“Хемус” завършена - проектират едни последни 90 км (Oбзор)

https://www.24chasa.bg/novini/article/7419959 “Хемус” завършена - проектират едни последни 90 км (Oбзор) “Хемус” завършена - проектират едни последни 90 км (Oбзор) www.24chasa.bg
Николай Нанков, Георги Терзийски и Стоян Беличев (от ляво на дясно) представиха проекта за магистралата. СНИМКА: Снимки: НИКОЛАЙ ЛИТОВ

Аутобанът може да е готов година по-рано, ако се облекчи отчуждаването

До 40 дни възлагат строителството на 30 км от Търговище до Велико Търново

Наесен по магистрала от София до Плевен

През юни стартират процедурите за построяването на последните близо 90 м от магистрала “Хемус”. Тогава се очаква да бъде обявен търг за инженеринг.

Това обяви зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков по време на третата поредна среща за магистрала “Хемус”, организирана от МРРБ и “24 часа”, която се проведе в сряда в Ловеч. А думите му накараха бизнеса да реагира, че магистрала “Хемус” е практически завършена.

“Аз смятам, че “Хемус” е вече приключила - като идеи, като решения. Връщане назад няма. Оттук нататък ще се говори само за срокове, километри, участъци, реализация”, коментира на форума изпълнителният директор на “Хидрострой” Живко Недев.

“В момента актуализираме подробните устройствени планове на първите 60 км, разделени на два участъка от Търново в посока Търговище. До 20-25 дни ще започне обществената поръчка за разширен идеен проект. От източната страна за участъка от Търговище в посока Велико Търново има готов разширен идеен проект за 30-те километра. Там

до 40 дни ще

възложим

инженеринг -

чисто

строителство”,

обясни Нанков пред изпълнената с представители на бизнеса и местните власти зала в Ловеч. Ден по-рано бе започнато строителството на 134-километровия участък от Боаза до връзката на магистралата с пътя Русе - Велико Търново.

“Знаем какво направи магистрала “Тракия” за Южна България. За съжаление люлката на българщината - Северна България, през последните 30-40 години изостава демографски и икономически”, каза зам.-министърът на регионалното развитие.

Сравнявайки параметрите за 2017 г. за Северна и Южна България, две трети от населението на страната, което живее на юг от Стара планина създава 75% от Брутния вътрешен продукт. Нетните чуждестранни инвестиции в Южна България са 93%.

В момента за строителството на “Хемус” се работи по три участъка: от Ябланица до пътен възел “Боаза” с дължина 9,3 км. Пусковият срок на този участък е март 2020 г., а вече изпълнението е 80%, отчете Нанков.

“Срокът, който сме си поставили за предсрочно завършване, е есента на тази година и няма да е за сметка на качеството”, коментира още зам.-министърът.

Работи се и по участъка от пътен възел “Белокопитово” до пътен възел “Буховци”, който е с дължина 16,3 км, и по започнатия тази седмица от “Боаза” до разклона за Плевен - Ловеч с дължина 56 км, част от новото 134-километрово трасе.

Проблематично за изпълнението в срок на магистралата обаче продължава да е отчуждаването на терените, върху които минава трасета, отчете Нанков.

“Възстановени са строително-монтажните работи по част от трасето с дължина 16,3 км. Все още не са приключили отчуждителните процедури за 15 км поради жалби.Продължават да се водят 25 делаот първоначалните 29. Ангажиментът е до края на месеца да имаме решение. Така до края на май да вкараме изпълнителите в отделните участъци и да завършим до 2024 г.”, обясни зам.-министърът.

“С промените в закона, които ще позволят съкращаване на сроковете за извършване на отчуждителни процедури, и при добра организация е напълно реалистично цялата автомагистрала “Хемус” да бъде готова година по-рано от обявеното и по нея от София до Варна да се пътува през 2023 г. Преди две седмици депутати предложиха промени в Закона за държавната собственост, които се очаква да бъдат приети през май.

Това ще намали в пъти сроковете за отчуждителни процедури и от тях ще бъде спестявана поне година – година и половина, без с това да се нарушават финансовите интереси на собствениците на земя. Преди две години бяха приети и промени в Закона за опазване на околната среда, което също допринесе за съкращаване на сроковете с между 6 месеца и година”, обясни Нанков.

“Предполагам за всички е ясно, че процесът по построяването и завършването на АМ “Хемус” е необратим и максимално опростен”, коментира и председателят на Агенция “Пътна инфраструктура” Георги Терзийски.

