“Хемус” завършена - проектират едни последни 90 км (Oбзор)

https://www.24chasa.bg/novini/article/7419959 “Хемус” завършена - проектират едни последни 90 км (Oбзор) “Хемус” завършена - проектират едни последни 90 км (Oбзор) www.24chasa.bg
Николай Нанков, Георги Терзийски и Стоян Беличев (от ляво на дясно) представиха проекта за магистралата. СНИМКА: Снимки: НИКОЛАЙ ЛИТОВ

Аутобанът може да е готов година по-рано, ако се облекчи отчуждаването

До 40 дни възлагат строителството на 30 км от Търговище до Велико Търново

Наесен по магистрала от София до Плевен

През юни стартират процедурите за построяването на последните близо 90 м от магистрала “Хемус”. Тогава се очаква да бъде обявен търг за инженеринг.

Това обяви зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков по време на третата поредна среща за магистрала “Хемус”, организирана от МРРБ и “24 часа”, която се проведе в сряда в Ловеч. А думите му накараха бизнеса да реагира, че магистрала “Хемус” е практически завършена.

“Аз смятам, че “Хемус” е вече приключила - като идеи, като решения. Връщане назад няма. Оттук нататък ще се говори само за срокове, километри, участъци, реализация”, коментира на форума изпълнителният директор на “Хидрострой” Живко Недев.

“В момента актуализираме подробните устройствени планове на първите 60 км, разделени на два участъка от Търново в посока Търговище. До 20-25 дни ще започне обществената поръчка за разширен идеен проект. От източната страна за участъка от Търговище в посока Велико Търново има готов разширен идеен проект за 30-те километра. Там

до 40 дни ще

възложим

инженеринг -

чисто

строителство”,

обясни Нанков пред изпълнената с представители на бизнеса и местните власти зала в Ловеч. Ден по-рано бе започнато строителството на 134-километровия участък от Боаза до връзката на магистралата с пътя Русе - Велико Търново.

“Знаем какво направи магистрала “Тракия” за Южна България. За съжаление люлката на българщината - Северна България, през последните 30-40 години изостава демографски и икономически”, каза зам.-министърът на регионалното развитие.

Сравнявайки параметрите за 2017 г. за Северна и Южна България, две трети от населението на страната, което живее на юг от Стара планина създава 75% от Брутния вътрешен продукт. Нетните чуждестранни инвестиции в Южна България са 93%.

В момента за строителството на “Хемус” се работи по три участъка: от Ябланица до пътен възел “Боаза” с дължина 9,3 км. Пусковият срок на този участък е март 2020 г., а вече изпълнението е 80%, отчете Нанков.

“Срокът, който сме си поставили за предсрочно завършване, е есента на тази година и няма да е за сметка на качеството”, коментира още зам.-министърът.

Работи се и по участъка от пътен възел “Белокопитово” до пътен възел “Буховци”, който е с дължина 16,3 км, и по започнатия тази седмица от “Боаза” до разклона за Плевен - Ловеч с дължина 56 км, част от новото 134-километрово трасе.

Проблематично за изпълнението в срок на магистралата обаче продължава да е отчуждаването на терените, върху които минава трасета, отчете Нанков.

“Възстановени са строително-монтажните работи по част от трасето с дължина 16,3 км. Все още не са приключили отчуждителните процедури за 15 км поради жалби.Продължават да се водят 25 делаот първоначалните 29. Ангажиментът е до края на месеца да имаме решение. Така до края на май да вкараме изпълнителите в отделните участъци и да завършим до 2024 г.”, обясни зам.-министърът.

“С промените в закона, които ще позволят съкращаване на сроковете за извършване на отчуждителни процедури, и при добра организация е напълно реалистично цялата автомагистрала “Хемус” да бъде готова година по-рано от обявеното и по нея от София до Варна да се пътува през 2023 г. Преди две седмици депутати предложиха промени в Закона за държавната собственост, които се очаква да бъдат приети през май.

Това ще намали в пъти сроковете за отчуждителни процедури и от тях ще бъде спестявана поне година – година и половина, без с това да се нарушават финансовите интереси на собствениците на земя. Преди две години бяха приети и промени в Закона за опазване на околната среда, което също допринесе за съкращаване на сроковете с между 6 месеца и година”, обясни Нанков.

“Предполагам за всички е ясно, че процесът по построяването и завършването на АМ “Хемус” е необратим и максимално опростен”, коментира и председателят на Агенция “Пътна инфраструктура” Георги Терзийски.

“Без да знам, че професионалният ми път ще тръгне още по-тясно свързано с изграждането на “Хемус”, бях убеден, че построяването ще се случи с този екип на министерството на регионалното развитие”, добави той.

