“Хемус” завършена - проектират едни последни 90 км (Oбзор)

https://www.24chasa.bg/novini/article/7419959 “Хемус” завършена - проектират едни последни 90 км (Oбзор) “Хемус” завършена - проектират едни последни 90 км (Oбзор) www.24chasa.bg
Николай Нанков, Георги Терзийски и Стоян Беличев (от ляво на дясно) представиха проекта за магистралата. СНИМКА: Снимки: НИКОЛАЙ ЛИТОВ

Аутобанът може да е готов година по-рано, ако се облекчи отчуждаването

До 40 дни възлагат строителството на 30 км от Търговище до Велико Търново

Наесен по магистрала от София до Плевен

През юни стартират процедурите за построяването на последните близо 90 м от магистрала “Хемус”. Тогава се очаква да бъде обявен търг за инженеринг.

Това обяви зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков по време на третата поредна среща за магистрала “Хемус”, организирана от МРРБ и “24 часа”, която се проведе в сряда в Ловеч. А думите му накараха бизнеса да реагира, че магистрала “Хемус” е практически завършена.

“Аз смятам, че “Хемус” е вече приключила - като идеи, като решения. Връщане назад няма. Оттук нататък ще се говори само за срокове, километри, участъци, реализация”, коментира на форума изпълнителният директор на “Хидрострой” Живко Недев.

“В момента актуализираме подробните устройствени планове на първите 60 км, разделени на два участъка от Търново в посока Търговище. До 20-25 дни ще започне обществената поръчка за разширен идеен проект. От източната страна за участъка от Търговище в посока Велико Търново има готов разширен идеен проект за 30-те километра. Там

до 40 дни ще

възложим

инженеринг -

чисто

строителство”,

обясни Нанков пред изпълнената с представители на бизнеса и местните власти зала в Ловеч. Ден по-рано бе започнато строителството на 134-километровия участък от Боаза до връзката на магистралата с пътя Русе - Велико Търново.

“Знаем какво направи магистрала “Тракия” за Южна България. За съжаление люлката на българщината - Северна България, през последните 30-40 години изостава демографски и икономически”, каза зам.-министърът на регионалното развитие.

Сравнявайки параметрите за 2017 г. за Северна и Южна България, две трети от населението на страната, което живее на юг от Стара планина създава 75% от Брутния вътрешен продукт. Нетните чуждестранни инвестиции в Южна България са 93%.

В момента за строителството на “Хемус” се работи по три участъка: от Ябланица до пътен възел “Боаза” с дължина 9,3 км. Пусковият срок на този участък е март 2020 г., а вече изпълнението е 80%, отчете Нанков.

“Срокът, който сме си поставили за предсрочно завършване, е есента на тази година и няма да е за сметка на качеството”, коментира още зам.-министърът.

Работи се и по участъка от пътен възел “Белокопитово” до пътен възел “Буховци”, който е с дължина 16,3 км, и по започнатия тази седмица от “Боаза” до разклона за Плевен - Ловеч с дължина 56 км, част от новото 134-километрово трасе.

Проблематично за изпълнението в срок на магистралата обаче продължава да е отчуждаването на терените, върху които минава трасета, отчете Нанков.

“Възстановени са строително-монтажните работи по част от трасето с дължина 16,3 км. Все още не са приключили отчуждителните процедури за 15 км поради жалби.Продължават да се водят 25 делаот първоначалните 29. Ангажиментът е до края на месеца да имаме решение. Така до края на май да вкараме изпълнителите в отделните участъци и да завършим до 2024 г.”, обясни зам.-министърът.

“С промените в закона, които ще позволят съкращаване на сроковете за извършване на отчуждителни процедури, и при добра организация е напълно реалистично цялата автомагистрала “Хемус” да бъде готова година по-рано от обявеното и по нея от София до Варна да се пътува през 2023 г. Преди две седмици депутати предложиха промени в Закона за държавната собственост, които се очаква да бъдат приети през май.

Това ще намали в пъти сроковете за отчуждителни процедури и от тях ще бъде спестявана поне година – година и половина, без с това да се нарушават финансовите интереси на собствениците на земя. Преди две години бяха приети и промени в Закона за опазване на околната среда, което също допринесе за съкращаване на сроковете с между 6 месеца и година”, обясни Нанков.

“Предполагам за всички е ясно, че процесът по построяването и завършването на АМ “Хемус” е необратим и максимално опростен”, коментира и председателят на Агенция “Пътна инфраструктура” Георги Терзийски.

