Последните снимки от марсохода "Опортюнити" показват лобното му място

СНИМКИ: НАСА

През февруари НАСА се сбогува с марсохода си "Опортюнити", който стана жертва на една от най-интензивните и продължителни прашни бури на Червената планета. Близо месец по-късно американското космическо управление разпространи последните изображения, направени от марсохода.

Сред тях е впечатляваща 360-градусова панорама на района, известен като Долината на постоянството, превърнал се в лобно място за "Опортюнити", съобщава сайтът Си Нет, цитиран от БТА.

Почитателите на космическите изследвания и преди са виждали забележителни марсиански панорами, сред които заснетите от "по-младия" марсоход "Кюриосити" на НАСА в кратера Гейл. Прощалната 360-градусова панорамна снимка на "Опортюнити" обаче разказва цяла история. Панорамата съчетава 354 индивидуални изображения, направени от панорамната камера на марсохода, която улавя сцени през три различни светлинни филтъра - инфрачервен, зелен и виолетов.

Изображенията са заснети миналата година в периода между 13 май и 10 юни - датата, на която НАСА получава последния сигнал от "Опортюнити". В действителност няколко секции в черно и бяло в левия край на панорамата свидетелстват, че марсоходът е бил прекъснат от оказалата се фатална за него прашна буря.

Последното изображение, заснето от марсохода, е непълно и със зърнист шум, и показва приближаващия гибелен мрак.

Панорамната снимка разкрива и някои знакови характеристики на Долината на постоянството - последната спирка за "Опортюнити" след близо 15 години, прекарани на Червената планета. Марсоходът се намира на вътрешния склон на западния ръб на кратера Индевър. Няколко кадъра показват как "Опортюнити" обръща поглед назад - буквално и преносно, към дългото си пътешествие на Марс. В една от секциите се виждат собствените му следи.

"Тази последна панорама е въплъщение на това, което направи мисията на "Опортюнити" толкова забележителна по отношение на изследвания и открития", казва проект мениджърът й Джон Калас.

Илън Мъск: Трябват ми 20 години и 1000 космически кораба, за да построя град на Марс

Изпълнителният директор на компанията за космическа технология SpaceX Илън Мъск заяви, че ще му трябват 20 години и 1000 космически кораба, за да построи град на Марс, което е неговата дългосрочна визия, съобщи БГНЕС. Мъск написа в Twitter, че компанията SpaceX ще трябва да построи около 1000 космически кораба за превоз на товари

Два пъти по-високи от човека маймуни са живели на Земята преди 2 милиона години

Фосилизирани зъби от гигантска маймуна, чийто ръст е бил 2 пъти по-висок от този на възрастен човек, са открити в южната част на Чили, пише в. "Мирър". Изчезналият вид маймуни, кръстен Gigantopithecus blacki, се е срещал преди около 2 милиона години. Смята се, че е бил близък до днешните орангутани. Специалистите съобщават

Астрономи: Възможно е да е била наблюдавана тайнствената девета планета

Космическият телескоп TESS, който е предназначен за търсене на екзопланети чрез транзитния метод, може да е наблюдавал мистериозната девета планета, известна също като планетата Х, в Слънчевата система, съобщи Сайънс алърт, позовавайки се на учени от САЩ и Унгария. Специалистите потвърждават, че TESS може да се използва за проследяване на

Кадър: Нова телевизия

Астронавтите Андрю Морган и Лука Пармитано излязоха в открития космос (Видео)

Американският астронавт Андрю Морган и италианският му колега Лука Пармитано излязоха в открития космос, предадоха ТАСС и БТА. Морган и Пармитано ще прекарат около шест часа извън Международната космическа станция (МКС), за да ремонтират инсталирания на корпуса й алфа-магнитен спектрометър. Работата по уреда налага още три излизания в космоса

Значителни предизвикателства пред НАСА, преди да започнат пилотираните космически полети

Одиторите на НАСА предупредиха в годишния си доклад, че космическата агенция е изправена пред "значителни технически предизвикателства", които засягат и безопасността, и трябва да бъдат решени, преди астронавтите да полетят в частните капсули, предадоха Асошиейтед прес и БТА. В доклада се отбелязва, че компаниите "Боинг" и "Спейс Екс" закъсняват с

Откриха молитвен храм и гробници на древна цивилизация в Перу

Древен храм, скелети и артефакти бяха открити при археологически разкопки в Перу. Храмът е на 3000 години и е бил използван за водни ритуали. Той е открит в Ел Торо, на около 800 километра северно от столицата Лима. Молитвеното място е дълго 40 метра, широко 56 метра и разполага с олтар, предава Би Ти Ви

През 2020 г. в Шънджън тръгват първите автобуси с водородни клетки

През следващата година в южния китайски мегаполис Шънджън трябва да бъде пусната в експлоатация първата линия от градския транспорт, по която ще се движат само автобуси с водородни клетки. Това ще стане в специалната зона „Шъншан" през първата половина на 2020 г., и с нея дължината на градските линии в Шънджън ще бъде удължена с над 100 км

Китай продължава да насърчава активно използването на чиста енергия за отопление през зимата

Китай продължава да насърчава активно използването на по-чисти горива за отопление през зимата в северната част на страната, където горенето на въглища е основен източник на замърсяване на въздуха. От края на 2016 г. Пекин реализира мащабен проект за замяната на въглищата с природен газ и електричество а отопление през зимата

БГ следа в мисията на Марс и БГ космически храни ще има на отворените врати на Института за космически изследвания на БАН

Институтът за космически изследвания и технологии на БАН /ИКИТ-БАН/ организира Ден на отворените врати утре от 10.30 ч. Това съобщиха от Българската академия на науките. По случай 50-годишнината от създаването на института ще бъдат отворени за посетители лабораториите и тренажора в сградата. Директорът на ИКИТ-БАН проф

Кримски астроном любител откри нова комета в Слънчевата система

Астрономът любител от кримското селище Научний Генадий Борисов - откривателят на първата междузвездна комета, откри нова комета в Слънчевата система, предаде ТАСС. Става въпрос за деветия открит от него звезден обект. По-рано бе съобщено, че през август Борисов за пръв път в света откри междузвездна комета, която бе кръстена на него.

Китай показа експеримент за кацане на Марс