Хомо сапиенсът и неандерталецът се отделят като видове преди 800 000 години

Хомо сапиенсът и неандерталецът се обособяват като отделни видове преди около 800 000 години, а не преди около 430 000 години, както досега се е смятало, установиха учени благодарение на анализ на ДНК от зъбите на древни хора, предаде Франс прес.

В публикацията от сряда в сп. Science Advances, д-р Аида Гомес-Роблес - антрополог от Университетския колеж в Лондон - изследва материал от вкаменени кътници и предкътници на мъж и жена неандерталци, открити в испанската пещера Сима де лос Уесос. В анализа са включени и зъби на още седем древни човешки вида. Приложен е статистически моделeл, базиран на факта, че зъбите се променят с постоянен темп. Анализът показал, че неандерталецът се е отделил по-рано от смятаното досега, предава БТА.

Двата вида обаче са продължили да съжителстват и след дивергенцията. В друго научно изследване се установява, че между тях е имало хибридизация. Неандерталецът изчезва преди около 50 000 години, а хомо сапиенс идва в Европа преди 43 000 години.

Сюзън Кашел от американския университет "Рътджърс" обаче оспори идеята, че изменението на зъбите в еволюцията е толкова бавно, колкото счита Гомес-Роблес.

Откриха 20 древни ковчега в Луксор

Египетското министерство по въпросите на паметниците на културата оповести, че археолози се натъкнали на най-малко 20 древни дървени ковчега в Луксор, предаде Асошиейтед прес. Ковчезите са открити в некропола Асасиф. Той включва гробове от средното, новото египетско царство и от периода 1994 - 332 г. пр. Христа, предава БТА

Швейцарските ледници са изгубили 10% от обема си за последните 5 години

Швейцарските ледници са изгубили 10 процента от обема си през последните 5 години заради климатичното затопляне, феномен, който не е бил наблюдаван от 100 години насам, предаде Франс прес. Агенцията цитира проучване, осъществено от Швейцарската академия на науките. Най-драстично топене предизвикали няколкото топлинни вълни

Първият произведен в Китай ледоразбивач се отправя на дебютната си експедиция

Китайският полярен ледоразбивач „Сюелун-2" ще започне първото си пътешествие до Антарктида от южния китайски град Шънджън във вторник, съобщават от Радио "Китай". Това ще бъде 36-та антарктическа експедиция на Китай. В нея ще участва екипаж от 413 души, които ще се опитат да разберат повече за влиянието на промените в Антарктида върху света,

Кометата 2I/Борисов прилича на "посестримите" си от Слънчевата система

Кометата 2I/Борисов - вторият междузвезден пришълец след странното космическо тяло с форма на пура Оумуамуа, прилича на "посестримите" си, формирали се в нашата Слънчева система, съобщават Ройтерс и ТАСС, позовавайки се на публикация в сп. "Нейчър". Сходството според астрономите свидетелства за вероятната прилика между други планетни системи и

Откриха доказателства за използването на слуги и роби през бронзовата епоха

Учени в Германия попаднаха на археологически доказателства за социално неравенство, включително за възможно използване на слуги и роби, във ферми през бронзовата епоха, съобщи ЮПИ. Доказателствата са открити на погребални обекти във ферми в Южна Германия. "Преди 4000 години в Южна Германия представители на няколко поколения в семейства с висок

Учени в Китай откриха най-древната форма на сложен живот на Земята

Учени от Фуцзянския педагогически университет в Китай откриха в Западна Австралия следи от най-древната форма на сложен живот на сушата, съобщи Физ.орг. Става въпрос за организъм, който принадлежи към групата на лигавите гъби и се е срещал преди почти 2 милиарда години. Научното му название е Myxomitodes stirlingensi, поясни БТА

Учени разкриха загадка, свързана с произхода на магнетарите

Астрофизици от Германия и Великобритания разкриха вероятния механизъм, свързан с произхода на магнетарите - неутронни звезди с изключително силни магнитни полета, съобщи Физ.орг. Експлозиите на подобни звезди пораждат излъчвания, които може да достигнат до Земята, да затруднят функционирането на космически апарати и да окажат въздействие върху

Носител на Нобелова награда: Ще открием извънземен живот в следващите 30 години

Човечеството ще открие извънземен живот в следващите 30 години, заяви носителят на Нобелова награда за физика за 2019 г., пише “Индипендънт”.  Той пояснява, че извънземен живот не означава малки зелени човечета и, че той може да бъде под формата на микроорганизми. “Не мога да повярвам, че ние сме единствените живи същества в цялата вселена

НАСА възобновява пилотираните си полети до МКС в началото на 2020 г.

Американското космическо ведомство възнамерява да възобнови пилотираните си полети до Международната космическа станция /МКС/ в първата половина на 2020 година, съобщиха световните агенции. Те цитират изявление на ръководителя на НАСА Джеймс Брайденстайн, направено по време на посещение на предприятие на американската компания "Спейс екс" в град