Лидерът на ДОСТ вече е обвинен за катастрофата, пуснат е от ареста срещу 10 000 лв. гаранция
Покрусен съм, бяха първите му думи на излизане от прокуратурата, но не се призна за виновен
Окръжната прокуратура в Кърджали привлече като обвиняем лидера на партия ДОСТ Лютви Местан за смъртта на 6-месечно бебе, настъпила при автомобилна катастрофа.
“Покрусен съм и страдам дълбоко. Изразявам съболезнования на близките на починалото бебе”, бяха първите думи на Местан на излизане от прокуратурата в понеделник. “Нека органите безпристрастно и обективно да извършат всички процесуално-следствени действия, да разпитат свидетели, надявам се, не избирателно. Тогава може да се поставя въпросът за вината и отговорността”, допълни той.
Както “24 часа” писа, инцидентът стана в неделя към 13,40 ч на пътя за Гърция край момчилградското село Загорско. Лютви Местан
се опитал да се
включи в главния
път, но отнел
предимство
на БМВ, в което се е возело семейството на Юсеин Ахмед. Последвал сблъсък между двете коли. Автомобилът със семейството буквално излетял от пътя и паднал в близкото дере. При катастрофата загинало 6-месечно момиченце. Ранени са и останалите пътници в беемвето - 31-годишният Юсеин Ахмед, съпругата му Емине, на 23 г., и 10-годишният им син и брат на починалото бебе.
Няколко часа след инцидента в неделя Лютви Местан беше задържан, а в понеделник бе пуснат от ареста. “Единственият шанс да не се случи това нещо беше да не съм там”, заяви партийният лидер, когато полицаи го отвеждаха.
“Събраните до момента доказателства дават основание да се приеме, че обвиняемият е извършил нарушения на Закона за движение по пътищата, в резултат на което по непредпазливост е причинил смъртта на малолетната Е. А.”, каза на пресконференция окръжният прокурор на Кърджали Желязко Стефанов.
Местан е пуснат под гаранция от 10 000 лева. Взетата мярка за неотклонение е съобразена с изискванията на НПК, а именно да се попречи на обвиняемия да се укрие или да извърши престъпление. Освен това на лидера на ДОСТ е наложена забрана да напуска страната.
Местан е пътувал към Кърджали. В неделя до обед бил на среща със свои съпартийци в джебелското село Слънчоглед. Според запознати той обядвал с привърженици на ДОСТ на рибовъдна база край селото. Тя била собственост на джебелски бизнесмен, наемател и на близкия микроязовир. Хората от партията му твърдят, че през последните месеци базата била
любимото място
за почивка на
Местан и той
почти всеки
уикенд се
отбивал там
за по няколко часа.
Семейството пък се прибирало към родното си село Първица от Кърджали. Наскоро Емине и Юсеин си купили апартамент в Кърджали, но все още не се били нанесли в него. Емине работела като касиерка в магазин в Кирково. Юсеин често пътувал до Германия, където се трудел по няколко месеца годишно.
В Първица твърдят, че семейството е изключително скромно и трудолюбиво. Те не могат да повярват на твърденията на свидетели на катастрофата, че беемвето се е движело с превишена скорост. Юсеин бил много добър и внимателен шофьор. Често карал до Германия.
Експертизите ще решат хода на разследването. Спецове са категорични, че понеже е отнел предимство, Местан има вина за катастрофата, дори и да е спрял на знака “Стоп”, както твърдят съпартийците му, станали свидетели на тежкия инцидент. Сигурно е обаче, че фолксвагенът на Местан се е движил с ниска скорост, дори да не е спрял на знака “Стоп”. Завоят, който е трябвало да направи, е остър. Вземането му не може да стане с висока скорост.
В понеделник Лютви Местан разказа, че е подал ляв мигач и е спрял на знака “Стоп”. “Видях, че няма кола нито отляво, нито отдясно. Навлязох в дясното платно по посока Кърджали, което се явява ляво на отсрещния водач. Ударът беше челен, а мога да бъда ударен челно само ако вече съм заел позиция в дясното платно”, каза лидерът на ДОСТ.
Според експерти, пожелали анонимност, вероятно Местан вече се е включвал в движението и автомобилът му е бил на главния път, когато се е появило беемвето. По всичко личи, че шофьорът му се опитал да предотврати удара и затова е навлязъл в насрещното платно, но не успял да избегне сблъсъка.
Като доказателство за това те сочат, че и двете коли са ударени в дясната част. При удара автомобилът на Местан е бил избутан и е застанал перпердикулярно на пътя. Автомобилът с четиримата пък се е движил около 50 м, след което
буквално е
излетял от
стръмен скат
Прелетял е около 20-ина метра и е паднал на земята, след което се е преобърнал.
Твърде е възможно беемвето да се е движело с превишена скорост. Те съдят за това по факта, че тежкият над 2 тона “Фолксваген Фаетон” буквално е бил изместен. Каква е приблизителната скорост, с която се е движела семейната кола, ще се изчисли по формула на базата на следите от мястото на сблъсъка.
Твърде възможно е шофьорът на беемвето също да бъде привлечен като съпричинител на произшествието,
ако се докаже,
че е карал
с над 90 км/ч
Според експерти участъкът, където е станала катастрофата, е изключително рисков. Излизащите от третокласния път нямат почти никаква видимост. Висок скат непосредствено преди пътя от село Загорско не дава възможност на пътуващите по него да видят излизащите от завоя на главния път.
На третокласния път има знак “Стоп”, което означава, че пътуващите по него задължително трябва да спрат, преди да се включат в главния път. Но в участъка няма пътен знак, който да ограничава скоростта на автомобилите, движещи се от Кърджали към ГКПП Маказа. Това означава, че максимално допустимата скорост е 90 километра в час. Според специалисти това е твърде висока скорост за участъка.
Преди самото кръстовище има само знак, който го обозначава и по принцип трябва да означава шофьорите да бъдат внимателни. Директорът на областното пътно управление Иван Гавазов категорично отказа да коментира липсата на знак за ограничаване на скоростта и насочи въпроса към пресцентъра на АПИ.
Факт е, че по пътя от Кърджали до Маказа
има голям брой
отклонения, а
преди повечето
от тях няма
знаци,
ограничаващи
скоростта
на движение. Самият път е проектиран в края на 90-те години на миналия век. Изграждането на участъка от спирка “Джебел” до разклона за село Подкова стартира 10 години по-късно и беше завършено преди около 5 г.
Шофьори наричат пътя коварен. Той се движи по коритото на река Върбица. За разлика от останалите в района участъкът за ГКПП Маказа е полегат и без резки изкачвания и спускания, а завоите са плавни. Пътят създава усещането, че е прекалено лек, и шофьорите често го подценяват, развивайки висока скорост. Това и натовареността през летните месеци е причина за големия брой катастрофи между Кърджали и ГКПП Маказа.
През последните години убитите по пътя за Гърция са поне 10. Сред тях са семейство румънци, семейство, връщащо се от гурбет, моторист, работничка от завод край пътя. Загиналото в неделя бебе е първата жертва за тази година. Най-често причините са превишена скорост и навлизане в насрещното платно.