Баби гледат внучетата на слоници, маймуни и китове

https://www.24chasa.bg/novini/article/7340285 Баби гледат внучетата на слоници, маймуни и китове Баби гледат внучетата на слоници, маймуни и китове www.24chasa.bg

Грижите на бабата към внучето са обичайна практика в обществото на някои бозайници, съобщи Лайв сайънс. Например при слоници, маймуни и китове. Иначе повечето диви животни не доживяват да видят своите внуци или просто живеят далече от тях

В матриархалното общество на слоновете бабата помага за оцеляването на малките, пише БТА. През 2016 г. д-р Мирка Лахденпера от Туркуския университет във Финландия изследва групи от полуопитомени слонове в Мианма, които живеят в плантации за добив на дървесина. Лахденпера установи, че слончетата, които живеят в едно стадо със своята майка и баба, имат осем пъти по-голям шанс да оцелеят, отколкото живеещите само с майка си, особено ако майката е по-млада. Не е ясно как точно бабата слоница помага на слончето и на майката, но Лахденпера предполага, че тя е полезна с опита си при намиране на храна или при спасяване от затъване в блато.

При маймуните лангури в Южна Азия бабата не само защитава своето внуче от нападения на други маймуни, кучета и хора, но и контролира поведението му и го пощи, казва канадската зооложка Ан Инис Даг в книгата си "Социалното поведение на възрастните животни" от 2009 г. Бабите кашалоти пазят малките, когато майката се отдалечава да търси храна.

Косатката може да живее десетки години след репродуктивна възраст. Най-старата известна косатка почина през 2016 г. на 100-годишна възраст. Възрастните животни помагат на малките да оцелеят, защото знаят местата с изобилие на храна.

Мъжките животни рядко общуват със своето пряко потомство и още по-малко с другите поколения. "Мъжките животни се съсредоточават във възпроизводството, а не толкова в грижите за малките," отчита Лахденпера.

Астрономи: Възможно е да е била наблюдавана тайнствената девета планета

Космическият телескоп TESS, който е предназначен за търсене на екзопланети чрез транзитния метод, може да е наблюдавал мистериозната девета планета, известна също като планетата Х, в Слънчевата система, съобщи Сайънс алърт, позовавайки се на учени от САЩ и Унгария. Специалистите потвърждават, че TESS може да се използва за проследяване на

Кадър: Нова телевизия

Астронавтите Андрю Морган и Лука Пармитано излязоха в открития космос (Видео)

Американският астронавт Андрю Морган и италианският му колега Лука Пармитано излязоха в открития космос, предадоха ТАСС и БТА. Морган и Пармитано ще прекарат около шест часа извън Международната космическа станция (МКС), за да ремонтират инсталирания на корпуса й алфа-магнитен спектрометър. Работата по уреда налага още три излизания в космоса

Значителни предизвикателства пред НАСА, преди да започнат пилотираните космически полети

Одиторите на НАСА предупредиха в годишния си доклад, че космическата агенция е изправена пред "значителни технически предизвикателства", които засягат и безопасността, и трябва да бъдат решени, преди астронавтите да полетят в частните капсули, предадоха Асошиейтед прес и БТА. В доклада се отбелязва, че компаниите "Боинг" и "Спейс Екс" закъсняват с

Смъртно болен учен се преобразува
в първия "пълен киборг" (Видео)

Смъртно болен учен се преобразува в първия "пълен киборг" (Видео)

Британски учен, който страда от моторно невронно заболяване в терминална фаза, обяви, че се е трансформирал в първия "пълен киборг", съобщи в. "Индипендънт", цитиран от БТА. Д-р Питър Скот-Морган, който е специалист по роботика, не приел покорно съдбата си, когато чул диагнозата през 2017 г. Той решил да удължи живота си с наличните технологии и

Откриха молитвен храм и гробници на древна цивилизация в Перу

Древен храм, скелети и артефакти бяха открити при археологически разкопки в Перу. Храмът е на 3000 години и е бил използван за водни ритуали. Той е открит в Ел Торо, на около 800 километра северно от столицата Лима. Молитвеното място е дълго 40 метра, широко 56 метра и разполага с олтар, предава Би Ти Ви

Китай продължава да насърчава активно използването на чиста енергия за отопление през зимата

Китай продължава да насърчава активно използването на по-чисти горива за отопление през зимата в северната част на страната, където горенето на въглища е основен източник на замърсяване на въздуха. От края на 2016 г. Пекин реализира мащабен проект за замяната на въглищата с природен газ и електричество а отопление през зимата

БГ следа в мисията на Марс и БГ космически храни ще има на отворените врати на Института за космически изследвания на БАН

Институтът за космически изследвания и технологии на БАН /ИКИТ-БАН/ организира Ден на отворените врати утре от 10.30 ч. Това съобщиха от Българската академия на науките. По случай 50-годишнината от създаването на института ще бъдат отворени за посетители лабораториите и тренажора в сградата. Директорът на ИКИТ-БАН проф

Кримски астроном любител откри нова комета в Слънчевата система

Астрономът любител от кримското селище Научний Генадий Борисов - откривателят на първата междузвездна комета, откри нова комета в Слънчевата система, предаде ТАСС. Става въпрос за деветия открит от него звезден обект. По-рано бе съобщено, че през август Борисов за пръв път в света откри междузвездна комета, която бе кръстена на него.

Китай показа експеримент за кацане на Марс