“Без да знам, че професионалният ми път ще тръгне още по-тясно свързано с изграждането на “Хемус”, бях убеден, че построяването ще се случи с този екип на министерството на регионалното развитие”, добави той.

Стоян Беличев, изпълнителен директор на “Автомагистрали”, пък увери, че дружеството има капацитета да отговори на очакванията на гражданите, на Северна България, правителството, премиера и цялата държава.

Разчитам на вашето

съдействие по

райони,

защото вие сте хората, които ръководите съответните населени места, обърна се той към представителите на местната власт.

“Проектът е труден, сроковете са прекалено къси, защото може да има и изненади по време на строителството”, заяви Беличев.

Живко Недев, “Хидрострой”: Само между София и Букурещ в ЕС няма магистрала

“Аз смятам, че “Хемус” е вече приключила - като идеи, като решениея. Връщане назад няма. Оттук нататък ще се говори само за срокове, километри, участъци, реализация. Все още стои въпросът за пътя Велико Търново - Русе, той ще свързва две европейски столици - Букурещ и София, които са единствените столици в ЕС, между които няма магистрала”, коментира на форума в Ловеч Живко Недев, изпълнителен директор на “Хидрострой”.

“След вчерашната проверка стана ясно, че имаме още сериозна работа, но се надявам, че до края на строителния сезон ние ще приключим с този ангажимент. Обикновено гражданите виждат това, което строи - багери, камиони и т.н. А усилиятя, които се правят 2-3 години преди това, те са по-тежки от самото строителство”, добави той.

Недев се обърна с благодарност към присъстващите, като подчерта, че работата по отсечката нямало да се случи без помощта на министерството.

“За разлика от вас, ако на предния форум не сте били оптимист, ние по това време бяхме под пара, бяхме подписали договор, бяхме поели ангажимент за изграждането на Ябланица до пътен възел “Боаза” и бяхме с нагласата, че трябва да съкратим срокове, за да дадем допълнителен импулс за реализацията на целия участък, който предстои да бъде завършен”, завърши Живко Недев.

Валентин Трашлиев, “Евроалианс: Отчуждавания бавят, а го отнасят строителите

“Отчуждителните производства продължават години. Това, което се случва в парламента, е доста обнадеждаващо. Дано да се реализира успешно много бързо. Това се отразява на целия останал процес. И най-много го отнасяме ние, строителите. Купонът тече, сроковете минават, а ние трябва да свършим работата”, заяви на дискусията в Ловеч Валентин Трашлиев, изпълнителен директор на “Евроалианс”.

Той припомни, че на предишния форум, организиран от “24 часа”, коментира остро въпроса относно жалбите по отчуждителните процедури и приветства промените в Закона за държавната собственост, които наскоро бяха внесени в парламента.

“Впечатлен съм от огромната задача,която предстои да се направи през следващите няколко години - до 2024 г. Не бих желал да бъда в кожата на господин Беличев. Работата е огромна”, коментира Трашлиев.

Той обясни, че компанията му не е активен строител по “Хемус”, но силно се надява, че ще може да бъдат полезни в дейностите.

“Ние сме специалисти в тунелното строителство - една от най-старите компании в България. Компанията ни съществува от над 30 години, изградили сме над 120 км тунели. За съжаление, преди всичко - в чужбина. Вероятно сме взели участие в много проблемни места в свлачищните райони в България - от всички 7000 регистрирани свлачища в България и повече от 800 активни ние сме работили по почти всички”, допълни той.

“За мен магистралата от София до Варна през Северна България, е тотално закъсняла, затова нямаме право да се бавим за каквото и да е. Аз съм в Търновския регион и на моята възраст винаги съм се питал дали ще мина по магистрала, за да се прибера в моето село, което е около Елена. Сега вече виждам надеждата, че ще ходя за два часа и нещо”, каза още Трашлиев.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Петкова: Преференциалното финансиране на големите централи е махнато още 2015 г.

