Бизнесът със стари коли рухна

https://www.24chasa.bg/avto/article/7414051 Бизнесът със стари коли рухна Бизнесът със стари коли рухна www.24chasa.bg
Автокъщите в страната са претъпкани с употребявани коли, които отлежават на паркингите с месеци. Снимка: Пиер Петров

С 9,2% са намалели регистрациите на употребяваните автомобили само от началото на годината

Много от търговците на употребявани автомобили са пред фалит, след като от началото на годината бизнесът с вноса на стари коли още повече зацикли. С 9,2 процента са намалели регистрациите в България на возилата с пробег, сочи официалната статистика на МВР.

Общо 4621 по-малко употребявани леки и лекотоварни автомобили са достигнали до клиентите като нов внос, сравнено с периода от първите три месеца на 2018-а. До 1 април в България са регистрирани общо 52 585 возила над 6-месечна възраст, докато през 2018-а те са били 57 206. Символично увеличение при регистрациите през първите три месеца на тази година има само при колите до 5 години (виж таблицата).

За огромна криза в търговията с употребявани коли признават и от Асоциацията на вносителите на автомобили в България (АВА). “Нашият бизнес е в крах. Миналата година в моята автокъща, ако съм продавал по 20 коли на месец, сега успявам да пласирам едва по осем.

Т.е. спадът е около 60 процента. Подобна е ситуацията и при другите големи автокъщи, които сме регистрирани и си плащаме всички данъци и такси”, призна пред “24 часа” Владимир Доросиев, зам.изпълнителен директор на АВА и собственик на крупна автокъща.

“От 1989 година

това е вторият

удар по бизнеса

с вноса на

употребявани

автомобили Първият бе, когато страната ни влезе в ЕС преди 12 години. Тогава бяхме накупили автомобили с мита и ДДС и бяхме принудени да продаваме на загуба с по 2 хиляди лева на кола. Сега ситуацията е подобна. В момента всеки месец дотирам с лични средства заплатите на служителите си. Година и нещо фирмата ми няма печалба”, оплака се Доросиев.

Според него причините за това са високите първоначални разходи при първата регистрация на употребяван автомобил, пренаситеният пазар, липсата на достатъчно пари у българина и нелоялната конкуренция на хората от сенчестия бизнес и “единичните” търговци.

Повишаването на екотаксата до 300 лева плюс задължителната “Гражданска отговорност” средно

са вдигнали

разходите при

първоначалното

купуване на

автомобил от ЕС

на поне 700 лева, изчисляват от асоциацията.

В момента предлагането на коли е огромно, като освен че автокъщите са буквално задръстени от коли, стари автомобили се предлагали и от хора, които въобще нямат регистрирани фирми. Много от тях са нелоялни търговци и предлагали коли със замаскирани повреди на по-ниски цени.

“Масово хората вече имат по 2-3 коли в семейството. Тези, които обаче все още купуват, първо гледат цената и след няколко месеца звънят в асоциацията да ни се оплакват, че са им пробутали автомобил със строшен двигател или скоростна кутия или друга повреда. Аз лично не мога да си позволя да продам на някого кола, без да я изпробва, а ако забележа някой дефект, да не го оправя, преди да дам колата на клиента”, коментира Доросиев.

Въпреки екоистерията около дизеловите автомобили

не се

наблюдавала

тенденция към

отказване на

нафтовите

возила

или пък особен наплив на евтини дизелови машини от Западна Европа.

Най-проблемните употрябавани возила идвали от Южна Италия, докато в северната част на страната хората се грижели по-добре за колите си. В страните от ЕС се забелязвала тенденцията хората да карат повечко години и километри автомобилите, които са си купили нови от магазина. Въпреки по-високата покупателна способност от тази на българите, европейците все повече търсели автомобили втора ръка, това влияело и на пазара у нас.

“Преди няколко години, когато ходех да пазарувам употребявани мерцедеси в Германия от местен официален дилър, имах избор от стотина коли. Сега шоурумът е празен - има няколко свободни коли за продан. Вътрешният европейски пазар също е много голям”, казва Доросиев.

