне безопасно на Земята.

На 3 ноември Лайка е изстреляна от новия център. Показанията на пулса й и дихателният ритъм подсказват, че е била уплашена от първоначалното ускорение, но се отпуска, когато капсулата достига орбита и изпада в безтегловност.

Връщане на животните живи обратно

Няколко секунди след достигането на орбита обаче, отделението с кучето започва да прегрява и вентилаторите не успяват да го охладят. Тъй като температурите достигат до повече от 40 градуса, сигурно е, че Лайка е починала след около два часа. По това време никой в Русия, нито никъде по света, освен работещите в мисията, не знае истината.

Съветските медии тогава заявяват, че Лайка е жива и здрава. Пет месеца по-късно останките й са унищожени, когато спътникът изгаря при навлизането му в атмосферата на Земята отново.

Американски групи за защита на животните протестират заради обричането на живота на кучето с изпращането му на еднопосочна мисия. Но в целия Съветски съюз и Източна Европа считат Лайка за герой. Тя е първата от кучетата космонавти, за които пишат в книги, разпространяват чрез картички и пощенски марки.

Може да се открият цигари с нейния лик, преспапиета и часовници. Орбиталните полети бяха стопирани, докато Королев не успее да усъвършенства средствата за връщане на животните живи обратно на Земята.

Масово производство на сувенири

Кучетата Белка и Стрелка са изстреляни през август 1960 г., заедно с два плъха, 40 мишки и селекция от насекоми, култури на микроби и семена.

Спутник 5 е вторият опит за изпращане на кучета в орбита и тяхното успешно връщане на Земята.

Този космически кораб е много по-добър от онзи на Лайка. Освен камери и телевизия, той е оборудван и със слънчеви панели за захранване, както и охлаждаща система.

След заповед на Королев Белка и Стрелка падат на Земята с повече от 1 271 376 км/ч. На 6705.6 м парашутите се разтварят. При кацането си кучетата са невредими и размахват опашки, за да поздравят стопаните си.

Обществената реакция е поразителна - това са две от най-сладките и щастливи кучета, летели в Космоса и върнали се обратно на Земята.

Двойката става известна, гостува в телевизионни предавания. Превръщат се в суперзвезди, след като се появяват и по всякакви сувенири.

Кученце с руски паспорт

Те са изобразявани усмихнати, в скафандри, надничайки през ракетните люкове, пътувайки рамо до рамо и "пронизвайки" звездите. Имаше фигурки, анимации, книги и разкази.

А първото куче с руски паспорт се оказва едно от малките на Стрелка, което е пратено от Хрушчов до Белия дом, след първата му среща с американския президент Джон Ф. Кенеди.

След 22 дни кучета се завръща на Земята

На 12 април 1961 г. Юрий Гагарин каца на Земята, използвайки технологията от Белка и Стрелка, и така се превръща в новия национален герой.

Но руснаците плануват едно последно кучешко изстрелване в Космоса.

На 22 февруари 1966 г. кучетата Уголек и Ветерок са изпратени в орбита с адаптирана капсула "Восток". Мисията ги отвежда високо над Земята чрез радиационните колани на Ван Алън.

В крайна сметка, след 22 дни, кучетата се завръщат на Земята. Първите им стъпки били нестабилни, но те оцеляват - физически невредими.

Най-четеното в световните новини

Кучетата успяват да помогнат на руснаците да създадат космически станции и дават на НАСА увереност, за да пратят астронавти на Луната. Споменът за руските кучета космонавти е жив и до днес върху сувенири по цял свят.

През 2008 г. откриха първия паметник на Лайка в Москва, а някои от космическите капсули, с които са летели кучетата, са изложени в музея на космонавтиката в руската столица.

Днес астронавтите, живеещи в продължение на месеци на Международната космическа станция, или тези, които се обучават за връщане на Луната и пътуване до Марс, все още дължат своя комфорт и безопасност на пионерските усилия на бездомните кучета.

За пръв път в света: учени получиха течен магнит

Разработка на американски учени от университета в Масачузетс им позволи за пръв път в света да получат течен магнит, съобщи в. "Мейл он сънди". Откритието се счита за пробив в науката, тъй като течният магнит запазва свойствата си дори при промяна на формата. Той ще позволи на учените в бъдеще да могат да конструират течни роботи, предаде БТА.

