При неприлични снимки в чата сумата нараства и над 10 000 евро
Крадци искат по-малко за задигната кола
Български звезди с откраднати профили в инстаграм плащат откупи от 200 до 2000 евро, защото пропускат повече пари от рекламни договори и дължат неустойки. Исканите от измамниците суми пък могат да достигнат и над 10 000 евро, ако в задигнатите акаунти открият интимни кадри, научи “24 часа” от криминалисти. Така откупите за инстаграм профили стават по-високи от тези за крадена кола на 4-5 г., където се искат около 2000 лв. за връщането ѝ.
Самата измама за придобиване на контрол над профилите им в социалната мрежа става много просто. Жертвите получават
мейл с
предложение,
уж от инстаграм,
да направят
профила си
официален,
като добавят към името му знака за автентичност на профил на знаменитост.
Фалшивото писмо, което получават, е на английски, а в хедъра за подател е посочен инстаграм. Задържане на курсора на мишката върху подателя би разкрило истинския изпращач - ще се покаже мейлът му, а не как той иска хората да го виждат. Текстът в повечето случаи е следният: “Здравей, скъпи инстаграм потребител! Профилът ти в инстаграм бе прегледан от нашия екип и решихме, че отговаряш на условията за получаване на знак за автентичен профил. Трябва да кандидатстваш през нашата форма отдолу. Натисни “Потвърди акаунта ми”, за да получиш знака”.
Към мейла е прикрепено и логото на инстаграм, за да изглежда автентично. Уловката е в натискането на “Потвърди акаунта ми”. Когато човек цъкне там, ще му се отвори прозорец на страница, изглеждаща досущ като инстаграм. За да “получат” знака, от известните се иска да въведат потребителското си име и парола. Всъщност обаче те са попаднали не на истинския инстаграм, а на огледална страница, а попълнят ли данните, ще ги изпратят на измамниците. Схемата е известна като фишинг и е една от най-старите интернет измами.
Веднага след въвеждане на данните хакерите се свързват с жертвите си по мейла. Те се сдобиват с пощите на известните по няколко начина. Единият е от самите им профили, в които те са написали мейла си за съдействие за реклама. По неофициална информация близки на звезди също неволно подават информация за пощите на близките си.
Стотици са жертвите на хакерите, казват разследващи.
Подобни атаки
се правят в
чужбина от
4-5 години.
У нас нашумяха
през 2018-а
Публично известните жертви са приятелката на Валери Божинов - Биляна Дол, тийнсензацията Ева, фитнес моделът Биляна Йотовска, актьорът Юлиан Вергов и други. Измамниците най-често са младежи от Турция и бившите съветски републики.
Откуп плати Дол. (За нейния случай виж карето.) Ева пък си върна контрола над профилите след преговори с млад турчин и без да плати и стотинка.
По оперативни данни разследващите разбирали, че масово българите с над 10 000 последователи в инстаграм вече подобно на западните знаменитости имат рекламни договори. Те предпочитали бързо да платят откупа, тъй като дължат неустойки, а и дори да няма фиксирани такива, губят по-големи суми, които биха заработили с публикациите си.
“Договорите са различни за всеки”, обясни пиар специалистът доц. д-р Александър Христов. “Има такива, които са за цели кампании и неустойките са % от времето, в което инфлуенсърът (влиятелна личност в социалните мрежи - б.а) не е изпълнил ангажимента си”, казва доцентът. Дължимата сума пък не надвишава цялата за кампанията.
При родните знаменитости с над 100 000 последователи има и такива, които
получават по
500 лв. за една
рекламна
публикация,
казва Христов, без да споменава имена. Подобни постове могат да са снимка от почивка, на която небрежно се рекламира слънцезащитна козметика например.
“Това е грешно, тъй като влиятелните личности с тясна специализация - например готвене, имат по-малко фенове, но те ги следват по-ревностно”, казва преподавателят в Нов български университет и УНСС.
Ангажиментите на родните знаменитости за подобни публикации са различни - някои са длъжни да пускат снимките поне веднъж седмично. Така за много кратко време могат да изпуснат по-голям приход, отколкото е исканият откуп.
Възстановяването на феновете, ако си направят нов профил, също не става толкова бързо. “Могат да използват другите си канали за комуникация като фейсбук, за да се наберат наново фенове, но и това отнема време”, казва Христов.
Не особено добрата компютърна грамотност на измамниците пък прави поражения по профилите на звездите. При искан откуп от чаровна блондинка
те трият
всичките ѝ
публикации
Красавицата обаче се запъва и не плаща, а чака разследващите да върнат профила ѝ. След три месеца момичето вече има достъп до акаунта си, но снимките са безвъзвратно изгубени, а да върне последователите си до нивото им преди загубата на профила, ѝ отнема още близо година.
Колко са платили откупите си, не е известно, но според разследващи са по-голямата част от хакнатите.
Изнудвачи към гаджето на Валери Божинов: Плащай, той има пари
“Никой не е луд. Гаджето ти има пари, ако искаш инстаграм, помоли го да ти ги даде.” С тези думи хакерите, превзели профила на Биляна Дол в средата на февруари т.г., я изнудват да вземе 3000 евро от приятеля си Валери Божинов.
Предупреждават я, че какъвто и профил да си направи, ще бъде хакнат. Тя е измамена по същата схема, по която и повечето знаменитости. Биляна си прави нов профил, който е силно промотиран от футболиста на “Левски”, както и плеймейтката Николета Лозанова. Отначало казва, че няма да плати и стотинка.
Впоследствие обаче влиза в преговори с измамниците и сама им предлага оферта.
“Разбрах, че се е случвало и преди в България на популярни жени. Затова искам да разкажа за случилото се, за да може да предпазя и други хора, които могат да бъдат потърпевши от тези хакери”, разказа сръбкинята.
Тя все пак реши да плати откуп и след само 2-3 дни успя да върне профила си. Новината съобщи в новосъздадения си акаунт, който вече е закрит. Каква сума е платила и искала ли е пари от Божинов, както я съветват измамниците, обаче Дол не разкри.
Сами искаме знака за официален профил, чака се месеци
За да се получи знакът, който удостоверява даден профил като официален, човек сам се свързва с фейсбук и инстаграм. Чака се с месеци и се изискват редица удостоверения, за да се получи.
Има и много изисквания, на които човек трябва да отговаря, за да се сдобие със специфичната отметка. В тях влизат популярността в съответната социална мрежа, професията на човека, който кандидатства, и др.
Ползването на инстаграм за реклама на продукти чрез влиятелни личности пък не е регламентирано у нас. Така например в публикации на българи с явно продуктово позициониране звездите не са длъжни да отбележат, че това е рекламен пост. В някои страни обаче т.нар. инфлуенсъри са длъжни да пояснят на почитателите си, че дадена публикация е спонсорирана.