“Без да знам, че професионалният ми път ще тръгне още по-тясно свързано с изграждането на “Хемус”, бях убеден, че построяването ще се случи с този екип на министерството на регионалното развитие”, добави той.

Стоян Беличев, изпълнителен директор на “Автомагистрали”, пък увери, че дружеството има капацитета да отговори на очакванията на гражданите, на Северна България, правителството, премиера и цялата държава.

Разчитам на вашето

съдействие по

райони,

защото вие сте хората, които ръководите съответните населени места, обърна се той към представителите на местната власт.

“Проектът е труден, сроковете са прекалено къси, защото може да има и изненади по време на строителството”, заяви Беличев.

Живко Недев, “Хидрострой”: Само между София и Букурещ в ЕС няма магистрала

“Аз смятам, че “Хемус” е вече приключила - като идеи, като решениея. Връщане назад няма. Оттук нататък ще се говори само за срокове, километри, участъци, реализация. Все още стои въпросът за пътя Велико Търново - Русе, той ще свързва две европейски столици - Букурещ и София, които са единствените столици в ЕС, между които няма магистрала”, коментира на форума в Ловеч Живко Недев, изпълнителен директор на “Хидрострой”.

“След вчерашната проверка стана ясно, че имаме още сериозна работа, но се надявам, че до края на строителния сезон ние ще приключим с този ангажимент. Обикновено гражданите виждат това, което строи - багери, камиони и т.н. А усилиятя, които се правят 2-3 години преди това, те са по-тежки от самото строителство”, добави той.

Недев се обърна с благодарност към присъстващите, като подчерта, че работата по отсечката нямало да се случи без помощта на министерството.

“За разлика от вас, ако на предния форум не сте били оптимист, ние по това време бяхме под пара, бяхме подписали договор, бяхме поели ангажимент за изграждането на Ябланица до пътен възел “Боаза” и бяхме с нагласата, че трябва да съкратим срокове, за да дадем допълнителен импулс за реализацията на целия участък, който предстои да бъде завършен”, завърши Живко Недев.

Валентин Трашлиев, “Евроалианс: Отчуждавания бавят, а го отнасят строителите

“Отчуждителните производства продължават години. Това, което се случва в парламента, е доста обнадеждаващо. Дано да се реализира успешно много бързо. Това се отразява на целия останал процес. И най-много го отнасяме ние, строителите. Купонът тече, сроковете минават, а ние трябва да свършим работата”, заяви на дискусията в Ловеч Валентин Трашлиев, изпълнителен директор на “Евроалианс”.

Той припомни, че на предишния форум, организиран от “24 часа”, коментира остро въпроса относно жалбите по отчуждителните процедури и приветства промените в Закона за държавната собственост, които наскоро бяха внесени в парламента.

“Впечатлен съм от огромната задача,която предстои да се направи през следващите няколко години - до 2024 г. Не бих желал да бъда в кожата на господин Беличев. Работата е огромна”, коментира Трашлиев.

Той обясни, че компанията му не е активен строител по “Хемус”, но силно се надява, че ще може да бъдат полезни в дейностите.

“Ние сме специалисти в тунелното строителство - една от най-старите компании в България. Компанията ни съществува от над 30 години, изградили сме над 120 км тунели. За съжаление, преди всичко - в чужбина. Вероятно сме взели участие в много проблемни места в свлачищните райони в България - от всички 7000 регистрирани свлачища в България и повече от 800 активни ние сме работили по почти всички”, допълни той.

“За мен магистралата от София до Варна през Северна България, е тотално закъсняла, затова нямаме право да се бавим за каквото и да е. Аз съм в Търновския регион и на моята възраст винаги съм се питал дали ще мина по магистрала, за да се прибера в моето село, което е около Елена. Сега вече виждам надеждата, че ще ходя за два часа и нещо”, каза още Трашлиев.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Бил Гейтс падна до трети по богатство, изпревари го Бернар Арно

Бил Гейтс никога не е падал по-ниско от второ място в седемгодишната история на индекса Bloomberg Billionaires. Това обаче приключи вчера, когато съоснователят на Microsoft Corp. падна до номер 3 след Бернар Арно, съобщава economic.bg. Компанията за луксозни стоки на Арно - LVMH, достигна рекорд на борсата в Париж и изпрати нетното състояние на

Рециклиране на боклук ще се финансира с европари

Проекти за иновативни технологии за събиране на битови отпадъци, за инсталации и техника за рециклиране на разделно събрани битови отпадъци, които не са биоразградими и на центрове за повторна употреба на строителни отпадъци да се финансират по Оперативна програма “Околна среда”. Това е предложено от правителството на заседанието му в сряда.

