Момичета нямат пари за превръзки, не ходят на училище
В някои части на света жените в менструация са гонени да спят на палатки извън дома, забранено им е да пият вода от чешмата или не ходят на училище. В по-развитите държави отношението към цикъла не е толкова крайно, но въпреки това дамите се срамуват да говорят за “тези дни”.
Заради менструалното табу хората възприемат цикъла на жената като нещо срамно, което трябва да бъде скрито. А когато нещо не се назовава с истинското му име, идеята, че то не бива да бъде назовавано, се засилва.
Менструалното табу може да доведе до много негативни последствия - момичетата не знаят какво да правят при първия си цикъл, социална изолация, проблеми с репродуктивното здраве, болести и дори смърт.
Това табу е форма на мизогиния (омраза или презрение към жени и момичета - бел. ред.). То дори е заложено в свещените текстове на най-големите религии. Цитат от Корана гласи: “И те питат за месечното кръвотечение. Кажи: “Това е омърсяване”. Отделете се от жените с месечно кръвотечение и не ги доближавайте, докато не се изчистят!”. Макар и забраната да не трябва да се възприема буквално, а само като избягване на полов контакт с жени в този период, менструацията все пак е описана като “омърсяване”. По същия начин тя е представена и в Стария завет: “Когато жена има кърваво течение {...} да стои отделена седем дни, докле се очисти; и всеки, който се допре до нея, да бъде нечист до вечерта.” Старият завет забранява на жената да взема причастие и да влиза в църква. В Новия завет обаче вече се говори за природна необходимост, която е част от човека.
Фройд твърди, че
менструалното табу
се дължи на страха
ни от кръвта
Според антрополога Ширли Линденбаум пък тази реакция е форма на естествен контрол на прираста на населението, ограничаваща сексуалните контакти в този период чрез идеята, че те са “мръсни”. През 2000 г. историкът Робърт С. Макълвайн въвежда термина неменструален синдром, с който описва завистта на мъжете, че репродукцията е дело на жените. Наложената от силния пол менструална стигма служи за социална доминация, която да ги компенсира психологически за това, което не могат да извършат биологично.
До XX век науката е разглеждала менструалната кръв като токсична. През 1920 г. д-р Бела Шик
измисля термина
менотоксин,
след като решава, че цветята, поливани от медицинските сестри, когато са в цикъл, увяхват по-бързо. Изследователите от “Харвард” Олив и Джордж Смит пък инжектирали животни с бактериално-латентна менструална кръв, след което тe умрели. В продължение на години учените приписвали смъртта на животните на менотоксина дори след като друго проучване доказало, че те са загинали, тъй като инжектираната кръв била заразена. Идеята, че менструалната кръв е отровна, била отхвърлена едва през 50-те години на миналия век.
Днес обществото се сблъсква с един по-различен проблем - менструалната бедност. В Африка много момичета не ходят на училище по време на цикъл, защото семействата им нямат пари да купуват превръзки. Много често се случва да им се натрупат толкова много отсъствия, че те не могат да наваксат с материала и прекъсват образованието си.
Освен това им се налага да използват подръчни материали като парцали, които обаче задържат кръвта. Това може да доведе до
инфекции и
репродуктивни
проблеми
за цял живот.
Подобни проблеми обаче съществуват и в по-развитите държави. Вестник “Гардиън” разказва за момичета във Великобритания, които пропускат часовете в училище по същата причина. Според благотворителната организация “План интернешънъл” това се случва на едно от всеки десет момичета. Списание “Форбс” описва същия проблем и в Америка.
“Аз мисля, че повечето семейства, които живеят в бедност, а те не са малко в България, нямат пари за превръзки. Включително и на мои познати им се е случвало”, разказва Глория Филипова. Тя е част от
проекта “Менархия”,
който цели да разбие
менструалното табу
в България
и да даде повече гласност на съпътстващите го проблеми.
“Менархия” подготвя проучване за менструалната бедност в България, най-вече в институциите като домове за деца, лишени от родителски грижи, и центрове за жертви на домашно насилие. “Срещала съм се с хора, които работят в такива центрове, и те са ми казвали, че държавата отпуска по около 1,30 лв. на човек на ден. Ако те са за една жена с дете, която се нуждае от памперси и храна за него, как парите ще ѝ стигнат за превръзки и тампони?”, пита се Глория.
Такива институции често разчитат на дарения. Заради липсата на разговор по темата обаче дарителите често не предполагат, че превръзките и тампоните може да са лукс.
“Така се получава един затворен кръг: ние не говорим за това, ситуацията става по-зле, а ние продължаваме да не говорим”, допълва Ирина Денчева. Тя основава проекта преди две години. Решава да се фокусира върху тази тема, тъй като до този момент тя не съществува у нас. За сравнение в Западна Европа има големи движения като например менструалния активизъм, които организират интересни и мащабни събития, разказва Ирина.
“Менархия” вече има зад гърба си един подобен проект - миналата година момичетата организират дискусия относно менструалното табу и защо е необходимо да говорим за него. Неин гост е активистка от Кения, която представя проблема в контекста на африканския континент. Майка ѝ е създала фондация за дарения от големи компании, които раздават на ученичките комплекти със санитарни продукти.
Държави по света премахват данъка върху тампоните
Жените са в цикъл средно 2535 дни в живота си. Това прави приблизително 7 години, в които те трябват да имат подръка превръзки и тампони. И макар да има благотворителни фондации, събиращи дарения за жените в бедност, тези усилия не са достатъчни.
Затова из целия свят се водят кампании за премахване на т. нар. данък тампони. Темата е широко застъпена най-вече в Америка, където тези продукти години наред били обложени с “данък луксозни стоки”, който е по-висок от този на обикновените. На въпрос към Барак Обама защо тези санитарни продукти са с по-висок ценз, бившият американски президент отговорил, че може би защото законите са били писани от мъже.
В последните години отделните щати един по един започват да премахват тези такси.
Първата държава, която предприема тази стъпка, е Кения - през 2004 г. През 2015 г. това се прави и в Канада след онлайн петиция, подписана от хиляди хора. Миналата година Колумбия сваля 5% от данъка върху тампоните и превръзките, а Индия го премахва изцяло. От началото на 2019 г., след 18-годишна кампания, в Австралия тези продукти също вече не се облагат. Същото решение се взе миналата година и във Великобритания, макар и да не е влязло в сила. Прокарването на този закон с години е възпрепятствано заради общите правила в ЕС, които не позволяват да има нулев данък. Въпреки това в Ирландия такива такси няма, тъй като този закон е “наследствен”.
Цикълът има и положителна страна - ползван е за лекарство
Има общества, които използват положителни евфемизми, за да опишат женския период. Например някои съвременни групи ловци се придържат към разбирането, че цикълът е нещо мощно, лечебно, предпазващо и свещено. Предполага се, че в тези групи има и по-голямо равенство между половете.
Някои менструални обичаи дават на жените самостоятелност и социален контрол или ги освобождават от работа. Например племето Мбенджел в Централна Африка все още използва изрази като “най-висшият ми съпруг е Луната”. Най-голямата колиба от племето Мбути в Заир е менструалната хижа, където жените отиват, когато им дойде първият цикъл, придружени от други момичета и роднини. Там всяка менструация се счита за мощна и благословена от Луната.
Дори древните египетски медицински текстове отпреди новата ера обозначават менструацията с hsmn, което според някои означава “пречистване”. Женската кръв в тези текстове се използва за лекарство за аменорея и като съставка в мехлеми.