Обясниха защо има силни земетресения в Пиренеите при липса на тектонски разломи

СНИМКА: Уикипедия/Stepanovas

Португалски учени откриха първото в историята свидетелство за нов геоложки феномен, известен като разслояване на тектонска плоча, съобщи Лента.

Той обяснява защо от време на време край Пиренейския полуостров има силни земетресения, свързани с човешки жертви, независимо че наблизо няма тектонски разломи, предава БТА.

В Атлантическия океан анормална сеизмична активност възниква по-ниско от т.нар. фронт на серпентинизация - процеса, при който скали се променят под въздействието на морската вода. Както показват създадените от учените модели, серпентинизацията може да доведе до поява на хоризонтално разединяване на долния от горния слой на литосферната плоча и до последвала поява на разлом. В края на краищата може да се появи нова зона на субдукция, при която една плоча се подпъхва под друга.

По думите на учените от университета на Лисабон, нестабилната океанска литосфера може в далечно бъдеще да допринесе за затваряне на Тихия и Атлантическия океан и за възникване на нов суперконтинент Аурика.

Сеизмична активност край Пиренейския полуостров е довела до Лисабонското земетресение на 1 ноември 1755 г. Стихийното бедство разрушило Лисабон и причинило смъртта на 90 хиляди души.

Арестуваха шефа на еквадорска IT компания за огромното изтичане на данни

Полицията на Еквадор арестува изпълнителния директор на компанията Novaestrat, който е главният заподозрян за най-голямото изтичане на лични данни в историята на тази страна. Според информацията на уеб портала ZDNet, компанията е оставила сървъра Elasticsearch без каквато и да било парола и по този начин всеки е можел да получи достъп до личната

Швейцарците се бунтуват срещу 5G от страх за здравето си

Швейцария е сред първите държави, поръчали изграждането на 5G мрежа за следващо поколение мобилен интернет. Правителството обаче се сблъска с неочаквана съпротива, пише АФП, цитирана от dariknews.  Страхове у някои хора, че антените за новата технология излъчват радиация, предизвикаха съпротива срещу въвеждането й

Facebook създава надзорен орган

Facebook обяви създаването на Надзорен съвет, който ще решава как да бъде управлявана социалната мрежа, съобщава БГНЕС. Компанията каза, че групата експерти ще разглежда първия си случай през 2020 г. Идеята, която в американски медии нарекоха "Върховния съд на Facebook", предвижда съвет от 40 души от целия свят

Откриха най-голямото земноводно в света

Новооткрит гигантски саламандър, идентифициран по ДНК от музейни спесимени, вероятно е най-голямото земноводно на планетата, съобщи Би Би Си. Китайските гигантски саламандри преди бяха смятани за един вид. Анализ на спесимени, живи и мъртви, обаче показа, че в различни части на Китай живеят три вида, предаде БТА

Технологията за разпознаване по вените е по-добра и безопасна

Китайски учени разработиха нова авангардна технология за разпознаване, която „разчита" микро отличителни черти на вените на човешката ръка, което според би трябвало да е „много по-безопасно и удобно в сравнение с QR кода и технологиите за разпознаване на лице", предава bulgarian.cri.cn. „Технологията „AirWave"за разпознаване по вените е базирана

Първи стоматологичен преглед за пандите в Чънду

От Центъра за изследване на гигантската панда в Чънду заявиха вчера, че заедно с ветеринари от Южна Африка за направила редица стоматологични прегледи в опит да проверят оралното здраве на животните, предаде bulgarian.cri.cn. Зъболекарите са прегледали устната кухина и зъбите на 20 панди в Центъра. Те открили,

Откриха най-масивната неутронна звезда, по-тежка е от Слънцето

Обектът J0740 + 6620, който се върти около бяло джудже, се оказа най-масивната неутронна звезда - той е 2,17 пъти по-тежък от Слънцето. До това заключение стигнаха астрономите, чиято работа беше публикувана от научното списание Nature Astronomy. Тази стойност надвишава ограничаващата маса, при достигане на която неутронната звезда трябва да се

До 2022 г. провинция Шаанси трябва да има 30 000 базови станции за 5G мрежата

До 2022 г. в северната провинция Шаанси ще бъдат поставени 30 000 базови станции за 5G мрежата, които ще покриват всички ключови райони, се казва в информация на местните власти. Мрежата ще бъде използвана в широк спектър от области като образование, финансови, здравни услуги и транспорт, както и във високотехнологични индустриални паркове.

Изчезнал вид кенгура имали глави като тези на гигантските панди