Стоян Беличев, изпълнителен директор на “Автомагистрали”, пък увери, че дружеството има капацитета да отговори на очакванията на гражданите, на Северна България, правителството, премиера и цялата държава.

Разчитам на вашето

съдействие по

райони,

защото вие сте хората, които ръководите съответните населени места, обърна се той към представителите на местната власт.

“Проектът е труден, сроковете са прекалено къси, защото може да има и изненади по време на строителството”, заяви Беличев.

Живко Недев, “Хидрострой”: Само между София и Букурещ в ЕС няма магистрала

“Аз смятам, че “Хемус” е вече приключила - като идеи, като решениея. Връщане назад няма. Оттук нататък ще се говори само за срокове, километри, участъци, реализация. Все още стои въпросът за пътя Велико Търново - Русе, той ще свързва две европейски столици - Букурещ и София, които са единствените столици в ЕС, между които няма магистрала”, коментира на форума в Ловеч Живко Недев, изпълнителен директор на “Хидрострой”.

“След вчерашната проверка стана ясно, че имаме още сериозна работа, но се надявам, че до края на строителния сезон ние ще приключим с този ангажимент. Обикновено гражданите виждат това, което строи - багери, камиони и т.н. А усилиятя, които се правят 2-3 години преди това, те са по-тежки от самото строителство”, добави той.

Недев се обърна с благодарност към присъстващите, като подчерта, че работата по отсечката нямало да се случи без помощта на министерството.

“За разлика от вас, ако на предния форум не сте били оптимист, ние по това време бяхме под пара, бяхме подписали договор, бяхме поели ангажимент за изграждането на Ябланица до пътен възел “Боаза” и бяхме с нагласата, че трябва да съкратим срокове, за да дадем допълнителен импулс за реализацията на целия участък, който предстои да бъде завършен”, завърши Живко Недев.

Валентин Трашлиев, “Евроалианс: Отчуждавания бавят, а го отнасят строителите

“Отчуждителните производства продължават години. Това, което се случва в парламента, е доста обнадеждаващо. Дано да се реализира успешно много бързо. Това се отразява на целия останал процес. И най-много го отнасяме ние, строителите. Купонът тече, сроковете минават, а ние трябва да свършим работата”, заяви на дискусията в Ловеч Валентин Трашлиев, изпълнителен директор на “Евроалианс”.

Той припомни, че на предишния форум, организиран от “24 часа”, коментира остро въпроса относно жалбите по отчуждителните процедури и приветства промените в Закона за държавната собственост, които наскоро бяха внесени в парламента.

“Впечатлен съм от огромната задача,която предстои да се направи през следващите няколко години - до 2024 г. Не бих желал да бъда в кожата на господин Беличев. Работата е огромна”, коментира Трашлиев.

Той обясни, че компанията му не е активен строител по “Хемус”, но силно се надява, че ще може да бъдат полезни в дейностите.

“Ние сме специалисти в тунелното строителство - една от най-старите компании в България. Компанията ни съществува от над 30 години, изградили сме над 120 км тунели. За съжаление, преди всичко - в чужбина. Вероятно сме взели участие в много проблемни места в свлачищните райони в България - от всички 7000 регистрирани свлачища в България и повече от 800 активни ние сме работили по почти всички”, допълни той.

“За мен магистралата от София до Варна през Северна България, е тотално закъсняла, затова нямаме право да се бавим за каквото и да е. Аз съм в Търновския регион и на моята възраст винаги съм се питал дали ще мина по магистрала, за да се прибера в моето село, което е около Елена. Сега вече виждам надеждата, че ще ходя за два часа и нещо”, каза още Трашлиев.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Комисията за енергийно и водно регулиране на едно от онлайн заседанията и?.

Сметки за парно през зимата по-ниски от реалните, за да се облекчат потребителите (Обзор)

През три зимни месеца столичната топлофикация е начислявала на абонати с 15% по-малко топлоенергия от реално потребената, а през март - с 12% повече. Това твърди КЕВР в констатацията от приключена проверка в 12 произволно избрани сгради. Тя бе наредена от председателя на КЕВР Иван Иванов след жалби на клиенти. “За всеки месец от декември 2019 г

Проверката на РДНСК в Бургас на 3 юни установи, че постройката е укрепително съоръжение.

