Земната мантия е като картина от Джаксън Полък

https://www.24chasa.bg/novini/article/7464196 Земната мантия е като картина от Джаксън Полък Земната мантия е като картина от Джаксън Полък www.24chasa.bg
Факсимиле: earth.com

В учебниците земната мантия се показва като жълто-оранжев слой между кората и ядрото. Ново международно изследване обаче установи, че тя е геохимически разнородна мозайка, много различна от сравнително еднородната лава, която достига до повърхността, съобщи Физ.орг.

"Ако погледнете картина от Джаксън Полък - има много различни цветове - каза ръководителят на изследването Сара Ламбарт от университета на Юта. - Тези цветове представят различни компоненти на мантията, а линиите са магма, образувана от тези компоненти и стигнала до повърхността. Жълтото например няма да се смеси много с червеното или черното".

Мантията е най-видима за нас, когато достига до повърхността като лава, изригваща в средноокеанските хребети и образуваща нова океанска кора. Пробите показват, че химическият й състав е почти еднакъв навсякъде. Старата океанска кора обаче потъва под континентите отново в мантията. Какво се случва след това, не е ясно, но ако и мантията, и старата кора се стопяват, вероятно има вариации в химическия състав, предава БТА.

Ламбарт и колегите й от Уелс и Холандия са искали да установят как изглежда мантията, преди да се издигне като лава в средноокеански хребет. Те са изследвали дълбочинни проби, за да търсят кумулатни минерали - първите минерали, които кристализират, когато магмата навлезе в кората. Анализът на пробите сантиметър по сантиметър разкрива вариации в изотопите на неодим и стронций, които насочват към различен химичен състав и на мантията.

Причината вероятно е, че различните скали се топят при различна температура.

За пръв път съдебна грешка бе коригирана благодарение на генетичната генеалогия

Генетичната генеалогия - революционна технология, която комбинира ДНК данни с генеаложко дърво, за пръв път позволи американец, станал жертва на съдебна грешка, да бъде оневинен, предаде Франс прес, цитирана от БТА.  Съд в щата Айдахо оправда Кристофър Трап, който прекара 20 години зад решетките за изнасилването и убийството на Анджи Додж през

Поне 7400 милиарда тона изкуствен сняг ще спаси изтънелия лед на Западна Антарктида

Как да се води борба с изтъняването на леда в Западна Антарктида и покачването на океанското ниво? Като се изпомпва появилата се вследствие на топенето на леда вода и се разпръсква над ледената покривка с помощта на оръдия за изкуствен сняг, разкриват резултатите от изследване, публикувано в Science Advances.

Отложеният старт за индийската лунна мисия "Чандраян-2" е насрочен за 22 юли

Стартът на индийската лунна мисия "Чандраян-2", който беше отложен поради технически причини на 15 юли, е насрочен за понеделник, 22 юли, предаде ТАСС. Агенцията цитира съобщение на Индийската организация за космически изследвания. Космическото ведомство отмени старта на "Чандраян-2" до Луната 56 минути преди изстрелването от космодрума на остров

Хуауей ще инвестира 3,1 млрд щатски долара в Италия

През следващите три години китайският производител на телекомуникационно оборудване „Хуауей" ще инвестира 1,3 милиарда щатски долара в Италия, съобщиха местни медии. На пресконференция в кулоарите на изложението в Милано, главният изпълнителен директор на италианския офис на компанията Томас Мяо каза,

Лунните камъни, събрани от мисиите на "Аполо", дават още данни за земните вулкани

Петдесет години след като американски астронавти за пръв път стъпиха на Луната, учените са на мнение, че събраните от повърхността й скални образци ще ни помогнат да предвиждаме вулканичните изригвания на Земята с по-голяма точност, предава Ройтерс. Базалтовите фрагменти, които много приличат на земните вулканични скали,

Фейсбук и Инстаграм отново се сринаха

Социалните мрежи „Фейсбук” и „Инстаграм” отново бяха недостъпни. Според коментари в сайта downdetector.com „Фейсбук” е отказал в Сърбия, Кипър, Гърция, Ирак, Армения и Грузия, предава Би Ти Ви. Съвсем скоро - в началото на месеца, отново имаше проблем с двете социални мрежи. По-рано през годината също се получаваха сривове,

Два изчезнали човешки вида открити в съвременно ДНК

Когато съвременните хора започнали да се появяват из Африка и да се разпространяват из Евразия, се натъкнали на много места заети от по-стари хоминиди, като неандерталците и Денисовия човек, които обаче се оказали приятелски настроени към новите си съседи – доказателства за това се съдържат в ДНК-то ни дори днес.

Компания на Илон Мъск ще тества интерфейс, свързващ мозъка с компютри

Компанията "Неуралинк", която разработва интерфейс, свързващ мозъка с компютри, ще започне първи тестове върху хора следващата година, заяви нейният основател Илон Мъск в Сан Франциско, предаде БТА. "Можем да създадем интерфейс мозък-машина - каза той, докато членове на екип на "Неуралинк" представяха резултатите от изследванията си.

Китайско-сингапурски екоград в Тиендзин ще има пълно 5G покритие до края на годината

До края на годината китайско-сингапурския проект за изграждането на екоград в Тиендзин ще има пълно покритие на 5G мрежата. Той е разположен в северната част на мегаполиса и управлението му подписа неотдавна с „Чайна телеком" споразумение за общо създаване на базирана на 5G платформа за данни, Интернет на нещата и съответната инфраструктура,

Учени от СУ създадоха индекс за оценка на ротационните председателства на Съвета на ЕС

Изследователски екип от "Жан Моне" Центъра за високи постижения към специалност "Европеистика" в СУ "Св. Климент Охридски" създаде интегрален индекс за оценка на ротационните председателства на Съвета на ЕС. Това съобщи проф. Ингрид Шикова на пресконференция в Националния пресклуб на БТА. Приложението на индекса към първото българско

Приключва експериментът СИРИУС, който имитира полет до Луната

Международният експеримент СИРИУС (SIRIUS - Scientific International Research in Unique Terrestrial Station, Научно международно изследване в уникална наземна станция), в чиито рамки 6-членен екипаж прекара 4 месеца в изолация, приключва днес в Института по медико-биологични проблеми на Руската академия на науките, предаде ТАСС.

Започва реставрация на саркофага на Тутанкамон