Последните снимки от марсохода "Опортюнити" показват лобното му място

СНИМКИ: НАСА

През февруари НАСА се сбогува с марсохода си "Опортюнити", който стана жертва на една от най-интензивните и продължителни прашни бури на Червената планета. Близо месец по-късно американското космическо управление разпространи последните изображения, направени от марсохода.

Сред тях е впечатляваща 360-градусова панорама на района, известен като Долината на постоянството, превърнал се в лобно място за "Опортюнити", съобщава сайтът Си Нет, цитиран от БТА.

Почитателите на космическите изследвания и преди са виждали забележителни марсиански панорами, сред които заснетите от "по-младия" марсоход "Кюриосити" на НАСА в кратера Гейл. Прощалната 360-градусова панорамна снимка на "Опортюнити" обаче разказва цяла история. Панорамата съчетава 354 индивидуални изображения, направени от панорамната камера на марсохода, която улавя сцени през три различни светлинни филтъра - инфрачервен, зелен и виолетов.

Изображенията са заснети миналата година в периода между 13 май и 10 юни - датата, на която НАСА получава последния сигнал от "Опортюнити". В действителност няколко секции в черно и бяло в левия край на панорамата свидетелстват, че марсоходът е бил прекъснат от оказалата се фатална за него прашна буря.

Последното изображение, заснето от марсохода, е непълно и със зърнист шум, и показва приближаващия гибелен мрак.

Панорамната снимка разкрива и някои знакови характеристики на Долината на постоянството - последната спирка за "Опортюнити" след близо 15 години, прекарани на Червената планета. Марсоходът се намира на вътрешния склон на западния ръб на кратера Индевър. Няколко кадъра показват как "Опортюнити" обръща поглед назад - буквално и преносно, към дългото си пътешествие на Марс. В една от секциите се виждат собствените му следи.

"Тази последна панорама е въплъщение на това, което направи мисията на "Опортюнити" толкова забележителна по отношение на изследвания и открития", казва проект мениджърът й Джон Калас.

Млечният път се е слял с по-малка галактика

Нашата галактика, в която се намират Слънцето и милиарди други звезди, се е сляла с по-малка галактика в рамките на колосален космически сблъсък преди около 10 милиарда години, сочат резултатите от изследване, цитирани от Ройтерс и Франс прес. Учени стигнали до тези заключения, след като анализирали данни, събрани от космическия телескоп "Гая",

Мишки халюцинират при стимулиране на неврони

Учени от Станфордския университет стимулираха няколко неврона у мишки и ги накараха да имат халюцинации, съобщи "Сайънс алърт". Това навежда на мисълта, че у бозайниците съществува неизвестен засега механизъм, който предотвратява появата на лъжливи възприятия в отговор на шум, т.е. случайната активност на нервни клетки.

Появи се фалшификат на дигиталната валута Либра

Дигиталната валута либра, която Фейсбук се готви да пусне през 2020 г., вече се е появила във фалшиви сметки и за нея в интернет се разпространяват фалшиви новини, пише в. "Вашингтон пост", цитиран от Франс прес и БТА. Десетки фалшиви сметки, страници и групи, представящи се в интернет и социалните мрежи за официални платформи за продажба и

Откриват паметна плоча за първия разтопил се ледник в Исландия (Видео)

В Исландия през август официално ще бъде открита мемориална плоча, с която се отбеляза загубата на първия ледник на острова и се отправя послания към бъдещите поколения, предава "Дневник". Окьокул, наричан кратко Ок, е един от около 400 ледника в страната, но вече се е свил до по-малко от 1 кв. км площ и дебелина под 15 м,

Китай ще разработи план за създаване на станция на Луната съвместно с Русия и ЕС

Китайското национално космическо управление се е договорило с Русия и ЕС да се пристъпи към съвместно разработване на план за създаване на изследователска станция на Луната, предаде ТАСС. Това заяви заместник-директорът на ведомството У Янхуа. По думите му, в близко бъдеще страните ще обсъдят задачи около осъществяването на съвместна дейност в

''Чандраян-2" за пръв път ще изследва повърхността на Южния полюс на Луната

Космическата мисия ''Чандраян-2", която Индия стартира по-рано днес от космодрум в Бенгалския залив, за пръв път в историята ще изследва повърхността на Южния полюс на естествения спътник на Земята, съобщи ТАСС, цитирана от БТА. Това се казва в съобщение на индийския премиер Нарендра Моди в Туитър. "Чандраян-2" е уникална,

Индия успешно изстреля ракета с лунната си станция "Чандраян-2" (Видео)

Индийската организация за космически изследвания изстреля към Луната космическата си станция "Чандраян-2" с луноход на борда, предадоха световните агенции. Стартът на ракетата-носител GSLU Mk III, който беше предаван пряко от индийските телевизионни канали, се състоя от космодрума на остров Шрихарикота в Бенгалския залив.

Учени извлякоха за първи път ДНК от фосилизирани неандерталски черепи

Учени за пръв път извлякоха ДНК от тленни останки на неандерталци, живели в Гибралтар, съобщи Физ.орг. Специалистите са от Института по еволюционна антропология Макс Планк и едноименния природонаучен музей в Германия. Възрастта на въпросните вкаменелости досега бе неизвестна, но се смяташе, че става въпрос за някои от последните представители на

Втори телефон на Хуауей получи лиценз за 5G

Още един телефон на Хуауей получи лиценз за използването на китайската 5G телекомуникационна мрежа, заявиха от Министерството на промишлеността и информационните технологии. Той е с две сим карти и операционна система Android, информира "Радио Китай". Министерството обаче не показа снимки на телефона,

За пръв път в света: учени получиха течен магнит

Разработка на американски учени от университета в Масачузетс им позволи за пръв път в света да получат течен магнит, съобщи в. "Мейл он сънди". Откритието се счита за пробив в науката, тъй като течният магнит запазва свойствата си дори при промяна на формата. Той ще позволи на учените в бъдеще да могат да конструират течни роботи, предаде БТА.

Археолози откриха древен надпис с култ към бог Дионис в Пловдив

Нова мащабна за историята на страната ни находка откриха пловдивските археолози, които проучват Епископската базилика на Древен Филипопол. Става въпрос за каменна плоча от 255-а година, с внушителни размери и надпис, свързан с култа към бог Дионис, предаде БНТ. Специалистите вече са разчели древния надпис. Той е на старогръцки.

Трима астронавти пристигнаха на Международната космическа станция днес

Трима астронавти пристигнаха на Международната космическа станция рано тази сутрин, около шест часа след излитането си от космодрума Байконур в Казахстан, предаде ДПА. Излитането им, което се излъчваше в реално време от НАСА, бе осъществено точно 50 години след деня, в който стъпиха първите хора на Луната, предава БТА.