Достъп до платформата ще има от всяка точка на света
Най-креативните учители ще правят видеовъпросници
Проектът е за 105 млн. лв.
Безплатни дигитални уроци, тестове и игри ще има на специална платформа, или в т.нар. облачна среда, която ще бъде изградена до 2021 г. Проектът се нарича “Образование на утрешния ден”. В момента се договаря с Европейската комисия и е на прогнозна стойност 105 млв. лв. Това каза за “24 часа” Деница Сачева, заместник-министър на образованието и науката. Очаква се стартът да е до края на тази година.
В рамките на този проект
25 000 учители
ще бъдат обучени
да използват
технологиите
в образователния процес. Педагозите ще минат и през университетски курсове по теми като медийна грамотност, киберсигурност и интелектуална собственост.
Проектът ще обхване всички училища и пилотно 60 детски градини. Ще бъде изградена национална система за управление на електронната идентичност на учителите и учениците, каза още Деница Сачева.
Дигиталните уроци ще бъдат разработвани както от доставчици, които и в момента се занимават с това, така и от учители. Педагозите, които правят електронни уроци и тестове, ще получават допълнителни възнаграждения.
Преподаването с помощта на облака ще е индивидуално за всеки ученик. За по-напредналите и по-талантливите ще има повече възможности да допълват стандартния урок с нови упражнения и занимания. За други, които имат нужда от допълнителна подкрепа, също ще има възможност за още занимания. Те ще им помогнат да догонят в учебния процес останалите съученици.
Ще има
специална
секция за деца
със зрителни
увреждания
или проблеми със слуха с начин за поднасяне на учебното съдържание, за да могат да го разберат и да се представят добре, уточни Сачева.
В платформата ще може да се влезе от всяка точка на света. Предвижда се тя да обединява няколко електронни платформи, които министерството вече има готови или са в процес на създаване.
В новия облак ще участва например и бъдещата платформа, която съдържа данни за децата в неделните училища в чужбина. Така
българчетата
зад граница
ще учат
не само уроци
по български,
география и история, както е в момента, но ще гледат електронни уроци по математика, физика и химия на родния си език.
По проекта се предвижда да бъдат направени няколко кампании. Първата е за киберсигурност на децата заради опасностите, които ги дебнат в интернет. Ще има кампания за медийна грамотност -
как да отсяват
достоверната
информация
Има идея още да се създаде образователна игра като мобилно приложение за телефони и таблети, която да съдържа не само учебно съдържание, но и теми от киберсигурност, медийна грамотност, интелектуална собственост и т.н.
“Големият проблем на сегашното време е, че информацията е разхвърляна навсякъде и не всеки тип информация е надеждна. Облакът ще концентрира образователните ресурси, ще е надежден, ще спести време на ученици и учители”, коментира Асен Александров, директор на столичното 51-о СУ “Елисавета Багряна”.
До края на 2019 г. във всички училища да има изградени Wi-Fi мрежи със защитена интернет среда, обещаха от министерството на образованието.
“Основната промяна на системата, която трябва да направим, е да насърчим креативните учители - тези, които търсят ефективния подход към всяко дете, в т.ч. и като използват иновативни методи на преподаване.
Информацион-
ните
технологии
са средство,
с което можем да направим обучението по-интересно. Те са само необходимо, но не достатъчно условие за това”, коментира в интервю за “24 часа” министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.