Енергийният министър Теменужка Петкова няма обяснение защо собствениците на малки централи, работещи с възобновяеми източници, повдигат въпроса за оцеляването си точно сега, предава bTV По повод обвиненията, че държавата толерира големите мощности в сектора Теменужка Петкова обясни, че въпросът е поставен на равна основа още през 2015 година с

Шефът на БНБ: Забавянето на икономиката на еврозоната вероятно ще е временно

Забавянето на икономиката на еврозоната може да се окаже временно, заяви управителят на Българската народна банка Димитър Радев в интервю за агенция Market News International, дадено на 17-и май и цитирано в сайта на БНБ. Г-н Радев, който от назначението му през 2015-а година е член на Генералния съвет на Европейската централна банка,

От днес ДДС за храните в Гърция става 13%, за енергията - 6%

От днес влиза в сила намаленият ДДС върху повечето храни и енергоносители в Гърция, съобщава "Ефимерида тон синдактон". Намалението беше предложено от правителството и прието от парламента този месец като част от икономическите и социалните мерки за стимулиране на икономиката и облекчаване на ситуацията на уязвимите обществени групи, уточнява БТА.

Потребителският съвет на ЧЕЗ обсъди стратегията на ЧЕЗ за киберсигурност

Специално звено се грижи за защита на информацията в ЧЕЗ Специална структура се грижи за информационната и киберсигурността в групата от компании на ЧЕЗ в България. Основната задача на екипа по киберсигурност е да гарантира, че мрежовата инфраструктура и информацията на дружествата от групата са защитени в съответствие с изискванията на

Борисов: Догодина възстановяваме програмата за саниране, търси се нов модел (Снимки, видео)

"Явно трябва да се спре нещо, за да видите колко е добре. Всички училища и детски градини са санирани. Стадионът им е факт, така че това сме го направили. От догодина се възстановява програмата за саниране, сега търсят модел", заяви премиерът Бойко Борисов в Пазарджик. "Индустриализацията, която е факт, изисква и обходи за градовете.

ОПИК предоставя 200 хил. лв. на 355 новосъздадени предприятия за насърчаване на предприемачеството

Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014–2020 г. предоставя финансова подкрепа в размер до 200 хил. лв. на 355 новосъздадени предприятия по процедура за безвъзмездна финансова помощ „Насърчаване на предприемачеството“. Процедурата е обявена на 20 юни 2018 г. с два крайни срока за кандидатстване,

Последно от лого

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Бизнес

“Еврохолд” - екслузивният купувач на ЧЕЗ у нас, с бизнес в 12 държави

С годишни приходи от 1,3 млрд. лв. и активи за 1,4 млрд. е сред най-големите независими бизнес групи Основан през 1998 г., “Еврохолд България” е една от най-големите независими бизнес групи в Централна и Източна Европа. Развива бизнес в сферата на застраховането, лизинга, продажбите на автомобили, управлението на активи и инвестиционните услуги.

Саудитска Арабия въвежда данък от 100% за електронните цигари

Саудитска Арабия въведе днес специален данък за електронните цигари и подсладените напитки, разширявайки обхвата на подобни налози, които наложи през 2017 г. с надежда на намали бюджетния дефицит, причинен от ниските цени на петрола, предаде Ройтерс. За електронните цигари и продуктите, използвани за тях, се налага ставка от 100 процента,

Нова маркировка по пътищата за 63 млн. лева

Нова маркировка ще се полага по републиканските пътища за 63 млн. лв. Това става ясно от обществена поръчка, обявена от Агенция “Пътна инфраструктура”. Тя е обявена за всички шест района на страната - Северозападен, Северен централен, Североизточен, Югоизточен, Южен централен и Югозападен. Според заданието изпълнителят ще може да използва

Илон Мъск: Tesla ще фалира до 10 месеца, ако не се съкратят разходите

Собственикът и генерален директор на Tesla Илон Мъск съобщи, че производителят на електромобили ще остане без никакви пари до 10 месеца, ако ръководството не вземе сериозни мерки за съкращаване на разходите. Това става ясно от писмо на Мъск до служителите му, което попадна в американските медии, цитирани от automedia.investor.bg.

Опонентите на Ципрас го критикуват за гръцките фирми в България

Гръцката опозиция критикува предизборно Ципрас,че не е създал условия за връщане на гръцките компании от България, предаде БНР. Гръцкият бизнес е привлечен в България от "стабилна икономическа среда", съобщават гръцките медии. Над 15 хиляди гръцки компании са се прехвърлили в България, съобщава гръцкото издание "Икономистас".

Сърбия завърши последната отсечка от магистрала към Гърция и Турция

Сърбия завърши последната отсечка от автомагистрала, свързваща Западна Европа и Гърция, като изключи стеснен участък, който затрудняваше шофьорите от десетилетия, информира ДПА. Двадесет и шесткилометровата отсечка на стойност 450 милиона евро е изградена на труден терен в Гърделичката клисура, на около 300 км южно от Белград, предава БТА.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber