Oтвориха отново за туристи праисторическия мегалит Гьобекли тепе в Турция (Видео)

Гьобекли тепе Кадър: youtube/HISTORY

Турция отново отвори за посещения праисторически обект в югоизточния окръг Шанлъурфа, след като той бе покрит и снабден с указания за посетителите, предаде ДПА.

Гьобекли тепе, една от най-старите известни мегалитни структури в света, бе затворена за посетители през юни 2016 г. и частично отворена през ноември, предава БТА.

Обектът, който бе включен в списъка на световното наследство на ЮНЕСКО през 2018 г., е много ценен за световните антропологични изследвания, заяви турският президент Реджеп Тайип Ердоган на церемонията по откриването на обекта в петък.

С цел запазване на мегалита и улесняване на посетителите над него е построен 4000 квадратни метра стоманен покрив.

Гьобекли тепе се отличава с монументални овални и правоъгълни мегалитни структури, които според ЮНЕСКО са били издигнати в докерамичната неолитна епоха между 9600 и 8200 г.пр.н.е.

Смята се, че мегалитите, включително Т-образни стълбове с изображения на диви животни, са били използвани във връзка с ритуали от хора, живеещи в Горна Месопотамия преди около 11 500 години.

Германският археолог и праисторик Клаус Шмид започна разкопки в Гьобекли тепе през 1995 г. и ги ръководи до смъртта си през 2014 г.

Първият произведен в Китай ледоразбивач се отправя на дебютната си експедиция

Китайският полярен ледоразбивач „Сюелун-2" ще започне първото си пътешествие до Антарктида от южния китайски град Шънджън във вторник, съобщават от Радио "Китай". Това ще бъде 36-та антарктическа експедиция на Китай. В нея ще участва екипаж от 413 души, които ще се опитат да разберат повече за влиянието на промените в Антарктида върху света,

Кометата 2I/Борисов прилича на "посестримите" си от Слънчевата система

Кометата 2I/Борисов - вторият междузвезден пришълец след странното космическо тяло с форма на пура Оумуамуа, прилича на "посестримите" си, формирали се в нашата Слънчева система, съобщават Ройтерс и ТАСС, позовавайки се на публикация в сп. "Нейчър". Сходството според астрономите свидетелства за вероятната прилика между други планетни системи и

Откриха доказателства за използването на слуги и роби през бронзовата епоха

Учени в Германия попаднаха на археологически доказателства за социално неравенство, включително за възможно използване на слуги и роби, във ферми през бронзовата епоха, съобщи ЮПИ. Доказателствата са открити на погребални обекти във ферми в Южна Германия. "Преди 4000 години в Южна Германия представители на няколко поколения в семейства с висок

"Хуауей" е в състояние да разработи стабилна операционна система

Основателят на „Хуауей Технолъджис" Жен Джънфей, който е и главен изпълнителен директор на компанията, е уверен, че могат да разработят своята операционна система Harmony до нивото на тази на Apple например, за по-малко от две до три години, съобщи Радио "Китай". Harmony бе представена през август, отбелязвайки най-големия тласък за китайския

Учени в Китай откриха най-древната форма на сложен живот на Земята

Учени от Фуцзянския педагогически университет в Китай откриха в Западна Австралия следи от най-древната форма на сложен живот на сушата, съобщи Физ.орг. Става въпрос за организъм, който принадлежи към групата на лигавите гъби и се е срещал преди почти 2 милиарда години. Научното му название е Myxomitodes stirlingensi, поясни БТА

Носител на Нобелова награда: Ще открием извънземен живот в следващите 30 години

Човечеството ще открие извънземен живот в следващите 30 години, заяви носителят на Нобелова награда за физика за 2019 г., пише “Индипендънт”.  Той пояснява, че извънземен живот не означава малки зелени човечета и, че той може да бъде под формата на микроорганизми. “Не мога да повярвам, че ние сме единствените живи същества в цялата вселена

НАСА възобновява пилотираните си полети до МКС в началото на 2020 г.

Американското космическо ведомство възнамерява да възобнови пилотираните си полети до Международната космическа станция /МКС/ в първата половина на 2020 година, съобщиха световните агенции. Те цитират изявление на ръководителя на НАСА Джеймс Брайденстайн, направено по време на посещение на предприятие на американската компания "Спейс екс" в град