Защитни гени помагат на делфини да оцелеят в екосистеми

https://www.24chasa.bg/novini/article/7473628 Защитни гени помагат на делфини да оцелеят в екосистеми Защитни гени помагат на делфини да оцелеят в екосистеми www.24chasa.bg

Установяването на гените, които помагат на делфините да оцелеят, може да позволи на учените да идентифицират потенциални заплахи за популацията им, сочат резултатите от изследване. Резултатите му са публикувани в Ecology and Evolution.

Делфините се нуждаят от някои гени за имунната система, за да оцелеят в особени екосистеми.

"Генетичното многообразие е с ключово значение за приспособяването на животните към променяща се среда - заяви ръководителят на изследването Оливър Манлик от университета на Обединените арабски емирства. - Различни гени могат да помогнат на популацията да се защити срещу болести и да понесе климатични промени, но не всяко генетично разноообразие е еднакво важно", съобщи ЮПИ.

Някои генни вариации са смятани за неутрални генетични маркери, които не се използват за оцеляване или приспособяване на животното.

Учените са сравнили две популации бутилконоси делфини от Западна Австралия, като едната е с неутрални гени, а другата - с главния хистокомпатибилен комплекс гени.

"За да се идентифицират нужните за оцеляването и приспособяването на животните генни вариации, е важно вниманието да се фокусира върху гени, които са свързани с характерни особености на околната среда - отбеляза Манлик. - Подобни гени са онези от главния хистокомпатибилен комплекс, които играят съществена роля за разпознаване на патогени и отключване на имунен отговор".

Учените са установили, че делфините в Залива на акулите са с по-голямо имуногенетично разнообразие в сравнение с онези в морето край Бънбъри и следователно са по-резистентни към предизвикани от човека промени в крайбрежната екосистема.

Това не означава, че никаква опасност не грози делфините в Залива на акулите.

"Казано с други думи, по-голямото многообразие на главния хистокомпатибилен комплекс гени осигурява допълнителна защита на тези делфини, но не ги прави неуязвими към многото заплахи, с които се сблъскват", поясни ученият.

Астронавти кацнаха на Земята след 7 месеца на Международната космическа станция (Снимки + видео)

В Казахстан се приземи спускаемият апарат на пилотирания космически кораб „Союз МС-11“ с руснака Олег Кононенко, канадеца Давид Сен-Жак и американката Ан Макклейн, които прекараха седем месеца на борда на Международната космическа станция (МКС), съобщава БГНЕС. След приземяването астронавти бяха поставени за малко в кресла,

Сами ли сме във Вселената? 3 милиарда планети имат условия за живот

Три от четири звезди в Млечния път имат планети, обикалящи в орбита около тях, върху които може и да съществуват форми на живот, дори и в екстремни условия. Според една популярна хипотеза около 3 милиарда екзопланети в нашата галактика имат нужните условия за развитието на някаква форма на живот, пише vesti.bg.

Първата степен на "Фалкон хеви"не можа да кацне успешно на платформата в океана

Първата степен на ракетата "Фалкон хеви" на компанията "Спейс екс" не можа да кацне успешно на платформата в Атлантическия океан, след изстрелването тази сутрин, предадоха световните агенции, цитирани от БТА.  Първата степен оборудвана с четири разгъващи се опори, трябваше да кацне на платформата "Разбира се,

"Спейс екс" изведе в орбита 24 спътника и атомен часовник

Ракетата-носител "Фалкон хеви" на компанията "Спейс екс" изведе в орбита 24 спътника, изследователска лаборатория и атомен часовник, предаде ТАСС, цитирана от БТА.  Стартът се състоя в 9: 30 часа българско време. След няколко минути бе регистрирано отделянето на двата странични ускорителя, а след това и на първата степен.

Солариум за кокошки увеличава четири пъти витамин D в яйцата им

Много хора страдат от недостиг на витамин D, в резултат на което са изложени на повишен риск от трошливи кости и респираторни заболявания, пише БТА. Птичите яйца са естествен източник на витамин D и едно от средствата да се компенсира поне частично този дефицит. Екип от диетолози и учени от Германия е открил нов начин да повиши съдържанието на

Астронавти се приземиха в Казахстан след шестмесечна мисия в космоса

Американска астронавтка, канадец и руски космонавт се приземиха тази сутрин в степта на Казахстан след мисия на Международната космическа станция, продължила повече от шест месеца, предаде Франс прес, цитирана от БТА.  Американката Ан Макклейн, руснакът Олег Кононенко и Давид Сен-Жак - който счупи досегашния рекорд на канадец за престой в космоса

Олег Кононенко предаде командването на Международната космическа станция (Видео)

Космонавтът Олег Кононенко предаде командването на Международната космическа станция (МКС) на колегата си Алексей Овчинин преди смяната на екипажите, съобщи ТАСС. "Командирът на 59-ата продължителна експедиция на МКС, космонавтът Олег Кононенко, който я оглавява от декември 2018 г., и командирът на 60-ата експедиция Алексей Овчинин подписаха

Учени създадоха отблъскващо течности покритие

Технологии като слънчеви батерии и светоизлъчващи диоди изискват материали за покритие, които отблъскват вода, мръсотия и мазнина, и същевременно пропускат достатъчно светлина. Интересът е голям и към гъвкави материали с потенциално приложение в производството на завеси, дрехи, хартия. Всички тези свойство обединява нов материал,

Япония с мисия до една от малките луни на Марс през 2024 г.

Японската космическа агенция ще изстреля роувър към една от малките луни на Марс – Фобос или Демос, през 2024 г., съобщи Ню сайънтист. Апаратът ще бъде построен съвместно с Германия и Франция, предаде БНР. Мисията ще изучава и двата естествени спътника. Върху кой ще кацне роувърът, още не е решено. По план космическият апарат трябва да навлезе в

Китайските астрономи ще търсят къде ще се родят нови слънца с радиотелескопа „FAST"

Колко нови слънца могат да се появят в Млечния път в бъдеще? Плановете на китайските астрономи са да използват най-големия в света радиотелескоп „FAST", за да търсят места, където е възможно да се родят нови слънца, за да разберат по-добре как се образуват звездите и живата материя, предаде "Радио Китай".

Марсоходът "Кюриосити" откри високо съдържание на метан на Марс

Марсоходът на НАСА "Кюриосити" е открил в атмосферата на Марс високо съдържание на метан, което може да е свидетелство за присъствието на живи организми на Червената планета, съобщи в. "Ню Йорк таймс", цитиран от БТА. Образци от въздуха на Марс са били взети в сряда, а още в петък учените са направили редица експерименти.

Китайски учени разработиха 3D роботизирана ръка за шиене