Люлеещите се по-клони бозайници са с най-големи вариации в броя на прешлените

Ленивец Снимка: Pixabay

Изследване на американски учени показва, че броят на прешлените варира най-много сред бозайниците, които прекарват голяма част от времето си, увисвайки или люлейки се по клони на дървета, като например някои маймуни и ленивците, съобщиха ЮПИ и БТА.

Предишни изследвания заключиха, че различният брой прешлени е свързан със скоростта на придвижване, но новото изследване оборва тези заключения.

Въпреки големите анатомични различия сред бозайниците, броят на шийните прешлени и прешлените на гърба у отделните видове е приблизително един и същ. Този феномен е известен като еволюционен стазис.

"Почти всички бозайници - хора, жирафи, мишки, китове, птицечовки, имат един и същ брой шийни прешлени, независимо колко е дълъг вратът им", заяви един от авторите на изследването Джон Спиър от Нюйоркския университет.

Но броят на прешлените все пак е с някои вариации сред бозайниците. Шийните, гръдните и поясните прешлени са 26 или 27 у повечето бозайници, докато у хората са 24.

Предишните опити да се открие причината за това различие в броя на прешлените фокусираха вниманието върху скоростта на придвижване. Учените прогнозираха, че е по-вероятно по-бързите животни да са пример за еволюционен стазис, а при по-бавните да се "експериментира" с броя на шийните прешлени и прешлените на гърба.

Сега учените са изследвали прешлени от хиляди екземпляри от около 300 вида бозайници. Те направили сравнение между вариациите в броя на прешлените и редица физически и поведенчески характеристики, като скорост на придвижване, хабитат, подвижност на гръбначния стълб, стойка на тялото, използване на крайниците.

Анализът показа, че броят на прешлените варира най-много сред видовете, които не бягат, ходят и скачат, а са се приспособили към движения, които поставят под напрежение мускулите на крайниците им, т.е. сред видовете, които прекарват голяма част от времето си, увисвайки или люлейки се по клони на дървета.

Резултатите от изследването са публикувани в Nature Ecology and Evolution.

Новозеландските папагали какапо се увеличават

Програмата за размножаване на новозеландските папагали какапо постигна впечатляващ успех, след като популацията им достигна 200 екземпляра за пръв път от повече от 7 десетилетия, предаде ДПА. "Популацията им вече наброява 200 екземпляра", заяви главният научен съветник по програмата Андрю Дигби. Какапо бе описан навремето от британския зоолог Марк

Парниковите емисии променили ветровете на Антарктида и се ускорило топенето на леда

Дължащото се на човешката дейност климатично затопляне е станало причина за промени на ветровете в Антарктида и това е ускорило топенето на леда по западното крайбрежие на континента, сочат данни от изследване, цитирани от ЮПИ и БТА. Става въпрос за първото изследване, което показва директна връзка между предизвиканото от човешката дейност

Учени откриха метод за подмладяване на главния мозък

В рамките на експерименти с плъхове специалисти от Кембриджкия институт за изследвания със стволови клетки обърнаха в обратна посока стареенето на главния мозък, съобщи сайтът MedicalXpress, цитиран от БТА.  Учените изследвали централната нервна система у млади и стари гризачи, за да определят влиянието на увеличената нееластичност на мозъка върху

МиГ-31 полетя в близкия космос (Видео)

Телевизионният канал „Звезда“ публикува видео от учебен полет на височинен изтребител МиГ-31БМ от морската авиация на Тихоокеанския флот в близкия комсос, предава РИА Новости, цитирана от "Фокус". „За първи път във въздушни боеве на практически таван участваха нови модернизирани височинни изтребители-прехващачи МиГ-31БМ“,

Ако затоплянето продължи - арктическият морски лед през лятото напълно ще изчезне

Учени от университета в Синсинати установиха, че е възможно да се прекрати напълно формирането на арктически морски лед през септември, ако средните глобални температури на въздуха се повишат с 2 градуса Целзий, съобщи сайтът Физ.орг, цитиран от БТА. Това ще доведе до катастрофични промени в полярните екосистеми.

Google свали 85 приложения, които са заразени с adware – имат 8 милиона изтегляния

Cлyчвaлo ли ви ce e дa изтeглитe пpилoжeниe нa cмapтфoнa cи, cлeд ?oeтo ?oличecтвoтo пo?aзвaни pe?лaми дa ce yвeличи? Cтaвaт вce пo-дocaдни и вce пo-тpyдни зa пpeмaxвaнe. A?o oтгoвopът e дa, тo cтe ce cдoбили c пpилoжeниe, ?oeтo paзпpocтpaнявa аdwаrе, съобщава kaldata.com E?ип изcлeдoвaтeли нa Тrеnd Місrо oт?pивa пpи?aчeн аdwаrе в 85 пpилoжeния в

Астрономи откриха нов вид космически катастрофи

Астрономи от центъра по астрофизика Харвард-Смитсониън потвърдиха съществуването на нов клас свръхнови, при които звездата е напълно унищожена, без да остава неутронна звезда или черна дупка, съобщи Физ.орг. Учени открили свръхновата SN 2016iet през ноември 2016 г. Те я изследвали с помощта на различни телескопи

Китай ще финансира над 41 000 научни проекта

Китай ще отпусне 21,03 милиарда юана ( около 2,99 милиарда щатски долара) за финансирането на 41 752 научни проекта, съобщи в петък Националната фондация за природни науки (НФПП), цитирана от bulgarian.cri.cn. Фондът ще бъде разпределен между 10 типа научни проекти, сред които ключови за нацията и за международното сътрудничество

САЩ удължават срока на Huawei да закупи оборудване от US компании?

Съединените щати вероятно ще удължат с 90 дни срока, в който китайският технологичен гигант Huawei има право да закупува оборудване от американски компании. Това съобщи Ройтерс, позовавайки се на анонимни източници от американското Министерство на търговията. Още през май Huawei получи временно разрешение да придобива някои американски