Как се топи ледът в Гренландия от 1972 година насам?

https://www.24chasa.bg/novini/article/7417310 Как се топи ледът в Гренландия от 1972 година насам? Как се топи ледът в Гренландия от 1972 година насам? www.24chasa.bg
Айсберг в Гренландия Снимка: Pixabay

Изследването на топенето на леда в Гренландия и Антарктида е относително прецизно през 2019 г. благодарение на използването на спътникови данни, метеорологични станции и усъвършенствани климатични модели, предаде Франс прес.

Специалистите умееха да го правят добре също през 90-те години на миналия век и първото десетилетие на 21-ви век, но преценките за предишните десетилетия не бяха надеждни. Спътниковите и други технологии не бяха толкова усъвършенствани тогава.

Ново изследване е проучило наново топенето на леда в Гренландия от 1972 г., когато са изведени в орбита първите спътници "Ландсат", пише БТА.

"Когато погледнем няколко десетилетия назад във времето, резултатите са обезпокоителни, защото показват с каква скорост се променят нещата", заяви френският гласиолог Ерик Риньо от Калифорнийския университет в Ървайн, който е един от авторите на изследването. В изследването са участвали негови колеги от същия университет и университетите в Гренобъл, Утрехт и Копенхаген.

"Засегнати са четирите краища на Гренландия, а не само южната й част", поясни Риньо.

Гласиолозите разполагат с три метода за изследване на топенето на леда. Спътниците следят дебелината на леда и вариациите в нея.

Ако ледник се топи, спътниците регистрират намаляване на дебелината му. От 2002 г. спътници на НАСА следят вариации в земната гравитация, които се обясняват с превръщане на водата в лед.

Учените освен това са разработили метод, който сравнява натрупването на сняг и лед с ледените реки. Този метод, към който се добавят измервания на място, стана много надежден от средата на първото десетилетие на 21-ви век.

Специалистите са използвали тези три метода, за да направят подробна възстановка на леда в Гренландия през 70-те и 80-те години на миналия век. Малкото данни, с които разполагаха за този период - спътникови снимки със средна резолюция, снимки от въздуха, проби от леда, допринесоха за усъвършенстване на модела. "Добавихме мъничко история", отбеляза Риньо.

През 70-те години на миналия век Гренландия е натрупала запаси от около 47 гигатона лед, преди да загуби приблизително същия обем лед през 80-те. Топенето продължило със същите темпове през 90-те, преди да се ускори през първото десетилетие на 21-ви век и най-вече от 2010 г.

Следователно днес ледът се топи шест пъти по-бързо, отколкото през 80-те години на миналия век. Топенето на ледниците в Гренландия е допринесло за покачване на океанското ниво с 13,7 милиметра от 1972 г.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Протоколи на Американската академия на науките".

Израелски учени свариха бира със съживена мая отпреди 3000 години

Израелски учени съобщиха, че са успели да извлекат и съживят мая от стари делви, с която са сварили бира, подобна на тази, която са пили фараоните преди 3000 години, предаде Франс прес, цитирана от БТА.  Пивото с 6-процентово алкохолно съдържание има вкус на пшенична бира. То бе представено на журналистите,

Руски космонавти ще проверят обшивката на МКС за повреди

Руските космонавти Олег Кононенко и Алексей Овчинин ще вземат проби от повърхността на Международната космическа станция (МКС), за да се направи преценка за възможни микроповреди по обшивката й, предаде ТАСС. Това оповести пресслужбата на научната организация ЦНИИмаш към Роскосмос, съобщи БТА. Излизането в открития космос е планирано за 29 май.

Учени възпроизведоха "Мона Лиза" върху платно с широчината на косъм

Физици възпроизведоха с лазер "Мона Лиза" на Леонардо върху "квантово платно" с широчината на човешки косъм, съобщи в. "Дейли мейл". "Платното" представлява капка свръхстудена квантова материя. Лазерът взаимодейства със странните й свойства и променя плътността на атомите. Така се появяват пиксели с различен нюанс.

НАСА изпраща на Марс имената ни през юли 2020 г.

Докато човекът кацне на Марс ще минат години, но преди това желаещите получават възможност да изпратят името си на планетата, предаде ДПА. Предложените имена ще бъдат изписани на микрочипове, за да отлетят към Марс с космическия апарат, който ще бъде изстрелян през юли 2020 г. и ще кацне на планетата през февруари 2021 г., предава БТА.

Най-големият британски оператор изключи "Хуауей" от 5G мрежата си

Най-големият британски мобилен оператор обяви, че изключва телефоните на китайския гигант "Хуауей" от бъдещото си 5G (пето поколение) покритие, съобщи "Файненшъл таймс", цитиран от "Дневник". Решението следва включването на "Хуауей" в "черния списък" за бизнеса в Съединените щати след обявяване на "извънредно положение" в комуникациите.

Гарваните споделят лошото настроение на събратята си

Австрийски учени установиха, че гарваните споделят лошото настроение на събратята си, съобщи в. "Дейли мейл". Откритието означава, че гарваните притежават емоционален афинитет и разбиране като хората и приматите. Учените от университета на Виена са направили тестове за когнитивно пристрастие, като са наблюдавали реакцията на гарваните към

Непознат космически обект освети небето над Австралия (Видео)

Непознат космически обект озари с ярка светлина небето над Австралия, предава Би Ти Ви. Чернобели кадри, заснети от полицейска охранителна камера, показват ясно необичайното явление. Предполага се, че яркият обект е метеор. Явлението е забелязано в щатите Виктория и Южна Австралия. Според астрономи това е един от редките шансове,

Жен Джънфей: За 2-3 години никой няма да успее да настигне "Хуауей" в разработката на 5G технологии

Вчера Министерството на търговията на САЩ обяви, че отлага забраната за "Хуауей" с още 90 дена, за да даде време на компанията и нейните партньори да се справят с техническите проблеми, предава Радио "Китай". Същия ден основателят на „"Хуауей"" Жен Джънфей заяви пред китайски медии, че решението на Вашингтон не е от значение за компанията.

Учени опровергаха популярна теория за произхода на човека

Учени от Чикагския университет заключиха, че Хомо сапиенс не произхожда от австралопитеците седиба, съобщи Лента. Като най-вероятни прародители на съвременния човек са посочени австралопитеците афаренсис, станали известни от фосилите от Луси. Специалистите са създали генеаложка карта на 28 двойки от различни видове хоминиди и потомците им,

Астероид със собствена луна приближава Земята

Интересен астероид ще прелети сравнително близо до Земята на 25-ти май т.г., съобщава Европейската космическа агенция, цитирана от vesti.bg. Астероидът 1999 KW4 е необичаен заради факта, че си има своя луна, която обикаля около него. Двете тела образуват бинарна астероидна система. По-голямото тяло е с ширина 1,5 км.

Белите мечки в Арктика се увеличават

Учени разполагат с данни, че числеността на белите мечки в Арктика нараства, предадoха ТАСС и БТА. Това е заявил на пресконференция директорът на института по проблемите на екологията и еволюцията "А.Н. Северцов" към Руската академия на науките Вячеслав Рожнов. "Смятаме, че популацията им не само е стабилна, но дори нараства - казва той.

Технологичната Студена война започна - моментът, който "Хуауей" чакаше