Люлеещите се по-клони бозайници са с най-големи вариации в броя на прешлените

Ленивец Снимка: Pixabay

Изследване на американски учени показва, че броят на прешлените варира най-много сред бозайниците, които прекарват голяма част от времето си, увисвайки или люлейки се по клони на дървета, като например някои маймуни и ленивците, съобщиха ЮПИ и БТА.

Предишни изследвания заключиха, че различният брой прешлени е свързан със скоростта на придвижване, но новото изследване оборва тези заключения.

Въпреки големите анатомични различия сред бозайниците, броят на шийните прешлени и прешлените на гърба у отделните видове е приблизително един и същ. Този феномен е известен като еволюционен стазис.

"Почти всички бозайници - хора, жирафи, мишки, китове, птицечовки, имат един и същ брой шийни прешлени, независимо колко е дълъг вратът им", заяви един от авторите на изследването Джон Спиър от Нюйоркския университет.

Но броят на прешлените все пак е с някои вариации сред бозайниците. Шийните, гръдните и поясните прешлени са 26 или 27 у повечето бозайници, докато у хората са 24.

Предишните опити да се открие причината за това различие в броя на прешлените фокусираха вниманието върху скоростта на придвижване. Учените прогнозираха, че е по-вероятно по-бързите животни да са пример за еволюционен стазис, а при по-бавните да се "експериментира" с броя на шийните прешлени и прешлените на гърба.

Сега учените са изследвали прешлени от хиляди екземпляри от около 300 вида бозайници. Те направили сравнение между вариациите в броя на прешлените и редица физически и поведенчески характеристики, като скорост на придвижване, хабитат, подвижност на гръбначния стълб, стойка на тялото, използване на крайниците.

Анализът показа, че броят на прешлените варира най-много сред видовете, които не бягат, ходят и скачат, а са се приспособили към движения, които поставят под напрежение мускулите на крайниците им, т.е. сред видовете, които прекарват голяма част от времето си, увисвайки или люлейки се по клони на дървета.

Резултатите от изследването са публикувани в Nature Ecology and Evolution.

Първият произведен в Китай ледоразбивач се отправя на дебютната си експедиция

Китайският полярен ледоразбивач „Сюелун-2" ще започне първото си пътешествие до Антарктида от южния китайски град Шънджън във вторник, съобщават от Радио "Китай". Това ще бъде 36-та антарктическа експедиция на Китай. В нея ще участва екипаж от 413 души, които ще се опитат да разберат повече за влиянието на промените в Антарктида върху света,

Кометата 2I/Борисов прилича на "посестримите" си от Слънчевата система

Кометата 2I/Борисов - вторият междузвезден пришълец след странното космическо тяло с форма на пура Оумуамуа, прилича на "посестримите" си, формирали се в нашата Слънчева система, съобщават Ройтерс и ТАСС, позовавайки се на публикация в сп. "Нейчър". Сходството според астрономите свидетелства за вероятната прилика между други планетни системи и

Откриха доказателства за използването на слуги и роби през бронзовата епоха

Учени в Германия попаднаха на археологически доказателства за социално неравенство, включително за възможно използване на слуги и роби, във ферми през бронзовата епоха, съобщи ЮПИ. Доказателствата са открити на погребални обекти във ферми в Южна Германия. "Преди 4000 години в Южна Германия представители на няколко поколения в семейства с висок

"Хуауей" е в състояние да разработи стабилна операционна система

Основателят на „Хуауей Технолъджис" Жен Джънфей, който е и главен изпълнителен директор на компанията, е уверен, че могат да разработят своята операционна система Harmony до нивото на тази на Apple например, за по-малко от две до три години, съобщи Радио "Китай". Harmony бе представена през август, отбелязвайки най-големия тласък за китайския

Учени в Китай откриха най-древната форма на сложен живот на Земята

Учени от Фуцзянския педагогически университет в Китай откриха в Западна Австралия следи от най-древната форма на сложен живот на сушата, съобщи Физ.орг. Става въпрос за организъм, който принадлежи към групата на лигавите гъби и се е срещал преди почти 2 милиарда години. Научното му название е Myxomitodes stirlingensi, поясни БТА

Носител на Нобелова награда: Ще открием извънземен живот в следващите 30 години

Човечеството ще открие извънземен живот в следващите 30 години, заяви носителят на Нобелова награда за физика за 2019 г., пише “Индипендънт”.  Той пояснява, че извънземен живот не означава малки зелени човечета и, че той може да бъде под формата на микроорганизми. “Не мога да повярвам, че ние сме единствените живи същества в цялата вселена

НАСА възобновява пилотираните си полети до МКС в началото на 2020 г.

Американското космическо ведомство възнамерява да възобнови пилотираните си полети до Международната космическа станция /МКС/ в първата половина на 2020 година, съобщиха световните агенции. Те цитират изявление на ръководителя на НАСА Джеймс Брайденстайн, направено по време на посещение на предприятие на американската компания "Спейс екс" в град