Баби гледат внучетата на слоници, маймуни и китове

https://www.24chasa.bg/novini/article/7340285 Баби гледат внучетата на слоници, маймуни и китове Баби гледат внучетата на слоници, маймуни и китове www.24chasa.bg

Грижите на бабата към внучето са обичайна практика в обществото на някои бозайници, съобщи Лайв сайънс. Например при слоници, маймуни и китове. Иначе повечето диви животни не доживяват да видят своите внуци или просто живеят далече от тях

В матриархалното общество на слоновете бабата помага за оцеляването на малките, пише БТА. През 2016 г. д-р Мирка Лахденпера от Туркуския университет във Финландия изследва групи от полуопитомени слонове в Мианма, които живеят в плантации за добив на дървесина. Лахденпера установи, че слончетата, които живеят в едно стадо със своята майка и баба, имат осем пъти по-голям шанс да оцелеят, отколкото живеещите само с майка си, особено ако майката е по-млада. Не е ясно как точно бабата слоница помага на слончето и на майката, но Лахденпера предполага, че тя е полезна с опита си при намиране на храна или при спасяване от затъване в блато.

При маймуните лангури в Южна Азия бабата не само защитава своето внуче от нападения на други маймуни, кучета и хора, но и контролира поведението му и го пощи, казва канадската зооложка Ан Инис Даг в книгата си "Социалното поведение на възрастните животни" от 2009 г. Бабите кашалоти пазят малките, когато майката се отдалечава да търси храна.

Косатката може да живее десетки години след репродуктивна възраст. Най-старата известна косатка почина през 2016 г. на 100-годишна възраст. Възрастните животни помагат на малките да оцелеят, защото знаят местата с изобилие на храна.

Мъжките животни рядко общуват със своето пряко потомство и още по-малко с другите поколения. "Мъжките животни се съсредоточават във възпроизводството, а не толкова в грижите за малките," отчита Лахденпера.

За пръв път в света: учени получиха течен магнит

Разработка на американски учени от университета в Масачузетс им позволи за пръв път в света да получат течен магнит, съобщи в. "Мейл он сънди". Откритието се счита за пробив в науката, тъй като течният магнит запазва свойствата си дори при промяна на формата. Той ще позволи на учените в бъдеще да могат да конструират течни роботи, предаде БТА.

Археолози откриха древен надпис с култ към бог Дионис в Пловдив

Нова мащабна за историята на страната ни находка откриха пловдивските археолози, които проучват Епископската базилика на Древен Филипопол. Става въпрос за каменна плоча от 255-а година, с внушителни размери и надпис, свързан с култа към бог Дионис, предаде БНТ. Специалистите вече са разчели древния надпис. Той е на старогръцки.

Трима астронавти пристигнаха на Международната космическа станция днес

Трима астронавти пристигнаха на Международната космическа станция рано тази сутрин, около шест часа след излитането си от космодрума Байконур в Казахстан, предаде ДПА. Излитането им, което се излъчваше в реално време от НАСА, бе осъществено точно 50 години след деня, в който стъпиха първите хора на Луната, предава БТА.

САЩ отбелязаха 50 години от стъпването на човек на Луната

Съединените щати отбелязаха вчера 50-годишнината от стъпването на американски астронавти на Луната с партита, състезания, игри и концерти, съобщи Асошиейтед прес. В космическия център на НАСА "Кенеди" астронавтът Бъз Олдрин показа на вицепрезидента Майк Пенс стартовата площадка, откъдето е потеглила неговата мисия "Аполо 11" към Луната през 1969 г.

Трима астронавти излетяха за МКС на 50-ата годишнина от кацането на Луната (Видео)

Руска космическа капсула с трима астронавти на борда излетя от космодрума Байконур в Казахстан, насочвайки се към Международната космическа станция, предадоха световните агенции. Астронавтите излетяха на 50-ата годишнина от 20 юли 1969 г., когато човек стъпи за пръв път на Луната, отбелязва Асошиейтед прес.

Учени откриха летяща катерица в Китай

Учени откриха непозната летяща катерица в Югозападен Китай, която е близка сродница на два от най-застрашените видове, съобщи ЮПИ. Досега бяха известни два вида летящи катерици от рода Biswamoyopterus - индийската Namdapha и гигантската лаоска. От двата вида е познат само по един екземпляр, открит съответно през 1981 г. и 2013 г, предава БТА.

Трилиони фасове се изхвърлят на земята за година, пречат на растежа на растенията

Трилиони фасове се хвърлят на земята по цял свят годишно, но те не се разграждат и пречат на растежа на растенията, съобщи в. "Индипендънт". Наличието на фасове намалява поникването на детелината с 27 процента, а дължината на стръковете с 28 процента. Теглото на корените пък е по-малко с 57 процента, предава БТА.

Вижте най-значимите дати за покоряването на космоса

От "Спутник" до "Фила", през първите крачки на човек на Луната преди 50 години - агенция Франс прес обобщи 10-те големи дати в покоряването на космоса, предава БТА - 1957 г. - "Спутник" На 4 октомври СССР изстрелва първия изкуствен спътник около Земята - "Спутник - 1". Малката алуминиева сфера с диаметър 58 см и тегло 84 кг обикаля Земята за 98

Наши математици се завърнаха с 32 медала от олимпиада в Япония

Нов успех постигнаха български деца математици. Те се завърнаха днес от Япония с много медали от Олимпиада по математика, информира Би Ти Ви. Децата се представиха блестящо, като бяха единствените европейци, поканени да участват на Азиатска олимпиада по математика. Учениците спечелиха 4 диамантени, 6 златни,

Шефът на Роскосмос поздрави НАСА за годишнината от стъпването на Луната

Генералният директор на Роскосмос Дмитрий Рогозин поздрави директора на НАСА Джим Брайдънстайн за 50-годишнината от стъпването на американските астронавти на Луната, съобщи ТАСС. "Преди 50 години Нийл Армстронг, Бъз Олдрин и Майкъл Колинс записаха своите имена в историята на световната космонавтика - отбеляза Рогозин.

"Спейс екс" отлага изстрелването на кораба "Дракон" за 24 юли

Американската компания "Спейс екс" отложи за 24 юли изстрелването от Кейп Канаверал, Флорида, на ракета носител "Фалкон-9" с товарния кораб "Дракон", съобщи компанията в Туитър, цитирана от ТАСС и БТА. По-рано се планираше стартът да се състои в неделя. Медии съобщиха, че той може да бъде отложен с денонощие.

Секторът на информационните технологии най-популярен сред китайските висшисти