Втора проверка за 3 дни: На Алепу няма нарушения, само е укрепено свлачище (Обзор)

ДНСК обяви, че няма да разреши изграденото съоръжение да се ползва за стаи или складове Втора проверка за три дни на строителния контрол показа, че на плажа Алепу няма нарушения. В петък на място отиде шефът на ДНСК Иван Несторов по разпореждане на премиера Бойко Борисов. То дойде след поисканата от Върховната прокуратура незабавна проверка на

Емил Караниколов КАДЪР: БНТ

Емил Караниколов: Грантовете от 220 млн. за малките фирми вече ги има, 156 млн. лв. за средните тръгват към тях до дни

Още когато обявихме извънредното положение, поставихме акцент върху запазване здравето и живота на хората. Целта за икономиката ни беше и продължава да бъде да я запазим в кондиция. Това каза министърът на икономиката Емил Караниколов пред БНТ. Да, прогнозите са за спад на БВП тази година около 7%, но догодина ще се вдигне с 6%

Кириакос Мицотакис СНИМКА: Ройтерс

Икономическият форум в Делфи ще се проведе онлайн

Традиционният Икономически форум в Делфи ще бъде открит онлайн на 9 юни под наслов "На другия ден", съобщава електронното издание на в. "Катимерини". Три месеца след отменянето на конвенционалната форма на проявата, Икономическият форум в Делфи все пак ще има петото си издание, макар и онлайн. То ще се състои между 9 и 12 юни

СНИМКА: Pixabay

Турция е намалила вноса на природен газ от Русия

Турция е намалила значително през последните няколко години дела на вноса от Русия в покриването на нуждите си от природен газ, съобщава Анадолската агенция, позовавайки се на официални данни. Делът на Русия в общия внос на газ от Турция се е понижил от 52 процента през 2017 г. на 33 процента през 2019 г

Теменужка Петкова. Кадър Би Ти Ви

Теменужка Петкова: Някои искат да опорочат намалението на цената на газа (Обновена)

Някои среди се опитват да опорочат безпрецедентното поевтиняването на газа с над 40%. Това каза енергийният министър Теменужка Петкова в „Лице в лице“ по Би Ти Ви по повод на скандала със скока в цената на топлинната енергия. По думите ѝ до този резултат се е стигнало заради „комуникационен вакуум“

Последно от 24 здраве лого

Мнения

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от 168 часа лого

Последно от

Още от Бизнес

Росен Желязков Снимка: Архив

Росен Желязков: Финансовите програми в телекомуникациите ще укрепят цифровия суверенитет на Европа

Секторните финансови инструменти - Програмата за цифрова Европа и Механизмът за свързване на Европа, ще укрепят цифровия суверенитет на Европейския съюз. Това е заявил министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков по време на видеоконферентно заседание на министрите по телекомуникации

Винарна Снимка: ДФЗ

От 6 юли започва втори прием по мярката за инвестиции във винарни

От 6 до 10 юли 2020 г. ще се проведе втори прием по мярка "Инвестиции в предприятия" от Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор 2019 - 2023 г. Приемът ще бъде целеви само за кандидати, които ще искат авансово плащане до 15 октомври 2020 г., съобщиха от Държавен фонд "Земеделие"

Проф. д-р Димитър Димитров, ректор на Университета за национално и световно стопанство, връчи плакет на министър Емил Караниколов. Снимка: МИ

Емил Караниколов откри първото заседание на Експертния консултативен съвет

Министърът на икономиката Емил Караниколов откри първото заседание на Експертния консултативен съвет, който е сформиран към министерството. На него присъстваха представители на икономическото ведомство, второстепенни разпоредители към министерството, както представители на научния потенциал на Университета за национално и световно стопанство

Председателят на КЕВР Иван Иванов СНИМКА: Архив

КЕВР даде указания на "Топлофикация София" за сметките на абонатите

След изготвянето на изравнителните сметки за отоплителния сезон "Топлофикация София" ЕАД трябва да представи на всички клиенти в проверените жилищни сгради информация за реално изразходваната от тях и фактурирана топлинна енергия за периода декември 2019 - март 2020 г, както и дължимите суми от корекции

"Соф кънект" взема летище София на концесия за 35 години.

Окончателно: "Соф кънект" взема летище София на концесия за 35 години

Консорциумът "Соф кънект" взема летище София на концесия за 35 години. Това става ясно, след като днес ВАС публикува решението си по жалбите на компаниите, които оспорват решението на КЗК за концесионер на летище София.  Върховният административен съд остави в сила решението на Комисията за защита на конкуренцията от 14 ноември 2019 г

ГЕРБ предлага държавни онлайн казина, комисията по хазарта става агенция към МС

ГЕРБ предлага държавни онлайн казина, комисията по хазарта става агенция към МС

Мнозинството може да подкрепи предложение на Валери Симеонов, който пък направи списък на курорти, в които да има игрални зали Държавата да има право да получава лиценз за организирането на онлайн игри в казино. Право да организират игри в казината да имат само дружества с ограничена отговорност и акционерни компании с поименни акции

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber