“Правото да бъдеш забравен” може да свие онлайн рекламата

https://www.24chasa.bg/novini/article/7375069 “Правото да бъдеш забравен” може да свие онлайн рекламата “Правото да бъдеш забравен” може да свие онлайн рекламата www.24chasa.bg
Рекламните агенции вече ще преценяват не какви са потребителите, а в какви страници онлайн влизат, за да им пращат персонализирани реклами.
Рекламните агенции вече ще преценяват не какви са потребителите, а в какви страници онлайн влизат, за да им пращат персонализирани реклами. СНИМКА: Архив

Защо качествените вестници

ще спечелят от това

Две неочаквани ползи ще има от голямата промяна в онлайн рекламата, която вече започна да се случва заради “правото да бъдеш забравен” - един от най-важните постулати, записани в Закона за защита на личните данни.

От една страна, като обем онлайн рекламата вероятно ще спадне, но същевременно ще стане още по-персонализирана, защото за всяка реклама създателите ѝ ще са получили съгласие за ползването на данни от самите потребители. Това на практика означава по-голяма ефективност на рекламното послание.

Втората полза ще е за издателите на вестници, чиито рекламни приходи вероятно ще нараснат и от хартиеното, и от онлайн изданието, защото те ще могат да гарантират легално място за реклама според новите европейски правила.

Досега рекламните агенции отчитаха огромен ръст на таргетираната реклама. Т.е. рекламодателите знаят все повече за аудиторията и за конкретния човек, към които пращат своите послания. Догадките до кого стига рекламата стават все по-малко заради технологиите и изкуствения интелект, които им предоставят информация за предпочитанията и интересите на всеки отделен човек или на група от хора.

От май 2018 г.

ситуацията

обаче се

промени,

след като в сила влезе новият Европейски протокол за неприкосновеността на личния живот на потребителите (GDPR). У нас той действа като Закон за защита на личните данни.

“Правото да бъдеш забравен”, предвидено от GDPR, означава, от една страна, личните ти данни да не присъстват онлайн, да бъдат изтрити, ако човек поиска. От друга страна, това означава, че компаниите не могат да събират информация за хората без изричното им съгласие.

Как тогава ще създават таргетирани рекламни кампании без персонализирани данни?

Според маркетолозите

идва времето на

контекстуалната

реклама

Това ще рече, че характеристиките на целевата аудитория ще се определят въз основа на съдържанието на уеб страниците, които тя посещава. Общите данни за интересите на посетителите на конкретна страница дават на рекламодателите ясен контекст как да се харесат на тези посетители. Впрочем законодателите в Съединените щати също обмислят приемането на правила (вече ги има в Калифорния), подобно на тези на GDPR. Затова рекламните специалисти предполагат, че значението на контекста ще нарасне.

Много скоро след приемането на Закона за защита на личните данни в Европа някои от компаниите, които се занимават с рекламни технологии, оттеглиха бизнеса си от Стария континент. Сред тях в началото са предимно фирми, които осигуряват данни за местонахождението на потребители на мобилни телефони, а и на различни мобилни дивайси.

Има обаче и по-големи играчи, засегнати от закона. “Публисис” - една от петте най-големи рекламни компании в света, също съобщава, че е усетила ефекта. “Рекламодателите вече са предпазливи при харченето на пари за веригите (т.нар. брокери на информация - б.а.), които снабдяват с данни, тъй като не могат да са абсолютно сигурни, че ще таргетират аудиторията си безопасно или законно”, казва Стив Кинг, изпълнителен директор на “Публисис медия”.

Подобно нещо се случва и у нас.

“Основно предизвикателство след въвеждане на регламента за защита на личните данни беше, че за кратко някои от нашите клиенти се въздържаха от кампании, които налагат използването на лични данни. Това беше период, в който трябваше да убедим клиентите си, че сме подготвени и че услугите ни са напълно в съответствие с регламента. Друга промяна е по отношение на по-голямото количество документация, което съответно оскъпява процеса”, обяснява Йордан Кумчев, управляващ директор на Publicis Dialog, специализираната агенция за директен маркетинг на рекламната компания.

“На практика се получава объркване от страна на рекламодателите какво могат и какво не могат да правят в онлайн среда. Това забавя темпа на ръст на дигиталните инвестиции и иновациите като цяло”, казва Весела Апостолова, която е управляващ директор на творческите и комуникационни агенции в “Публисис груп България”.

Да, но след първоначалното стъписване от регламента рекламистите осъзнават, че новите правила им дават възможност “най-после да говорим на хора, които са съгласни да приемат нашето послание и които са склонни да го възприемат”, обяснява Петя Лакова, ръководител на дигитално звено в “Публисис”. По думите ѝ съгласието на потребителите може да доведе до по-прецизната им сегментация и профилиране, а посланията на рекламодателите да станат по-релевантни.

Добри новини

за издателите

Всички тези съдържателни промени в онлайн рекламата имат потенциала да създадат добри новини за издателите. Големите от тях като националните всекидневници например ще запазят читателите си и покрай това ще вдигнат цените на рекламата си онлайн, от което само ще спечелят, предвижда в анализ по темата Ройтерс. Причината е, че тези издатели ще могат да гарантират според новите европейски правила легално място за реклама в онлайн изданията си именно заради съгласието, получено от читателите им.

Големият брой потребители на качествено медийно съдържание ще става все по-важен за рекламните агенции, тъй като освен количество той ще им гарантира и аудитория, дала съгласието си да получава и реклама. Така законът за защита на личните данни на практика ще започне да елиминира технологичните търговци на потребителски данни, които всъщност препродават трафик и информация.

Три от водещите английски вестникарски групи - News UK на Рупърт Мърдок, “Гардиан” и “Телеграф”, вече се обединиха в проекта “Озон”, чрез който заедно продават рекламно място онлайн, като предлагат на рекламодателите достъп до 39 милиона потребители. И това е само началото на процес, в който споделянето на данни ще се извършва все повече между маркетолози и издатели, без посредници.

Това, от своя страна, трябва да даде тласък на вестникарската индустрия, която все още се бори с огромната онлайн конкуренция. Там цените на рекламата продължават да са твърде ниски в сравнение с онези, които се искат за място в хартиеното издание.

Как

личните данни

минават през

рекламните

технологични

посредници

Интернет се превръща в най-голямата рекламна медия в света още от самото си начало преди почти 30 години, защото позволява на фирмите да достигат до потребителите чрез реклами, базирани на данни, получени от тяхната история на сърфиране, коментарите им, разходването на енергия, местоположението.

И днес в рамките на заплетената екосистема се намират множество фирми, които помагат на марките и рекламните агенции да се свързват със сайтове, които финансират съдържанието си чрез таргетирани реклами. За всеки долар, изразходван от рекламодател, около половината отива в групите за рекламни технологии според изчисления на индустрията.

Когато потребител на интернет изтегли страница, в рекламната екосистема пристигат многобройни заявки, които предлагат факти за човека - демографски данни, интереси, както и характера на сайта, който потребителят разглежда. Всички тези лични данни могат да преминат през дузина или повече фирми за рекламни технологии, преди компания или рекламна агенция да поиска да купи рекламно място в конкретния сайт и преди рекламата да бъде поставена. Именно разпространението на лични данни рискува да наруши закона за защита на личните данни.

Например фирма, която предлага реклами за уебсайт, преглеждан на мобилен телефон, може да използва други партньори, които не са включени във веригата за съгласие, за да предоставят информация за местоположението на потребителя.

Това съмнение за липсата на съгласие е заплаха за безбройните рекламни посредници и именно то кара рекламодателите и издателите да преосмислят как споделят своите потребителски данни.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от България

Александър Велев минути преди изслушването си в СЕМ

Александър Велев: Ще поискам одит на БНР от Световната банка

Видеоизлъчване на предавания и събития и радиосериали - това са две от най-иновативните предложения в концепцията на Александър Велев, с която кандидатства за трети мандат като генерален директор на БНР. Пет предизвикателства определи бившият шеф на радиото за бъдещата си работа, ако бъде избран отново

Гешев иска проверка на разследванията срещу обвиняеми с 2 и повече досъдебни производства

Гешев иска проверка на разследванията срещу обвиняеми с 2 и повече досъдебни производства

Главният прокурор Иван Гешев разпореди на административните ръководители на прокуратурите да извършат извънредна проверка на разследванията срещу обвиняеми с две и повече досъдебни производства и да повишат ефективността на взаимодействието с МВР по тези дела, съобщиха от пресцентъра на прокуратурата

Спас Гърневски. Кадър Нова тв

Гърневски: Проблемът с водопреносната мрежа е от соцпериода

„Аз не съм специалист по водите и тяхното управление. Трябва да се доверим на специалистите, които са консултирали правителството и хората, които са взели решението. Аз съм спокоен за разлика от Нинова”, заяви в ефира на "Плюс-Минус. Коментарът след новините"  по NOVA депутатът от ГЕРБ Спас Гърневски

Академик Стефан Воденичаров

Гневни академици вземат нещата в свои ръце и спасяват България

Инициатива "Единение", в която членуват академиците Стефан Воденичаров, Георги Марков и други  разпространи в медиите гневно обръщение, че взема нещата в свои ръце, защото държавата е много зле. Писмото започва със: "Скъпи съотечественици, съдбата на Отечеството е съдба и отговорност на всеки от нас

Драгомир Димитров Снимка: Архив 24 часа

Обвиниха ексразузнавач N 1, че не контролирал както трябва една тайна

Изненадващо обвинение получи бившият председател на Държавна агенция Разузнаване (ДАР) Драгомир Димитров. Настоящият генерален консул в Мюнхен според военно-окръжна прокуратура е нарушил през 2016 г. служебните си задължения - не организирал и не контролирал дейностите по Защита на класифицираната информация в Държавна агенция „Разузнаване“

Патриарх Неофит отбеляза своя имен ден със Света литургия и с молебен

Патриарх Неофит отбеляза своя имен ден със Света литургия и с молебен

Патриарх Неофит отбеляза днес своя имен ден с архиерейска Света литургия и с благодарствен молебен, които бяха отслужени в митрополитския храм "Св. Неделя". Това съобщиха от Българската патриаршия. Българската православна църква почита на 21 януари паметта на Свети Максим Изповедник и на Свети мъченик Неофит

Последно от 24 здраве лого

Мнения

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от 168 часа лого

Последно от

Още от България

Мъжът, убил жена си в Кюстендил, я облякъл за погребение и повикал траурна агенция

Мъжът, убил жена си в Кюстендил, я облякъл за погребение и повикал траурна агенция

64-годишният Сашо Димитров, който уби по особено жесток начин жена си в Кюстендил, се опитал да прикрие следите. Това стана ясно в окръжния съд по време на гледане на мярката му за неотклонение. Кървавата трагедия се разиграла в нощта срещу събота в апартамент в кв. Герена. Димитров пребил 63-годишната си жена Райка

Окончателно: И върховните съдии отказаха регистрация на партията на Слави

Окончателно: И върховните съдии отказаха регистрация на партията на Слави

След Софийския градски и Върховния касационен съд отказа да регистрира партията на Слави Трифонов "Няма такава държава". Решението е окончателно. Делото стигна до ВКС след протест от прокуратурата и жалба от председателя на партията. Причината за отказа е в символа на "Няма такава държава" - синя ръка с три ивици - бяла, зелена и червена

Снимка: Архив

Спират камионите по моста над Марица на пътя Чирпан - Поповица

Ограничава се движението на камионите над 12 т по моста над р. Марица при 119-ти км на път II-66 Чирпан - Поповица, между селата Мирово и Милево, съобщиха от пресцентъра на АПИ. Причината е влошеното състояние на съоръжението от значителното понижение на речното дъно след изземването на големи количества кариерни материли (пясък и чакъл) от Марица

Даниела Манолова на конкурса в СЕМ

Даниела Манолова: Радикални мерки за заплатите в БНР

Когато приемат България в НАТО, Даниела Манолова се оказва на мястото на събитието по случайност и започва да предава за БНР. След месеци получава хонорар за репортажите си - 3 пъти по 2 лева.  "Трябват радикални мерки за заплатите и хонорарите в БНР, някои от които са обидно ниски. Това са финансови рестрикции, които блокират таланта"

С ритуала "измиване на ръце" Бабинден беше отбелязан в столичния "Майчин дом". Снимки ВЕЛИСЛАВ НИКОЛОВ

"Майчин дом" отбеляза Бабинден (Снимки)

С ритуала "измиване на ръце" Бабинден беше отбелязан в столичния "Майчин дом", съобщи БТА. На церемонията присъстваха председателят на Народното събрание Цвета Караянчева, вицепремиерът Марияна Николова, председателят на парламентарната комисия по здравеопазването Даниела Дариткова, зам.-министърът на здравеопазването Жени Начева и др

Говорителят на Кремъл Дмитрий Песков увери, че предстоят мащабни дебати за предложените промени. Снимка: Ройтерс

Кремъл обеща широка дискусия за поправките в конституцията

Кремъл обеща днес широка публична дискусия за поправките в руската конституция, предложени от президента Владимир Путин, като подчерта, че изненадващата реформа ще бъде осъществена с ускорено темпо, предаде Франс прес, цитирана от БТА. Говорителят на Кремъл Дмитрий Песков увери пред журналисти, че предстоят мащабни дебати за предложените промени -

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber