Как се топи ледът в Гренландия от 1972 година насам?

https://www.24chasa.bg/novini/article/7417310 Как се топи ледът в Гренландия от 1972 година насам? Как се топи ледът в Гренландия от 1972 година насам? www.24chasa.bg
Айсберг в Гренландия Снимка: Pixabay

Изследването на топенето на леда в Гренландия и Антарктида е относително прецизно през 2019 г. благодарение на използването на спътникови данни, метеорологични станции и усъвършенствани климатични модели, предаде Франс прес.

Специалистите умееха да го правят добре също през 90-те години на миналия век и първото десетилетие на 21-ви век, но преценките за предишните десетилетия не бяха надеждни. Спътниковите и други технологии не бяха толкова усъвършенствани тогава.

Ново изследване е проучило наново топенето на леда в Гренландия от 1972 г., когато са изведени в орбита първите спътници "Ландсат", пише БТА.

"Когато погледнем няколко десетилетия назад във времето, резултатите са обезпокоителни, защото показват с каква скорост се променят нещата", заяви френският гласиолог Ерик Риньо от Калифорнийския университет в Ървайн, който е един от авторите на изследването. В изследването са участвали негови колеги от същия университет и университетите в Гренобъл, Утрехт и Копенхаген.

"Засегнати са четирите краища на Гренландия, а не само южната й част", поясни Риньо.

Гласиолозите разполагат с три метода за изследване на топенето на леда. Спътниците следят дебелината на леда и вариациите в нея.

Ако ледник се топи, спътниците регистрират намаляване на дебелината му. От 2002 г. спътници на НАСА следят вариации в земната гравитация, които се обясняват с превръщане на водата в лед.

Учените освен това са разработили метод, който сравнява натрупването на сняг и лед с ледените реки. Този метод, към който се добавят измервания на място, стана много надежден от средата на първото десетилетие на 21-ви век.

Специалистите са използвали тези три метода, за да направят подробна възстановка на леда в Гренландия през 70-те и 80-те години на миналия век. Малкото данни, с които разполагаха за този период - спътникови снимки със средна резолюция, снимки от въздуха, проби от леда, допринесоха за усъвършенстване на модела. "Добавихме мъничко история", отбеляза Риньо.

През 70-те години на миналия век Гренландия е натрупала запаси от около 47 гигатона лед, преди да загуби приблизително същия обем лед през 80-те. Топенето продължило със същите темпове през 90-те, преди да се ускори през първото десетилетие на 21-ви век и най-вече от 2010 г.

Следователно днес ледът се топи шест пъти по-бързо, отколкото през 80-те години на миналия век. Топенето на ледниците в Гренландия е допринесло за покачване на океанското ниво с 13,7 милиметра от 1972 г.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Протоколи на Американската академия на науките".

Китай е домакин на международно състезание за автономни роботи

Този уикенд Китай за първи път е домакин на международно състезание за автономни роботи, известно като „2019 Running Robots Game". В надпреварата, която изисква от роботите да извършват възможно най-бързо множество задачи само за 8 минути, се включиха над 30 международни отбора, предаде bulgarian.cri.cn.

Google свали 85 приложения, които са заразени с adware – имат 8 милиона изтегляния

Cлyчвaлo ли ви ce e дa изтeглитe пpилoжeниe нa cмapтфoнa cи, cлeд ?oeтo ?oличecтвoтo пo?aзвaни pe?лaми дa ce yвeличи? Cтaвaт вce пo-дocaдни и вce пo-тpyдни зa пpeмaxвaнe. A?o oтгoвopът e дa, тo cтe ce cдoбили c пpилoжeниe, ?oeтo paзпpocтpaнявa аdwаrе, съобщава kaldata.com E?ип изcлeдoвaтeли нa Тrеnd Місrо oт?pивa пpи?aчeн аdwаrе в 85 пpилoжeния в

Астрономи откриха нов вид космически катастрофи

Астрономи от центъра по астрофизика Харвард-Смитсониън потвърдиха съществуването на нов клас свръхнови, при които звездата е напълно унищожена, без да остава неутронна звезда или черна дупка, съобщи Физ.орг. Учени открили свръхновата SN 2016iet през ноември 2016 г. Те я изследвали с помощта на различни телескопи

Китай ще финансира над 41 000 научни проекта

Китай ще отпусне 21,03 милиарда юана ( около 2,99 милиарда щатски долара) за финансирането на 41 752 научни проекта, съобщи в петък Националната фондация за природни науки (НФПП), цитирана от bulgarian.cri.cn. Фондът ще бъде разпределен между 10 типа научни проекти, сред които ключови за нацията и за международното сътрудничество

САЩ удължават срока на Huawei да закупи оборудване от US компании?

Съединените щати вероятно ще удължат с 90 дни срока, в който китайският технологичен гигант Huawei има право да закупува оборудване от американски компании. Това съобщи Ройтерс, позовавайки се на анонимни източници от американското Министерство на търговията. Още през май Huawei получи временно разрешение да придобива някои американски

Google Street View обновява картата на България

Пешеходни трекери нанасят нови зони на картата от 15 български града Колите започват снимачната си обиколка от днес,16 август Това лято колите на Google отново ще обиколят улиците и пътищата на България, за да отразят в Google Maps вечно променящата се инфраструктура и пейзаж. При това заснемане и обновление ще се включат и кадри

Астрономи уловиха загадъчни радиосигнали от далечния космос (Снимка)

Астрономи от университета Макгил в Монреал идентифицираха 8 повтарящи се радиосигнала, известни като бързи радиоимпулси, съобщи Сайънс алърт. Източникът им е неизвестен, но учените са уверени, че става въпрос за природно явление. Два източника на радиосигнали FRB 180916 и FRB 181119 ги изпратили съответно 10 и 3 пъти,

Сероводородната зона на Черно море крие "консервирани" кораби

През тази година се навършват 60 години от началото на подводната археология у нас. Първата експедиция е през август 1959 г. в района на нос Калиакра. За историята, постиженията, легендите и съвременните успехи на тази наука БТА разговаря с доц. Преслав Пеев, ръководител на секция "Морска геология и археология" в Института по океанология към БАН

В Инстаграм вече ще може да се сигнализира за фалшиви новини

Потребителите на Инстаграм вече ще могат да сигнализират за публикации, които според тях са дезинформация, предаде Франс прес, като се позова на говорителка на компанията Фейсбук, която притежава тази социална медия, наблягаща на снимките. С няколко кликвания те ще привличат вниманието на независими проверители, които ще се заемат със случая

Генетично изследване: Хората са виновни за изчезването на пещерните мечки

Генетично изследване, което реконструира еволюцията на популацията на пещерните мечки, замесва Хомо сапиенс, а не застудяване на климата в изчезването им през последния ледников период, предават Ройтерс и БТА. Учени оповестиха, че получили геномни данни за 59 пещерни мечки въз основа на кости, извадени от земните недра на 14 обекта във Франция,

Какво е общото между сърфиста, каякара и неандерталеца?

Какво е общото между сърфиста, каякара и неандерталеца? За тях е характерен костен израстък в слуховия канал, сочат резултатите от изследване, цитирани от Франс прес и БТА. Въпросният костен израстък с научното название екзостоза се среща у хора, които практикуват водни спортове в райони със студен климат