Вижте първата по рода си снимка на черна дупка

https://www.24chasa.bg/novini/article/7393630 Вижте първата по рода си снимка на черна дупка Вижте първата по рода си снимка на черна дупка www.24chasa.bg
Наблюдение на черна дупка се извършва за първи път в историята. СНИМКИ: РОЙТЕРС

Днес Комисията представя първата в историята снимка на черна дупка. Тя е заснета от телескоп с показателното име Event Horizon ( Хоризонт на събитията) в рамките на международно научно сътрудничество с участието на учени, финансирани от ЕС. Това важно откритие дава нагледно доказателство за съществуването на черните дупки и представлява сериозна крачка напред за съвременната наука, съобщават от Европейска комисия.

Наблюдение на черна дупка се извършва за първи път в историята. То е резултат от широкомащабното международно сътрудничество по проекта Event Horizon Telescope (EHT), в който ключова роля имат изследователи, финансирани от ЕС. Това голямо научно постижение бележи прелом в нашето разбиране за черните дупки, потвърждава предвижданията на Айнщайновата обща теория на относителността и разкрива нови възможности за изследване на нашата Вселена. Първата успешна снимка на черна дупка беше представена днес едновременно на шест пресконференции по цял свят.

Комисарят по въпросите на изследванията, науката и иновациите Карлош Моедаш заяви: „Науката неведнъж е черпила вдъхновение от фантастиката. Черните дупки са загадка, която отдавна вълнува нашето въображение. Благодарение на приноса на европейските учени днес тяхното съществуване вече не е само теоретична концепция. Това фантастично откритие отново доказва, че чрез съвместна работа с партньори от цял свят непредставимото може да стане действителност и нашето познание да се устреми към нови хоризонти.“

Председателят на Европейския научноизследователски съвет Жан-Пиер Бургиньон добави: „Поздравявам учените от цял свят, които с това вдъхновяващо откритие разшириха границите на нашето познание. Особено се радвам, че забележителен принос за този пробив имат учените, финансирани от Европейския научноизследователски съвет. Смелият подход на ЕС — да финансира изследвания, които водят до промяна в научната парадигма — за пореден път даде плодове. Той освен това потвърждава целта на Европейския научноизследователски съвет да подпомага изследвания, които са високорискови, но многообещаващи.“

Посредством Европейския научноизследователски съвет ЕС осигури решаваща подкрепа за EHT. Той предостави финансови средства за трима водещи учени и техните екипи, които участваха в откритието, и подпомогна разработването и модернизирането на голямата инфраструктура на телескопа, която е от ключово значение за успеха на проекта.

Днешните резултати се присъединяват към поредицата от достижения на програмата на ЕС за финансиране на научните изследвания и иновациите „Хоризонт 2020“ и предхождащите я рамкови програми. Водена от тези успехи, Комисията предложи програмата „ Хоризонт Европа“, която е най-амбициозната програма на ЕС до момента и има за цел да поддържа неговата позиция на световен лидер в научните изследвания и иновациите.

КОНТЕКСТ

Черните дупки са изключително плътни космически обекти с невероятна маса на много малко пространство. Те влияят на околността си по екстремен начин, като изкривяват пространство- времето и нагряват до свръхвисоки температури всяка материя, която попадне в тях. Направената снимка показва черната дупка в центъра на галактиката Месие 87, която се намира в съзвездието Дева. Тази черна дупка отстои на 55 милиона светлинни години от Земята и масата ѝ е 6,5 милиарда пъти по-голяма от масата на Слънцето.

За да може да се наблюдава пряко непосредствената околност на черната дупка, в рамките на проекта Event Horizon Telescope трябваше да се модернизират и да се свържат в мрежа осем телескопа по целия свят. Те са разположени на труднодостъпни места с голяма надморска височина — от Сиера Невада в Испания, през вулкани на Хавайските острови и в Мексико и планини в Аризона, до чилийската пустиня Атакама и Антарктика. В този впечатляващ международен проект участват над 200 изследователи от Европа, Северна и Южна Америка и

Източна Азия.

Европейският научноизследователски съвет предостави финансиране на учените, които участват в EHT, чрез следните проекти по програма „Хоризонт 2020“ и Седмата рамкова програма на ЕС:

-

проекта BlackHoleCam, който е на стойност 14 милиона евро и има за цел заснемане, измерване и изучаване на черни дупки. Този шестгодишен научноизследователски проект се изпълнява от 2014 г. от трима водещи учени и техните екипи: професор Хайно Фалке от университета „ Радбауд“ в Неймеген (който е и председател на Научния съвет на EHT), професор Михаел Крамер от Института за радиоастрономия „Макс Планк“ и професор Лучано Рецола от университета „Гьоте“ във Франкфурт;

-

проекта RadioNet, който подпомага консорциум от 27 институции в Европа, Република Корея и Южна Африка с цел да се интегрират върхови инфраструктури за научни изследвания в областта на радиоастрономията. Той обхваща радиотелескопи, радиоинтерферометри, архиви с данни и работещата в световен мащаб Европейска мрежа за интерферометрия със свръхдълга база. Проектът се координира от Института за радиоастрономия „Макс Планк“. През последните 15 години ЕС инвестира в RadioNet 30,3 милиона евро. Европейският научноизследователски съвет е създаден от ЕС през 2007 г. и е главната европейска организация, която подпомага висококачествени научни изследвания, разширяващи границите на човешкото познание. Всяка година той подбира и финансира най-добрите и най- талантливите изследователи, без значение какви са гражданството и възрастта им, за осъществяването на проекти в Европа. Европейският научноизследователски съвет предлага четири основни схеми за предоставяне на субсидии: за начинаещи изследователи, за утвърдени изследователи, за водещи изследователи и за синергия. Посредством схемата си от субсидии за доказване на концепция той помага на субсидираните изследователи да преодолеят дистанцията между авангардните изследвания и ранните етапи на пазарна реализация.

View this post on Instagram

This is the first time you, us and the rest of the planet has ever seen a photo of a black hole. The picture was unveiled by a global partnership of scientists who successfully captured Sagittarius A* (get it? Sagittarius A "star") on camera. Click the link in bio to find out more about this amazing breakthrough.

A post shared by BBC News (@bbcnews) on

Хакери могат да разбият паролата ви само по шума от клавиатурата

Хакерите могат да разбият паролите ви единствено по шума от клавиатурата когато пишете, сочи ново проучване за киберсигурност. Според експертите от Южния методистки университет в Тексас ако хакер се сдобие със запис от микрофона на телефона ви, в който се чува натискането на компютърни и телефонни клавиши,

САЩ ще се завърнат на Луната с ракетата "Вулкан" и спускаемия апарат "Перегрин"

САЩ ще се завърнат на Луната след почти 50-годишна пауза с роботизирания спускаем апарат "Перегрин" ("Странник"), построен от компанията "Астроботик текнолъджи", който ще бъде изстрелян с ракетата "Вулкан" на "Юнайтед лонч алайънс", съобщи Ройтерс. "Астроботик" беше избрана през ноември заедно с още осем компании като конкуренти за бюджета от 2,

Космически телескоп даде шанс за наблюдения на планета, подобна на Земята

Директни наблюдения от космически телескоп на НАСА дадоха възможност на учени за пръв път да видят повърхността на подобна на Земята планета в съседна звездна система, предаде БГНЕС. Планетата, позната на астрономите като LHS 3844b, е една от над 4000 открити досега екзопланети - небесни тела, които се въртят около звезда

Илон Мъск иска да взривим Марс с ядрени оръжия

Милиардерът и предприемач Илон Мъск призова да взривим Марс с ядрени оръжия, за да я превърнем в среда, годна за човешки живот, пише “Индипендънт”. Според Мъск ако изстреляме ядрени ракети, които да се взривят на полюсите на Червената планета, това ще предизвика разтапянето на полярните шапки на Марс,

Индийската лунна станция "Чандраян-2" влезе в лунна орбита след сложна маневра

Индийското космическо ведомство съобщи за успешното завършване на маневрата по влизането на лунната станция "Чандраян-2" в орбитата на естествения спътник на Земята, съобщиха световните агенции. Продължителността на сложната маневра е била 1738 секунди. Според индийските специалисти тя е била най-деликатната част от мисията,

Новозеландските папагали какапо се увеличават

Програмата за размножаване на новозеландските папагали какапо постигна впечатляващ успех, след като популацията им достигна 200 екземпляра за пръв път от повече от 7 десетилетия, предаде ДПА. "Популацията им вече наброява 200 екземпляра", заяви главният научен съветник по програмата Андрю Дигби. Какапо бе описан навремето от британския зоолог Марк

Парниковите емисии променили ветровете на Антарктида и се ускорило топенето на леда

Дължащото се на човешката дейност климатично затопляне е станало причина за промени на ветровете в Антарктида и това е ускорило топенето на леда по западното крайбрежие на континента, сочат данни от изследване, цитирани от ЮПИ и БТА. Става въпрос за първото изследване, което показва директна връзка между предизвиканото от човешката дейност

Учени откриха метод за подмладяване на главния мозък

В рамките на експерименти с плъхове специалисти от Кембриджкия институт за изследвания със стволови клетки обърнаха в обратна посока стареенето на главния мозък, съобщи сайтът MedicalXpress, цитиран от БТА.  Учените изследвали централната нервна система у млади и стари гризачи, за да определят влиянието на увеличената нееластичност на мозъка върху

МиГ-31 полетя в близкия космос (Видео)

Телевизионният канал „Звезда“ публикува видео от учебен полет на височинен изтребител МиГ-31БМ от морската авиация на Тихоокеанския флот в близкия комсос, предава РИА Новости, цитирана от "Фокус". „За първи път във въздушни боеве на практически таван участваха нови модернизирани височинни изтребители-прехващачи МиГ-31БМ“,

Ако затоплянето продължи - арктическият морски лед през лятото напълно ще изчезне

Учени от университета в Синсинати установиха, че е възможно да се прекрати напълно формирането на арктически морски лед през септември, ако средните глобални температури на въздуха се повишат с 2 градуса Целзий, съобщи сайтът Физ.орг, цитиран от БТА. Това ще доведе до катастрофични промени в полярните екосистеми.

Китай е домакин на международно състезание за автономни роботи

Този уикенд Китай за първи път е домакин на международно състезание за автономни роботи, известно като „2019 Running Robots Game". В надпреварата, която изисква от роботите да извършват възможно най-бързо множество задачи само за 8 минути, се включиха над 30 международни отбора, предаде bulgarian.cri.cn.

Google свали 85 приложения, които са заразени с adware – имат 8 милиона изтегляния