Започва втората част на експеримента СИРИУС, с имитиран полет до Луната

https://www.24chasa.bg/novini/article/7354096 Започва втората част на експеримента СИРИУС, с имитиран полет до Луната Започва втората част на експеримента СИРИУС, с имитиран полет до Луната www.24chasa.bg

Втората серия от международния проект СИРИУС, при който шестчленен екипаж ще имитира полет до Луната в експериментални условия за 120 денонощия, стартира в базата на Института за медико-биологични проблеми (ИМБП) на Руската академия на науките в Москва, предаде ТАСС.

В екипажа има четирима представители на Русия и двама на САЩ. Командир е руският космонавт Евгений Тарелкин, бордов инженер е Дария Жидова, а лекар е Стефания Федяй - и двете от Русия. Изпитатели и научни изследователи са Рейнхолд Повилайтис (САЩ), Анастасия Степанова (Русия) и Алън Миркадиров (САЩ), предаде БТА.

Една от основните задачи на СИРИУС е да бъде преценено как влияе изолацията върху здравето и психиката на участниците в симулиран полет до Луната и престой в окололунна орбита. За четирите месеца изолация ще бъдат проведени 81 експеримента в областите психология, физиология, имунитет, метаболизъм, микробиология, хигиена и телемедицина. Ще бъде проверено и действието на одобрено ново медицинско оборудване, телемедицински технологии и оказване на първа медицинска помощ в космически условия.

Според плана екипажът трябва да достигне окололунна орбита, да се свърже с орбиталната станция, да кацне и да осъществи няколко излизания на повърхността на Луната и да избере място за позициониране на лунната станция. Участниците в експеримента ще носят скафандри с шлем за виртуална реалност, когато "излизат и стъпват на Луната".

Членовете на екипажа няма да могат да общуват с роднини и приятели на Земята. Дори разговорите с командния център ще се провеждат със закъснение от пет минути. Екипажът ще трябва да се справя с непредвидените ситуации самостоятелно.

Руският федерален център "И. В. Мичурин" е приготвил специално меню от 25 ястия за международния екипаж. Те са максимално близки до домашната храна - от супи до десерти и пресни плодове. Продуктите са с високи антиоксидантни свойства и помагат на организма да преодолява радиацията и съдействат за стабилизиране на психоемоционалното състояние при живот в затворено пространство.

СИРИУС - от англ. SIRIUS (Scientific International Research In Unique Terrestrial Station) е съвместен проект на ИМБП на РАН и НАСА заедно с партньори от Германия, Франция, Италия и други страни. Той представлява серия от опити с цел подготовка за космически полет, като начало до окололунната станция Lunar Orbital Platform-Gateway (с предишното название Deep Space Gateway).

Първата серия от експерименталния проект СИРИУС беше проведена през ноември 2017 г. Той продължи 17 дни. Започналата сега серия ще трае четири месеца, а третата серия през 2020 г. ще бъде осем месеца, след което предстои едногодишен експеримент.

За пръв път в света: учени получиха течен магнит

Разработка на американски учени от университета в Масачузетс им позволи за пръв път в света да получат течен магнит, съобщи в. "Мейл он сънди". Откритието се счита за пробив в науката, тъй като течният магнит запазва свойствата си дори при промяна на формата. Той ще позволи на учените в бъдеще да могат да конструират течни роботи, предаде БТА.

Археолози откриха древен надпис с култ към бог Дионис в Пловдив

Нова мащабна за историята на страната ни находка откриха пловдивските археолози, които проучват Епископската базилика на Древен Филипопол. Става въпрос за каменна плоча от 255-а година, с внушителни размери и надпис, свързан с култа към бог Дионис, предаде БНТ. Специалистите вече са разчели древния надпис. Той е на старогръцки.

Трима астронавти пристигнаха на Международната космическа станция днес

Трима астронавти пристигнаха на Международната космическа станция рано тази сутрин, около шест часа след излитането си от космодрума Байконур в Казахстан, предаде ДПА. Излитането им, което се излъчваше в реално време от НАСА, бе осъществено точно 50 години след деня, в който стъпиха първите хора на Луната, предава БТА.

САЩ отбелязаха 50 години от стъпването на човек на Луната

Съединените щати отбелязаха вчера 50-годишнината от стъпването на американски астронавти на Луната с партита, състезания, игри и концерти, съобщи Асошиейтед прес. В космическия център на НАСА "Кенеди" астронавтът Бъз Олдрин показа на вицепрезидента Майк Пенс стартовата площадка, откъдето е потеглила неговата мисия "Аполо 11" към Луната през 1969 г.

Трима астронавти излетяха за МКС на 50-ата годишнина от кацането на Луната (Видео)

Руска космическа капсула с трима астронавти на борда излетя от космодрума Байконур в Казахстан, насочвайки се към Международната космическа станция, предадоха световните агенции. Астронавтите излетяха на 50-ата годишнина от 20 юли 1969 г., когато човек стъпи за пръв път на Луната, отбелязва Асошиейтед прес.

Учени откриха летяща катерица в Китай

Учени откриха непозната летяща катерица в Югозападен Китай, която е близка сродница на два от най-застрашените видове, съобщи ЮПИ. Досега бяха известни два вида летящи катерици от рода Biswamoyopterus - индийската Namdapha и гигантската лаоска. От двата вида е познат само по един екземпляр, открит съответно през 1981 г. и 2013 г, предава БТА.

Трилиони фасове се изхвърлят на земята за година, пречат на растежа на растенията

Трилиони фасове се хвърлят на земята по цял свят годишно, но те не се разграждат и пречат на растежа на растенията, съобщи в. "Индипендънт". Наличието на фасове намалява поникването на детелината с 27 процента, а дължината на стръковете с 28 процента. Теглото на корените пък е по-малко с 57 процента, предава БТА.

Вижте най-значимите дати за покоряването на космоса

От "Спутник" до "Фила", през първите крачки на човек на Луната преди 50 години - агенция Франс прес обобщи 10-те големи дати в покоряването на космоса, предава БТА - 1957 г. - "Спутник" На 4 октомври СССР изстрелва първия изкуствен спътник около Земята - "Спутник - 1". Малката алуминиева сфера с диаметър 58 см и тегло 84 кг обикаля Земята за 98

Наши математици се завърнаха с 32 медала от олимпиада в Япония

Нов успех постигнаха български деца математици. Те се завърнаха днес от Япония с много медали от Олимпиада по математика, информира Би Ти Ви. Децата се представиха блестящо, като бяха единствените европейци, поканени да участват на Азиатска олимпиада по математика. Учениците спечелиха 4 диамантени, 6 златни,

Шефът на Роскосмос поздрави НАСА за годишнината от стъпването на Луната

Генералният директор на Роскосмос Дмитрий Рогозин поздрави директора на НАСА Джим Брайдънстайн за 50-годишнината от стъпването на американските астронавти на Луната, съобщи ТАСС. "Преди 50 години Нийл Армстронг, Бъз Олдрин и Майкъл Колинс записаха своите имена в историята на световната космонавтика - отбеляза Рогозин.

"Спейс екс" отлага изстрелването на кораба "Дракон" за 24 юли

Американската компания "Спейс екс" отложи за 24 юли изстрелването от Кейп Канаверал, Флорида, на ракета носител "Фалкон-9" с товарния кораб "Дракон", съобщи компанията в Туитър, цитирана от ТАСС и БТА. По-рано се планираше стартът да се състои в неделя. Медии съобщиха, че той може да бъде отложен с денонощие.

Секторът на информационните технологии най-популярен сред китайските висшисти