Тестват в България коли без шофьор

Страната ни имала перфектни условия за новия бизнес Държавата и “Автомобилен клъстер България” ще изграждат тестово трасе за автономни автомобили (движат се без пряко управление от шофьор - бел.ред.) и 5G мрежа. Това каза президентът на България (2012-2017) Росен Плевнелиев след среща на автомобилните производители и правителството в

Консорциум от французи и германци взема летище София за 35 г. (Обзор)

Неуспелите могат да обжалват в 10-дневен срок решението за победител Консорциум “Соф Кънект”, където водеща е френската компания “Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс” в партньорство с оператора на летище Мюнхен - “Флугхафен Мюнхен”, е определен за концесионер на летище София за 35 години след окончателната оценка на офертите.

Ръстът на имотните сделки - едва 0,4%

През второто тримесечие на 2019 г. ръстът на сключените имотни сделки е едва 0,4% на годишна база. Това се вижда от публикуваните в сряда данни на Агенцията по вписванията. През месеците от април до юни броят на вписаните сделки е 52 503 за цялата страна. За цялото първо полугодие има дори спад от 1,2% в сравнение с първото полугодие на 2018 г.

Съпругата на Веселин Марешки превръща в хотел част от Централната поща във Варна

Дружеството "Варнафарма", управлявано от Светлана Марешка, съпруга на лидера на партия "Воля" е получило разрешение от общинската администрация във Варна да превърне два от етажите на Пощенската палата в града в хотел. Документът е бил издаден в последния ден на май т.г. Сградите на БТК във Варна бяха придобити от "Варнафарма" през 2010 г.

Последно от лого

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Бизнес

Класация на "Форбс": Истанбул е най-добрият град за живеене в Турция

Истанбул е най-добрият град за живеене в Турция според класация на сп. "Форбс", информира частната турска телевизия НТВ. Градът е поставен на първо място в класацията с 68,9 точки въз основа на условията за живот и работа, които предлага на жителите си. На второ място е столицата Анкара с индекс 66,13 точки, а на трето Измир с индекс 62,39 точки,

Американската и световната икономики се възползват от стабилния растеж на китайската икономика

Относно изказването на американския президент Доналд Тръмп за китайската икономика на вчерашната си редовна пресконференция в Пекин говорителят на Министерството на външните работи на Китай Гън Шуан заяви, че поддържането на стабилния ѝ растеж е от полза както за световната, така и за американската икономики, предава Радио "Китай".

До 70 процента скочиха краставиците в Токио, виновно е мрачното време

Облачното време и липсата на слънчева светлина през последните 20 дни в Токио вдигна цените на зеленчуците с до 70%, пише „Гардиън”. Според японските метеоролози това са най-мрачните седмици в страната от близо 60 г. насам. В столицата Токио има по-малко от 3 часа слънце на ден. Липсата на достатъчно светлина е повлияла и на земеделския сектор в

Директори предлагат изграждане на лаборатория в Разград за изследвания на африканската чума

В Разград да бъде изградена лаборатория за изследвания на проби за африканска чума. Това предлагат директорите на горски и ловни стопанства в региона, съобщиха от областната администрация след работна среща относно мерките срещу разпространението на болестта. Инж. Пламен Колев от Държавното горско стопанство в Разград, инж.

Летище Мюнхен взема на концесия столичната аерогара за 35 години

Консорциум “Соф Кънект”с участници “Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс” в партньорство с оператора на летището “Флугхафен Мюнхен” е определен за концесионер на Летище София. След окончателната оценка на офертите. Това обяви министърът на транспорта Росен Желязков, който е приел протокола на комисията,

„Технополис” започва изграждането на нов търговски център в Благоевград

Наематели в него ще бъдат магазини за дамскa и мъжка мода, както и за стоки за дома Днес, 17 юли, започна изграждането на нов търговски център в град Благоевград. Първа копка направиха кметът на общината д-р Атанас Кaмбитов и председателят на съвета на директорите на „Видеолукс холдинг” г-н Тодор Белчев, след като бе отслужен тържествен водосвет.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber