Фирмата строител вместо едър трошен
камък слагала в настилката варовик.
Седем души, сред които бивши директори
на АПИ и шефът на “Трейс-София”, с обвинения
Изключително лошото качество на пътя е допринесло за катастрофата край Своге, при която загинаха 20 души, а 8 пострадаха тежко.
Заключението е на австрийски експерти 8 месеца след трагедията, станала на 25 август миналата година. Новите факти доведоха и до нови обвинения.
7 души бяха привлечени под наказателна отговорност, защото вместо да изградят добър път с качествен асфалт, те нарушили десетки нормативни актове и преправяли документи.
“Неспазването
на служебните
задължения
е довело
до смъртта
на 20 души”,
обяви в четвъртък говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова.
Обвинени са бившите шефове на АПИ Светослав Глосов и Дончо Атанасов, шефът на “Трейс - София” Бисер Иванов, шефът на асфалтовата база в Костинброд Светослав Трифонов и още трима.
До момента обвинение имаше само шофьорът на автобуса Григор Григоров.
Експертизата, направена в Австрия, показала, че има значително намален коефициент на сцепление между гумите и асфалта, което се дължало на лошото му качество.
Вместо едър трошен камък с коефициент на полируемост не по-малко от 50, в горния слой на асфалта бил сложен трошен варовик, а коефициентът на ускорено полиране бил 28. “Трошеният варовик е много по-евтин”, отбеляза Арнаудова.
“Липсата на едър скален материал обаче довела до това да не се създаде добър скелет на асфалтовия пласт и податливост за образуване на коловози и недобро сцепление между гумите на автомобила и пътната настилка”, посочват експертите.
Заниженият
коефициент
на сцепление има
причинно-
следствена
връзка с
катастрофата, убедени са прокурорите. Те установили, че съпротивлението на хлъзгане на пътната настилка е по-малко от минимално допустимото.
В същото време обаче по документи се водело, че в горния слой на асфалта има едър трошен камък.
В асфалтовата база
издавали
документи
с невярно
съдържане
“Нищо от онова, което е описано в документите, не отговаря на истината”, обяви говорителят на главния прокурор. В хода на разследването били направени и почеркови експертизи.
Оказало се също, че в проектната документация дори няма предвидено поставяне на стоманена мантинела. Еластичната преграда, която след трагедията бе сравнена с вафла, била поставена от строителите допълнително. Друга експертиза показала, че сложената мантинела не може да задържи автобус на платното.
Изискването на закона обаче било пътят да е обезопасен със стоманени огради, защото движението по него е много интензивно, и то с камиони.
“Строителният надзор е бил длъжен да контролира, но нищо не е направил”, каза Арнаудова. Затова в понеделник обвинение ще получи и шефът на дирекцията в АПИ, чието пряко задължение е контролът.
Без резултат
останали и
сигналите,
изпращани до АПИ
за лошото качество на пътя. Това е и причината да се повдигнат обвинения на бившите шефове на АПИ Светослав Глосов и Дончо Атанасов.
През 2017 г. на същия път станали 7 катастрофи, за щастие, без жертви. Началникът на Районното управление в Своге подал сигнал до АПИ за лошия път.
Първият сигнал бил на 23 юни 2017 г. и бил докладван на Глосов.
Вместо да свика заседание на Управителния съвет на АПИ, да се направи инспекция на пътя и да се задължи “Трейс - Своге”, фирмата, пряко ангажирана с пътя, да го ремонтира за своя сметка с гаранцията от 2 млн. евро, Глосов пратил писмо до фирмата. (позиция на “Трейс груп” виж долу) По това време гаранцията от 2 млн. евро все още била валидна, отбеляза Арнаудова.
На 14 юли 2017 г. от фирмата изпратили своя отговор и се
позовали на
заключенията
с невярно
съдържание,
че пътят е изряден.
Според прокуратурата Дончо Атанасов и Светослав Глосов като членове на Управителния съвет на АПИ, отговарящи за дирекции “Управление на стратегически инфраструктурни проекти” и “Поддържане на пътната инфраструктура”, не са изпълнили служебните си задължения.
