Румъния се похвали с най-мощния лазер в света

https://www.24chasa.bg/novini/article/7347204 Румъния се похвали с най-мощния лазер в света Румъния се похвали с най-мощния лазер в света www.24chasa.bg
Снимка Pixabay

Румънското правителство съобщи, че лазерът, инсталиран в южния град Мъгуреле, недалеч от Букурещ, е достигнал максималната си мощност от 10 петавата или "една десета от мощността на Слънцето на Земята, концентрирана в един лъч светлина", предаде Аджерпрес, цитирана от БТА.

Системата, чието изграждане в рамките на Института по физика и ядрено инженерство в Мъгуреле започна през септември 2016 г., е достигнала при финалното си тестване на 7 март мощност от над 10 петавата - най-голямата в света.

Събитието беше отбелязано официално вчера, а ден по-рано румънският премиер Виорика Дънчила изпрати поздравително писмо до екипа изследователи и ги увери в цялата подкрепа от страна на правителството към проекта ELI-NP (Extreme Light Infrastructure - Nuclear Physics) за изграждане на най-мощния лазер в света.

Проектът ELI-NP, включващ над 120 румънски и чуждестранни учени, е на обща стойност 356 милиона евро, от които 311 милиона евро са осигурени от еврофондове. Той представлява румънският компонент от паневропейския проект ELI, стартиран през 2005 г. и включващ 13 европейски страни, който се очаква да се превърне в най-модерната световна структура за изследване на фотонното лъчение с екстремни характеристики. Другите два компонента ще бъдат изградени в Чехия и Унгария.

"Това е един много голям ден за нас, много важен ден. Съобщаваме резултатите от тестовете за мощността на лазерната система ELI-NP в Мъгуреле. Мога да ви кажа, че беше постигната по-голяма мощност, отколкото сме мечтали - 10,88 петавата (...) Една десета част от мощността на Слънцето на Земята, концентрирана в един лъч светлина", заяви директорът на проекта ELI-NP Николае Замфир.

Той изтъкна, че "това е голямо научно постижение и премиера в световен план".

"С помощта на този лазер можем да създаваме нови явления, да проследяваме поведението на материята в екстремни условия, каквито досега нямаше на Земята, може би във Вселената съществуват и ще се опитаме да разкрием някои от тайните на Вселената", посочи още Замфир.

Министърът на науката и иновациите Николае Хурдук поздрави екипа учени от Мъгуреле и заяви, че подобно постижение показва, че хората на науката в Румъния могат да постигат резултати, които ги поставят на най-високо ниво в световен план.

Сърбия стана 23-та членка на ЦЕРН

Европейската организация за ядрени изследвания ЦЕРН прие днес Сърбия за своя 23-та членка, предаде Танюг. Сръбският премиер Ана Бърнабич изтъкна по този повод, че инвестициите в научни изследвания са важни за развитието на икономиката на страната, а ЦЕРН е една от най-важните съвременни научни институции, коминтира БТА.

Учени: Самките сред птиците живеят повече, ако други самки гледат децата им

Учени от университета в Шефилд, Англия, заключиха, че самките сред птиците стареят по-бавно и са с по-голяма продължителност на живота, ако други самки помагат в отглеждането на потомството им, съобщи Физ.орг. Това може да обясни защо различни видове животни, които живеят организирани в социални групи, имат голяма продължителност на живота.

Китайски физик стана носител на годишната награда на Американското оптическо общество

Професор Пан Дзиенуей от Китайския университет за наука и технологии бе отличен с наградата „Робин Уйлям Ууд" на Американското оптическо общество, съобщава bulgarian.cri.cn.  Той е първият китайски учен, който получава това признание от създаването му през 1975 г. и то му се дава за неговите пионерски експериментални изследвания на границата на

Стартира китайско-европейска програма за проучване влиянието на слънчевата активност върху Земята

Вчера стартира обща китайско-европейска космическа програма, известна като SMILE (Solar Wind Magnetosphere Ionosphere Link Explorer). Тя е резултат от няколкогодишно сътрудничество между Китайската академия на науките (КАН) и Европейската космическа агенция, и предвижда изстрелването до 2023 г. на няколко сателита,

„Байду" прави карта на публичните тоалетни, за да улесни туристите

По искане на Министерството на културата и туризма, интернет гигантът „Байду" е започнал разработката на онлайн карта на публичните тоалетни в страната, предаде "Радио Китай". Целта е да се помогне на местните и чужди туристи да открият бързо най-близкото място за облекчаване на естествените им нужди.

Биогориво от растителни отпадъци може да се окаже ключът към "зелена авиация"

Китайски учени са разработили процес за преобразуване на растителни и дървесни отпадъци в авиационно гориво с висока плътност, което може да допринесе за намаляване на емисиите на въглероден диоксид от самолети и ракети, съобщава "Бизнес стандарт". Целулозата - основният компонент в биогоривото, е евтин, възобновяем и изобилен полимер.

Геолози откриват "невъзможни" скали на отдалечен тропически остров

Геолози вече цял век откриват "невъзможни" скали на тропическия остров Анжуан, разположен между източното крайбрежие на Африка и Мадагаскар, съобщи Сайънс алърт. Островът е вулканичен. Образувал се е преди около четири милиона години. Заради огнения си произход той би трябвало да се състои от базалт.

Медици установиха причината за синдрома на внезапната смърт

Учени от университета на Айова заключиха, че неспособността на човек да се събуди, когато е с повишено ниво на въглеродния диоксид в кръвта си, може да е причината на синдрома на внезапната детска смърт и за синдрома на внезапната смърт при епилепсия, съобщи сайтът MedicalXpress. Човек обикновено се събужда,

Археолози разкриха една от входните порти на античния град Одесос

Археолози разкриха една от входните порти на античния град Одесос по време на ремонт във Варна, предаде БНТ. Портата и една от кулите се намират под градинката на улица "Цар Симеон

НАСА разпространи снимки на голям метеор

Американското космическо ведомство разпространи снимки, направени с един от неговите спътници, на голям метеор, появил се на 18 декември над Берингово море, предаде Франс прес. Небесното тяло не е било наблюдавано от нито един пряк свидетел. От кадрите се вижда как то се е разпаднало в атмосферата и оставената от него следа върху облаците.

Стартът на пилотирания кораб "Дракон" може да бъде отложен за ноември