Движението до работа причина за 38% от трафика
80% от придвижванията с градски транспорт в София са с продължителност между 22 и 32 минути, или средно пътуването отнема 27 минути. Това сочат данните на последното изследване, направено от екипа на общинската инициатива “Визия за София”.
То измерва достъпността, която мрежата на градския транспорт предоставя до зоните с голяма концентрация на офиси и работни места. Тя се оценява по 2 показателя - време на пътуване и директност, измерена чрез броя на прекачвания в едно пътуване.
Всички придвижвания с градски транспорт в столицата са с продължителност в интервал 22 - 56 минути. 80% от средното време за ходене отнемат между 9 и 13 минути.
80% от средното време за чакане пък са между 1,6 и 3,4 минути.
Движението от и до работните места генерира най-значителната част от придвижванията - 38%, сочи анкета, проведена при съставянето на плана за устойчива градски мобилност.
Според изследването времето за пътуване от и до работното място се разпределя така: 68% от продължителността на едно придвижване са возене в градския транспорт,
26% - ходене
до и между
спирки,
когато се налага прекачване, и 6% от времето са чакане на спирки.
От екипа на “Визия за София” предлагат и мерки, които да съкратят времето за пътуване, за да стане градският транспорт по-достъпен и атрактивен. Сред тях са увеличаване на средната скорост на движението му и намаляване на интервалите, за да се чака по-малко по спирките. Според експертите
по-високата
средна скорост
на градския
транспорт
може да се постигне с обособяване на самостоятелни трасета за движение, приоритет при преминаване през кръстовища, бус ленти, обща е-система за таксуване за всички видове наземен и подземен транспорт и др.
Изследването проследява и достъпа от спирките до зоните с концентрация на офиси и работни места в столицата.
Определени са 78 такива зони, за които е установено, че се обслужват от 400 спирки на градския транспорт, и е оценена достъпността до тях според показателите време и директност. Според получените данни достъпността до 88% от спирките е определена като “средна”, “добра”, “много добра” и “отлична”. А “слабо” и “лошо” обслужване по отношение на достъпността получават 12% от спирките.
Много важно за популярността на обществения транспорт е трасетата и спирките на автобуси, тролеи, трамваи и метрото да предполагат бърза връзка между тях, за да обслужват максимален брой пътници заедно, посочват експертите.