https://www.24chasa.bg/novini/article/7341980 Създателят на интернет мрежата: Потребителите да имат пълен контрол над данните си Създателят на интернет мрежата: Потребителите да имат пълен контрол над данните си www.24chasa.bg

Създателят на световната интернет мрежа (World Wide Web), британецът Тим Бърнърс-Лий, отправи вчера в Женева призив потребителите да имат "пълен контрол върху данните си", по повод 30-тата годишнина от изобретяването на Мрежата, предаде Франс прес.

"Философията на Фондацията за световната мрежа е, че трябва да имате пълен контрол върху данните си. Това не е петрол, не е суровина, не е вещество", заяви Бърнърс-Лий в интервю за малка група журналисти в ЦЕРН (Европейската организация за ядрени изследвания), мястото, където се е родила Мрежата.

"Не трябва да можете да ги продавате за пари. Контролът и достъпът до данните е право", добави той.

Бърнърс-Лий обаче призна, че е трудно да се наложи строга регламентация, която да важи във всички случаи. "Понякога е нужно законодателство, което да предвижда, че личните данни, както и генетичните данни никога да не се използват", посочи Бърнърс-Лий.

Той предупреди за "възможно бъдеще", в което "вашият браузър ще следи всичко, което купувате, браузърът ви ще пази банковите ви извлечения" и "така браузърът ви ще знае повече за вас отколкото Амазон".

"Не трябва да приемаме, че светът ще остане такъв, какъвто е", изтъкна той, като призова потребителите на Мрежата да защитават правата си и да не чакат правителствата да го направят вместо тях.

През 1989 г. Бърнърс-Лий разработва "децентрализирана система за управление на информацията", станала акт за раждане на Мрежата, по времето, когато работи в изчислителния център на ЦЕРН близо до Женева. През този период той отговаря за вътрешния указател на ЦЕРН, но извън пряката си работа се опитва да намери начин хилядите учени от цял свят да споделят от разстояние изследванията си за работата на организацията.

По случай 30-тата годишнина на Мрежата Бърнърс-Лий започва днес "30-часова обиколка, за 30-те години на Мрежата", която ще го отведе от ЦЕРН в Лондон, после в Африка, обясни за АФП говорителят на организацията.

Трийсет години след изобретението си, миналата година Бърнърс-Лий създаде "договор за Мрежата", целящ да гарантира истинността на информацията в интернет. Той направи също платформа за развитие, наречена "Солид", която позволява на потребителите да контролират своите данни.

Стартирането на проекта трябва да успокои притесненията от продажба на лични данни без съгласие на потребителите.

Миналата седмица във Вашингтон Бърнърс-Лий обяви, че целта е да се "отделят приложенията от съхраняването на данните" по такъв начин, че потребителите да могат да решават къде и как да споделят личната си информация.

Илън Мъск: Трябват ми 20 години и 1000 космически кораба, за да построя град на Марс

Изпълнителният директор на компанията за космическа технология SpaceX Илън Мъск заяви, че ще му трябват 20 години и 1000 космически кораба, за да построи град на Марс, което е неговата дългосрочна визия, съобщи БГНЕС. Мъск написа в Twitter, че компанията SpaceX ще трябва да построи около 1000 космически кораба за превоз на товари

Два пъти по-високи от човека маймуни са живели на Земята преди 2 милиона години

Фосилизирани зъби от гигантска маймуна, чийто ръст е бил 2 пъти по-висок от този на възрастен човек, са открити в южната част на Чили, пише в. "Мирър". Изчезналият вид маймуни, кръстен Gigantopithecus blacki, се е срещал преди около 2 милиона години. Смята се, че е бил близък до днешните орангутани. Специалистите съобщават

Астрономи: Възможно е да е била наблюдавана тайнствената девета планета

Космическият телескоп TESS, който е предназначен за търсене на екзопланети чрез транзитния метод, може да е наблюдавал мистериозната девета планета, известна също като планетата Х, в Слънчевата система, съобщи Сайънс алърт, позовавайки се на учени от САЩ и Унгария. Специалистите потвърждават, че TESS може да се използва за проследяване на

Кадър: Нова телевизия

Астронавтите Андрю Морган и Лука Пармитано излязоха в открития космос (Видео)

Американският астронавт Андрю Морган и италианският му колега Лука Пармитано излязоха в открития космос, предадоха ТАСС и БТА. Морган и Пармитано ще прекарат около шест часа извън Международната космическа станция (МКС), за да ремонтират инсталирания на корпуса й алфа-магнитен спектрометър. Работата по уреда налага още три излизания в космоса

Значителни предизвикателства пред НАСА, преди да започнат пилотираните космически полети

Одиторите на НАСА предупредиха в годишния си доклад, че космическата агенция е изправена пред "значителни технически предизвикателства", които засягат и безопасността, и трябва да бъдат решени, преди астронавтите да полетят в частните капсули, предадоха Асошиейтед прес и БТА. В доклада се отбелязва, че компаниите "Боинг" и "Спейс Екс" закъсняват с

Откриха молитвен храм и гробници на древна цивилизация в Перу

Древен храм, скелети и артефакти бяха открити при археологически разкопки в Перу. Храмът е на 3000 години и е бил използван за водни ритуали. Той е открит в Ел Торо, на около 800 километра северно от столицата Лима. Молитвеното място е дълго 40 метра, широко 56 метра и разполага с олтар, предава Би Ти Ви

През 2020 г. в Шънджън тръгват първите автобуси с водородни клетки

През следващата година в южния китайски мегаполис Шънджън трябва да бъде пусната в експлоатация първата линия от градския транспорт, по която ще се движат само автобуси с водородни клетки. Това ще стане в специалната зона „Шъншан" през първата половина на 2020 г., и с нея дължината на градските линии в Шънджън ще бъде удължена с над 100 км

Китай продължава да насърчава активно използването на чиста енергия за отопление през зимата

Китай продължава да насърчава активно използването на по-чисти горива за отопление през зимата в северната част на страната, където горенето на въглища е основен източник на замърсяване на въздуха. От края на 2016 г. Пекин реализира мащабен проект за замяната на въглищата с природен газ и електричество а отопление през зимата

БГ следа в мисията на Марс и БГ космически храни ще има на отворените врати на Института за космически изследвания на БАН

Институтът за космически изследвания и технологии на БАН /ИКИТ-БАН/ организира Ден на отворените врати утре от 10.30 ч. Това съобщиха от Българската академия на науките. По случай 50-годишнината от създаването на института ще бъдат отворени за посетители лабораториите и тренажора в сградата. Директорът на ИКИТ-БАН проф

Кримски астроном любител откри нова комета в Слънчевата система

Астрономът любител от кримското селище Научний Генадий Борисов - откривателят на първата междузвездна комета, откри нова комета в Слънчевата система, предаде ТАСС. Става въпрос за деветия открит от него звезден обект. По-рано бе съобщено, че през август Борисов за пръв път в света откри междузвездна комета, която бе кръстена на него.

Китай показа експеримент за кацане на Марс