Това, че в София и по-големите наши градове се карат по-новички и скъпи автомобили, не означавало, че у нас се предлагали читави употребявани автомобили. В градове като Благоевград и Дупница например

хората можели

да си позволят

максимум до

5000 лева

за кола

От асоциацията са на мнение, че вдигането на еднократната екологична такса на 300 лева при първоначалната регистрация на кола нов внос води до приходи в държавата годишно от около 60 милиона лева, без значение на каква възраст е автомобилът. Ако страната ни иска да намали възрастта на автомобилния парк, трябвало да се измислят различни екологични такси, които да зависят от състоянието на конкретния автомобил, смятат специалистите.

По-справедливо е тези екоданъци да се плащат годишно, да са съобразени с възрастта и еконормите на самата кола, а също така да има възможност да се плащат и разсрочено.

От 2021 г. може да купуваме коли на ток с европейски субсидии

От 2021 г. България и други нови членки на ЕС може да имат фонд, от който да черпят финансови средства за поощряване на купуването на електромобили. Идея за създаването на Фонд за чиста мобилност бе представена от България, Румъния и страните от Вишеградската четворка - Чехия, Полша, Унгария и Словакия.

Въпросът бе повдигнат по време на мартенския съвет по околната среда. Идеята е във фонда да се акумулират средства от бюджета на ЕС, от държавите членки, от съседни на ЕС страни, от производители на автомобили, енергийни компании и други.

При представянето на идеята бе подчертано, че е необходимо да се гарантира свързаността на фонда с Многогодишната финансова рамка на ЕС, т.е. парите от фонда да се разпределят под формата на оперативни програми след края на настоящия програмен период през 2020 г. Фондът следва да подкрепя проекти, които могат да катализират инвестициите в чиста мобилност в Европа. Предстои допълнителна работа по тази идея, както и обсъждането ѝ със страните от Вишеградската четворка и Румъния. Намеренията на българската страна са да представи за обсъждане документ, развиващ идеята за създаване на Фонд за чиста мобилност в рамките на юнския Съвет по околна среда, казаха за “24 часа” от МОСВ.

По отношение на предотвратяване на замърсяването на въздуха от автомобилния транспорт министърът на околната среда и водите Нено Димов предприе поредица от инициативи на ниво ЕС. На заседание на Съвета по околна среда, проведено на 9 октомври 2018 г. в Люксембург, беше обсъдена информационната нота, внесена от България, относно приемането на мерки на равнище ЕС за борба със замърсяването на въздуха, свързани с вноса на употребявани автомобили. Този документ също бе подкрепен от Полша и Словакия, които се присъединиха като съвносители, тъй като и те както България се опасяват, че последните забрани на редица западноевропейски градове за дизеловите коли ще пренасочат голяма част от тези автомобили за износ в страни като нашите, в които има по-нисък стандарт на живот.

В информационната нота се изтъкваше, че все по-голям брой градове в Западна Европа въвеждат забрани за движение на дизелови автомобили поради завишените им вредни емисии. В резултат от началото на 2018 г. се отчита нарастващ внос на употребявани автомобили от държави членки с високи средни доходи към такива с по-ниски.

Бе посочено, че проблемът не би могъл да бъде решен чрез директна забрана на вноса им в съответната държава членка, защото такава мярка би нарушила един от основните принципи на функционирането на ЕС – свободното движение на стоки. Прагматичният подход изисква държавите, които въвеждат подобни забрани, да не могат да изнасят коли, които не са “ретрофитнати”, т.е. ремонтирани, така че да отговарят на определени стандарти.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Авто

Масато Ишида: България има огромен бизнес потенциал

Масато Ишида е генерален мениджър в Sumitomo Corporation за Европа, Близкия изток, Африка и ОНД. Sumitomo е собственик на компанията "Мото-Пфое", официален представител на Ford, Volvo, Land Rover и Jaguar у нас. Масато Ишида пристигна за първи път в България за откриването на супермодерния комплекс на Volvo на “Околовръстното шосе” в София.

