https://www.24chasa.bg/novini/article/7341980 Създателят на интернет мрежата: Потребителите да имат пълен контрол над данните си Създателят на интернет мрежата: Потребителите да имат пълен контрол над данните си www.24chasa.bg

Създателят на световната интернет мрежа (World Wide Web), британецът Тим Бърнърс-Лий, отправи вчера в Женева призив потребителите да имат "пълен контрол върху данните си", по повод 30-тата годишнина от изобретяването на Мрежата, предаде Франс прес.

"Философията на Фондацията за световната мрежа е, че трябва да имате пълен контрол върху данните си. Това не е петрол, не е суровина, не е вещество", заяви Бърнърс-Лий в интервю за малка група журналисти в ЦЕРН (Европейската организация за ядрени изследвания), мястото, където се е родила Мрежата.

"Не трябва да можете да ги продавате за пари. Контролът и достъпът до данните е право", добави той.

Бърнърс-Лий обаче призна, че е трудно да се наложи строга регламентация, която да важи във всички случаи. "Понякога е нужно законодателство, което да предвижда, че личните данни, както и генетичните данни никога да не се използват", посочи Бърнърс-Лий.

Той предупреди за "възможно бъдеще", в което "вашият браузър ще следи всичко, което купувате, браузърът ви ще пази банковите ви извлечения" и "така браузърът ви ще знае повече за вас отколкото Амазон".

"Не трябва да приемаме, че светът ще остане такъв, какъвто е", изтъкна той, като призова потребителите на Мрежата да защитават правата си и да не чакат правителствата да го направят вместо тях.

През 1989 г. Бърнърс-Лий разработва "децентрализирана система за управление на информацията", станала акт за раждане на Мрежата, по времето, когато работи в изчислителния център на ЦЕРН близо до Женева. През този период той отговаря за вътрешния указател на ЦЕРН, но извън пряката си работа се опитва да намери начин хилядите учени от цял свят да споделят от разстояние изследванията си за работата на организацията.

По случай 30-тата годишнина на Мрежата Бърнърс-Лий започва днес "30-часова обиколка, за 30-те години на Мрежата", която ще го отведе от ЦЕРН в Лондон, после в Африка, обясни за АФП говорителят на организацията.

Трийсет години след изобретението си, миналата година Бърнърс-Лий създаде "договор за Мрежата", целящ да гарантира истинността на информацията в интернет. Той направи също платформа за развитие, наречена "Солид", която позволява на потребителите да контролират своите данни.

Стартирането на проекта трябва да успокои притесненията от продажба на лични данни без съгласие на потребителите.

Миналата седмица във Вашингтон Бърнърс-Лий обяви, че целта е да се "отделят приложенията от съхраняването на данните" по такъв начин, че потребителите да могат да решават къде и как да споделят личната си информация.

Мишки халюцинират при стимулиране на неврони

Учени от Станфордския университет стимулираха няколко неврона у мишки и ги накараха да имат халюцинации, съобщи "Сайънс алърт". Това навежда на мисълта, че у бозайниците съществува неизвестен засега механизъм, който предотвратява появата на лъжливи възприятия в отговор на шум, т.е. случайната активност на нервни клетки.

Появи се фалшификат на дигиталната валута Либра

Дигиталната валута либра, която Фейсбук се готви да пусне през 2020 г., вече се е появила във фалшиви сметки и за нея в интернет се разпространяват фалшиви новини, пише в. "Вашингтон пост", цитиран от Франс прес и БТА. Десетки фалшиви сметки, страници и групи, представящи се в интернет и социалните мрежи за официални платформи за продажба и

Откриват паметна плоча за първия разтопил се ледник в Исландия (Видео)

В Исландия през август официално ще бъде открита мемориална плоча, с която се отбеляза загубата на първия ледник на острова и се отправя послания към бъдещите поколения, предава "Дневник". Окьокул, наричан кратко Ок, е един от около 400 ледника в страната, но вече се е свил до по-малко от 1 кв. км площ и дебелина под 15 м,

Китай ще разработи план за създаване на станция на Луната съвместно с Русия и ЕС

Китайското национално космическо управление се е договорило с Русия и ЕС да се пристъпи към съвместно разработване на план за създаване на изследователска станция на Луната, предаде ТАСС. Това заяви заместник-директорът на ведомството У Янхуа. По думите му, в близко бъдеще страните ще обсъдят задачи около осъществяването на съвместна дейност в

САЩ: Ще изпратим астронавти на Луната през 2024 г. и ще останат там

През 2024 г. САЩ ще изпратят астронавти на Луната и „ще ги оставят там“ за определено време. Това заяви американският вицепрезидент Майк Пенс в интервю за телевизия Си Би Ес, предава БГНЕС. „Този път, когато полетим на Луната, ние няма да направим обикновена визита – ние ще останем на нея“, каза той.

Индия успешно изстреля ракета с лунната си станция "Чандраян-2" (Видео)

Индийската организация за космически изследвания изстреля към Луната космическата си станция "Чандраян-2" с луноход на борда, предадоха световните агенции. Стартът на ракетата-носител GSLU Mk III, който беше предаван пряко от индийските телевизионни канали, се състоя от космодрума на остров Шрихарикота в Бенгалския залив.

Учени извлякоха за първи път ДНК от фосилизирани неандерталски черепи

Учени за пръв път извлякоха ДНК от тленни останки на неандерталци, живели в Гибралтар, съобщи Физ.орг. Специалистите са от Института по еволюционна антропология Макс Планк и едноименния природонаучен музей в Германия. Възрастта на въпросните вкаменелости досега бе неизвестна, но се смяташе, че става въпрос за някои от последните представители на

Втори телефон на Хуауей получи лиценз за 5G

Още един телефон на Хуауей получи лиценз за използването на китайската 5G телекомуникационна мрежа, заявиха от Министерството на промишлеността и информационните технологии. Той е с две сим карти и операционна система Android, информира "Радио Китай". Министерството обаче не показа снимки на телефона,

За пръв път в света: учени получиха течен магнит

Разработка на американски учени от университета в Масачузетс им позволи за пръв път в света да получат течен магнит, съобщи в. "Мейл он сънди". Откритието се счита за пробив в науката, тъй като течният магнит запазва свойствата си дори при промяна на формата. Той ще позволи на учените в бъдеще да могат да конструират течни роботи, предаде БТА.

Археолози откриха древен надпис с култ към бог Дионис в Пловдив

Нова мащабна за историята на страната ни находка откриха пловдивските археолози, които проучват Епископската базилика на Древен Филипопол. Става въпрос за каменна плоча от 255-а година, с внушителни размери и надпис, свързан с култа към бог Дионис, предаде БНТ. Специалистите вече са разчели древния надпис. Той е на старогръцки.

Трима астронавти пристигнаха на Международната космическа станция днес

Трима астронавти пристигнаха на Международната космическа станция рано тази сутрин, около шест часа след излитането си от космодрума Байконур в Казахстан, предаде ДПА. Излитането им, което се излъчваше в реално време от НАСА, бе осъществено точно 50 години след деня, в който стъпиха първите хора на Луната, предава БТА.

САЩ отбелязаха 50 години от стъпването на човек на Луната

Съединените щати отбелязаха вчера 50-годишнината от стъпването на американски астронавти на Луната с партита, състезания, игри и концерти, съобщи Асошиейтед прес. В космическия център на НАСА "Кенеди" астронавтът Бъз Олдрин показа на вицепрезидента Майк Пенс стартовата площадка, откъдето е потеглила неговата мисия "Аполо 11" към Луната през 1969 г.