Археолози откриха древен надпис с култ към бог Дионис в Пловдив

Нова мащабна за историята на страната ни находка откриха пловдивските археолози, които проучват Епископската базилика на Древен Филипопол. Става въпрос за каменна плоча от 255-а година, с внушителни размери и надпис, свързан с култа към бог Дионис, предаде БНТ. Специалистите вече са разчели древния надпис. Той е на старогръцки.

Трима астронавти пристигнаха на Международната космическа станция днес

Трима астронавти пристигнаха на Международната космическа станция рано тази сутрин, около шест часа след излитането си от космодрума Байконур в Казахстан, предаде ДПА. Излитането им, което се излъчваше в реално време от НАСА, бе осъществено точно 50 години след деня, в който стъпиха първите хора на Луната, предава БТА.

САЩ отбелязаха 50 години от стъпването на човек на Луната

Съединените щати отбелязаха вчера 50-годишнината от стъпването на американски астронавти на Луната с партита, състезания, игри и концерти, съобщи Асошиейтед прес. В космическия център на НАСА "Кенеди" астронавтът Бъз Олдрин показа на вицепрезидента Майк Пенс стартовата площадка, откъдето е потеглила неговата мисия "Аполо 11" към Луната през 1969 г.

Трима астронавти излетяха за МКС на 50-ата годишнина от кацането на Луната (Видео)

Руска космическа капсула с трима астронавти на борда излетя от космодрума Байконур в Казахстан, насочвайки се към Международната космическа станция, предадоха световните агенции. Астронавтите излетяха на 50-ата годишнина от 20 юли 1969 г., когато човек стъпи за пръв път на Луната, отбелязва Асошиейтед прес.

Учени откриха летяща катерица в Китай

Учени откриха непозната летяща катерица в Югозападен Китай, която е близка сродница на два от най-застрашените видове, съобщи ЮПИ. Досега бяха известни два вида летящи катерици от рода Biswamoyopterus - индийската Namdapha и гигантската лаоска. От двата вида е познат само по един екземпляр, открит съответно през 1981 г. и 2013 г, предава БТА.

Трилиони фасове се изхвърлят на земята за година, пречат на растежа на растенията

Трилиони фасове се хвърлят на земята по цял свят годишно, но те не се разграждат и пречат на растежа на растенията, съобщи в. "Индипендънт". Наличието на фасове намалява поникването на детелината с 27 процента, а дължината на стръковете с 28 процента. Теглото на корените пък е по-малко с 57 процента, предава БТА.

Вижте най-значимите дати за покоряването на космоса

От "Спутник" до "Фила", през първите крачки на човек на Луната преди 50 години - агенция Франс прес обобщи 10-те големи дати в покоряването на космоса, предава БТА - 1957 г. - "Спутник" На 4 октомври СССР изстрелва първия изкуствен спътник около Земята - "Спутник - 1". Малката алуминиева сфера с диаметър 58 см и тегло 84 кг обикаля Земята за 98

Наши математици се завърнаха с 32 медала от олимпиада в Япония

Нов успех постигнаха български деца математици. Те се завърнаха днес от Япония с много медали от Олимпиада по математика, информира Би Ти Ви. Децата се представиха блестящо, като бяха единствените европейци, поканени да участват на Азиатска олимпиада по математика. Учениците спечелиха 4 диамантени, 6 златни,

Шефът на Роскосмос поздрави НАСА за годишнината от стъпването на Луната

Генералният директор на Роскосмос Дмитрий Рогозин поздрави директора на НАСА Джим Брайдънстайн за 50-годишнината от стъпването на американските астронавти на Луната, съобщи ТАСС. "Преди 50 години Нийл Армстронг, Бъз Олдрин и Майкъл Колинс записаха своите имена в историята на световната космонавтика - отбеляза Рогозин.

"Спейс екс" отлага изстрелването на кораба "Дракон" за 24 юли

Американската компания "Спейс екс" отложи за 24 юли изстрелването от Кейп Канаверал, Флорида, на ракета носител "Фалкон-9" с товарния кораб "Дракон", съобщи компанията в Туитър, цитирана от ТАСС и БТА. По-рано се планираше стартът да се състои в неделя. Медии съобщиха, че той може да бъде отложен с денонощие.

Секторът на информационните технологии най-популярен сред китайските висшисти