Шеф на Volvo у нас: До 5 години 30% от колите ще са с автопилот

Един от вицепрезидентите на Volvo Европа - Франк Версавел, обяви, че най-късно до 2025 година 30 процента от новите модели на шведската компания ще са напълно автономни. Версавел пристигна в София специално за откриването на навия шоурум на Volvo, който се намира на Околовръстното шосе. За да уважи събитието на Мото-Пфоеq за първи път в България

Колата на папа Франциск се купува за 20 000 лева в София

лавата на Римокатолическата църква Франциск дойде на жълтите павета на площад “Батенберг” в София с Kia Soul на 3-4 години, която взависимост от състоянието, пробега и двигателя струва около 20 000 лева на пазара на втора ръка в България. На следващия ден в Раковски папата пък използва на срещата с поклонници специално преработен открит пикап

Най-много се купуват коли над 10 години

Най-много в България се купуват коли над 10-годишна възраст, показват данните от регистрациите на Министерство на вътрешните работи. През първите четири месеца на годината са вписани 51 418 коли с категория М1 на възраст над 10 години. Тези, които са до 10 г., са 9383, а най-малка е бройката на регистрираните превозни средства до 5-годишна

Преди 55 години Ford Mustang струва 2368 долара

В средата на април Ford отбеляза 55 години от производството на един от най-емблематичните си модели - Mustang. Автомобилът е официално достъпен в Европа от 2015 година, но любовта между него и континента датира още от рождението на емблематичния американски “мускул” (маскълкар) през 1964 г. В чест на рождения ден на култовия автомобил във

Тест на Серия 8 на BMW: (не)удобството да си звезда!

“Тате, тате, наистина всички ни заглеждат с тази кола - дори и жените, и децата”, възкликва 9-годишният ми син, докато опитва да свали щоричката на задната врата на чисто новата “осмица” на BMW. Да, правилно прочетохте - баварците стигнаха и до Серия 8. Тестовото BMW M850i бих оприличил като един звяр красавец.

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Авто

Tesla пуска таксита без шофьори, собствениците ще печелят до 30 000 долара на година!

На частно събитие за инвеститори, посветено на безпилотната технология, босът на американската компания Tesla - Илън Мъск, показа свой микрочип за автопилот, както и разказа за амбициозните си планове за стартиране на безпилотни таксиметрови услуги още догодина. Мъск очаква, че само след година ще има повече от един милион таксита-роботи с

Бизнесът със стари коли рухна

С 9,2% са намалели регистрациите на употребяваните автомобили само от началото на годината Много от търговците на употребявани автомобили са пред фалит, след като от началото на годината бизнесът с вноса на стари коли още повече зацикли. С 9,2 процента са намалели регистрациите в България на возилата с пробег, сочи официалната статистика на МВР.

Защо ви е Bentley, като има Touareg?

Folkswagen явно излиза още по-силен след “Дизелгейт”, струвайки на германския концерн милиарди евро. Компанията не само успешно разреши много от проблемите с имиджа, реорганизира всичките си предприятия, но вече вади изцяло ново поколение автомобили, което явно е по-добро от всякога. Такъв е и последният модел от най-високия клас и новият флагман

Представиха в София градския кросоувър Volkswagen T-Cross

В центъра на София пред клиенти и журналисти бе представен най-новия кросоувър представител на Volkswagen, наречен T-Cross Най-малкият SUV модел в семейството на Volkswagen използва два еднолитрови двигатели, които вече доказаха по впечатляващ начин възможностите и надеждността си в Polo. Бензиновият вариант TSI с 3-цилиндров двигател с филтър за

Магистрала в Шандун ще бъде подобрена заради движението на автономни коли

Участък от магистрала в провинция Шандун ще бъде подобрен, така че да позволи движението на автономни коли и се очаква това да стане възможно още този септември, съобщава bulgarian.cri.cn. По дългия 26 километра път има три тунела, три пункта за събиране на тол такси, мост и множество склонове, които имитират различни реални пътни ситуации,

Спират да продават нови лади в България!

АвтоВАЗ прекратява продажбите на автомобили от марката Lada в Европа, съобщават руски и германски медии. Досега моделите от тази марка се предлагаха на пазарите в Германия, Австрия, България, Литва и Унгария. Не е ясно обаче от кога това ще стане факт. "Заради новите екологични норми в европейските държави сме принудени да коригираме нашия износ в

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber