Откритото вино на 2000 г. било "еликсир на безсмъртието" в Китай (Видео)

https://www.24chasa.bg/novini/article/7331536 Откритото вино на 2000 г. било "еликсир на безсмъртието" в Китай (Видео) Откритото вино на 2000 г. било "еликсир на безсмъртието" в Китай (Видео) www.24chasa.bg
Кадър: Youtube/CCTV Video News Agency

Археолози установиха, че загадъчната жълтеникава течност в бронзов съд, открит в китайска гробница на 2000 години, е легендарният "еликсир на безсмъртието", съобщи Гизмодо.

Бронзовият съд е намерен при разкопки на гробница на благородник в провинция Хънан в края на миналата година. Той съдържал 3,5 л течност, която излъчвала силна миризма на алкохол. Първоначално археолозите помислили, че това е вино. В онези времена китайците правели вино от ориз и сорго и го използвали при ритуални жертвоприношения и церемонии, уточнява БТА.

Лабораторният анализ обаче разкрил, че това е нещо много по-интересно. Течността се състои от калиев нитрат и алунит - основните съставки на еликсир, споменаван в древни даоистки текстове.

"За първи път откриваме митичното "лекарство за безсмъртие" в Китай" - каза Шъ Цзячжън, ръководител на института по културни ценности и археология в Луоян.

Еликсирът надали е осигурявал безсмъртие. Калиевият нитрат се използва в месопреработвателната промишленост, за торове и фойерверки. Алунитът се използва за производство на стипца. Тя се слага в туршии и в бакпулвера, и е сравнително безвредна. Калиевият нитрат във високи дози обаче носи рискове - като се започне от възпаления на очите и кожата и се стигне до анемия, бъбречна недостатъчност, дори смърт.

Дали древните китайци наистина са пили такъв еликсир, или той е използван само ритуално в погребалната церемония, не е ясно.

Астрономи откриха нов вид космически катастрофи

Астрономи от центъра по астрофизика Харвард-Смитсониън потвърдиха съществуването на нов клас свръхнови, при които звездата е напълно унищожена, без да остава неутронна звезда или черна дупка, съобщи Физ.орг. Учени открили свръхновата SN 2016iet през ноември 2016 г. Те я изследвали с помощта на различни телескопи

Китай ще финансира над 41 000 научни проекта

Китай ще отпусне 21,03 милиарда юана ( около 2,99 милиарда щатски долара) за финансирането на 41 752 научни проекта, съобщи в петък Националната фондация за природни науки (НФПП), цитирана от bulgarian.cri.cn. Фондът ще бъде разпределен между 10 типа научни проекти, сред които ключови за нацията и за международното сътрудничество

САЩ удължават срока на Huawei да закупи оборудване от US компании?

Съединените щати вероятно ще удължат с 90 дни срока, в който китайският технологичен гигант Huawei има право да закупува оборудване от американски компании. Това съобщи Ройтерс, позовавайки се на анонимни източници от американското Министерство на търговията. Още през май Huawei получи временно разрешение да придобива някои американски

Пращат на МКС фантом-манекен, ще измерва радиацията върху човешкия организъм

Нов фантом-манекен за изследване влиянието на радиацията върху човешкия организъм ще бъде изпратен на Международната космическа станция (МКС) през 2022 г., предаде ТАСС. Това заяви завеждащият отдела за радиационна безопасност на пилотираните космически полети на Института по медико-биологични проблеми на Руската академия на науките Вячеслав

Google Street View обновява картата на България

Пешеходни трекери нанасят нови зони на картата от 15 български града Колите започват снимачната си обиколка от днес,16 август Това лято колите на Google отново ще обиколят улиците и пътищата на България, за да отразят в Google Maps вечно променящата се инфраструктура и пейзаж. При това заснемане и обновление ще се включат и кадри

Сероводородната зона на Черно море крие "консервирани" кораби

През тази година се навършват 60 години от началото на подводната археология у нас. Първата експедиция е през август 1959 г. в района на нос Калиакра. За историята, постиженията, легендите и съвременните успехи на тази наука БТА разговаря с доц. Преслав Пеев, ръководител на секция "Морска геология и археология" в Института по океанология към БАН

В Инстаграм вече ще може да се сигнализира за фалшиви новини

Потребителите на Инстаграм вече ще могат да сигнализират за публикации, които според тях са дезинформация, предаде Франс прес, като се позова на говорителка на компанията Фейсбук, която притежава тази социална медия, наблягаща на снимките. С няколко кликвания те ще привличат вниманието на независими проверители, които ще се заемат със случая

Генетично изследване: Хората са виновни за изчезването на пещерните мечки

Генетично изследване, което реконструира еволюцията на популацията на пещерните мечки, замесва Хомо сапиенс, а не застудяване на климата в изчезването им през последния ледников период, предават Ройтерс и БТА. Учени оповестиха, че получили геномни данни за 59 пещерни мечки въз основа на кости, извадени от земните недра на 14 обекта във Франция,

Какво е общото между сърфиста, каякара и неандерталеца?

Какво е общото между сърфиста, каякара и неандерталеца? За тях е характерен костен израстък в слуховия канал, сочат резултатите от изследване, цитирани от Франс прес и БТА. Въпросният костен израстък с научното название екзостоза се среща у хора, които практикуват водни спортове в райони със студен климат