Затова и са привлечени под наказателна отговорност за престъпление по служба, от което са настъпили вредни последици и е бил
застрашен
животът на
всички участници
в движението
край Своге
За тях рискът от катастрофи бил голям заради по-дългия спирачен път и загуба на стабилност на автомобилите при маневра заради намаленото съпротивление на хлъзгане в участъка.
Според прокуратурата целта на Глосов и Атанасов била да набавят облага за “Трейс-Своге”, като не са ги накарали да отстранят дефектите на пътя за своя сметка.
“Целта им е била да не се наруши финансовото състояние на фирмата строител”, обобщи Арнаудова.
Атанасов и
Глосов са на
свобода срещу
10 хил. лева
гаранция
Те са разследвани от Софийската градска прокуратура, а останалите - от Софийската окръжна прокуратура. Обвинени са за смърт по непредпазливост на повече от един човек.
С най-висока гаранция е шефът на “Трейс - София” Бисер Иванов - 15 хил. лева. Останалите са с по 2 хил. лева. По делото са разпитани 155-има свидетели и са направени 9 експертизи, предстоят и нови.
Кои са обвиняемите за лошия път
Светослав Глосов - бивш шеф на АПИ, който подаде оставка на 9 януари т. г. заради скандала с винетките.
Дончо Атанасов - бивш шеф на АПИ, член на УС.
Бисер Иванов - изпълнителен директор на “Трейс-София” ЕАД, ръководител екип, изпълнител по Проект “България - Транзитни пътища V - ЛОТ 17”, път “Своге- Нови Искър”.
Светослав Трифонов - началник на асфалтовата база “Костинброд”, на който е възложена дейност по ремонта на пътищата, съгласно договор, сключен с “Трейс – София” на 13 май 2013 г.
Иван Иванов - технически ръководител на обекта
Михаела Табакова - строителен инженер, член на екипа за строителен надзор на “Пътконсулт 2000” ЕООД, на който е възложен строителен надзор при ремонт на пътя съгласно договор от 3 април 2012 г.
Стела Попниколова - шеф на дирекция “Управление на проекти, финансирани с кредитни инвестиции” в АПИ. Тя ще бъде обвинена в понеделник.
“Трейс”: Подкрепяме
колегите, вярваме, че
ще се стигне до истината
Подкрепяме колегите си, разследването продължава и вярваме, че то ще достигне до обективната истина. Това се казва в позиция на “Трейс груп холд”, публикувана на сайта на фондовата борса. Ето и пълния текст: “Трейс груп холд” АД подкрепя своите колеги, които са участвали в изпълнението на рехабилитацията на път II-16 Мездра-Своге-Нови Искър.
Всички действия на колегите, работили по проекта, са съобразени с изискванията на договора и на закона. Разследването продължава. Вярваме, че то ще достигне до обективната истина. Продължаваме да оказваме съдействие на компетентните институции, като твърдо стоим зад изказаните от нас и публикувани позиции.
Поклон към хората, които изгубиха живота си, и съболезнования за семействата им.”
Румяна Арнаудова: Не сме разколебани за вината на шофьора
Ако шофьорът на автобуса не беше карал с 53,5 км/ч, а с 40 км/ч, колкото е разрешената в този участък, катастрофата нямаше да настъпи, обяви говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова. Тя добави, че прокуратурата не е разколебана за вината на водача Григор Григоров, който е на свобода срещу 2 хил. лева гаранция.
Експерти установили, че ако не е карал с по-висока от позволената скрост, той можел да завие надясно, без да навлиза в насрещното движение, независимо от некачествения асфалт. Навлизайки в насрещното, автобусът се е удaрил с товарни автомобили “Нисан Примера” и със “Ситроен Берлинго”. След втория удар е напуснал платното за движение от дясната му страна, блъснал се е в мантинелата, която била еластична, преминал през нея и навлязъл в страничния скат. При спускането си по него се преобърнал и паднал на дясната си страна в дерето.
Разследването срещу Григоров се води от Софийската окръжна прокуратура. Той е обвинен за причиняване смърт по непредпазливост на повече от един човек. Шофьорът е с отнета книжка и забрана да напуска страната.