Започва втората част на експеримента СИРИУС, с имитиран полет до Луната

https://www.24chasa.bg/novini/article/7354096 Започва втората част на експеримента СИРИУС, с имитиран полет до Луната Започва втората част на експеримента СИРИУС, с имитиран полет до Луната www.24chasa.bg

Втората серия от международния проект СИРИУС, при който шестчленен екипаж ще имитира полет до Луната в експериментални условия за 120 денонощия, стартира в базата на Института за медико-биологични проблеми (ИМБП) на Руската академия на науките в Москва, предаде ТАСС.

В екипажа има четирима представители на Русия и двама на САЩ. Командир е руският космонавт Евгений Тарелкин, бордов инженер е Дария Жидова, а лекар е Стефания Федяй - и двете от Русия. Изпитатели и научни изследователи са Рейнхолд Повилайтис (САЩ), Анастасия Степанова (Русия) и Алън Миркадиров (САЩ), предаде БТА.

Една от основните задачи на СИРИУС е да бъде преценено как влияе изолацията върху здравето и психиката на участниците в симулиран полет до Луната и престой в окололунна орбита. За четирите месеца изолация ще бъдат проведени 81 експеримента в областите психология, физиология, имунитет, метаболизъм, микробиология, хигиена и телемедицина. Ще бъде проверено и действието на одобрено ново медицинско оборудване, телемедицински технологии и оказване на първа медицинска помощ в космически условия.

Според плана екипажът трябва да достигне окололунна орбита, да се свърже с орбиталната станция, да кацне и да осъществи няколко излизания на повърхността на Луната и да избере място за позициониране на лунната станция. Участниците в експеримента ще носят скафандри с шлем за виртуална реалност, когато "излизат и стъпват на Луната".

Членовете на екипажа няма да могат да общуват с роднини и приятели на Земята. Дори разговорите с командния център ще се провеждат със закъснение от пет минути. Екипажът ще трябва да се справя с непредвидените ситуации самостоятелно.

Руският федерален център "И. В. Мичурин" е приготвил специално меню от 25 ястия за международния екипаж. Те са максимално близки до домашната храна - от супи до десерти и пресни плодове. Продуктите са с високи антиоксидантни свойства и помагат на организма да преодолява радиацията и съдействат за стабилизиране на психоемоционалното състояние при живот в затворено пространство.

СИРИУС - от англ. SIRIUS (Scientific International Research In Unique Terrestrial Station) е съвместен проект на ИМБП на РАН и НАСА заедно с партньори от Германия, Франция, Италия и други страни. Той представлява серия от опити с цел подготовка за космически полет, като начало до окололунната станция Lunar Orbital Platform-Gateway (с предишното название Deep Space Gateway).

Първата серия от експерименталния проект СИРИУС беше проведена през ноември 2017 г. Той продължи 17 дни. Започналата сега серия ще трае четири месеца, а третата серия през 2020 г. ще бъде осем месеца, след което предстои едногодишен експеримент.

През 2020 г. в Шънджън тръгват първите автобуси с водородни клетки

През следващата година в южния китайски мегаполис Шънджън трябва да бъде пусната в експлоатация първата линия от градския транспорт, по която ще се движат само автобуси с водородни клетки. Това ще стане в специалната зона „Шъншан" през първата половина на 2020 г., и с нея дължината на градските линии в Шънджън ще бъде удължена с над 100 км

Китай продължава да насърчава активно използването на чиста енергия за отопление през зимата

Китай продължава да насърчава активно използването на по-чисти горива за отопление през зимата в северната част на страната, където горенето на въглища е основен източник на замърсяване на въздуха. От края на 2016 г. Пекин реализира мащабен проект за замяната на въглищата с природен газ и електричество а отопление през зимата

БГ следа в мисията на Марс и БГ космически храни ще има на отворените врати на Института за космически изследвания на БАН

Институтът за космически изследвания и технологии на БАН /ИКИТ-БАН/ организира Ден на отворените врати утре от 10.30 ч. Това съобщиха от Българската академия на науките. По случай 50-годишнината от създаването на института ще бъдат отворени за посетители лабораториите и тренажора в сградата. Директорът на ИКИТ-БАН проф

Кримски астроном любител откри нова комета в Слънчевата система

Астрономът любител от кримското селище Научний Генадий Борисов - откривателят на първата междузвездна комета, откри нова комета в Слънчевата система, предаде ТАСС. Става въпрос за деветия открит от него звезден обект. По-рано бе съобщено, че през август Борисов за пръв път в света откри междузвездна комета, която бе кръстена на него.

Китай показа експеримент за кацане на Марс

Днес Китай направи публично достояние експеримент, симулиращ процеса на стабилизиране, избягване на препятствия и кацне на сонда на Марс. Той се проведе на най-големият в Азия полигон за тестови кацания в извънземна среда, в окръг Хуайлай, провинция Хъбей, съобщава "Радио Китай". Китай планира да изпрати сондата към Марс през 2020 г

Най-младият висшист в света е 9-годишно дете от Холандия

Най-младият притежател на диплома за висше образование в света ще стане Лоран Симонс от Холандия. След няколко месеца му предстои да завърши Техническия университет в Айндховен, съобщава Би Би Си. Лоран учи във факултета по електротехника. В университета постъпва преди малко повече от година, пише vesti.bg

Прекръстиха най-далечния космически обект, изследван от човечеството, на Арокот

НАСА прекръсти най-далечния космически обект, изследван от човечеството, на Арокот, защото предишното му неофициално име Ултима Туле предизвика асоциации с нацизма, съобщиха Асошиейтед прес и АФП. Арокот на езика на индианското племе Поухатан означава "небе". "Името "Арокот" отразява вдъхновението от съзерцаването на небесата - каза Алън Стърн

СНИМКА: Японската космическа агенция (ДЖАКСА)

Приключи мисията на "Хаябуса 2", отправя се към Земята

Японската сонда "Хаябуса-2" се отправи на едногодишно пътуване обратно към дома, след като приключи успешно мисията си да събере скални проби на отдалечен астероид и да ги върне на Земята, предаде Асошиейтед прес. От японската Агенция за изследване на космическото пространство (ДЖАКСА) съобщават, че сондата е напуснала орбитата на астероида Рюгу

Изтощена крава се разхожда в открито поле в село Гелча, един от най-засегнатите от сушата райони в Етиопия.

Размножаване без контрол и телешки пържоли правят половината свят необитаем